Dostojewski.doc

(24 KB) Pobierz
1) F

Darpas_3ab

F.Dostojewski Zbrodnia i kara

Ø      Zapoznaj się z biografią Dostojewskiego; szczególną uwagę zwróć na udział w spotkaniach pietraszewców, zesłanie, ewolucje poglądów pisarza po powrocie z Syberii.

Ø      Przypomnij tezy filozofii XIX wieku; jakie widzisz związki poglądów Raskolnikowa z filozofią Milla, Hegla, Feuerbacha?

Ø      Dokonaj analizy rachunku Raskolnikowa – jak wykorzystuje współczesną mu filozofię? Czy jest konsekwentny, czy dopuszcza się manipulacji na przywoływanych poglądach?

Ø      Spróbuj określić źródła zbrodni, którą popełnił Rodion.

Ø      Jakie znaczenie dla odczytania kreacji bohatera ma charakter przestrzeni, w której żyje? Opisz mieszkanie Raskolnikowa, jak opisywany jest Petersburg, ludzie, z którymi się spotyka Rodion.

Ø      Rozważ motywy snu-koszmaru w powieści (sen o maltretowanym koniu, sen na zesłaniu); jaki charakter mają wizje senne Rodiona, jaką pełnią rolę w budowaniu znaczeń moralnych i ideowych utworu?

Ø      Opisz proces dochodzenia przez Raskolnikowa do uznania swej winy: wskaż kolejne etapy przemiany bohatera.

Ø      Skomentuj pojedynek Porfiry-Raskolnikow; o co toczy się ta gra?

Ø      Jaką rolę w powieści pełni kreacja Swidrygajłowa? Co symbolizuje motyw pająków dręczących tego człowieka? Czy pozostaje konsekwentnym nihilistą? Jak rozumiesz jego los?

Ø      Zapoznaj się informacjami na temat chrześcijaństwa wschodniego; zwróć uwagę na hezychizm jako fundament chrystologii Dostojewskiego.

Ø      Omów kreację Soni. Na czym polega opozycja Sonia – Raskolnikow?

Ø      Jak Sonia traktuje Rodiona, co mu proponuje? Wyjaśnij zdanie Soni, iż popełniając zbrodnię, Raskolnikow zabił samego siebie.

Ø      Jak, w świetle „teorii” Rodii, jawi się pokora Soni, jej zgoda na cierpienie, brak wykształcenia?

Ø      Zwróć uwagę na stosunek zesłańców do Soni i Rodiona; z czego, wg Ciebie, wynika?

Ø      Odczytaj rolę Soni w kontekście religijnym, wyjaśnij symboliczne znaczenia motywów objęcia przez Raskolnikowa stóp dziewczyny, opowieści o wskrzeszeniu Łazarza.

Ø      Wskaż inne aluzje religijne w powieści, wskaż tzw. „zrymowane sytuacje” (korespondujące ze sobą motywy, sytuacje)

Ø      Omów kompozycję powieści, wyjaśnij rolę Epilogu.

Ø      Spójrz na powieść jako polemikę chrześcijaństwa z zachodnią myślą racjonalistyczną, zderzenie „prawdy wiary” i „prawdy rozumu”. Wykorzystaj znane słowa pochodzące z innej powieści Dostojewskiego, „Braci Karamazow”: Tak bez Boga i bez życia przyszłego? Więc wypadałoby, że teraz wszystko wolno, że wszystko można robić?” (Zdanie to znane jest też w krótszej, sparafrazowanej formie: „Jeśli Boga nie ma, wszystko wolno”)

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin