Budowa_DrogVII_wyklad1B.pdf
(
8116 KB
)
Pobierz
Budowa_Dróg_wyk³ad1A
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
BUDOWA DRÓG
P
ł
yta betonowa
Warstwa
po
ś
lizgowa
Podział i konstrukcja
nawierzchni drogowych
Podbudowa
zasadnicza
Podbudowa
pomocnicza
Dr inŜ. Jacek Alenowicz
Ulepszone
pod
ł
o
Ŝ
e gruntowe
Pod
ł
o
Ŝ
e
gruntowe
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
PŁYTA BETONOWA:
¦
Beton B40 lub mocniejszy,
¦
Wytrzymałość na rozciąganie przy zginaniu
minimum 5,5 MPa,
¦
Nasiąkliwość poniŜej 0,4%,
¦
Wysoka mrozoodporność,
¦
Wysokie wymagania dla kruszyw w górnej
części płyty (mała polerowalność, duŜa
wytrzymałość na miaŜdzenie).
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
WARSTWA POŚLIZGOWA:
Zlikwidowanie (redukcja) przyczepności
płyty betonowej do podłoŜa
Skutek:
¦
Redukcja tarcia i napręŜeń termicznych.
¦
Zwiększenie napręŜeń na spodzie płyty od
obciąŜeń uŜytkowych.
¦
Redukcja napręŜeń sumarycznych.
WARSTWA
POŚLIZGOWA:
¦
Gruba folia z tworzywa
sztucznego.
¦
Piasek otaczany asfaltem
– warstwa grubości od 2
cm do 3 cm.
¦
Papa.
¦
(Papier).
1
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny
Są nieodzownym elementem konstrukcyjnym.
¦
Ze względu na funkcję (sposób pracy) wyróŜniamy:
¦
szczeliny rozszerzania,
¦
szczeliny skurczowe,
¦
szczeliny konstrukcyjne (robocze).
¦
Ze względu na kierunek przebiegu:
¦
szczeliny podłuŜne,
¦
szczeliny poprzeczne.
¦
Ze względu na konstrukcję:
¦
szczeliny dyblowane/kotwione,
¦
szczeliny niezbrojone.
PODBUDOWA
– KAśDA
PODŁOśE GRUNTOWE:
¦
Do 20 cm od powierzchni I
S
= min 103%
¦
Dalsze 30 cm I
S
= min 100%
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny rozszerzania
¦
Kompensują wydłuŜenia płyty betonowej od
wzrostu temperatury.
¦
Wzrost temperatury – względem temperatury
betonowania.
¦
Funkcję szczelin rozszerzania z czasem w
znacznym stopniu przejmują szczeliny
skurczowe.
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny rozszerzania
¦
PL - Temp betonowania > 20
o
C – max. 50 m
¦
PL - Temp betonowania < 20
o
C – max. 25 m
¦
GB
– latem nie wykonuje się
¦
GB
– 21.X – 21.IV co 40m lub 60m (H>20 cm)
¦
Francja – nie wykonuje się
¦
Niemcy – co 60 do 100 m
¦
USA – zaleŜnie od stanu – nie wykonuje się, co
3-4 szczelinę a nawet 180m
¦
Japonia – lato 80 do 240 m, zima 40 do 80 m.
Szczeliny skurczowe
¦
Kompensują przemieszczenia płyty
betonowej od obniŜenia temperatury.
¦
Zapobiegają niekontrolowanemu pękaniu
betonu na skutek normalnego,
technologicznego skurczu betonu.
¦
WyróŜniamy szczeliny skurczowe:
¦
pozorne,
¦
pełne.
2
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny skurczowe
¦
PL – płyta niezbrojona – max. 6 m
¦
PL - płyta zbrojona – max. 10 m
¦
GB
– płyta niezbrojona – 5 – 6 m
¦
GB
– płyta zbrojona – do 25 m zaleznie od ilości
zbrojenia
¦
USA – podobnie jak w Wlk. Brytanii,
czasem
powtarzalne 3 lub 4 odstępy (np. 4,0; 5,8; 5,5;
3,7 metra)
¦
PrzybliŜona zasada – 25h
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny skurczowe
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
¦
Dybel –
pręt stalowy wbudowany
prostopadle do szczeliny; prosty, bez
haków.
¦
Kotew –
pręt, zakończony hakami; w
niektórych krajach róŜni się teŜ od dybla
średnicą i długością.
¦
Zbrojenie szczelin naleŜy stosować gdy
ruch jest cięŜki, podbudowa niezwiązana;
w szczelinach rozszerzania koniecznie.
3
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA TYPY NAWIERZCHNI SZTYWNEJ
¦
NIEZBROJONE
TYPY NAWIERZCHNI SZTYWNEJ
¦
ZBROJONE
TYPY NAWIERZCHNI SZTYWNEJ
¦
ZBROJONE (ZBROJENIE CIĄGŁE)
4
PRZEKAZANIE OBCIĄśENIA
NAWIERZCHNIA PÓŁSZTYWNA
Nawierzchnia podatna
NAWIERZCHNIA ASFALTOWA ZE
SZTYWNĄ PODBUDOWA
Nawierzchnia sztywna
PODBUDOWA
zawiera warstwy ze
spoiwem hydraulicznym
¦
chudy beton,
¦
kruszywa stabilizowane cementem,
¦
grunty stabilizowane spoiwami.
5
Plik z chomika:
zuzia881
Inne pliki z tego folderu:
Budowa_DrogVIII_wyklad8_lepiszcza2.pdf
(1998 KB)
Budowa_DrogVII_wyklad12_ProdukcjaMMA.pdf
(6350 KB)
Budowa_DrogVII_wyklad11_MMA_rodzaje.pdf
(1152 KB)
Budowa_DrogVII_wyklad10_mieszanki_MCE_wykonanie.pdf
(3372 KB)
Budowa_DrogVII_wyklad9_Skropienia_utrwalenia.pdf
(1597 KB)
Inne foldery tego chomika:
BDiA 1
Projektowanie
RTMiGM
Technologia budowy dróg
wykłady
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin