R XIII Wykładnia prawa
Ocena prawna = kwalifikacja
Fakty prawotwórcze – uchwalenie ustawy, wydanie orzeczenia, zawarcie umowy międzynarodowej
Wykładnia = interpretacja prawa. Przedmiotem wykładni są przepisy/teksty prawne. Nie normy.
= odtworzenie = wyprowadzenie = odkodowanie normy z przepisów.
1. Znaczenie pragmatyczne: proces ustalania znaczenia przepisów prawnych
2. Znaczenie apragmatyczne: produkt czynności ustalania znaczenia przepisów prawnych
Tekst prawny – usystematyzowany kompleks = ciąg = agregat wypowiedzi, wytworzonych w przewidzianej prawem formie przez podmiot mający do tego kompetencję i odpowiednio opublikowany. Niektórzy: + wewnętrzna spójność i niesprzeczność.
Przed wykładnią – reguły walidacyjne: „Czy obowiązuje?”
1. Prawidłowe uchwalenie
2. Prawidłowe ogłoszenie
3. Nieuchylenie
4. Konstytucyjność
5. Jeśli norma prawa zwyczajowego – usankcjonowanie przez państwo.
Właściwy etap wykładni
1. Reguły interpretacyjne
2. Reguły inferencyjne
3. Reguły kolizyjne
§67. Cele i zakres wykładni
1. K. Klaryfikacyjna – tylko gdy zaistnieją niejasności – wykładnia je usuwa.
clara non sunt interpretanda (nie dokonuje się wykładni tego, co jasne),
interpretatio cessat in claris (wykładnia kończy się wtedy, gdy osiągniemy jasność)
a. Niejednoznaczność języka naturalnego i prawnego tekstów normatywnych np. wieloznaczność słów i wyrażeń
b. Błędy ustawodawcy (nieprecyzyjność: język prawny, naturalny)
c. Klauzule generalne – zostawienie luzu decyzyjnego, rozchwianie aksjologiczne. Świadomy zabieg niejednoznaczności ustawodawcy.
d. Starzenie się regulacji prawnych (rozbieżności między regulacją normatywną a rzeczywistością, zmiany w czasie)
2. K. Derywacyjna – wykładni dokonuje się w każdym przypadku (czynność konieczna). Np. wyjątki od jasnych przepisów. Zawsze gdy ustalamy sposób zachowania na podstawie przepisów = wykładnia.
§68. Założenie racjonalności ustawodawcy
= Założenie, że tekst prawny został sformułowany przez ustawodawcę świadomie,
z intencją wywołania skutków lub zachowań w nim przewidzianych
oraz że jest to w danej sytuacji najlepsze rozwiązanie z możliwych.
Racjonalność w tworzeniu prawa: na podstawie wiedzy przewidzenie skutków działań/decyzji:
1. Cele możliwe do osiągnięcia
2. Środki adekwatne do realizacji celów
3. Spójny system wartości
ratio legis – racja przemawiająca za uchwaleniem aktu normatywnego.
Racjonalność w praktyce, czyli co powinno zawierać uzasadnienie projektu ustawy:
1. Potrzeba i cel ustawy
2. Stan rzeczywisty w normowanej dziedzinie
3. Różnica między dotychczasowym a planowanym stanem prawnym
4. Skutki społ, gosp, finansowe i prawne
5. Źródła finansowania, jeśli obciąża budżet publiczny
6. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
7. Oświadczenie zgodności projektu z prawem UE lub że zakres projektu nie jest nim objęty
8. Wyniki konsultacji, warianty i opinie.
Koncepcje racjonalności
· Instrumentalna – najważniejszy jest cel i adekwatne środki
· Komunikacyjna – racjonalna jest decyzja będąca wynikiem konsensusu społecznego
Domniemanie racjonalności ustawodawcy jest podstawą do interpretacji sensu. Sens przepisu pozwala zrozumieć odtworzenie wiedzy i systemu wartości przyjmowanych przez ustawodawcę.
Założenie racjonalności ustawodawcy jest kontrfaktyczne – bo tworzy normy sprzeczne. Ale jest potrzebne. Prawnicy racjonalizują.
§69. Podział wykładni ze względu na podmiot jej dokonujący
1. Wykładnia autentyczna – dokonywana przez ten podmiot, który przepis ustanowił.
a. Zawarta w oficjalnym i mającym moc wiążącą akcie
b. Materiały stenograficzne z procesu legislacyjnego, deklaracje. Nie mają mocy wiążącej
c. sui generis – wykładnia stron układu zbiorowego pracy postanowień układowych
2. Wykładnia legalna – dokonywana przez upoważniony przepisami organ państwa.
a. Ogólna – obecnie nie ma w Polsce (ale TK „przemyca”). Przed K. RP z ‘97r.→ TK//Sentencja – część orzeczenia zawierająca rozstrzygnięcie, mająca moc ostateczną i powszechnie obowiązującą
b. Delegowana = wykładnia urzędowa – szczególne upoważnienie do w. l. określonych przepisów przez wskazany organ państwa w akcie tworzącym ten organ lub w akcie regulującym pewną dziedzinę prawa. Np. Ordynacja podatkowa – minister finansów
3. Wykładnia operatywna = wykładnia organów stosujących prawo – wykładnia konkretna, dokonywana w toku rozpatrywania indywidualnej sprawy (C, K, A). Wykładnia wiąże podmiot, który interpretuje oraz podmioty, wobec których prawo jest stosowane.
a. Wykładnia sądowa – w. I instancji wiąże tylko strony, w. wyższych instancji wiąże sąd niższy, jeśli orzeczenie zostanie uchylone, a sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia.
Wykładnia Sądu Najwyższego – nie jest formalnie powszechnie wiążąca, ale ma faktyczny autorytet
· orzeczenia w wyniku kasacji od sądu II instancji
· uchwały zawierające odpowiedzi na pytania prawne (na wniosek)
· uchwały rozstrzygające zagadnienie prawne budzące wątpliwości w konkretnej sprawie
· zasady prawne
4. Wykładnia prywatna oraz doktrynalna = naukowa – nie ma mocy wiążącej. Np. komentarze
R XIV STOSUNKI PRAWNE
Stosunki prawne – jeden z rodzajów stosunków społecznych, czyli takich relacji między co najmniej dwiema osobami, w których zachowania 1 strony wywołują reakcję innej strony i podlegają kontroli norm społecznych (prawnych, moralnych, obyczajowych)
Dynamika relacji między ludźmi – prawne obowiązki i uprawnienia uczestników zmieniają się wraz z ich zachowaniami.
Analiza stosunku prawnego:
1. Podmioty
2. Przedmiot
3. Treść
4. Stopień aktualizacji
§74. Powstanie, zmiana i ustanie stosunku prawnego
Zdarzenie może wywołać nawiązanie/zmianę/ustanie skutku prawnego, np. śmierć, powódź → skutki
Czynność prawna – 1. wymaga oświadczenia woli,
2. zmierza do wywołania skutków prawnych,
3. jest podejmowana przez osoby fizyczne lub prawne.
Oświadczenie woli – przekazanie innej osobie komunikatu (ustnie/pisemnie/gestem/w sposób dorozumiany), iż pragnie się ustanowić/znieść/zmienić pewien stosunek prawny. Ow skuteczne, gdy komunikat dotarł do wiadomości adresata. Czasami wymagane szczególne formy, np. akt notarialny, określona treść pozwu.
Wnioskowanie per facta concludentia – o treści Ow wnioskujemy domyślnie, tzn. z przebiegu zachowania.
§75. Podmioty stosunku prawnego
Podmiot = strona stosunku prawnego – osoba, która w nim występuje jako uprawniona lub zobowiązana do określonego zachowania się względem innych osób, będących uczestnikami tego samego stosunku prawnego. Istota relacji: bezpośredniość (A ma obowiązek Z w stosunku do B).
Osoba trzecia: Jeśli obowiązek A wobec B wywołuje faktyczne skutki dla C, to C może, ale nie musi być stroną – decydują normy prawne: jeśli przyznają C jakieś uprawnienia/obowiązki, to wtedy C jest stroną)
Typy podmiotów prawa
Prawo konstytucyjne:
· organy władzy publicznej i j.s.t,
· naród (różnie rozumiany)
· obywatele jako: wyborcy, posłowie, radni.
Prawo administracyjne:
· organy państwa i j.s.t,
· obywatele jako: podatnicy (rezydenci wg prawa dewizowego); cudzoziemcy;
· instytucje (banki, przedsiębiorstwa),
· jednostki organizacyjne (szkoły, kościoły).
· zmodyfikowane kategorie prawa cywilnego: krajowa/zagraniczna osoba fizyczna.
Prawo karne:
· państwo poprzez organy ścigania i wymiaru sprawiedliwości (prokurator, sąd)
· sprawcy czynów (osoby fizyczne, czasem osoby prawne i inne jednostki organizacyjne)
Prawo cywilne:
1. osoby fizyczne – każdy człowiek od urodzenia do śmierci. Posiada zdolność prawną oraz co do zasady zdolność do czynności prawnych.
2. osoby prawne – twór organizacyjny powstały na podstawie i zgodnie z postanowieniami Kodeksu cywilnego lub innych przepisów szczególnych i zwykle dysponującym pewnym majątkiem. Posiada osobowość prawną. Działa za pośrednictwem upełnomocnionych organów, np. zarządu, dyrektora.
Podział ważny ze względu na różne uprawnienia osób/wspólników/akcjonariuszy:
a. zrzeszenia = korporacje, dla których istnienia przesądzające jest zgrupowanie pewnej liczby osób fizycznych lub osób prawnych. Np. ...
robo314