las i jego mieszkańcy.pdf
(
224 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - zeszyt3-naucz_zintegr.doc
Nauczanie zintegrowane – konspekty
Las i jego mieszkańcy – powtórzenie
wiadomości
Elżbieta Kipa
Konspekt zajęć zintegrowanych
w klasie III
Data
: 18.12.2003r.
Prowadząca
: mgr Elżbieta Kipa
Ośrodek
tematyczny
: LAS NAS ZAUROCZYŁ
Temat
dnia
: Las i jego mieszkańcy – powtórzenie wiadomości
Zadania
dydaktyczno – wychowawcze
EDUKACJA POLONISTYCZNA:
−
kształtowanie umiejętności budowania logicznej i poprawnej gramatycz-
nie wypowiedzi na określony temat,
−
układanie zdań wykrzyknikowych,
−
utrwalenie zasad pisowni „nie” z czasownikami,
−
kształtowanie umiejętności stosowania poznanych reguł ortograficznych
w praktyce.
EDUKACJA PRZYRODNICZO – SPOŁECZNA:
−
doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin i zwierząt leśnych,
−
przyporządkowanie roślin leśnych do określonej warstwy lasu,
−
rozróżnianie typów lasów,
−
rozpoznawanie grzybów jadalnych i trujących,
−
przypomnienie zasad zachowania w lesie i zbierania grzybów,
−
rozpoznawanie odgłosów lasu i ich znaczenie dla człowieka,
−
uwrażliwienie na piękno przyrody.
53
Elżbieta Kipa – Las i jego mieszkańcy – powtórzenie wiadomości.
EDUKACJA MATEMATYCZNA:
−
utrwalenie dodawania i odejmowania sposobem pisemnym,
−
porządkowanie wyników działań od największego do najmniejszego.
EDUKACJA PLASTYCZNO – TECHNICZNA:
−
doskonalenie umiejętności składania papieru techniką orgiami,
−
komponowanie drzew liściastych i iglastych zgodnie z instrukcją,
−
umiejętność dobierania barw zgodnie z określoną porą roku.
EDUKACJA MUZYCZNA:
−
słuchanie odgłosów lasu,
−
rozpoznawanie dźwięków przyjaznych i hałasu.
Metody
:
a.
podające – pogadanka, wyjaśnienie,
b.
problemowe aktywizujące – gry dydaktyczne,
c.
eksponujące – pokaz multimedialny, film,
d.
praktyczne – pokaz, ćwiczenia.
Formy
pracy
: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki
dydaktyczne
:
prezentacja multimedialna „Las i jego mieszkańcy”,
wiersz Wł. Ścisłowskiego pt. „Wycieczka”,
koszyk wiklinowy,
sylweta drzewa,
liście z rozpoczętymi zdaniami,
karty z działaniami matematycznymi i rozsypanką sylabową,
krzyżówka,
wyrazy z lukami – napisy,
instrumenty,
kółka i gotowe elementy do zajęć plastycznych,
kukiełka czarownicy,
odznaki „Przyjaciel lasu”.
54
CKPiDN w Mielcu – Zeszyty nauczycielskie – Nr3/2005
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.
Powitanie
2.
Podanie tematu zajęć.
Rozwiązywanie działań pisemnych. Porządkowanie wyników od
największego do najmniejszego. Odczytanie hasła (Las i jego mieszkańcy).
1342 1796
1022
934 1379
1082
247
+ 739
+ 295
+ 389
+ 285
+ 278
- 265
+ 58
Las
i
je
go
miesz
kań
cy
3.
Wycieczka po lesie – pokaz prezentacji multimedialnej – rośliny leśne.
4.
Żywy obraz lasu.
Uczniowie uzupełniają wyrazy z lukami (nazwy roślin leśnych
z trudnościami ortograficznymi) i tworzą warstwy lasu:
drzewa – stoją
krzewy – wykonują przysiad
runo leśne – dzieci siedzą
5.
Grzybobranie.
Ustalenie, co trzeba zabrać na grzybobranie (koszyk, atlas grzybów, nożyk)
i jakich zasad przestrzegać (nie wyrywać grzybni, zawsze zbierać znane
grzyby). Pokaz prezentacji multimedialnej.
6.
Zbieranie grzybów.
Na tablicy sylweta koszyka, obok nazwy grzybów. Uczniowie przenoszą
nazwy grzybów jadalnych do koszyka, a trujących pozostawiają.
7.
Rozwiązanie krzyżówki.
Praca indywidualna. Odczytanie hasła „Leśne zwierzęta”.
8.
Multimedialna prezentacja przedstawicieli zwierząt leśnych.
9.
Zagadki o zwierzętach leśnych.
Rozwiązywanie zagadek z prezentacji multimedialnej.
10.
Znaczenie lasu.
Odczytanie i omówienie haseł ze slajdu „Co nam daje las?”.
11.
Wiersz pt. „Wycieczka”
Wysłuchanie wiersza czytanego przez nauczyciela i jego analiza – wyszu-
kiwanie odpowiednich fragmentów:
-
O czym należy pamiętać i jak postępować, aby zostać przyjacielem
lasu?
55
Elżbieta Kipa – Las i jego mieszkańcy – powtórzenie wiadomości.
-
Czy bohaterów wiersza można zaliczyć do przyjaciół lasu?
12.
Układanie zdań wykrzyknikowych: Czego nie wolno robić w lesie ?
Uczniowie otrzymują liście z kartonu z zaczętymi zdaniami. Po dopisaniu
zakończenia, odczytują je i przyklejają na sylwecie drzewa na tablicy.
Zwracamy uwagę na pisownię przeczenia „nie” z czasownikami.
13.
Zabawa w rozpoznawanie odgłosów lasu.
Dzieci siedzą w kręgu, mają zamknięte oczy, słuchają odgłosów lasu.
Następnie bawią się w strojenie instrumentów. Uczniowie wykorzystują
instrumenty perkusyjne i naturalne. Zastanawiają się, jaki wpływ na nasz
organizm mają dźwięki przyjazne i hałas?
14.
Bajka o wróżce lesie.
Nauczyciel trzymając kukiełkę czarownicy, opowiada jak wróżka
wyczarowała las.
Najpierw wypowiedziała zaklęcie:
Ele – mele – lewa – niech wyrosną
drzewa!
I wyrosły sosny, jodły, świerki, modrzewie. Jaki las wyczarowała?
(iglasty)
Potem poszła w inne miejsce i znów wypowiedziała zaklęcie:
Ele – mele – lewa – niech wyrosną drzewa!
I wyrosły dęby, buki, brzozy. Jaki las wyczarowała?
(liściasty)
Gdy znudziły się jej wyczarowane lasy, pomieszała drzewa i powstał
las
(mieszany)
15.
Prace plastyczne.
Las – technika origami na bazie koła – praca grupowa,
I grupa
– las iglasty zimą,
II grupa
– las mieszany jesienią,
III grupa
–las ściasty latem.
W czasie pracy dzieci słychać cichą muzykę – śpiew ptaków.
16.
Podsumowanie:
Znamy las i jego mieszkańców.
Wiemy, jak należy zachowywać się w lesie.
Otrzymujecie odznakę „Przyjaciel lasu”.
Literatura:
1.
„Wesoła Szkoła” podręcznik do klasy III, WSiP
56
CKPiDN w Mielcu – Zeszyty nauczycielskie – Nr3/2005
2.
„Wesoła Szkoła” karty pracy
3.
Ryszard Więckowski „Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne i syntak-
tyczne w klasach początkowych”
4.
„Drzewa – encyklopedia kieszonkowa”
5.
Encyklopedia multimedialna PWN
6.
Encyklopedia ptaków PWN
7.
Biologia PWN
8.
Encyklopedia przyrody OPTIMUS PASCAL
9.
Encyklopedia zwierząt OPTIMUS PASCAL
Krzyżówka
Znaczenie haseł (wpisz w kolejnych wierszach od góry):
1.
Chytry, rudy zwierz.
2.
„Basia” z rudą kitą.
3.
Ma rogi jak łopaty.
4.
Mieszkanie myszy.
5.
Ma kolce na grzbiecie.
6.
Mała, szara, leśna, polna lub domowa.
7.
Ma wielkie oczy, poluje w nocy.
8.
Wielki, brunatny miś.
9.
Leśny zwierz z wielkimi rogami.
57
Plik z chomika:
ewapoz
Inne pliki z tego folderu:
Na ludową nutę.pdf
(203 KB)
Dzikie łabędzie.zip
(10 KB)
Calineczka.zip
(7 KB)
Brzydkie kaczątko.zip
(14 KB)
Zwyczaje wigilijne.doc
(98 KB)
Inne foldery tego chomika:
klasa 1
klasa 2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin