Naomi Klein:NO LOGONO SPACENO CHOICENO JOBSNO LOGOPrzekład Hanna Pustuła Świat Literacki, Izabelin 2004 ------Tytuł oryginału: No Logo
Copyright © Naomi Klein 2000
Copyright © for the Polish translation by Hanna Pustuła, 2004
Copyright © for the Polish edition by Świat Literacki, Izabelin 2004Redakcja: Krzysztof Zadros
Może nie widać tego jeszcze na powierzchni,ale pod ziemią huczy już ogień.
- indonezyjski pisarz Y. .B. Mangunwijaya, 16 lipca 1998
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Cytuję:
- wybrane fragmenty z książki NO LOGO, wydanie polskie, 2004.
- Rozmowę z Naomi Klein: Polityka z 23 października 2004 roku, str. 48-51. Rozmawiał Jacek Żakowski. - fragmenty z artykułu Mariana Dobrosielskiego, Nieludzkie koncerny, opublikowanego w Dziś • Przegląd Społeczny nr 5/2001 (poz. 80 Prezentowanej literatury), prezentującego wydanie angielskie z 2001 r. książki Naomi Klein NO LOGO
- może coś jeszcze dodam...
W listopadzie i grudniu 2004 r., uzupełniłem nieco swoją poz. 80 Prezentowanej literatury poprzez: - informację o książce No Logo w języku polskim i rozmowie z autorką...- poszerzenie wybranych fragmentów... z Nieludzkich koncernów M. Dobrosielskiego,- dodanie, niejako „na marginesie”, własnych uwag na temat skutków konkurencji.
Początkowo zamierzałem na tym poprzestać. Zmieniłem jednak zdanie. No Logo prezentuję w odrębnej pozycji. Kogo to poważnie interesuje, proponuję jednak przeczytać samą książkę. Moja prezentacja, jest, siłą rzeczy, bardzo skrótowa i wybiórcza. Może więc, niechcący, nie w pełni przedstawiać intencje Autorki, szczególnie, że nie będzie (prezentacja) od razu zawierała całości. Prawie na pewno „wtrącę” też nieco własnych uwag, ale, niestety, również stopniowo. Przyczyny takiej, stopniowanej prezentacji, przedstawiam na stronie Credo.
Z okładki książki
Naomi Klein (ur. W 1970 r. w Montrealu) jest nagradzaną dziennikarką i autorką bestsellerów. Publikuje artykuły w prasie, m.in. w Nation, New Statesman, Newsweek International, The New York Times, Village Voice, Ms., The Baffler i Saturday Night. Ma własną kolumnę w Globe & Mai, jednej z głównych gazet Kanady. Jest cenioną publicystką i częstym komentatorem w mediach, prowadziła gościnne wykłady w Harvardzie, Yale i New York University. Mieszka w Toronto. Jej No Logo znalazła się w roku 2000 na liście książek nominowanych do Guardian First Book Award. www.nologo.org
No logo to książka kultowa, nazywana „biblią alterglobalistów” i współczesnym Kapitałem. Jej autorka z bezkompromisowością niezależnej dziennikarki i przenikliwością wytrawnego krytyka kultury obnaża ekspansjonistyczne zapędy międzynarodowych korporacji, analizuje ich destrukcyjny wpływ na nasz społeczny, ekonomiczny oraz kulturowy krajobraz, przekonuje, że działalność światowych koncernów stanowi poważne zagrożenie dla demokracji i funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego oraz... wzywa do oporu.
Podstawowe przesłanie Klein brzmi: chociaż nie poddane niczyjej kontroli międzynarodowe korporacje, wobec bezsilności rządów poszczególnych państw, w coraz większym stopniu sprawują bezpośrednią kontrolę nad naszą „globalną wioską”, ich władza nie jest nieograniczona. Z dnia na dzień rośnie ilość niezależnych środowisk, które zniecierpliwione arogancją koncernów aktywnie sprzeciwiają się ich polityce i odnoszą na tym polu znaczące sukcesy (np. w 1999 r. wielotysięczne protesty alterglobalistów zablokowały podpisanie Wielostronnego Układu o Inwestycjach, który umocniłby wszechwładzę korporacji).Esencją książki jest analiza wszelkich form obywatelskiego sprzeciwu – od twórczych ataków na reklamy, poprzez bojkoty określonych towarów i pozwy sądowe, po wywieraniu wpływu na władze lokalne. Autorka nie tylko się im wnikliwie i krytycznie przygląda, ale też zachęca do aktywnego włączenia się w te działania.
SPIS TREŚCI
Podziękowania ......... 6
Wprowadzenie Pajęcza sieć znaków firmowych ......... 9
I NO SPACE
Rozdział pierwszy Nowy ometkowany świat ......... 21
Rozdział drugi Marka rośnie w siłę ......... 45Rozdział trzeci Wszystko się zmienia ......... 81
Rozdział czwarty Metkowanie nauki i edukacji ......... 105Rozdział piąty Funkujący patriarchat ......... 125
II NO CHOICE
Rozdział szósty Bombardowania markami ......... 147
Rozdział siódmy Fuzje i synergia ......... 161Rozdział ósmy Korporacyjna cenzura ......... 183
III NO JOBS
Rozdział dziewiąty Opuszczona fabryka ......... 213
Rozdział dziesiąty Groźby i czasownicy ......... 249Rozdział jedenasty Hodując nielojalność ......... 277
IV NO LOGO
Rozdział dwunasty Prowokacje kulturowe ......... 297
Rozdział trzynasty Wyzwalanie ulic (reclaim the streets) ......... 329Rozdział czternasty Nowa fala antykorporacyjnego aktywizmu ......... 343
Rozdział piętnasty Markowy bumerang ......... 363Rozdział szesnasty Opowieść o trzech logo ......... 381
Rozdział siedemnasty Lokalna polityka zagraniczna ......... 413Rozdział osiemnasty Poza markę ......... 437
Zakończenie Konsumpcjonizm kontra społeczeństwo obywatelskie ......... 455
Uzupełnienie Dwa lata na ulicach: wychodzenie poza symbole ......... 462
Przypisy ......... 474Aneks ......... 496Bibliografia ......... 504 (48 pozycji, w tym 2 przetłumaczone na język polski. Przyp. Anonimus)Ilustracje ......... 507
PODZIĘKOWANIA ......... 6
WPROWADZENIE PAJĘCZA SIEĆ ZNAKÓW FIRMOWYCH ......... 9
Kiedy pisałam te książkę, mieszkałam w widmowej dzielnicy zakładów odzieżowych w Toronto, w dziewięciopiętrowym budynku dawnych magazynów. Dookoła stało wiele podobnych budowli, ziejących pustką, z wejściami zabitymi deskami, powybijanymi szybami w oknach, kominami, które wstrzymały dech; ich ostatnia funkcja w służbie kapitalizmowi sprowadzała się do dźwigania na smołowanych dachach ogromnych, mrugających billboardów, przypominających kierowcom uwięzionych w korkach na autostradzie o istnieniu piwa Molson, samochodów marki Hyundai i stacji radiowej EZ Rock FM. W latach...
fefone