Wabco Vario Compact ABS 446 108 085 0.PDF
(
1611 KB
)
Pobierz
VCS System Description (pl)
Vario Compact ABS
2 generacji
Część 1: Opis systemu
4. Wydanie
Broszura ta nie podlega służbie zmian.
Nowe wersje znajdziesz w INFORM na
www.wabco-auto.com
2007 WABCO
Zastrzega się prawo zmian
Wersja 004/07.07(pl)
815 090 008 3
VCS II
Spis treści
1 Koncepcja Vario Compact ABS
. . . . . . . . . . 3
3.5
Zdolność brodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.1
Zakres systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
4Części składowe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
2 Opis systemu oraz działanie
. . . . . . . . . . . . . 5
4.1
Wariant Standard 400 500 070 0 . . . . . . 18
2.1 Budowa systemu ABS . . . . . . . . . . . . . . . 5
2.1.1 Modułowa konstrukcja systemu . . . . . . . . 5
2.1.2 Opis cyklu regulacji
ABS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
2.1.3 Zasilanie napięciem . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
2.1.4 Modulatory ABS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
2.1.5 Sterowanie lampka ostrzegawcza . . . . . . 8
2.1.6 Monitorowanie błędów . . . . . . . . . . . . . . 10
2.1.7 Złącze przyczepy pojazdu silnikowego
wg ISO 11992 (CAN) . . . . . . . . . . . . . . . 10
2.1.8 Złącze diagnostyczne . . . . . . . . . . . . . . . 10
2.1.9 Rozpoznawanie osi podnoszonych . . . . 10
2.1.10 Licznik kilometrów . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
2.1.11 Przyporządkowanie obwodu opon
i wieńców biegunowych . . . . . . . . . . . . . 11
4.2
Wariant Premium 400 500 081 0 . . . . . . 18
4.3
Oddzielna elektronika 446 108 085 0 . . 19
4.4 Modulatory ABS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
4.4.1 Zawór przekaźnikowy ABS 472 195 03. 0 20
4.4.2 Zawór elektromagnetyczny ABS . . . . . . 21
4.4.3 Tłumik hałasu 432 407 . . . 0 . . . . . . . . . 21
4.5 Czujniki prędkości obrotowej ABS . . . . . 22
4.5.1 Wartości elektryczne
czujników WABCO: . . . . . . . . . . . . . . . . 22
4.5.2 Uchwyt złącza 441 902 352 4 . . . . . . . . 22
4.6 Wskazówki dot. okablowania . . . . . . . . . 22
4.6.1 Instalacja przewodów . . . . . . . . . . . . . . . 22
4.6.2 Przedłużanie przewodów
zasilających . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
4.6.3 Przegląd przewodów VCS II . . . . . . . . . 23
2.2 Funkcjonalność GenericIO . . . . . . . . . . . 11
2.2.1 Wykrywanie zużycia . . . . . . . . . . . . . . . . 12
2.2.2 Zintegrowany przełącznik
zależny od prędkości (ISS) . . . . . . . . . . . 13
2.2.3 Sygnał prędkości . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
2.2.4 Zasilanie napięciem . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2.2.5 Złącze ECAS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2.2.6 Złącze ELM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2.2.7 Funkcje dostosowane do klientów . . . . . 16
4.7
Przewody powietrzne i zbiorniki . . . . . . . 23
5 Diagnoza
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
5.1
Dostęp do diagnostyki . . . . . . . . . . . . . . 24
5.2
Diagnoza komputerowa . . . . . . . . . . . . . 24
5.3
Kod błyskowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
2.3 Funkcje specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2.3.1 Sygnał serwisowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2.3.2 Zintegrowany notatnik . . . . . . . . . . . . . . 16
6 Instalacja i uruchomienie
. . . . . . . . . . . . . . . 25
2.4 Inne elektroniczne urządzenia sterujące
w przyczepie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2.4.1 VCS II i ECAS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2.4.2 VCS II i ELM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2.4.3 VCS II i Infomaster . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
7 Kompatybilność i serwis
. . . . . . . . . . . . . . . 26
7.1
Wymiana VCS I - VCS II . . . . . . . . . . . . 26
7.2
Wymiana Vario C - VCS II . . . . . . . . . . . 26
8Załącznik
3 Planowanie instalacji ABS
. . . . . . . . . . . . . . 17
1 Przyporządkowanie obwodu opon
oraz ilości zębów wieńców biegunowych . . . 27
3.1
Informacje ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
3.2
Czujniki prędkości obrotowej . . . . . . . . . 17
2 Kod błyskowy - lista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
3.3
Wyposażenie seryjne / doposażanie . . . 17
3 Okablowanie zasilania napięciem . . . . . . . . . 29
3.4
VCS II w pojazdach do przewozu
materiałów niebezpiecznych . . . . . . . . . . 17
4 Konfiguracja czujników zużycia . . . . . . . . . . . 30
5 Zamiana VCS I na VCS II . . . . . . . . . . . . . . . 32
2
Wprowadzenie
VCS II
1
1 Koncepcja Vario Compact ABS
W pojazdach użytkowych, w których na początku lat
osiemdziesiątych zamontowano seryjnie system ABS,
stosowano system produkcji WABCO. W ślad za tym
zastosowano go również wkrótce w przyczepach.
