16-30.10_06.11.docx

(25 KB) Pobierz

16.10

TEORIE POZNAWCZE

Teoria poznawczo - rozwojowa Piageta (1896 - 1980)

·         Jedna z najważniejszych teorii w psychologii nad rozwojem myślenia logicznego u dzieci

·         Wszystkie dzieci odkrywają świat kierując się tymi samymi zasadami w tej samej kolejności, popełniają te same błędy i podejmują te same rozwiązania

·         Piaget wprowadził kilka użytecznych pojęć:

§         Schemat – wewnętrzna struktura poznawcza, która dostarcza wskazówek jak należy postaić w konkretnej sytuacji (np. złapanie piłki, rzucenie piłki).

§         Asymilacja – proces wykorzystywania schematu do nadawania sensu doświadczeniom

§         Akomodacja – polega na zmianie schematu w związku z nowymi informacjami uzyskanymi w drodze asymilacji. Ten proces jest kluczem do zmian rozwojowych – dzięki niemu doskonalimy umiejętności i reorganizujemy sposób myślenia

§         Równoważenie – wypadkowa asymilacji i akomodacji;

·         Na podstawie badań Piaget wyodrębnił 4 etapy w jakich rozwija się logiczne myślenie:

  1. Stadium sensomotoryczne – 0 – 18 m-cy; niemowlę używa schematów zmysłowych i ruchowych
  2. Stadium przedoperacyjne – 18 m-cy – 6 lat; dzieci opanowują schematy symboliczne jak język, litery, słowa, liczby
  3. Stadium operacji konkretnych – 6 – 12 lat;  nauka logicznego myślenia i rozwiązywania problemów
  4. Stadium operacji formalnych – wiek młodzieńczy; nauka logicznego myślenia  o pojęciach abstrakcyjnych i hipotetycznych sytuacjach

è    Tabela 2.6

Teoria przetwarzania informacji

·         Ma na celu wyjaśnienie, w jaki sposób umysł ludzki zarządza napływającymi informacjami (Klahr, 1992)

·         Twórcy tej teorii skonstruowali model myślenia człowieka, porównując go do działania komputera

·         W tego typu badaniach wykorzystywane są techniki komputerowe, jako metoda precyzyjnego pomiaru m. in. procesów pamięci takich jak ……., Przechowywanie, kodowanie

Teorie biologiczne

·         Natywizm, Etologia, Socjobiologia

·         Natywizm – pogląd, że ludzie mają wyjątkowe cechy genetyczne, które ujawniają się u wszystkich przedstawicieli gatunku bez względu na warunki środowiskowe

Np. nauka języka przez dzieci (także niesłyszące)

·         Etologia – zach. Uwarunkowane genetycznie ułatwiające przetrwanie gatunki, rozwinięte w drodze doboru naturalnego, np. płacz dziecka

o        Każde dziecko ma rodzaj płaczu wywołujący dyskomfort rodzica; dziecko przyciągając do siebie dorosłego buduje więź umożliwiającą przetrwanie

·         Socjobiologia – zajmuje się badaniem społeczeństwa przy użyciu metod i pojęć nauk biologicznych. W rozwoju człowieka podkreśla znaczenie genów, które mają służyć przetrwaniu grupy.

Teoria społeczno – kulturowa Wygotskiego

·         Teoria zdobywająca coraz liczniejszych zwolenników w ostatnich latach (Thomas, 2000) zakłada, że jednostka w swoim rozwoju pozostaje pod wpływem czynników kulturowych

·         Złożone formy myślenia jego zdaniem mają swoje źródło w interakcjach społecznych a nie jak twierdził Piaget w indywidualnych próbach i poszukiwaniach jednostki

·         Nabywanie nowych umiejętności przez dziecko dokonuje się pod kierunkiem dorosłych lub starszych dzieci o większych możliwościach poznawczych i szerszej kategorii doświadczeń

·         Te postaci budują rusztowanie

·         à dostosowanie do poziomu dziecka  à Strefa najbliższego rozwoju

Boyd, D. Bee, H. (2005) Psychologia rozwoju człowieka (red. Brzezińska) Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, roz. 2

30.10

Dwa lata

·         „straszne dwulatki” – nieporozumienie!

·         Dziecko doskonali się w tym co już umie, nie porywa się z motyką na słońce

·         Ruch: biega, wpina się

·         Znaczne umiejętności komunikacyjne – opanowane podstawowe zwroty dla zaspokojenia potrzeb

·         Emocje: odroczona gratyfikacja; potrzeby nie są tak obezwładniające, zdolność do zniesienia niewygody

·         Kontakty społeczne: zupełnie nowy wymiar: wzrasta umiejętność dzielenia się; przypadki zrobienia czegoś dla innych, by było im miło

Dwa i pół roku – skrajna nierównowaga

·         Zmiana w zachowaniu jest przytłaczająca:

o        Przykłady:

§         Upartość

§         Skrajna sztywność zachowania (obiekt i moment)

§         Brak zgody na sprzeciw, skłonność do dominacji

§         Nietolerancja nowości (przejawy: bajki, ubrania, pożywienie itp.)

§         Przedmioty mają być na właściwym miejscu zgodnie z wyborem dziecka

§         Stała powtarzająca się sekwencja zachowań i czynności domowych – rytualizacja dnia

·         Emocje: gwałtowne, silne, skrajne; walka alternatywnych możliwości – rutynizacja wprowadzona przez dorosłych może uratować sytuację

·         Ruch: dzieje się!

Trzy lata – stan doskonałej równowagi

·         Upór zastąpiony uległością

·         Rozwój społeczny:

o        Nastawienie na branie i dawanie – przejaw otwartości dziecka na współpracę

o        Nieustępliwość, rytualizacja, upór – odeszły

o        Poczucie bezpieczeństwa w świecie: dziecko jest pogodzone z jego zmiennością i na nią otwarte

o        Reaguje na prośby i czerpie z tego przyjemność; z upodobaniem przytakuje

o        Zawieranie przyjaźni

·         Nadal może jeszcze potrzebować drzemki!

·         Ruch: czynności codzienne wykonywane bez trudności

·         Komunikacja:

o        Słownik (bierny i czynny) oraz sprawność językowa wzrosły niebywale

o        Przyjmuje polecenia

o        Z rosnącą motywacją reaguje na słowa: pomóż, mógłbyś, zgadnij

o        Uwielbia nowe wyrazy i poddaje się czarowi słów typu: nowy, inny, niespodzianka, tajemnica

o        Pragnienia dziecka i możliwości ich zaspokojenia dorównują sobie

 

Trzy i pół roku

·         Załamanie, rozbicie à ponowna integracja (oby!)

·         Okres dużej niepewności, nierównowagi i zaburzeń koordynacji

·         Zaburzona koordynacja może obejmować każdy obszar

·         Motoryka duża – potykanie, przewracanie się, lęk wysokości

·         Motoryka mała – praca przy pisaniu i czynnościach manualnych gorsza niż dotychczas; brak sił, drżenia

·         Mowa – jąkanie, zacinanie

·         Wzrok i słuch – chwilowe, ustępujące zezowanie, nie słyszę, nie widzę –nie głuchota selektywna!

·         Emocje:

o        Silne manifestowana potrzeba rozładowania (mruganie powiekami, obgryzanie paznokci, tiki twarzy, dłubanie w nosie)

·         Kontakty społeczne: kłopoty!

o        Brak poczucia bezpieczeństwa wyrażony częstym płaczem, pojękiwaniem; kochasz mnie?

o        Liczne wymagania: Nie patrz! Nie mów! Słuchaj!

o        Zazdrość o uwagę

o        Skrajne emocje w stosunkach z rodziną i koleżeństwem (nieśmiałość vs zuchwałość) à nie wzbudza zaufania

ALE: wiek nie pozbawiony wdzięku: wyobraźnia: nowi towarzysze budowani na postaciach z bajek, zwierząt itp.

Cztery lata – nie do opanowania

·         Ruch – bicie, kopanie ciskanie przedmiotami, niszczenie, ucieczki

·         Emocje: trudne do opanowania, głośny, niemądry śmiech na przemian z napadami złości

·         Życie społeczne: bycie opornym jest sensem istnienia, przeklina, „puszy się” przechwala, prowokuje, zbyt pewne siebie

·         Komunikacja:

o        Wulgaryzmy wchodzą w zakres normalnego języka

o        Pełna świadomość niestosowności tego typu określeń (upodobanie do zabaw, rymowania, wyliczania itp.)

o        Konfabulacje

ALE: czas sprawdzania się – pozwolić na ekspansję i sprawdzić, czy podejmie odpowiedzialność za siebie i swoje działania

06.11

Cztery i pół roku

·         „czy to istnieje naprawdę?”

·         rozwój konsekwencji w działaniu

·         Komunikacja

o        poszukuje prawdziwej informacji

o        tematy filozoficzne, egzystencjalne

·         Emocje

o        dziecko umie opanować rozdrażnienie, opuściło je nieokiełznanie etapu poprzedniego

·         w tym wieku dzieci nadrabiają wcześniejsze zaległości rozwojowe

 

 

Pięć lat

·         Emocje

o        czas zachwycającej równowagi

o        czas cieszenia się środowiskiem domowym

o        matka stanowi centrum świata  chętnie przebywają z nią, podejmuje wspólne działania, wykonuje polecenia, prosi o pozwolenie à bycie ‘dobrym chłopcem’ jest zamiarem i kompetencją

Pięć i pół – sześć lat

·         Emocje:

o        gwałtowne i skrajne; dzieci są krnąbrne, impertynenckie, niegrzeczne i zawsze gotowe dyskutować

o        niedolne do dokonania wyboru

·         Rozwój społeczny:

o        dziecko ustawia się w centrum świata

o        matka winna wszelkiemu nieszczęściu

o        dziecko żąda spełnienia swych życzeń i jest roszczeniowe

o        toleruje tylko zwycięstwa

o        nie godzi się z karą, krytyką, własną winą

(nie przyzna się! pytać o kompetencje: jak udało Ci się sięgnąć tak wysoko?)

·         Komunikacja

o        zazwyczaj trudna, bo nie bardzo odroczona

o        dobry skutek wynosi rezygnacja z wymogu natychmiastowej reakcji: Ciekawe, czy potrafisz to zrobić, zanim policzę do pięciu!

ale: wiek ekspansji i gotowości na nowe, wigor, energia

Siedem lat

markotne, osowiałe, chimeryczne i/lub nikt mnie nie kocha

·         Rozwój społeczny

o        rośnie tendencja do skrytości, samotności, unikania konfrontacji

o        potrzeba posiadania własnego pokoju – azyl

o        buduje swoją tożsamość poprzez obserwację, słuchanie i myślenie

·         Rozwój motoryczny

o        silny rozwój motoryki małej

·         Komunikacja

o        nie jest programowo czupurny, ale potrafi ociągać się z reakcją

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin