Darpas_3ab
F.Dostojewski Zbrodnia i kara
Ø Zapoznaj się z biografią Dostojewskiego; szczególną uwagę zwróć na udział w spotkaniach pietraszewców, zesłanie, ewolucje poglądów pisarza po powrocie z Syberii.
Ø Przypomnij tezy filozofii XIX wieku; jakie widzisz związki poglądów Raskolnikowa z filozofią Milla, Hegla, Feuerbacha?
Ø Dokonaj analizy rachunku Raskolnikowa – jak wykorzystuje współczesną mu filozofię? Czy jest konsekwentny, czy dopuszcza się manipulacji na przywoływanych poglądach?
Ø Spróbuj określić źródła zbrodni, którą popełnił Rodion.
Ø Jakie znaczenie dla odczytania kreacji bohatera ma charakter przestrzeni, w której żyje? Opisz mieszkanie Raskolnikowa, jak opisywany jest Petersburg, ludzie, z którymi się spotyka Rodion.
Ø Rozważ motywy snu-koszmaru w powieści (sen o maltretowanym koniu, sen na zesłaniu); jaki charakter mają wizje senne Rodiona, jaką pełnią rolę w budowaniu znaczeń moralnych i ideowych utworu?
Ø Opisz proces dochodzenia przez Raskolnikowa do uznania swej winy: wskaż kolejne etapy przemiany bohatera.
Ø Skomentuj pojedynek Porfiry-Raskolnikow; o co toczy się ta gra?
Ø Jaką rolę w powieści pełni kreacja Swidrygajłowa? Co symbolizuje motyw pająków dręczących tego człowieka? Czy pozostaje konsekwentnym nihilistą? Jak rozumiesz jego los?
Ø Zapoznaj się informacjami na temat chrześcijaństwa wschodniego; zwróć uwagę na hezychizm jako fundament chrystologii Dostojewskiego.
Ø Omów kreację Soni. Na czym polega opozycja Sonia – Raskolnikow?
Ø Jak Sonia traktuje Rodiona, co mu proponuje? Wyjaśnij zdanie Soni, iż popełniając zbrodnię, Raskolnikow zabił samego siebie.
Ø Jak, w świetle „teorii” Rodii, jawi się pokora Soni, jej zgoda na cierpienie, brak wykształcenia?
Ø Zwróć uwagę na stosunek zesłańców do Soni i Rodiona; z czego, wg Ciebie, wynika?
Ø Odczytaj rolę Soni w kontekście religijnym, wyjaśnij symboliczne znaczenia motywów objęcia przez Raskolnikowa stóp dziewczyny, opowieści o wskrzeszeniu Łazarza.
Ø Wskaż inne aluzje religijne w powieści, wskaż tzw. „zrymowane sytuacje” (korespondujące ze sobą motywy, sytuacje)
Ø Omów kompozycję powieści, wyjaśnij rolę Epilogu.
Ø Spójrz na powieść jako polemikę chrześcijaństwa z zachodnią myślą racjonalistyczną, zderzenie „prawdy wiary” i „prawdy rozumu”. Wykorzystaj znane słowa pochodzące z innej powieści Dostojewskiego, „Braci Karamazow”: Tak bez Boga i bez życia przyszłego? Więc wypadałoby, że teraz wszystko wolno, że wszystko można robić?” (Zdanie to znane jest też w krótszej, sparafrazowanej formie: „Jeśli Boga nie ma, wszystko wolno”)
szymiksadik