Systemy VARIO B oraz, począwszy od roku 1989
VARIO C, zapewniały klientom nowe możliwości w
zakresie różnorodności systemów oraz diagnozy. Stale
wzrastające wymagania producentów przyczep
dotyczące jak najłatwiejszego montażu i kontroli stały sie
przyczyną stworzenia przez WABCO w roku 1993 nowej
generacji systemu ABS – VARIO Compact ABS - VCS.
Seryjną produkcję tego systemu rozpoczęto w roku 1995
i zaczęła ona szybko wieść prym na rynku ze względu na
swą elastyczność, niezawodność i wysoką jakość.
produktów WABCO przeznaczonych dla przyczep. Aby
w epoce rozwijającej się automatyzacji w dłuższej
perspektywie utrzymać i rozbudować tę pozycję, firma
WABCO stworzyła system VARIO Compact ABS drugiej
generacji (VCS II). Zastosowano w tym przypadku po raz
kolejny zasadę budowy modułowej, ponieważ VCS II
bazuje pod względem technicznym na sprawdzonych
systemach ABS TCS II, przeznaczonych na rynek
państw NAFTA. Ponadto zastosowano złącze zgodne z
ISO 11992 oraz 8-biegunowych wtyków jak w EBS
naczep.
W ten sposób VCS II stał się ponownie sprawniejszym
systemem o mniejszych wymiarach i znacznie
mniejszym ciężarze w stosunku do wersji poprzedniej.
Ponad 1 milion sprzedanych systemów świadczy o
fakcie, że VCS należy dziś do najbardziej popularnych
3
1
VCS II
Wprowadzenie
1.1
Zakres systemu
VCS II to gotowy do zamontowania system ABS
przeznaczony dla pojazdów ciągnionych, spełniający
wszystkie wymogi prawne dla kategorii A. Oferta
systemów obejmuje systemy od 2S/2M dla naczep po
system 4S/3M dla przyczep dyszlowych lub też np. dla
naczep z osią skrętną.
Odpowiednio do specyficznych wymagań producentów
pojazdów system VCS II dostępny jest zarówno w wersji
kompaktowej, jak też w postaci systemu o oddzielnej
konstrukcji (tzn. elektronikę i zawory można montować
oddzielnie).
Wariant Standard 400 500 070 0
•
Zasilanie napięciem ISO 7638
•
Dodatkowe zasilanie 24N
•
Dwa wejścia czujników prędkości obrotowej
•
Konfiguracja maksymalna: 2S/2M
•
Funkcje GenericIO D1, D2
Wariant Premium 400 500 081 0:
•
Zasilanie napięciem ISO 7638
•
Dodatkowe zasilanie 24N
•
Cztery wejścia czujników prędkości obrotowej
•
Konfiguracja maksymalna: 4S/3M (z dodatkowym,
zewnętrznym 3. zaworem przekaźnikowym ABS)
•
Złącze ISO 11992 (CAN)
•
Funkcje GenericIO D1, D2, A1
•
Wyjście do ładowania akumulatora
•
Wersja 12 V: 400 500 083 0
Oddzielna elektronika 446 108 085 0
•
Zasilanie napięciem ISO 7638
•
Cztery wejścia czujników prędkości obrotowej
•
Konfiguracja maksymalna: 4S/3M
•
Zewnętrzne zawory ABS przekaźnikowe lub
elektromagnetyczne
•
Złącze ISO 11992 (CAN)
•
Funkcja GenericIO D1
4
Opis systemu
VCS II
2
2 Opis systemu oraz działanie
2.1
Budowa systemu ABS
zaworami ABS układ nie ma wpływu na zwykły,
regulowany przez kierowcę proces wzrostu i redukcji
ciśnienia hamowania.
System Vario Compact ABS (VCS) to system
uniwersalnego zastosowania do pojazdów ciągnionych
pneumatycznie. Zakres systemu obejmuje wersje od
2S/2M do 4S/3M. System ABS stanowi uzupełnienie
zwykłego systemu hamulcowego i składa się zasadniczo
z:
2.1.1 Modułowa konstrukcja systemu
System Vario Compact ABS ma konstrukcję modułową i
obejmuje konfiguracje systemowe 2S/2M, 4S/2M i
4S/3M. Dzięki temu można znaleźć konfigurację
odpowiednią dla prawie każdego pojazdu. Kanał
regulacji tworzy co najmniej jeden czujnik i jeden
modulator.
•
dwóch do czterech indukcyjnych czujników
prędkości obrotowej i uzębionych wieńców
biegunowych (do pomiaru prędkości obrotowej
bezpośrednio przy kołach),
•
dwóch lub trzech modulatorów elektro-
pneumatycznych o następujących funkcjach:
–umżliwiania wzrostu ciśnienia hamowania,
– utrzymywania ciśnienia hamowania,
– zmniejszania ciśnienia hamowania,
•
elektronicznego sterownika (ECU, Electronic Control
Unit) z dwoma lub trzema kanałami regulacji i
podzielonego na zespoły funkcyjne:
–wjściowy układ przełączający,
–łówny układ przełączający,
–włącznik bezpieczeństwa,
– sterowanie zaworów.
W wejściowym układzie przełączającym sygnały
wytworzone przez czujniki indukcyjne są filtrowane i
przekształcane na informacje cyfrowe w celu określenia
ich częstotliwości.
W przypadku
konfiguracji 2S/2M
kanał regulacji tworzą
każdorazowo jeden czujnik oraz jeden modulator po
każdej stronie pojazdu. Wszystkie pozostałe koła po
jednej stronie, o ile takie są, są sterowane pośrednio.
Siły hamowania regulowane są zgodnie z zasadą tzw.
indywidualnej regulacji (IR). W takim przypadku po
każdej stronie pojazdu utrzymywane jest optymalne
ciśnienie hamowania, odpowiednio do warunków
nawierzchni i właściwości hamulców. Jeśli w pojeździe
wieloosiowym z tego rodzaju konfiguracją regulowane są
również wspólnie koła, które nie zostały wyposażone w
czujniki, nazywa się to „Pośrednią Regulacją
Indywidualną” (INIR). W niektórych przypadkach
konfiguracja 2S/2M może przedstawiać również
regulację osiami. W tym celu stworzono układ regulacji
po przekątnej 2S/2M (DAR). Siłowniki hamulcowe jednej
osi są przy tym podłączane każdorazowo do jednego
modulatora ABS (regulacja osiowa). Modulator pierwszej
osi sterowany jest przez czujnik po prawej stronie
pojazdu, zaś modulator drugiej osi przez czujnik po lewej
stronie pojazdu (rozmieszczenie po przekątnej).
Na nawierzchniach typu µ-split jednakże koło bez
czujnika będzie blokowane przy niskim współczynniku
przyczepności.
Główny obwód przełączający stanowi mikrokomputer.
Zawiera on kompleksowy program do obliczania i
logicznego łączenia sygnałów regulacyjnych, jak również
do przekazywania wielkości nastaw w celu sterowania
zaworów. Wyłącznik bezpieczeństwa kontroluje podczas
rozpoczęcia jazdy, jej trwania jak również w trakcie
hamowania zespoły ABS, tzn. czujniki, zawory
elektromagnetyczne (modulatory), elektronikę i
okablowanie. Dzięki lampce ostrzegawczej sygnalizuje
on kierowcy pojawiające się usterki i wyłącza cały układ
lub też jego część. Hamulec konwencjonalny działa w
dalszym ciągu, jedynie zabezpieczenie przed
blokowaniem kół jest ograniczone lub też nie działa
wcale. Układ sterowania zaworami zawiera tranzystory
mocy (stopnie końcowe), sterowane sygnałami
pochodzącymi z głównego obwodu przełączającego i
włączające prąd uruchamiający zawory.
W przypadku
konfiguracji 4S/2M
po każdej stronie
pojazdu umieszczone są dwa czujniki. Sygnały
czujników obu tych kół używane są przez elektronikę do
sterowania modulatorem. W tym przypadku ma miejsce
regulacja stronami. Ciśnienie hamowania jest po każdej
stronie pojazdu jednakowe we wszystkich siłownikach.
Wyposażone w czujniki koła po tej stronie regulowane są
wg zasady Modyfikowanej Regulacji Stronami (MSR).
Przy tym koło, które najpierw skłania się do blokowania,
jest decydujące dla regulacji ABS. Natomiast oba
modulatory są regulowane indywidualnie. W odniesieniu
do obu stron pojazdu znajduje więc zastosowanie
zasada regulacji indywidualnej. Jeśli w pojeździe
wieloosiowym z tego rodzaju konfiguracją regulowane są
również wspólnie koła, które nie zostały wyposażone w
czujniki, nazywa się to „Pośrednią Regulacją Stronami”
(INSR).
Stosowane mogą być zarówno zawory przekaźnikowe
ABS, jak też zawory elektromagnetyczne ABS. Dobór
zależy od układu hamulcowego, a w szczególności od
charakterystyki czasowej. Należy przy tym zastosować
odpowiednią elektronikę. Bez elektrycznego sterowania
5
Plik z chomika:
Kristof8238
Inne pliki z tego folderu:
- WABCO.url
(0 KB)
001_002.pdf
(89 KB)
19922_Wabco_MiniSensor_DTP.indd.pdf
(984 KB)
446 108 920 2.pdf
(150 KB)
468402.pdf
(70 KB)
Inne foldery tego chomika:
-=Arduino=-
ABS Haldex
Czasopisma ELEKTRONIKA
EBS Wabco
Elektronika - Programy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin