opis techniczny.docx

(23 KB) Pobierz

 

Podstawy budownictw podziemnego i inżynierii miejskiej – projekt przejścia podziemnego

Opis techniczny

1.       Podstawa opracowania

Podstawą opracowania jest temat ćwiczenia projektowego wydanego przez dr inż. Bogdana Przybyła w ramach zajęć z „Budownictwa podziemnego i inżynierii miejskiej”.

2.       Cel i zakres opracowania

Celem opracowania jest projekt tunelowego przejścia podziemnego dla pieszych zlokalizowanego w Sieradzu przy ulicy Aleja Grunwaldzka. Zakres opracowania obejmuje:

- dwie koncepcje budowli podziemnej

- plan sytuacyjny w skali 1:500 uwzględniający projektowany obiekt

- rzut poziomy obiektu w skali 1:100

- przekrój poprzeczny przez obiekt w skali 1:100

- opis techniczny

  1. Przeznaczenie i program użytkowy obiektu

Projektowane przejście podziemne ma zapewnić szybką i bezpieczną komunikacje w obrębie ulicy
Aleja Grunwaldzka w Sieradzu. Priorytetowa jest tu sprawa bezpieczeństwa, gdyż przejście ma przede wszystkim zapewnić komunikacje dla młodzieży pomiędzy istniejącą szkołą podstawową a usytuowanym
po drugiej stronie ulicy osiedlem mieszkalnym. Projektowane przejście jest niezbędne ze względu na duży ruch samochodów w tym miejscu.

Projektowany obiekt przeznaczony jest do użytku publicznego. Przejście zostało przystosowane do ruchu osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich poprzez zastosowanie specjalnych ramp. Szerokość przejścia wynosząca 8,00 metrów zapewnia sprawną i szybką komunikacje także w momentach zwiększonego ruchu. Zamontowane oświetlenie zapewnia bezpieczną komunikację także po zmroku.

4.       Przyjęte rozwiązania architektoniczno-budowlane

4.1.     Ogólny opis konstrukcji i przyjętych rozwiązań architektonicznych

Zaprojektowano przejście podziemne pod ulicą Aleja Grunwaldzka o konstrukcji tunelowej z trzema głównymi wyjściami (po obu stronach drogi oraz dodatkowo wyjście na pas zieleni pomiędzy jezdniami zapewniający dojście do pobliskiego skrzyżowania) wraz z rampami dla niepełnosprawnych. Szerokość tunelu w osiach wynosi 8,00 metrów. Długość głównego ciągu komunikacyjnego wynosi 45 metrów. Wysokość przejścia jest zmienna
i wynosi w środku przekroju 2,72 metra oraz 2,80 metra przy ścianach. Na powierzchnie prowadzą trzy wyjścia
w postaci schodów o szerokości w świetle 5,70 metra oraz rampy o szerokości w świetle 2,00 metra.

1.        

2.        

3.        

4.        

4.1.      

4.2.     Założenie przyjęte do obliczeń

Obiekt usytuowany jest w obrębie warstwy piasków średnich. Woda gruntowa występuje na głębokości
3,00 metrów.

 

 

4.3.     Rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe

Konstrukcja wykonana zostanie w wykopie szerokoprzestrzennym.

Do projektowania przyjęto następujące dane:

- beton C45/55

- stal zbrojeniowa RB500

- otulina 40 mm

Elementy konstrukcji w części środkowej:

- ściany konstrukcyjne – wykonane jako żelbetowe z betonu klasy C45/55 o grubości 30 cm. Ściany należy
od stronu gruntu obłożyć warstwą izolacji przeciwwodnej typu ciężkiego oraz zabezpieczyć warstwą styropianu
o grubości 5 cm.

- płyta denna – wykonana jako żelbetowa z betonu klasy C45/55 o grubości 60 cm. Płyta oraz ściany konstrukcyjne wykonane są jako monolityczne, aby zapewnić szczelność przed wodami gruntowymi. Płytę denną należy ułożyć na warstwie wyrównawczej z chudego betonu o grubości 10 cm. Pomiędzy płytę denną
a warstwę chudego betonu należy ułożyć izolacje przeciwwodną typu ciężkiego. Na płycie wylano warstwę spadkową z betonu klasy C20/25.

- płyta stropowa – płyta stanowi płytę żelbetową z betonu klasy C45/55 ułożoną swobodnie na ścianach konstrukcyjnych. Płyta ma grubość 40 cm. Na płycie wylana zostanie warstwa spadkowa z betonu klasy C20/25 oraz zabezpieczona za pomocą izolacji przeciwwodnej typu średniego oraz zabezpieczona warstwą betonu klasy C30/37 o grubości 10 cm.

- zabezpieczenie wykopu – ściany wykopu należy zabezpieczyć przed osypywaniem za pomocą grodzic stalowych.

4.4.     Zabezpieczenie przed wodami gruntowymi i opadowymi

Jako zabezpieczenie przed wodami gruntowymi ścian obiektu oraz płyty dennej przyjęto izolacje przeciwwodną typu ciężkiego wykonano z papy asfaltowej układanej na osuszoną i oczyszczoną powierzchnie płyty dennej oraz ścian konstrukcyjnych zewnętrznych. Na płycie stropowej ułożone izolacje przeciwwodną typu średniego także wykonanych z papy asfaltowej. Obie izolacje należy połączyć na ścianie na zakład.

Wewnątrz obiektu zastosowano spadki oraz odwodnienie liniowe w postaci korytek odprowadzających wodę. Spadki skierowane są w kierunku ścian obiektu. Ponadto zastosowano odwodnienia punktowe w postaci kratek ściekowych na spocznikach ramp dla niepełnosprawnych.

4.5.     Roboty wykończeniowe

Ściany od wewnątrz wyłożono tynkiem cementowo-wapiennym o grubości 20 mm. Oświetlenie zostanie wkomponowane w sufit. Będzie to oświetlenie energooszczędne. Na podłodze założono płytki granitowe
o grubości 20 mm wykonane z odpowiednimi spadkami zabezpieczającymi przeciwko zbieraniu się wody. Obiekt wyposażony zostanie także w niezbędne wyposażenie przeciw pożarowe oraz oświetlenie ewakuacyjne a także niezbędne tablice informacyjne.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin