Budowa_DrogVII_wyklad1B.pdf

(8116 KB) Pobierz
Budowa_Dróg_wyk³ad1A
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
BUDOWA DRÓG
P ł yta betonowa
Warstwa
po ś lizgowa
Podział i konstrukcja
nawierzchni drogowych
Podbudowa
zasadnicza
Podbudowa
pomocnicza
Dr inŜ. Jacek Alenowicz
Ulepszone
pod ł o Ŝ e gruntowe
Pod ł o Ŝ e
gruntowe
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
PŁYTA BETONOWA:
¦ Beton B40 lub mocniejszy,
¦ Wytrzymałość na rozciąganie przy zginaniu
minimum 5,5 MPa,
¦ Nasiąkliwość poniŜej 0,4%,
¦ Wysoka mrozoodporność,
¦ Wysokie wymagania dla kruszyw w górnej
części płyty (mała polerowalność, duŜa
wytrzymałość na miaŜdzenie).
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
WARSTWA POŚLIZGOWA:
Zlikwidowanie (redukcja) przyczepności
płyty betonowej do podłoŜa
Skutek:
¦ Redukcja tarcia i napręŜeń termicznych.
¦ Zwiększenie napręŜeń na spodzie płyty od
obciąŜeń uŜytkowych.
¦ Redukcja napręŜeń sumarycznych.
WARSTWA
POŚLIZGOWA:
¦ Gruba folia z tworzywa
sztucznego.
¦ Piasek otaczany asfaltem
– warstwa grubości od 2
cm do 3 cm.
¦ Papa.
¦ (Papier).
1
228477366.016.png 228477366.017.png 228477366.018.png
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny
Są nieodzownym elementem konstrukcyjnym.
¦ Ze względu na funkcję (sposób pracy) wyróŜniamy:
¦ szczeliny rozszerzania,
¦ szczeliny skurczowe,
¦ szczeliny konstrukcyjne (robocze).
¦ Ze względu na kierunek przebiegu:
¦ szczeliny podłuŜne,
¦ szczeliny poprzeczne.
¦ Ze względu na konstrukcję:
¦ szczeliny dyblowane/kotwione,
¦ szczeliny niezbrojone.
PODBUDOWA – KAśDA
PODŁOśE GRUNTOWE:
¦ Do 20 cm od powierzchni I S = min 103%
¦ Dalsze 30 cm I S = min 100%
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny rozszerzania
¦ Kompensują wydłuŜenia płyty betonowej od
wzrostu temperatury.
¦ Wzrost temperatury – względem temperatury
betonowania.
¦ Funkcję szczelin rozszerzania z czasem w
znacznym stopniu przejmują szczeliny
skurczowe.
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny rozszerzania
¦ PL - Temp betonowania > 20 o C – max. 50 m
¦ PL - Temp betonowania < 20 o C – max. 25 m
¦ GB – latem nie wykonuje się
¦ GB – 21.X – 21.IV co 40m lub 60m (H>20 cm)
¦ Francja – nie wykonuje się
¦ Niemcy – co 60 do 100 m
¦ USA – zaleŜnie od stanu – nie wykonuje się, co
3-4 szczelinę a nawet 180m
¦ Japonia – lato 80 do 240 m, zima 40 do 80 m.
Szczeliny skurczowe
¦ Kompensują przemieszczenia płyty
betonowej od obniŜenia temperatury.
¦ Zapobiegają niekontrolowanemu pękaniu
betonu na skutek normalnego,
technologicznego skurczu betonu.
¦ WyróŜniamy szczeliny skurczowe:
¦ pozorne,
¦ pełne.
2
228477366.019.png
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny skurczowe
¦ PL – płyta niezbrojona – max. 6 m
¦ PL - płyta zbrojona – max. 10 m
¦ GB – płyta niezbrojona – 5 – 6 m
¦ GB – płyta zbrojona – do 25 m zaleznie od ilości
zbrojenia
¦ USA – podobnie jak w Wlk. Brytanii, czasem
powtarzalne 3 lub 4 odstępy (np. 4,0; 5,8; 5,5;
3,7 metra)
¦ PrzybliŜona zasada – 25h
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
Szczeliny skurczowe
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
¦ Dybel – pręt stalowy wbudowany
prostopadle do szczeliny; prosty, bez
haków.
¦ Kotew – pręt, zakończony hakami; w
niektórych krajach róŜni się teŜ od dybla
średnicą i długością.
¦ Zbrojenie szczelin naleŜy stosować gdy
ruch jest cięŜki, podbudowa niezwiązana;
w szczelinach rozszerzania koniecznie.
3
228477366.001.png 228477366.002.png 228477366.003.png 228477366.004.png
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA
NAWIERZCHNIA SZTYWNA TYPY NAWIERZCHNI SZTYWNEJ
¦ NIEZBROJONE
TYPY NAWIERZCHNI SZTYWNEJ
¦ ZBROJONE
TYPY NAWIERZCHNI SZTYWNEJ
¦ ZBROJONE (ZBROJENIE CIĄGŁE)
4
228477366.005.png 228477366.006.png 228477366.007.png 228477366.008.png
PRZEKAZANIE OBCIĄśENIA
NAWIERZCHNIA PÓŁSZTYWNA
Nawierzchnia podatna
NAWIERZCHNIA ASFALTOWA ZE
SZTYWNĄ PODBUDOWA
Nawierzchnia sztywna
PODBUDOWA zawiera warstwy ze
spoiwem hydraulicznym
¦ chudy beton,
¦ kruszywa stabilizowane cementem,
¦ grunty stabilizowane spoiwami.
5
228477366.009.png 228477366.010.png 228477366.011.png 228477366.012.png 228477366.013.png 228477366.014.png 228477366.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin