Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III.doc

(26 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III

Blok tematyczny: Polska nasza Ojczyzna

Temat: Polska i jej sąsiedzi

Cele:
Uczeń potrafi:

·  pracować w grupie,

·  aktywnie słuchać wypowiedzi innych,

·  wymienić państwa sąsiadujące z Polską,

·  rozróżniać flagi państw,

·  określać kierunki geograficzne,

·  nazywać kontynenty świata,

·  korzystać z różnych źródeł informacji (Encyklopedia, Atlas geograficzny),

·  zastosować zdobyte wiadomości i umiejętności,

·  rozwijać zdolności i zainteresowania,

·  wypowiadać się pełnymi zdaniami,

·  w skupieniu słuchać utworu muzycznego,

·  być dumny z przynależności narodowej.

Metody pracy:

·  słowna,

·  problemowa,

·  działania praktyczne.

Formy pracy:

·  indywidualna,

·  grupowa,

·  zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

·  mapa Polski, mapa świata, atlasy szkolne, encyklopedie, mapki Europy,

·  plansza z konturem Polski i graniczącymi z Polską,

·  jeden komplet flag państw sąsiadujących,

·  napisy: Polska, Wisła, Warszawa, Morze Bałtyckie,

·  napisy-nazwy grup: wschód, zachód, północ, południe,

·  niebieska bibuła jako morze,

·  papierowa taśma klejąca do wyklejenia konturów Polski, szarfy, wizytówki poszczególnych państw,

·  kontury flag do kolorowania dla grup,

·  magnetofon, nagrania piosenek w różnych językach: czeskim, niemieckim, rosyjskim, polskim,

·  karty pracy i podręcznika "Wesoła szkoła" do klas III,

·  magnesy,

·  karty samooceny,

·  napis "Polska i jej sąsiedzi".

Przed zajęciami należy wykleić taśmą na podłodze klasy duży kontur Polski wraz z granicami sąsiadujących państw oraz za pomocą niebieskiej bibuły wyznaczyć obszar Morza Bałtyckiego. Ustawiamy stoliki dla czterech grup, z których każdej przydzielamy nazwę kierunku świata: wschód, zachód, północ, południe.

 

1. Rozpoczęcie zajęć od zabawy w zgadywanie "Jaki to kontynent" w celu przypomnienia nazw kontynentów. Nauczyciel wskazuje na mapie świata dowolne państwo i pyta, na jakim kontynencie leży np. Hiszpania, Chiny, Stany Zjednoczone, Brazylia, Polska.

2. Nawiązanie do położenia Polski na mapie świata i Europy.

3. Przypomnienie kierunków świata.

4. Tworzenie mapy Polski wraz z państwami graniczącymi.
Grupy podchodzą kolejno do mapy na podłodze i układają z szarf granice tych państw, które zgadzają się z przydzielonym kierunkiem świata tzn. grupa "zachód" układa granicę zachodnią Polski, itd.
Wyznaczenie na powstałej mapie Polski gór (czerwone szarfy), ułożenie kształtu rzeki Wisły (niebieskie szarfy lub skręcona bibuła), umieszczenie stolicy Warszawy oraz flagi Polski (dowolne dzieci).
Grupy układają nazwy swoich państw-sąsiadów Polski zgodnie z kierunkiem świata, ich flagi oraz napis Morze Bałtyckie.

5. Odczytanie z powstałej mapy, z jakimi państwami graniczy Polska od zachodu, wschodu, północy i południa.

6. Wykonanie wizytówek państw i ich flag (praca w grupach, wykorzystanie "Encyklopedii" i "Atlasów geograficznych").

Przydział państw dla grup:
Grupa "Zachód" - Niemcy, Polska
Grupa "Południe" - Czechy, Słowacja
Grupa "Wschód" - Białoruś, Ukraina
Grupa "Północ" - Litwa, Rosja

Zestaw dla grup: wizytówki, kontur flagi do pokolorowania, nazwa państwa.
Propozycja wizytówki:
Nazwa państwa: POLSKA
Stolica: ....................................
Liczba mieszkańców: ..............
Główne rzeki: ...........................
Używany język: ............................

7. Prezentacja gotowych wizytówek o sąsiadach przez lidera grupy i umieszczenie na mapie konturowej na tablicy.

8. Przerwa śródlekcyjna.

9. Wykonanie Karty pracy 70 ćw. 1, 2.

10. Wysłuchanie nagrań piosenek wykonanych w języku czeskim, niemieckim, polskim i rosyjskim. Odgadywanie, w jakim języku jest wykonywana piosenka.

11. Umieszczenie na mapach Europy naklejek flag państw sąsiadujących z Polską (wyprawka "Wesoła szkoła cz. III": mapy + naklejki).

12. Podsumowanie dnia.

13. Samoocena.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin