cyklu zajęć zintegrowanych dla klasy III
z wykorzystaniem lektury
„ Kajtkowe przygody”
Scenariusze opracowały nauczycielki nauczania zintegrowanego: Izabela Zwidryn - nauczyciel mianowany ze Szkoły Podstawowej Nr 5 w Kwidzynie i Anna Ronowska - nauczyciel mianowany ze Szkoły Podstawowej w Korzeniewie, Elżbieta Waszczuk – nauczyciel dyplomowany ze Szkoły Podstawowej w Obrzynowie
Od autorek:
OPRACOWAŁA – ANNA RONOWSKA
DZIEŃ 1
Blok tematyczny: KAJTKOWE PRZYGODY
Temat dnia: Poznajemy bohatera lektury.
Cele operacyjne:
- uczeń zna tryb życia bocianów;
- wie, że bociany są ptakami pod ochroną;
- określa czas i miejsce akcji;
- wymienia głównego bohatera i postacie drugoplanowe;
- wypełnia metryczkę książki;
- dodaje i odejmuje sposobem pisemnym w zakresie 1000;
- odtwarza cechy bociana w zabawie.
Metody: słowna, oglądowa, pracy z tekstem, dramy- „ żywe obrazy”
i „ stop klatka”, praktycznego działania.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: ilustracje zwierząt, egzemplarze lektury, karty do pracy w grupie, encyklopedie, książki przyrodnicze, kartki z nazwami zwierząt, karta pracy z matematyki.
TOK ZAJĘĆ:
I. Wprowadzenie do tematu.
1. Przywieszenie na tablicy ilustracji przedstawiających zwierzęta domowe
i bociana.
Zadaniem dzieci jest wyszukanie elementu, który nie pasuje do
pozostałych i uzasadnienie wyboru. ( 5 min.)
2. Próba odpowiedzi na pytanie; „ Co wiemy na temat bocianów?”- praca w
grupach 4-osobowych.
Grupa otrzymuje kartę pracy z pytaniem:
I – Jaki tryb życia prowadzą bociany i gdzie zamieszkują?
II – Czym się odżywiają bociany?
III – Z czego i gdzie budują gniazda?
IV – Jakim ptakiem jest bocian?( wygląd i sposób poruszania)
V – Skąd się biorą młode bociany?
VI – Jakie są gatunki bocianów?
· bocian stoi na jednej nodze
· bocian brodzi
· bocian kołuje
Dzieci stoją w rozsypce i wykonują polecenia nauczyciela.
4. Wysłuchanie klekotu bocianów z kasety. ( 7 min.)
5. Oglądanie wystawy książek Marii Kownackiej i wysłuchanie krótkiej informacji o autorce.
M. Kownacka ( 1894 – 1982) – większość życia spędziła w Warszawie. Napisała wiele książek dla dzieci, a największy rozgłos przyniósł jej
„ Plastusiowy pamiętnik”. Jej książki są pełne humoru i serdeczności. Najbardziej znane utwory to: „ Kajtkowe przygody” , „ Rogaś z doliny Roztoki”, „ Razem ze słonkiem”.
Nauczyciel poleca dzieciom wybranie tej książki, której bohaterem jest bocian.
( 10 min.)
6. Oglądanie książki „ Kajtkowe przygody”.
Dzieci podają autora, tytuł, ilustratora, wydawnictwo. Porównują ze swoimi egzemplarzami.
7. Zapisanie metryczki książki do zeszytu. (Wielka litera w tytułach
i nazwiskach) ( 10 min.)
8. Rozmowa na temat czasu i miejsca akcji.Akcja książki obejmuje okres od jesieni do wiosny, w gospodarstwie Orczyków, w dawnej wsi.
9. Ustalenie postaci głównej ( Kajtek) i drugoplanowych:
Wybrane dziecko przedstawia w scence dramowej jedno ze zwierząt, dzieci odgadują postać, a nauczyciel zawiesza mu kartkę z nazwą postaci.
· zwierzęta – Bukiet, wróble, Kasztanek, Mruczek, Cukierek, Filip, Fredzio Kita, Krasula.
Nauczyciel pyta dzieci: Kto oprócz zwierząt występował jeszcze w lekturze?
Podane postacie zapisuje na tablicy.
· ludzie – Orczykowie, Babulka, Antek, Kacperek, Weronka, ciocia Zosia, Chmielowa. (20 min.)
Zapisanie ustalonych postaci do zeszytu.
PRZERWA ŚNIADANIOWA - 15 MIN.
10. „ Żywy obraz” i „ stop klatka”.
Dzieci z kartkami odgrywają role zwierząt, a pozostałe naśladują zachowania dowolnie wybranych osób występujących w lekturze. Na znak nauczyciela obraz porusza się, a po haśle „ stop klatka”, zatrzymuje. Nauczyciel zadaje poszczególnym dzieciom pytania typu:
- Co robisz?
- Kim jesteś?
- Gdzie mieszkasz?
- Kogo najbardziej lubisz? Itp.
Dzieci opisują charakterystyczne cechy i zachowania odgrywanych postaci.
( 8min.)
11. Rozmowa na temat wrażeń z przeczytanej lektury.
- Co wam się najbardziej podobało?
- Które wydarzenie było najciekawsze? itp. ( 10 min.)
12. Głośne czytanie przez dzieci pierwszego rozdziału książki i opowiadanie o losach Kajtka. ( 10 min.)
13. Zadanie pracy domowej – wykonanie rysunku do najciekawszej przygody Kajtka.
ĆWICZENIA LATERALNE – „ Leniwe ósemki” ( 5 min.)
14. Dodawanie i odejmowanie sposobem pisemnym w zakresie 1000.
a) rachunek pamięciowy:
5 x 60; 2 x 100; 7 x 50; 250 + 320; 530 + 80; 804 + 120;
200 : 2; 1000 : 100; 700 : 1; 350 – 200; 940 – 140; 1000 – 550
b) Karta pracy z matematyki. ( zał. 1)
c) Zadanie pracy domowej z podręcznika. ( 30 min.)
15. Zakończenie i podsumowanie zajęć. Samoocena. Dzieci stawiają kropkę przy wybranej przez siebie kategorii:
· Pracowałem bardzo dobrze.
· Jestem z siebie zadowolony.
· Mogłem pracować lepiej.
· Mało pracowałem. ( 5 min)
ZAŁĄCZNIK 1
1. Oblicz działania.
37 + 48 = 6 x 9 = 94 – 47 = 81 : 9 =
68 + 29 = 7 x 8 = 43 - 18 = 32 : 4 =
2. Uporządkuj liczby rosnąco.
156; 208; 915; 699; 123; 730; 1000; 407; 333; 989
..............................................................................................................
3. Oblicz działania sposobem pisemnym.
145 + 532; 672 + 218 = 444 + 357 = 865 + 135 =
................ ...................... ...................... ....................
547 – 223 = 875 – 645 = 890 – 170 = 242 – 134 =
................... .................... ....................... ......................
4. Rozwiąż zadanie.
Kajtek znalazł w ciągu tygodnia 127 żab i o 38 więcej pasikoników. Ile przysmaków miał razem?
....................................................................................................................
DZIEŃ 2
Blok: KAJTKOWE PRZYGODY
Temat dnia: Najważniejsze wydarzenia
Cel ogólny:- rozwijanie umiejętności wyodrębniania zdarzeń w opowiadaniu i nadawaniu im tytułów
Uczeń: - zna treść książki M. Kownackiej „Kajtkowe przygody”
- umie porządkować zdarzenia w opowiadaniu
- umie redagować opowiadanie
- potrafi przedstawić wybranymi środkami plastycznymi wybraną przygodę bohatera lektury „Kajtkowe przygody”
Metody : słowna – rozmowa, opowiadanie
Formy: zespołowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: książka M. Kownackiej „Kajtkowe przygody” , kartoniki z nazwami bohaterów lektury, kartki rysunkowe, farby plakatowe, kredki, kolorowe wycinanki,
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I Część wstępna:
1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat książki M. Kownackiej „Kajtkowe przygody”.
-wypowiedzi uczniów na temat przeczytanych rozdziałów książki M. Kownackiej „Kajtkowe przygody”
- przypomnienie postaci , które występują w książce „Kajtkowe przygody”
( uczniowie losują kartoniki z nazwami wszystkich postaci, które występują w lekturze i opowiadają z jaką przygodą kojarzy im się dana postać)
2. Praca z lekturą „Kajtkowe przygody”
- uczniowie odszukują tytuły poszczególnych rozdziałów
- wspólnie ustalają kolejność ( tytuły poszczególnych rozdziałów zapisane są na kartonikach, kartoniki układają wg prawidłowej kolejności )
3. Przedstawienie środkami plastycznymi wybranej przygody bociana Kajtka.
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat przygód bociana Kajtka.
- podanie tematu pracy i omówienie technik, jakimi może być wykonana:
technika I – malowanie farbami
technika II – rysowanie kredkami
technika III – wycinanka z kolorowego papieru
technika IV – technika mieszana
- wybór techniki przez dzieci i ich twórcza praca
4. Wystawa i omówienie prac – ułożenie książeczki pt. „Kajtkowe przygody”
- wspólne zaprojektowanie i wykonanie strony tytułowej książeczki.
5. Układanie opowiadania do wybranej przygody bociana Kajtka.
6. Zapisanie opowiadania w zeszycie i nadanie tytułu.
7. ...
ewapoz