celestyn_freinet.pdf
(
289 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 000029 n Freinet.doc
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 2/2005
Celestyn Freinet
Celestyn Freinet urodził się 15 października 1896 roku we francuskiej wiosce
Gars, w ubogiej rodzinie chłopskiej. Po ukończeniu szkoły średniej rozpoczął
studia w Nicei, jednak powołanie na front uniemożliwiło mu dalszą naukę. Jako
inwalida wojenny, 20-letni Celestyn dostał posadę niewykwalifikowanego
nauczyciela w wiejskiej szkole eksperymentalnej. Opracował własną metodę
nauczania początkowego, eliminującą podręczniki szkolne i tradycyjne sposoby
prowadzenia zajęć lekcyjnych. Metoda ta wykorzystywała swobodną ekspresję,
aktywność i twórcze działanie dziecka.
Dać nauce szkolnej użyteczną postać!
Opr. Marta Karolina Kotarba str:
1
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 2/2005
SZKOLNICTWO ALTERNATYWNE W POLSCE – wprowadzenie
Problem podniesienia jakości pracy szkoły rozpatrywany jest w wielu raportach
międzynarodowych, do których należą między innymi: raport E. Faure’a
Uczyć się, aby
być
(Warszawa, 1972); Raport Klubu Rzymskiego
Uczyć się – bez granic. Jak zawrzeć
„lukę ludzką”?
(Warszawa, 1982);
czy raport F. Mayora
Przyszłość świata,
(Warszawa,
2001).Wszelkie raporty edukacyjne wskazują na konieczność poddania edukacji
gruntownej reformie. Głównymi hasłami owych reform są: społeczeństwo wychowujące
oraz uczenie się ustawiczne jako warunek godziwej egzystencji ludzi, którzy powinni
wiedzieć, potrafić racjonalnie działać oraz współpracować ze sobą nawzajem. Obecnie
Polska uczestniczy w mniejszym czy większym stopniu we wszystkich globalnych
problemach współczesnego świata. W związku z tym wszelkie zmiany oświatowe,
rozumiane jako pochodne globalnych przemian społecznych, politycznych i
gospodarczych powinny odpowiadać na potrzeby społeczeństwa.
W Polsce przez wiele lat edukację poddawano procesom politycznego i
pedagogicznego ujednolicania. W ten sposób kształtowały się warunki niesprzyjające
podejmowaniu prób alternatywnych wobec autorytarnie narzucanych programów i
rozwiązań edukacyjnych. Dopiero po roku 1989 ujawniły się silne tendencje do
negowania społecznych funkcji oświaty. Zaczęły pojawiać się placówki oświatowe
zakładane i utrzymywane przez różne organizacje społeczne, oświatowe i kulturalne,
Kościół oraz osoby prywatne. W wyniku narastającego ruchu na rzecz szkoły
alternatywnej w stosunku do państwowej, zapoczątkowanego przez Społeczne
Towarzystwo Oświatowe, które propagowało ideę szkoły tworzonej przez nauczycieli,
uczniów i rodziców, zaczęły coraz liczniej powstawać szkoły niepubliczne. We wrześniu
1991 roku Sejm uchwalił nową Ustawę o systemie oświaty (Dziennik Ustaw RP 1991,
nr 98, poz. 425), gdzie znalazły się zapisy dotyczące między innymi oparcia procesu
wychowania na ogólnoludzkich wartościach etycznych oraz przywrócenia wszystkim
obywatelom prawa do zakładania i utrzymywania szkół i placówek oświatowo –
wychowawczych.
Niestety, co podkreśla wielu pedagogów, polski system edukacji nadal nie jest
przygotowany do sprostania wyzwaniom, jakim podlegają w dziedzinie gospodarki czy
kultury współczesne społeczeństwa. Twierdzenie to uzasadniają polskie raporty
edukacyjne z lat 1973 – 1998, jak również raporty poświęcone ocenie polskich realiów
oświatowych opracowane przez ONZ.
Opr. Marta Karolina Kotarba str:
2
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 2/2005
Przemiany w polskiej edukacji, a przede wszystkim reorganizacja systemu szkolnego
stanowią więc w tej chwili jedno z najważniejszych zadań państwowych i
samorządowych. Uparte trwanie przy sprawdzonych schematach i brak otwarcia na
innowacje pedagogiczne nie jest właściwym rozwiązaniem. Jednakże chaos
pojawiający się podczas prób reformowania oświaty również nie stanowi nadziei na
przywrócenie sensu i profesjonalizmu poczynań edukacyjnych. W tej sytuacji edukacja
alternatywna, zorientowana na respektowanie potrzeb i na rozwój dzieci pokazuje
możliwości kształtowania lepszego modelu oświaty. Ruchy alternatywne w Polsce
nawiązują dziś do pedagogicznych rozwiązań proponowanych swego czasu przez
Celestyna Freineta, Marię Montessori czy Rudolfa Stainera. Działają również grupy
szkół twórczych oraz szkoły związane z określonymi systemami religijnymi, głównie
katolickie. W niniejszym artykule przedstawię – w formie egzemplifikacji ruchu szkół
alternatywnych w Polsce – szkołę białostocką, która pracuje stosując techniki
freinetowskie.
Szkoła Podstawowa nr 21 w Białymstoku
Na wstępie kilka słów o samym Celestynie Freinet. Był on francuskim pedagogiem,
który pragnął, aby szkoła stała się terenem swobodnej aktywności i miejscem
przyjaznym dzieciom. Jego koncepcje są dzisiaj uważane za wzór nowoczesnej szkoły.
Stosowana przez niego
metoda opierała się głównie na swobodnej ekspresji
twórczej dzieci
.
C. Freinet wyróżnił trzy podstawowe czynniki, które, jego zdaniem, mają szkodliwy
wpływ na proces kształcenia. A są to:
•
lekcje podzielone na poszczególne przedmioty;
•
podręczniki, które jego zdaniem trzymają w jarzmie zarówno ucznia, jak i
nauczyciela;
•
stereotypowećwiczenia, wykonywane przez cały zespół klasowy.
W
Zarysie psychologii stosowanej w wychowaniu
([w:]
O szkołę ludową. Pisma
wybrane,
Warszawa 1976)
C. Freinet analizuje cykl rozwojowy jednostki ludzkiej,
wskazując, jakie czynniki i sytuacje mogą zakłócać ten rozwój, a jakie przyczyniają się
do wzmocnienia potencjału życiowego człowieka. Wyodrębnia w tym dziele trzy
Opr. Marta Karolina Kotarba str:
3
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 2/2005
naturalne fazy rozwoju psychicznego, które trzeba uwzględniać nie tylko w pracy z
każdą jednostką, ale i wówczas, gdy konstruuje się system oświatowo-wychowawczy.
I tak wyróżnił następujące fazy, z których:
•
I faza – szukanie po omacku – obejmuje głównie okres od narodzin dziecka do
początków wczesnej edukacji szkolnej. Szukanie po omacku stanowi centralne
pojęcie w psychologicznej koncepcji C. Freineta.
W jego interpretacji jest to uniwersalny mechanizm procesu uczenia się,
przyswajania wiedzy, dochodzenia do prawdy, który stanowi naturalną
podstawę tworzenia trwałych nastawień i zachowań jednostki. W rozumieniu C.
Freineta szukanie po omacku jest czymś więcej aniżeli działaniem opartym na
metodzie prób i błędów.
•
II faza – tzw. urządzanie się (
arrangement
) w otaczającym świecie – dziecko,
mając już pewien zasób doświadczeń, zaczyna po swojemu porządkować teren
swojego życia i działania.
•
III faza – gdy dominuje zabawa – praca, a potem praca – zabawa, jest okresem
dojrzewania jednostki do podstawowych zadań życiowych i społecznych.
Mając na względzie kolejne fazy rozwoju psychicznego dziecka, pedagogika powinna
zmierzać – zdaniem Freineta – do zachowania, a nawet wzmocnienia potencjału
życiowego, jakim dysponują dzieci. Właśnie tego potencjału, który jest zwalczany i w
dużej mierze niweczony przez tradycyjne metody pracy szkolnej. Z przedstawionych
założeń wyłania się idea, że pedagogika powinna wzmacniać potencjał życiowy i brać
pod uwagę potrzeby dziecka. W związku z tym C. Freinet krytykował szkołę tradycyjną,
werbalną i sformalizowaną, postulował zaś szacunek dla osobowości dziecka i
akcentował aspekt sprzyjania rozwojowi. C. Freinet twierdził , że należy zwrócić
uwagę, aby dobierać treści kształcenia w taki sposób, żeby rozwijać wszystkie rodzaje
inteligencji: inteligencję abstrakcyjną a także, a może nawet przede wszystkim –
inteligencję rąk, inteligencję artystyczną, inteligencję poznawczą, inteligencję twórczą
oraz inteligencję polityczną i społeczną..C. Freinet wysuwa postulat wychowania
naturalnego, co znaczy, że w wychowaniu należy uwzględniać naturalne prawa
rozwoju, naturalne reakcje i naturalne tendencje występujące w zachowaniu wszelkich
Opr. Marta Karolina Kotarba str:
4
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 2/2005
istot żywych. Jest on przekonany, że poznawanie i opanowywanie rzeczywistości
otaczającej człowieka dokonuje się nie tylko przez intelekt, ale także przez emocje oraz
instynkty.
Szkoła Podstawowa nr 21 w Białymstoku jest siedzibą białostockiego zespołu
Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki Celestyna Freinet – Grupa
Regionalna Białystok. Od trzech lat w SP 21 realizowana jest modyfikacja programu
inspirowana pedagogiką C. Freineta. Modyfikacja programu dotyczy treści, celów
kształcenia oraz metod pracy, które to zostały nazwane przez C. Freineta technikami.
Program oparty jest na swobodnej ekspresji muzycznej, plastycznej, ruchowej i
słownej. Dzieci pracują zgodnie z zasadą: zadziwiać, zachwycać, tworzyć.
Zasadniczym celem programu jest:
Maksymalny rozwój osobowości
. Nacisk kładziony
jest na rozwój twórczej aktywności ucznia i dostrzeganie jego przeżyć. Kolejnym
istotnym celem jest kształtowanie postaw demokratycznych. Uczeń ma prawo do
decydowania o sobie, a nauczyciele respektują jego prawa i potrzeby. Szkoła stara się
ściśle współpracować z rodzicami. Ponadto szkole przyświeca myśl C. Freineta, że
jednostka nie może być naprawdę moralna, nie będąc jednocześnie dobrym
obywatelem. W związku z tym do zadań szkoły należy kształtowanie postaw
obywatelskich. C. Freinet zakładał, że moralności się nie uczy, tylko się ją przeżywa.
Do zadań szkoły należy więc organizowanie dzieciom środowiska normalnego i
bogatego, zbliżonego do tego, gdzie w przyszłości będą musiały rozwiązywać różne
problemy.
Rola nauczycieli polega na animowaniu pracy uczniów oraz na zachęcaniu ich do
podejmowania działań twórczych. W sytuacjach gdy dziecko nie ma pomysłów czy
powoli nabiera wiary we własne siły, nauczyciel pełni rolę doradcy i inspiratora w myśl
zasady dyskretnej pomocy. Życzliwa postawa nauczyciela ma stwarzać klimat
wzajemnego zaufania oraz bezpiecznych sytuacji ćwiczeniowych, a także sprzyjać
nawiązywaniu naturalnego dialogu między dzieckiem i nauczycielem. Nauczyciel
projektuje różnego typu sytuacje edukacyjne. W zależności od stopnia inicjatywy
nauczyciela będą to:
•
sytuacje naturalne – pozostawiające dziecku maksimum możliwości wyboru i
inicjatywy,
•
sytuacje naturalne wzmocnione – nauczyciel kieruje uwagę dziecka na
konkretną sprawę, ale pozostawia mu swobodny wybór rodzaju i form działania,
Opr. Marta Karolina Kotarba str:
5
Plik z chomika:
jacek.rutkowski
Inne pliki z tego folderu:
celestyn_freinet.pdf
(289 KB)
Techniki Freineta.doc
(35 KB)
fre.doc
(56 KB)
freinet.odt
(49 KB)
j.odt
(23 KB)
Inne foldery tego chomika:
agresja
asertywność
c
freinet
mydlak
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin