Scenariusz lekcji dla klasy pierwszej
Temat: Czego nauczyliśmy się w klasie pierwszej?
Cele operacyjne:Uczeń:
· rozpoznaje uczucia,
· wyraża uczucia w formie mimicznej,
· wykonuje działania matematyczne na dodawanie, odejmowanie, mnożenie w zakresie 20,
· ustawia liczby według podanej zasady,
· potrafi ułożyć hasło z rozsypanki sylabowej według kolorów,
· uzasadnia swoje zdanie,
· potrafi zaśpiewać piosenkę,
· umie ruchem wyrazić jej treść,
· potrafi ułożyć wyrazy z podanych liter,
· układa wyrazy z rozsypanki literowej,
· uważnie słucha czytanego tekstu,
· wypowiada się poprawnie na jego temat,
· wyszukuje fragmenty tekstu dla potwierdzenia własnego zdania,
· rozpoznaje i nazywa uczucia,
· swobodnie demonstruje radość,
· wyraża uczucia w formie plastycznej, literackiej (anafory, epifory, opisy, opowiadania), a nawet muzycznej,
· wyprowadza wnioski,
· potrafi dokonać selekcji wyrazów.
Metody pracy:
· zbiorowa,
· indywidualna zróżnicowana,
· indywidualna jednolita.
Pomoce dydaktyczne:
· nagranie piosenki "Dzień dobry...",
· przeskakiwanka matematyczna (załącznik 1),
· rozsypanka sylabowa w trzech kolorach (3 wyrazy),
· kartoniki zawieszone na tablicy z literami: t, l, a, o, s, m,
· rozsypanka literowa rozsypana na tablicy,
· tekst wiersza J. Kulmowej "Co to jest radość?" dla każdego ucznia (załącznik 2),
· arkusze kolorowego brystolu,
· kartoniki do losowania gruppentele,
· pisaki,
· sznurek,
· spinacze do bielizny do zawieszenia prac,
· koło z napisem: "Nasze umiejętności"
· kartoniki z wyrazami do selekcji (załącznik 3).
1. Goście wchodzą do sali przy dźwiękach wesołej piosenki: "Dzień dobry to uśmiech od dzieci" i dosiadają się do kręgu, do czekających na nich kolegów z klasy pierwszej.Powitanie wszystkich przez nauczyciela słowami:Witam wszystkich, którzy:- są dziś pogodni,- jest im dzisiaj smutno,- którym chciało się iść dzisiaj do szkoły,- którzy są ciekawi, co dziś będzie się działo na zajęciach (w geście powitania dzieci machają ręką).Uczniowie podchodzą do stolików, goście siadają na ławeczkach wokół sali. Zaproszenie gości do udziału w tych częściach zajęć, w których potrafią oraz do aktywnego uczestnictwa we wspólnych zajęciach.
2. Uczniowie wspólnie rozwiązują "Przeskakiwankę matematyczną" przedstawioną na tablicy i odgadują hasło z niej wypływające - temat zajęć: "Czego uczyliśmy się w klasie pierwszej?
3. Odgadnięcie z rozsypanki sylabowej hasła będącego odpowiedzią na pytanie:Od czego rozpoczynaliśmy pracę w klasie pierwszej?Hasło: "Spotkanie w Literkowie" - uzasadnianie przez uczniów tytułu piosenki.
4. Wykonanie piosenki "Spotkanie w Literkowie" ilustrowanej ruchem
5. Rozmowa na temat liter i głosek- Jaka jest różnica pomiędzy głoską a literą?- Do czego potrzebne są litery?Układanie z podanych liter jak największej liczby wyrazów - konkurs.
6. Wiersz "co to za radość?"a. Odgadnięcie z rozsypanki literowej innych umiejętności szkolnychCzytanieWypowiadanie sięb. Przeczytanie przez bardzo dobrze czytającego ucznia wiersza J. Kulmowej "Co to jest radość?"c. Rozmowa na temat jego treści ukierunkowana pytaniami:- Jakie powody do radości ma poetka?- Wyszukaj fragment na potwierdzenie swej wypowiedzi.- Z czym kojarzy się mała radość?- A z czym wielka?- Czy odczuwałeś kiedyś radość wielką? Opowiedz o niej.- Jakie są twoje małe radości?- Przypomnijcie sobie sytuacje szkolne, w których towarzyszyła wam radość. Opowiedzcie o nich.d. Pokaż, jak wyrażasz wielką radość.e. Spróbuj wyrazić małą radość.
7. Tworzenie mapy mentalnej"Moja i twoja radość" - praca w grupach wyodrębnionych według kolorów kartoników i kolorów kartonów do pracy
8. Galeria pracWniosek: Radość jest uczuciem, które dla każdego jest czymś innym, czasem jej nie widać, bo istnieje w nas.
9. Podsumowanie zajęć (uczniowie i goście siedzą w kręgu na dywanie)a. Wykonanie słoneczka "Nasze umiejętności"b. Wybór spośród różnych wyrazów, wyrazów oznaczających nabyte umiejętności w klasie pierwszejc. Wręczenie gościom upominków "Sowy" - przybornika na kredkid. Przesłanie pożegnalnej iskierki...
Załącznik 1 - Przeskakiwanka matematyczna
1. Oblicz wyniki.
2. Uporządkuj je rosnąco tak, by każdy następny wynik był większy od poprzedniego o 2.
3. Z powstałych sylab odpowiadającym wynikom odczytaj hasło.
Załącznik 2 - wiersz
J. Kulmowa Co to jest radość?
Co to jest radość?Niebo, kiedy nagle w kałuży zaświeci.Ciepły wiatrniespodziany,Co nam wybiega naprzeciw, I jeszcze:wcześnie rano chleb, kiedy słońce w ostrzu noża tuż obok.I ni stąd, ni zowąd, twój uśmiech,mój uśmiech.I tam w górze, dziko rozpędzony obłok.Radość małai radość wielka:wielka jak sztandarów mokrychfurkotanie,mała - Jak czerwona kropelka biedronkina białym tulipanie.
Załącznik 3 - Wyrazy
Wyrazy do selekcjonowania umiejętności szkolnych, zdobytych w klasie pierwszej. Wyrazy umieszczone na prostokątach "promykach słońca"):czytanie, pisanie, jedzenie, skarżenie, wypowiadanie się, liczenie, malowanie, fruwanie, wyrażanie uczuć, rysowanie, śpiewanie, bieganie, chodzenie, spanie, obserwowanie, granie, pływanie
ewapoz