PRZEDSZKOLE NR 406
WARSZAWA
PRZEDSZKOLNY KONKURS O ZDROWIU
„ZDROWE PRZEDSZKOLAKI”Cele ogólne:- Kształtowanie postawy prozdrowotnej; - Zachęcanie do zdrowego stylu życia;
- Zachęcanie do zdrowego odżywiania się, Cele operacyjne:
- Dziecko potrafi wymyśleć nazwę grupy, - Dziecko rozpoznaje przybory związane z higieną osobistą za pomocą dotyku;- Dziecko rozpoznaje, czy dane zachowania sprzyjają zdrowiu, czy też nie;- Dziecko śpiewa piosenki o tematyce zdrowotnej;- Dziecko za pomocą zmysłu smaku rozpoznaje wybrane owoce i warzywa;- Dziecko potrafi dokończyć rymowankę;- Dziecko rozpoznaje, jaka żywność jest zdrowa np. (dla zębów), a jaka im szkodzi;- Dziecko trafia do celu z odległości 2 m;
- Dziecko stara się wypić sok z cytryny, Metody pracy:- aktywizujące- oglądowe- słowneFormy pracy:- Indywidualna;- Zespołowa;Środki dydaktyczne:- Kartoniki do nazwania drużyn, owoc np. mandarynka to (punkty), obrazki przedstawiające zdrową i niezdrową żywność (jabłko, mleko, chipsy, banan, marchew, cukierki, wafelki, coca – cola, lody), talerzyki, pokrojone owoce i warzywa, pasta i szczoteczka do zębów, mydło, szampon, ręcznik, gąbka, grzebień, kartoniki ze zdaniami o rozmaitych zachowaniach, smutne i wesołe buźki, ilustracje zdrowego i zepsutego zęba, gazety, piłeczki gumowe, obręcze, warzywno-owocowe koreczki dla wszystkich uczestników, sok świeży z cytryny, płyty Cd z nagraniami piosenek, nagrody, dyplomy dla zawodników;
Przebieg konkursu:1. Powitanie zaproszonych gości i wszystkich uczestników konkursu. Zapoznanie uczestników z tematem i przebiegiem konkursu oraz zasadami punktowania (drużyny witaminek reprezentujące każdą grupę wiekową, po 3 osoby w drużynie, każda drużyna oznaczona innym kolorem, punkty – żetony w tym samym kolorze, za prawidłowe rozwiązanie zadania punkt dla drużyny)2. Piosenka na powitanie. Pingwinek, Magiczna liczba 7, Woogie-Boogie (wybrać).3. Konkurs I - Czarodziejski worekRymowanka wprowadzająca do konkursu: ”My lubimy czyści być, więc się trzeba często........................(myć)”, Żeby zdrowe zęby mieć trzeba tylko ………..(chcieć). Wybrane dziecko z każdej drużyny podchodzi i wyjmuje z worka przedmiot związany z dbaniem o higienę. Po dotyku odgaduje, co to jest. Otrzymuje punkt za prawidłową odpowiedź.
4. Piosenka o zdrowiu – grupa I, śpiewa jeśli umie, „Szczotka, pasta, kubek ciepła woda…’
Wybrany nauczyciel odczytuje zdania a zawodnicy poprzez podniesienie odpowiedniej minki ( smutnej lub uśmiechniętej) potwierdzają czy takie zachowania sprzyjają zdrowiu czy też nie:
- chętnie jem owoce i warzywa- słucham głośnej muzyki,- lubię się gimnastykować,- uwielbiam słodycze,- chętnie chodzę do lekarza i dentysty,-często piję colę i napoje gazowane, chrupię chipsy,- lubię piesze spacery i wycieczki,-często krzyczę i hałasuję,-myję ręce po wyjściu z toalety,- dużo czasu spędzam przed komputerem i telewizorem,-nie lubię się myć,- używam chusteczek gdy mam katar;
6. Piosenka o zdrowiu – grupa II np. „Sałatka jarzynowa” 7. Konkurs III – Zgadnij, co tak smakuje?Rymowanka wprowadzająca do konkursu:” Wszyscy mamy słodkie minki, bo zjadamy...........................(witaminki)”Na talerzykach przygotowane są pokrojone owoce i warzywa . Ochotnicy z zawiązanymi oczami poznają po smaku wybrany produkt.8. Piosenka o zdrowiu – grupa III (wybrać i podać tytuł)9. Konkurs IV – Zdrowy i chory ząbekRymowanka wprowadzająca do konkursu:” Myję zęby, bo wiem właśnie o tym, kto ich nie myje ten ma.......(kłopoty)”Każdy zawodnik otrzymuje obrazek ze zdrowym, bądź niezdrowym produktem pokarmowym. Jego zadaniem jest umieścić go odpowiednio pod ilustracją chorego lub zdrowego zęba.10. Konkurs V – Rzuty do celu Rymowanka wprowadzająca do konkursu:” ) Skakać, biegać, tańczyć wkoło razem będzie nam ...................(wesoło)”Rzuty do obręczy. Każdy uczestnik otrzymuje piłkę gumową lub kawałek gazety, którą zgniata w kulę i stara się nią tak rzucić, by trafić do obręczy.11.Konkurs VI- Wypicie soku z cytryny
Rymowanka wprowadzająca do konkursu; „Mamy kwaśne minki po wypiciu soku z … ..(cytrynki)”
Ochotnicy z każdej grupy po jednym dziecku mają za zadanie wypić odrobinę soku z cytryny z miodem i zrobić uśmiechniętą minę do publiczności.
12.Podsumowanie konkursu:- podliczenie punktów przez jury,- wyłonienie zwycięzców,- rozdanie nagród i dyplomów,Degustacja warzywnych lub owocowych koreczków przez wszystkie dzieci.
Opracowała ;
Bogumiła Ambroziak
matisyn1