Kotyła Norbert ks - Rekolekcje trzydziestodniowe dla nowicjuszy TJ wygłoszone.pdf

(1254 KB) Pobierz
Kotyla - Wielkie Rekolekcje
1
Ks. dr Norbert Kotyła SJ
REKOLEKCJE TRZYDZIESTODNIOWE
DLA NOWICJUSZY TJ
WYGŁOSZONE
W 1982/83
Stara Wie ś 1983
2
SPIS TRE Ś CI
FUNDAMENT Ć WICZE Ń DUCHOWNYCH (rozmy ś lanie I) . . . . . . . . . . . . . . . . . .
"Człowiek jest stworzony" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Kim jest człowiek? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Dla kogo Ŝ yj ę ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Wiem, kim jestem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
"Cel człowieka" (rozmy ś lanie II) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Co znaczy, Ŝ e czł. chwali Boga? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Co znaczy czci ć Boga? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Co znaczy słu Ŝ y ć Bogu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Przez to zbawi ć swoj ą dusz ę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czym jest ś wiat stworzony przez Boga? (rozmy ś lanie III) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Jakie dary Bóg mi ofiaruje? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Jaki jest cel tych darów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Dar osoby Jezusa Chrystusa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Jak korzysta ć z darów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Owoce fundamentu. (rozmy ś lanie IV) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. "o tyle, o ile" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Stawa ć si ę czł. oboj ę tnym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Pragn ąć i wybiera ć to, co bardziej pomaga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Wychowanie uczu ć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Powtórka - aspekt biblijny. (rozmy ś lanie V) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Człowiek stworzony na obraz i podobie ń stwo Bo Ŝ e. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Dlaczego Syn Bo Ŝ y stał si ę człowiekiem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Instrukcja o ś wi ę tej oboj ę tno ś ci! (rozmy ś lanie VI) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Stawa ć si ę oboj ę tnym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Proces ro ś ni ę cia w tej postawie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Trudno ś ci we wzrastaniu - uczucia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Rozwijanie ś wi ę tych pragnie ń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fundament jezuity. (rozmy ś lanie VII) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Cel powołania jezuity. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Ś rodki do osi ą gni ę cia celu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. "o tyle, o ile" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Stawa ć si ę człowiekim wolnym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Magis. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
INSTRUKCJA O PRZEJ Ś CIU Z FUNDAMENTU DO I TYGODNIA . . . . . . . . . . . . . . . . .
WPROWADZENIE W I TYDZIE Ń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozmy ś lanie przy pomocy trzech władz duszy ( Ć wiczenie I) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
GRZECH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
GRZECH ANIOŁÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
GRZECH PIERWSZEGO CZŁOWIEKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
GRZECH JAKIEGO Ś CZŁOWIEKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ZAKO Ń CZENIE PIERWSZEGO ROZMY Ś LANIA O GRZECHU . . . . . . . . . . . . .
GRZECHY WŁASNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
O GRZECHU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
O PIEKLE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
O Ś MIERCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
S Ą D BO ś Y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
GRZECHY LUDZI POWOłANYCH - cz. I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
GRZECHY LUDZI POWOłANYCH - cz. II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
INSTRUKCJA O I TYGODNIU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II Tydzie ń Ć wicze ń Duchownych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
WOŁANIE KROLA CZ.I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
WOŁANIE KRÓLA CZ. II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
O WCIELENIU CZ. I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
O WCIELENIU CZ. II. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
NARODZENIE CZ. I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
NARODZENIE CZ. II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
OFIAROWANIE I ZNALEZIENIE JEZUSA W Ś WI Ą TYNI . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ś YCIE JEZUSA W NAZARECIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
DWA SZTANDARY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
DWA SZTANDARY - TAKTYKA SZATANA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
DWA SZTANDARY - TAKTYKA JEZUSA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
CHRZEST JEZUSA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS POWOŁUJE SWOICH UCZNIÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS WYCHOWUJE UCZNIÓW DO WIARY W SIEBIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS WYCHOWUJE UCZNIÓW DO ZAUFANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS WYCHOWUJE UCZNIÓW DO MIŁO Ś CI SIEBIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
"KAZANIE NA GÓRZE"- JEZUS WYCHOWUJE UCZNIÓW DO NOWEJ
DOSKONAłO Ś CI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
OSTATNIE ROZMY Ś LANIE II-GO TYGODNIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
INSTRUKCJA WPROWADZAJ Ą CA W III TYDZIE Ń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
WIECZERNIK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS OPUSZCZONY PRZEZ UCZNIÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. ROZMY Ś LANIE O TRZECH PARACH LUDZI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
OSOBA JEZUSA - CZ. I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
OSOBA JEZUSA - CZ. II. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS WYCHOWUJE SWOICH UCZNIÓW DO NA Ś LADOWANIA GO . . . . . .
JEZUS WYCHOWUJE APOSTOŁÓW DO POSłUSZE Ń STWA OJCU CZ.I. . . . . .
JEZUS WYCHOWUJE APOSTOŁÓW DO POSłUSZE Ń STWA OJCU - CZ. II.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS WYCHOWUJE UCZNIÓW DO ZROZUMIENIA TAJEMNICY
KRÓLESTWA BO ś EGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
JEZUS WYCHOWUJE UCZNIÓW DO WALKI Z SZATANEM . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS WYCHOWUJE SWOICH UCZNIÓW DO ZROZUMIENIA KRZY ś A . . . .
FUNDAMENT T. J. WYNIKAJ Ą CY Z II TYGODNIA Ć WICZE Ń
DUCHOWNYCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS W OGROJCU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS I PIOTR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS CIERPI Z POWODU JUDASZA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
SZYMON CYRENEJCZYK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS Z KRZY ś EM A PŁACZ Ą CE NIEWIASTY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KONTEMPLACJA M Ę KI PANA JEZUSA (WG. EWANGELII Ś W. JANA) . . . . . .
M Ę KA JEZUSA A LUD, FARYZEUSZE I ś OŁNIERZE (JEZUS CIERPI Ą CY
DZISIAJ W CIERPI Ą CYM CZŁOWIEKU) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KONTEMPLACJA KRZY ś A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
CHWAŁA BOGA W KRZY ś U JEZUSA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
UCZNIOWIE, KTÓRZY WYTRWALI PRZY JEZUSIE W M Ę CE . . . . . . . . . . . . . .
IV Tydzie ń Ć wicze ń Duchownych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ZMARTWYCHWSTANIE - Jezus ukazuje si ę Matce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS, KTÓRY ś YJE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
WPROWADZENIE do Zapisków rekolekcyjnych Nr 24 - 29 . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS UKAZUJE SI Ę NIEWIASTOM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
"IDZCIE DO GALILEI..." . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS UKAZUJE SI Ę MARII MAGDALENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS UKAZUJE SI Ę UCZNIOM ID Ą CYM DO EMAUS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS UKAZUJE SI Ę UCZNIOM W WIECZERNIKU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JEZUS UKAZUJE SI Ę APOSTOŁOM I TOMASZOWI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KONTEMPLACJA PRZEZ CZYTANIE (J 21) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
WNIEBOWST Ą PIENIE PANA JEZUSA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KONTEMPLACJA POMOCNA DO UZYSKANIA MIłO Ś CI JAKO RYS
DUCHOWO Ś CI T.J. - Cz. I i II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KONTEMPLACJA POMOCNA DO UZYSKANIA MIłO Ś CI - Cz.I . . . . . . . . . . . . .
KONTEMPLACJA POMOCNA DO UZYKANIA MIłO Ś CI - CZ. II . . . . . . . . . . . .
KONTEMPLACJA POMOCNA DO UZYKANIA MIŁO Ś CI - CZ. III . . . . . . . . . . .
KONTEMPLACJA POMOCNA DO UZYSKANIA MIŁO Ś CI - CZ. IV . . . . . . . . . .
5
FUNDAMENT Ć WICZE Ń DUCHOWNYCH (rozmy ś lanie I)
"Człowiek jest stworzony"
Poniewa Ŝ jeste ś cie po raz pierwszy na drodze rekolekcyjnej, macie mie ć do ś wiadczenie
rekolekcji i to trzydziestodniowych, dlatego z konieczno ś ci musimy przeprowadzi ć te rekolekcje,
trzymaj ą c si ę w sposób bardzo ś cisły Ksi ąŜ eczki Ć wicze ń Duchownych ś w. O. Ignacego.
Pierwsze rekolekcje s ą bardzo wa Ŝ ne, i gdyby ś my pozwolili, aby kto ś inny ni Ŝ nasz Ojciec
Zało Ŝ yciel był przewodnikiem na drodze rekolekcyjnej, byliby ś my pozbawieni najwi ę kszego
do ś wiadczenia w Ŝ yciu powołanego do Towarzystwa Jezusowego. Dlatego b ę dziemy si ę trzyma ć
w sposób bardzo ś cisły nie tylko punktów O. Ignacego, ale tak Ŝ e wykorzystamy wszystkie jego
uwagi, aby tym lepiej, tym owocniej prze Ŝ y ć nasze Rekolekcje.
Otwórzmy Ksi ąŜ eczk ę Ć D - nr 23 - jest to pierwsze rozwa Ŝ anie rekolekcyjne. Jest to
Fundament całych rekolekcji, Fundament Ć D. Temu Fundamentowi po ś wi ę cimy dwa dni. Nie
b ę dziemy Go prze Ŝ ywa ć w jednej medytacji, w jednym rozmy ś laniu, ale podzielimy na cz ęś ci
i dopiero pod koniec drugiego dnia ka Ŝ dy z nas sam zbierze wszystkie cz ęś ci i jeszcze raz prze Ŝ yje
- ju Ŝ w cało ś ci - Fundament Ć D.
Pami ę tacie, Ŝ e ka Ŝ de rozmy ś lanie jest poprzedzone ć wiczeniem, które O. Ignacy nazywa
wyobra Ŝ eniem sobie miejsca. Jak powinno wygl ą da ć to nasze, pierwsze w tych rekolekcjach, wy-
obra Ŝ enie sobie miejsca? Otó Ŝ , niech to b ę dzie dosłownie wyobra Ŝ enie sobie tego, co ja w tej
chwili robi ę , a wi ę c - otwieram Ksi ąŜ eczk ę Ć D i w tej chwili pomy ś l ę i wyobra Ŝę sobie, jak
wszyscy jezuici - dawni i przyszli - robi ą to samo na rozpocz ę cie swoich Wielkich Rekolekcji.
Dlatego temu wyobra Ŝ eniu sobie miejsca powinno towarzyszy ć uczucie wielkiej rado ś ci.
A jaka b ę dzie modlitwa wst ę pna? B ę dzie to modlitwy pro ś by, aby ten pierwszy dzie ń , to
pierwsze podstawowe ć wiczenie, z pomoc ą Łaski Bo Ŝ ej zostało jak najlepiej prze Ŝ yte.
Patrz ę na tekst Ć D i czytam pierwsze wielkie zdanie: "Człowiek po to jest stworzony, aby
Boga, Pana naszego chwalił, czcił i Jemu słu Ŝ ył, a przez to zbawił dusz ę swoj ą ".
Jest to pierwsze zdanie Ć D. Jednak przedmiotem naszego rozmy ś lania b ę d ą tylko pierwsze
słowa: "Człowiek jest stworzony". Taki b ę dzie temat pierwszego naszego rozmy ś lania. Zanim
jednak przejdziemy do tego rozmy ś lania poprzez podanie sobie punktów, warto zda ć sobie
spraw ę , Ŝ e to zdanie jest najwa Ŝ niejsze w moim Ŝ yciu. Dlaczego jest najwa Ŝ niejsze - sami si ę prze-
konamy
1. Kim jest człowiek?
Człowiek. Kim to jest ten człowiek? To jestem ja. I tutaj trzeba sobie u ś wiadomi ć , Ŝ e gdy
w Fundamencie Ć D, kiedy jest mowa o człowieku, jest mowa o mnie, który odprawiam Ć D. A
wi ę c nie wolno mi ju Ŝ , my ś l ą c o człowieku, my ś le ć w tym wypadku, Ŝ e to odnosi si ę do kogo ś
drugiego. Ć wiczenia Duchowne ja odprawiam, dlatego ja jestem tym człowiekiem. Cała prawda
w tym zawarta zaadresowana jest do mnie. Zamiast mówi ć "człowiek jest stworzony", powiem
"ja jestem stworzony".
Co oznacza okre ś lenie "jestem stworzony"? Wniknijmy w słowo "stworzony", bo od tego
b ę dzie wszystko zale Ŝ ało w Ć D. "Stworzony" to znaczy, kiedy ja si ę pojawiłem na tym ś wiecie?
Przypomn ę sobie w tej chwili moj ą dat ę urodzenia. Pojawiłem si ę na ziemi, dzi ę ki miło ś ci moich
Zgłoś jeśli naruszono regulamin