1.Test luk sterowanych-ćwiczenia.doc

(225 KB) Pobierz

Rozpoznawanie struktur leksykalno-gramatycznych

Test luk sterowanych

Wskazówki dotyczące rozwiązywania zadań testu luk sterowanych

Zadanie sprawdzające umiejętność rozpoznawania struktur leksykalno--gramatycznych polega na wyborze odpowiedzi, dzięki której towarzyszący mu tekst stanie się spójny i gramatycznie poprawny. Tylko jedna z podanych możliwości może zostać użyta w wyznaczonym kontekście. Element, którym należy uzupełnić luki, to najczęściej fragment związku frazeologicznego lub idiomu, czasownika złożonego, przyimek, brakujący element leksykalny lub gramatyczny, krótka fraza uzupełniająca znaczenie tekstu lub słowo wskazujące na związki między informacjami w tekście, np. relację przyczyny, skutku lub kontrast.

>      Zanim zaczniesz odpowiadać na pytania zawarte w teście luk sterowanych, przeczytaj dokładnie tekst, aby się zorientować w jego tematyce. Będzie Ci łatwiej dokonywać wyborów, jeśli będziesz wiedział, czego ten tekst dotyczy.

>      Analizuj dokładnie słowa, które pojawiają się zarówno przed, jaki i po lukach, które masz uzupełnić.

>      Rozwiązując poszczególne zadania, rób notatki dotyczące poszczególnych wyrazów, zwracając uwagę na:

czasowniki i ich składnię

np. ask sb to do sth, deny doing sth, let sb do sth wyrażenia przyimkowe oraz połączenia różnych części mowy z przyimkami

np. as a result, under pressure, contrary to, to identify with wyrażenia idiomatyczne

np. the key to success, to stand a chance, with the naked eye czasowniki złożone

np. to give in, to let down, to put up with spójniki, wyrażające relacje między informacjami

np. but, however, although, nevertheless

>              Po wykonaniu zadania, przeczytaj cały tekst jeszcze raz i sprawdź, czy jest on
spójny i poprawny pod względem językowym.

Prześledźmy na następującym przykładzie, jakich umiejętności może wymagać
od Ciebie rozwiązanie zadania maturalnego typu test luk sterowanych.             

Przykład

Przeczytaj poniższy artykuł. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, tak aby otrzymać logiczny i gramatycznie poprawny tekst. Zaznacz jedną z czterech możliwości, zakreślając literę a, b, c lub d.

EVALUATING THATCHER'S LEGACY

Twenty-five years to the day since she entered Downing Street, Margaret Thatcher

1.              a controversial figure. To her supporters, she was a revolutionary

figure 2.              transformed Britain's stagnant economy, tamed the trade

unions, 3.              a stop to strikes. She established the country as a world

power.  Together with  US  presidents  Reagan  and  Bush,  she  helped  bring

4.               the end of the Cold War. 5.               her 11-year

premiership was also marked by social unrest, industrial strife and high unemployment. Her critics claim British society is still feeling the effect of her divisive economic policies and the culture of greed and selfishness they allegedly promoted.


1.           a insists              b sustains              c remains              d lasts

2.           a which              b whose              c who              d whom

3.           a making              b giving              c setting              d putting

Komentarz

1. Prawidłowa odpowiedź: c. Tylko czasownik remains prawidłowo uzupełnia sens całego zdania. Czasownik insist oznacza obstawać przy czymś, nalegać na coś", więc nie może zostać użyty w podanym kontekście. Ponadto czasownik ten jest często używany z przyimkiem on bądź w konstrukcji to insist that somebody should do something, które tutaj się nie pojawiają. Czasownik sustain oznacza doznać, ponieść np. porażkę, stratę" bądź utrzymywać, podtrzymywać, trwać". Czasownik last oznacza trwać" i zwykle pojawia się z okolicznikiem czasu, np. How long did the play last? Odpowiedź ta także nie pasuje do podanego kontekstu.

2. Prawidłowa odpowiedź: c. Zaimek who wprowadza zdanie względne definiujące rzeczownik figure ze zdania głównego. Spośród podanych zaimków względnych, which nie może zostać użyty w odniesieniu do osób. Whose odnosi się zarówno do osób, jak i rzeczy i wyraża przynależność, np. Mr Barry, whose hotel is the best in town, has just got married. The house whose windows have been painted recently has been sold at a very high price. Whom może być użyty zamiennie z who tylko wtedy, kiedy odnosi się do dopełnienia czasownika w zdaniu względnym np. The professor whom I asked for help kindly agreed.

3. Prawidłowa odpowiedź: d. Tylko czasownik put tworzy wyrażenie idiomatyczne to put a stop to something.

 

4.            a on              b round              c up              d about

5.            a But              b Despite              c Regardless      d Although

Komentarz

4. Prawidłowa odpowiedź: d. Wszystkie podane partykuły mogą zostać użyte w połączeniu z czasownikiem bring, tworząc czasownik złożony. Jednak w każdym przypadku czasownik ten ma inne znaczenie. Bring on oznacza spowodować coś negatywnego, ściągnąć, wywołać"; bring round - cucić, pomóc komuś odzyskać przytomność", bring up - ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin