D. Ekiert-Grabowska „Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych –stare czy nowe zjawisko pedagogiczne”.doc

(23 KB) Pobierz
RECENZJA ARTYKUŁU:

RECENZJA ARTYKUŁU:

D. Ekiert-Grabowska „Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych –stare czy nowe zjawisko pedagogiczne?” 

 

 

Celem artykułu jest zainicjowanie dyskusji nad zjawiskiem zwanym syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć.

 

Czym jest Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć?

Sylvia Rimm – „Miliony dzieci zdolnych do uczenia się –przeciętnie, ponad przeciętnie, czy nawet wybitnie uzdolnionych, łącznie z pochodzącymi z tzw. klasy średniej, gdzie edukacja jest jedną z cenionych wartości –po prostu nie osiąga wyników odpowiednich do swych możliwości. Te dzieci cierpią na Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć. Ich prawdziwe możliwości są oczywiste zarówno dla ich rodziców, jak i nauczycieli, mogą one być bardzo twórcze, werbalnie lub matematycznie przedwcześnie rozwinięte, a pomimo swych uzdolnień nie radzą sobie dobrze w szkole. [...] Najwyższy czas, by rodziny i szkoły rozpoznały ten podstawowy problem, czas by podjąć działania korekcyjne”

Ze zjawiskiem nieadekwatnych osiągnięć mamy do czynienia gdy:

·         Dziecko w czasie nauki nie osiąga pełni swych możliwości,

·         Nie wykorzystuje swego potencjału umysłowego

Zjawisko często bywa niedostrzegalne w polskiej szkole.

 

Shaw: podział osób o niższych osiągnięciach:

1.      chroniczny –uczeń stale, rok w rok, uzyskuje wyniki gorsze od tych na jakie go stać,

2.      sytuacyjny –pogorszenie wyników ucznia jest sytuacyjne –przyczynę tego zjawiska łatwo wykryć

3.       

H. Wasyluk-Kuś, przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów; 5 grup czynników sprzyjających niechęci do nauki u dzieci zdolnych:

1.      warunki opieki nad dziećmi i nauka dzieci w domu,

2.      sposób wychowania i atmosfera domowa

3.      postępowanie nauczycieli

4.      sytuacja społeczna dziecka w grupie rówieśniczej

5.      negatywny stosunek do nauki

 

W konkluzji można udzielić odpowiedzi na pytanie postawione w tytule:

Samo zjawisko jest czymś nowym, natomiast nadszedł czas, by w większym stopniu zwrócić uwagę, szczególnie w początkach szkolnej kariery dziecka, czyli na etapie nauczania początkowego

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin