PODRĘCZNIK-Biologia Program L.O. Stawarz.pdf

(247 KB) Pobierz
01-50 Biologia Progam LO Stawarz
Franciszek Dubert, Ryszard Kozik,
Stanis∏aw Krawczyk, Adam Kula,
Maria Marko-Wor∏owska, Joanna Stawarz,
Robert Stawarz, W∏adys∏aw Zamachowski
biologii dla
liceum ogólnokszta∏càcego,
liceum profilowanego i technikum
Kszta∏cenie ogólne w zakresie podstawowym
i rozszerzonym
Program dopuszczony do u˝ytku szkolnego
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
na podstawie recenzji
dr. Mariana Biczyckiego (rekomendacja: Uniwersytet Âlàski),
dr. hab. Jacka Bieleckiego (rekomendacja: Uniwersytet Warszawski)
i mgr Gra˝yny Czetwertyƒskiej (rekomendacja: Minister Edukacji Narodowej i Sportu)
Numer dopuszczenia: DKOS-5002-45/03
323654460.001.png
Projekt okładki i strony tytułowej: Konrad Klee
Opracowanie graficzne: Adam Poczciwek
Redakcja merytoryczna i opracowanie redakcyjne: Lucyna Głębocka
Korekta: Barbara Staśkiewicz
ISBN 978-83-7409-051-3
© Copyright by NOWA ERA
Warszawa 2004
Wydanie drugie
Warszawa 2007
Skład i łamanie: Nowa Era Sp. z o.o.
Nowa Era Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 146 D, 02-305 Warszawa
tel. 0 22 570 25 80, fax 0 22 570 25 81
www.nowaera.pl, e-mail: nowaera@nowaera.pl
Druk i oprawa: Przedsiębiorstwo Poligraficzne GRYFIS, Łomianki k. Warszawy
323654460.002.png
SPIS TREÂCI
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
I. Za∏o˝enia dydaktyczne i wychowawcze,
na których zosta∏a oparta koncepcja programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
II. Szczegó∏owe cele edukacyjne, zakres treÊci programowych,
procedury osiàgania celów i oczekiwane osiàgni´cia ucznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Cz´Êç I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Dzia∏ programowy: Chemiczne podstawy ˝ycia – pierwiastki, wiàzania i zwiàzki
o kluczowym znaczeniu dla organizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Dzia∏ programowy: èród∏a energii dla organizmów,
jej przep∏yw i przemiany w skali biosfery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Dzia∏ programowy: Organizm cz∏owieka jako strukturalna i funkcjonalna ca∏oÊç . . . . 9
1. Od˝ywianie si´ cz∏owieka: g∏ówne sk∏adniki pokarmowe, ich êród∏a
i obieg w organizmie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
2. Budowa i funkcjonowanie uk∏adu oddechowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
3. Budowa i funkcjonowanie uk∏adu krà˝enia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
4. Budowa i funkcjonowanie uk∏adu odpornoÊciowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
5. Choroby nowotworowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
6. Budowa i funkcjonowanie uk∏adu wydalniczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
7. Budowa i funkcjonowanie uk∏adu nerwowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
8. Rola zmys∏ów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
9. Budowa i funkcjonowanie uk∏adu dokrewnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
10. Uk∏ad ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
11. Pow∏oki cia∏a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
12. Rozwój osobniczy cz∏owieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Cz´Êç II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Dzia∏ programowy: Pochodzenie i historia ˝ycia na Ziemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Dzia∏ programowy: Ziemia jako Êrodowisko ˝ycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Dzia∏ programowy: Genetyka – sposób przekazywania
informacji o budowie i funkcji ˝ywych organizmów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Dzia∏ programowy: In˝ynieria genetyczna i biotechnologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Dzia∏ programowy: Ewolucja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
 
Cz´Êç III . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Dzia∏ programowy: Komórka – podstawowa jednostka ˝ycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Dzia∏ programowy: Energia i ˝ycie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Dzia∏ programowy: Ró˝norodnoÊç Êwiata organizmów ˝ywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
III. Standard kszta∏cenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
IV. Orientacyjny rozk∏ad godzin na realizacj´ programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Zakres podstawowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Zakres rozszerzony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
 
WST¢P
Przedstawiony program nauczania biologii zosta∏ przygotowany zgodnie z podstawà
programowà wychowania przedszkolnego oraz kszta∏cenia ogólnego w poszczegól-
nych typach szkó∏. Podstawa programowa zawarta jest w rozporzàdzeniu Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 roku.
Program ten przeznaczony jest do kszta∏cenia w szko∏ach ponadgimnazjalnych za-
równo w zakresie podstawowym, jak i rozszerzonym. TreÊci podstawowe i rozszerza-
jàce sà przedstawione ró˝nymi kolorami czcionki, tzn. podstawowe – czarnym, a roz-
szerzajàce – zielonym .
Niniejszy program stanowi kontynuacj´ kszta∏cenia biologii na poziomie podsta-
wowym (w ramach przedmiotu przyroda) i gimnazjalnym. Zosta∏y w nim zaprezen-
towane treÊci nauczania, które rozszerzajà znacznie wiadomoÊci kierunkowe, co ma
na celu pog∏´bienie znajomoÊci przedmiotu i kszta∏cenie zgodnie z zainteresowania-
mi, predyspozycjami i ambicjami. Uwzgl´dniono równie˝ korelacje mi´dzyprzedmio-
towe, co podkreÊlono w podr´cznikach opracowanych do tego programu. Jednocze-
Ênie starano si´ zachowaç w∏aÊciwe proporcje mi´dzy nauczaniem, kszta∏ceniem i wy-
chowaniem, a wi´c tymi trzema grupami zadaƒ, które nauczyciele sà zobowiàzani
uwzgl´dniaç w trakcie realizacji procesu uczenia wszystkich przedmiotów szkolnych.
W programie wyró˝niono dzia∏y i okreÊlono zakres treÊci programowych. Na ich
podstawie wyznaczono: szczegó∏owe cele edukacyjne, zakres treÊci nauczania, proce-
dury osiàgania celów, oczekiwane osiàgni´cia ucznia i podstawy metod oceny osià-
gni´ç ucznia (standard kszta∏cenia).
Program uzupe∏nia obudowa dydaktyczna. Sk∏adajà si´ na nià:
1) podr´czniki, w których do ka˝dej lekcji zaproponowano çwiczenia rozszerzajà-
ce, pytania sprawdzajàce i podsumowanie zrealizowanego materia∏u,
2) materia∏y pomocnicze dla uczniów,
3) poradniki dla nauczyciela z propozycjami realizacji programu, rozk∏adami ma-
teria∏u nauczania i propozycjami oceny ucznia.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin