IIIB20.doc

(45 KB) Pobierz
III

III.PROZA

B. 1932- 1939

20. POWIEŚĆ HISTORYCZNA

-                   geneza:

o       rozwój realizmu społecznego i psychologicznego

o       odchodzenie od poezjopodobieństwa

o       wygaśnięcie nurtów lekceważących tradycję

-                   charakterystyka:

o       po okresie 1918- 1932 oddalenia tej tematyki- na powrót zwrot ku powieści historycznej

o       autentyzm

o       wielkie postaci historyczne

o       rezygnacja z fikcyjnych wątków romansowych

o       bibliografia przedmiotu

o       cytaty źródłowe

-                   nurty:

o       europejski- europejski uniwersalizm

§        Zofia Kossak- Szczucka- wyprawy krzyżowe

§        Hanna Malewska Żelazna korona

§        Teodor Parnicki Aecjusz, ostatni Rzymianin

§        Jarosław Iwaszkiewicz Czerwone tarcze (częściowo)

o       rodzimy- okres napoleoński, utrata niepodległości

§        Kruczkowski Kordian i cham

§        Berent

§        Tadeusz Kudliński Rumieńce wolności, Uroki

§        Karol Zbyszewski Niemcewicz, od przodu i tyłu

 

JAN PARANDOWSKI

-                   Dysk olimpijski 1933; charakterystyka:

o       pogranicze powieści i literatury popularyzatorskiej

o       sport antyczny

o       krytyka spaczenia sportu zawodowstwem

 

 

************************NURT EUROPEJSKI*********************

-                   geneza:

o       korzystanie z ducha wolności

o       „świadomość europejska” (wpływ Valery’ego)

o       paneuropeizm

-                   charakterystyka:

o       Europa jako całość zagrożona od barbarzyńców („innych”)

o       pytanie o znaczenie narodu w tym kręgu kulturowym (Czerwone tarcze Iwaszkiewicza)

 

JAROSŁAW IWASZKIEWICZ

-                   Czerwone tarcze 1934; charakterystyka:

o       utwór nie odbiega daleko od tematyki i problemów innych utworów Iwaszkiewicza

o       swoboda w traktowaniu historii

o       brak stylizacji językowej

o       XII-wieczne średniowiecze

o       wyższość kulturowa Polaków i ich ciągłe zagrożenie suwerenności

o       sprzeciw wobec uniwersalistycznych planów Franciszka Barbarossy

o       Henryk sandomierski- konflikt polityki z etyką

o       zakończeniu rezygnacyjne; cofnięcie się przed morderstwem braci stojących na drodze do zjednoczenia państwa i odzyskania korony

 

ZOFIIA KOSSAK- SZCZUCKA (pozycje cykliczne)

-                   Krzyżowcy 1935; charakterystyka:

o       zbeletryzowana historia wyprawy krzyżowej

o       uczestnictwo polskich rycerzy posiada drugorzędne znaczenie

o       ospałość kulturowa Polaków

o       Imko Strzegonia powraca po wyprawie do Polski sam niezmieniony, choć cała Europa uległa przeobrażeniu

o       środki wtórne (tematyka wymagała większej ekspresji)

o       konieczność wiary, gdyż ludzkość jest ułomna

-                   Król trędowaty 1937; król Baldwin IV

-                   Bez oręża 1937; król Jan de Brienne, właściwym bohaterem Franciszek z Asyżu, jest on przeciwwagą dla pesymistycznej koncepcji ludzkiej natury

 

************** POWIEŚCI BIOGRAFICZNE******************

-                   charakterystyka:

o       wpływy psychologii

o       rewolucja stracheyowska (Giles Lytton Strachey- twórca nowoczesnej beletryzowanej biografistyki

o       problem władców i władzy

-                   rodzaje:

o       biografistyka naukowa- dbałość o autentyzm

§        Maria Czapska Ludwika Śniadecka 1938

§        Tadeusz Boy- Żeleński Marysieńka Sobieska 1937

o       powieść biograficzna- dopuszczenie fikcyjności

§        Karol Zbywszewski Niemcewicz od przodu i tyłu 1939 (odrzucona praca doktorska, dlatego tyle przypisów)

§        Adolf Mowaczyński, Najpiękniejszy człowiek mego pokolenia. Brat Albert 1936, Młodość Chopina 1939- eseje gawędy

§        opowieści biograficzne Berenta

§        Alina Świderska Prometeusz i perliczka 1936, Król bez ziemi, Król bez bajki 1938- życiorysy Wagnera; Zygmunt 1938- Krasińskiego

 

HALINA MALEWSKA (debiut Wiosna grecka- kolos kagathos ucieleśniony przez Platona)

-                   Żelazna korona 1937; charakterystyka:

o       postać autentyczna potraktowana jakby była postacią fikcyjna

o       problem trudu panowania

o       Karol V- przegrywa jako zwolennik anachronicznej idei chrześcijańskiego państwa uniwersalnego

o       abdykacja jako poświęcenie się modlitwie i kontemplacji, odejście od spraw świeckich

 

TEODOR PARNICKI

-                   Aecjusz, ostatni Rzymianin 1937; charakterystyka:

o       skoncentrowany na osobie bohatera

o       analizy psychologiczne

o       proza stosująca techniki filmowego zbliżenia, zmienności planów, najazdów kamery

o       temat zdobycia władzy i gry politycznej

 

****************************************************************

 

LEON KRUCZKOWSKI

-                   Kordian i cham 1932; charakterystyka:

o       bohaterem autentyczny obrońca chłopów i sam chłop z pochodzenia, za swoją działalność oddany przez dzierżawcę wioski w rekruty, Kazimierz Deczyński

o       podstawą pamiętnik Deczyńskiego Opis życia wieśniaka polskiego z 1907 roku- liczne jednak zmiany

o       historyczny realizm społeczny

o       głównym bohaterem warstwa chłopska w epoce Królestwa Kongresowego

o       główny przedstawiciel podchorążych - zawadiaka, głupiec, pozbawiony ideałów- nowe wcielenie Kordiana (policzek dla romantyzmu)

o       równorzędnie przedstawienie postaci weterana wojen napoleońskich, kowala Derkacza; akcja sięga do epoki legionowej

 

WACŁAW BERENT

-                   charakterystyka:

o       milczenie w latach 20-tych

o       czasy stanisławowskie do powstania listopadowego

o       opowiedzenie się za Janem Henrykiem Dąbrowskim

o       środowisko literatów, publicystów (Kuźnica Kołłątajowska min.)

o       epoka demoralizacji i upadku i ciągłej walki o ocalenie

o       rezygnacja z ciągłości narracyjnej

o       monografia procesu, „nurty”

o       poszczególne życiorysy zazwyczaj przedstawiane fragmentarycznie

o       wirtuozeria języka- wymowność, rytmika i eufonia;

o       stylizacja na język Oświecenia

o       cytaty z epoki

o       moralizatorstwo

o       katastrofizm

-                   twórczość:

o       Nurt 1934

o       Diogenes w kontuszu 1937

o       Zmierzch wodzów 1939

 

TADEUSZ KUDLIŃSKI

-                   charakterystyka:

o       kościuszkowsko- napoleońska epoka

o       nazywany „uczniem Berenta”

o       bohaterami historyczni wodzowie narodu: Kościuszko, książę Józef, książę Adam Jerzy Czartoryski

o       przeciwstawienie Poniatowskiego i Czartoryskiego i cesarzy: Napoleona i Aleksandra

o       zakończenie klęską i śmiercią bohaterów (zgodnie z historią)Popioły kończą się ruszeniem na Moskwę, więc mimo wszystko takie zakończenie jest świadomym wyborem

-                   twórczość:

o       Rumieńce Wolności 1937

o       Uroki 1938

 

 

INNA TEMATYKA NURTU POLSKIEGO:

-                   powstanie styczniowe (Stanisław Szpotański- pisarz historyczny, Antonina Sokolicz)

-                   epoka międzypowstaniowa (Antoni Wysocki, Aleksander Świętochowski)

 

 

HERMINIA NAGLEROWA

-                   Krauzowie i inni 1936; charakterystyka:

o       z cyklu: Kariery

o       rodzina i jej losy od młodości poprzedniego pokolenia

o       podobieństwo do Nocy i dni

o       codzienność

o       akcja zakończona na 1865- 1867

o       Galicja; przełomowy moment

o       wymiana wzorca romantyka na realistę, spiskowca na organicznika, ofiary na człowieka sukcesu

 

 

 

***************************SCIENCE FICTION*******************

ANTONI SŁONIMSKI

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin