konkurs przedszkolny.docx

(14 KB) Pobierz

PRZEDSZKOLE NR 406

WARSZAWA

PRZEDSZKOLNY KONKURS O ZDROWIU

                                                        „ZDROWE PRZEDSZKOLAKI”

Cele ogólne:
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej;
- Zachęcanie do zdrowego stylu życia;

- Zachęcanie do zdrowego odżywiania się,
Cele operacyjne:

- Dziecko potrafi wymyśleć  nazwę grupy,
- Dziecko rozpoznaje przybory związane z higieną osobistą za pomocą dotyku;
- Dziecko rozpoznaje, czy dane zachowania sprzyjają zdrowiu, czy też nie;
- Dziecko śpiewa piosenki o tematyce zdrowotnej;
- Dziecko za pomocą zmysłu smaku rozpoznaje wybrane owoce i warzywa;
- Dziecko potrafi dokończyć rymowankę;
- Dziecko rozpoznaje, jaka żywność jest zdrowa np. (dla zębów), a jaka im szkodzi;
- Dziecko trafia do celu z odległości 2 m;

- Dziecko stara się wypić sok z cytryny,
Metody pracy:
- aktywizujące
- oglądowe
- słowne
Formy pracy:
- Indywidualna;
- Zespołowa;

Środki dydaktyczne:
- Kartoniki do nazwania drużyn, owoc np. mandarynka to (punkty), obrazki przedstawiające zdrową i niezdrową żywność (jabłko, mleko, chipsy, banan, marchew, cukierki, wafelki, coca – cola, lody), talerzyki, pokrojone owoce i warzywa, pasta i szczoteczka do zębów, mydło, szampon, ręcznik, gąbka, grzebień, kartoniki ze zdaniami o rozmaitych zachowaniach, smutne i wesołe buźki, ilustracje zdrowego i zepsutego zęba, gazety, piłeczki gumowe, obręcze, warzywno-owocowe koreczki dla wszystkich uczestników, sok świeży z cytryny, płyty Cd z nagraniami piosenek, nagrody, dyplomy dla zawodników;

Przebieg konkursu:

1. Powitanie zaproszonych gości i wszystkich uczestników konkursu. Zapoznanie uczestników z tematem i przebiegiem konkursu oraz zasadami punktowania (drużyny witaminek reprezentujące każdą grupę wiekową, po 3 osoby w drużynie, każda drużyna oznaczona innym kolorem, punkty – żetony w tym samym kolorze, za prawidłowe rozwiązanie zadania punkt dla drużyny)
2. Piosenka na powitanie. Pingwinek, Magiczna liczba 7, Woogie-Boogie   (wybrać).
3. Konkurs I - Czarodziejski worek
Rymowanka wprowadzająca do konkursu: ”My lubimy czyści być, więc się trzeba często........................(myć)”, Żeby zdrowe zęby mieć trzeba tylko ………..(chcieć).
Wybrane dziecko z każdej drużyny podchodzi i wyjmuje z worka przedmiot związany z dbaniem o higienę. Po dotyku odgaduje, co to jest. Otrzymuje punkt za prawidłową odpowiedź.

4. Piosenka o zdrowiu – grupa I,  śpiewa jeśli umie, „Szczotka, pasta, kubek ciepła woda…’

5. Konkurs II – Wesołe i smutne buźki
Rymowanka wprowadzająca do konkursu; „Gimnastykuj się codziennie, bo to zdrowo i………… (przyjemnie).

Wybrany nauczyciel odczytuje zdania a zawodnicy poprzez podniesienie odpowiedniej minki ( smutnej lub uśmiechniętej) potwierdzają czy takie zachowania sprzyjają zdrowiu czy też nie:

- chętnie jem owoce i warzywa
- słucham głośnej muzyki,
- lubię się gimnastykować,
- uwielbiam słodycze,
- chętnie chodzę do lekarza i dentysty,
-często piję colę i napoje gazowane, chrupię chipsy,
- lubię piesze spacery i wycieczki,
-często krzyczę i hałasuję,
-myję ręce po wyjściu z toalety,
- dużo czasu spędzam przed komputerem i telewizorem,
-nie lubię się myć,
- używam chusteczek gdy mam katar;


6. Piosenka o zdrowiu – grupa II np. „Sałatka jarzynowa”
7. Konkurs III – Zgadnij, co tak smakuje?
Rymowanka wprowadzająca do konkursu:” Wszyscy mamy słodkie minki, bo zjadamy...........................(witaminki)”
Na talerzykach przygotowane są pokrojone owoce i warzywa . Ochotnicy z zawiązanymi oczami poznają po smaku wybrany produkt.
8. Piosenka o zdrowiu – grupa III  (wybrać i podać tytuł)
9. Konkurs IV – Zdrowy i chory ząbek
Rymowanka wprowadzająca do konkursu:” Myję zęby, bo wiem właśnie o tym, kto ich nie myje ten ma.......(kłopoty)”
Każdy zawodnik otrzymuje obrazek ze zdrowym, bądź niezdrowym produktem pokarmowym. Jego zadaniem jest umieścić go odpowiednio pod ilustracją chorego lub zdrowego zęba.
10. Konkurs V – Rzuty do celu
Rymowanka wprowadzająca do konkursu:” ) Skakać, biegać, tańczyć wkoło razem będzie nam ...................(wesoło)”
Rzuty do obręczy. Każdy uczestnik otrzymuje piłkę gumową lub kawałek gazety, którą zgniata w kulę i stara się nią tak rzucić, by trafić do obręczy.
11.Konkurs VI- Wypicie soku z cytryny

Rymowanka wprowadzająca do konkursu; „Mamy kwaśne minki po wypiciu soku z … ..(cytrynki)”

Ochotnicy z każdej grupy po jednym dziecku mają za zadanie wypić odrobinę soku z cytryny z miodem i zrobić uśmiechniętą minę do publiczności.

 

12.Podsumowanie konkursu:
- podliczenie punktów przez jury,
- wyłonienie zwycięzców,
- rozdanie nagród i dyplomów,
Degustacja warzywnych lub owocowych koreczków przez wszystkie dzieci.

                                                                                                                Opracowała ;

                                                                                                                Bogumiła Ambroziak

Zgłoś jeśli naruszono regulamin