głuska internat 2.doc

(45 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć internatowych 23

Scenariusz zajęć internatowych 23.09.2008r.

 

Temat zajęć: Poznajmy się- zajęcia integrujące i zespalające grupę

 

Czas trwania zajęć: 120 minut

 

Miejsce realizacji zadania: sala doświadczeń i pokój

 

Charakterystyka grupy uczestników: sześcioro dzieci ze znacznym i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym w wieku od 7 do 18 lat.

 

Osoby prowadzące zajęcia: Aleksandra Wnuk, Kornelia Witkowska

 

Cele wychowania:

Kreatywne

§         wywołanie w wychowankach chęci poznania innych członków grupy

§         wyposażenie wychowanków w podstawowe wiadomości o zasadach pracy w grupie

Optymalizujące

§         zwiększenie zainteresowania drugą osobą i jej potrzebami

§         poszerzenie wiedzy na temat kolegów

§         wzmocnienie pozytywnych relacji panujących w grupie

Minimalizujące

§         ograniczenie zatargów i sporów w grupie

§         osłabienie niechęci, uprzedzeń

Korekcyjne

§         przekształcenie negatywnych zachowań wychowanków wobec kolegów z grupy w zachowania pożądane społecznie

§         zmniejszenie negatywnego nastawienia wobec zajęć

 

Metody wychowania:

§         wpływu osobistego

§         wpływy sytuacyjnego

§         wpływu społecznego

 

Formy wychowania:

Podmiotowe:

§         wychowanie przez działalność poznawczą

§         wychowanie przez działalność twórczą

§         wychowanie przez działalność zabawowo- rozrywkową

 

Organizacyjne:

§         wychowanie przez działalność indywidualną

§         wychowanie przez działalność zespołową

§         wychowanie przez działalność zbiorową

§         wypełnianie zadań cząstkowych

 

Techniki wychowawcze:

§         formy oddziaływań werbalnych: burza mózgów, technika decyzji grupowej

§         formy oddziaływań niewerbalnych: technika ekspresji plastycznej
 

Środki wychowawcze: materace, magnetofon, płyta CD

 

Plan zajęć właściwych:

1,2 Autoprezentacja wychowawcy Autoprezentacja grupy:

Zapamiętanie swoich imion

Wychowankowie i prowadzący zajęcia siadają w kręgu. Prowadzący przedstawia się i podaje następnej osobie jakiś przedmiot [np. maskotka].
1 osoba mówi: nazywam się......., a tę maskotkę dostałam od...... Podaje maskotkę następnemu uczestnikowi, który mówi: nazywam się......, tą maskotkę dostałem od......., która dostała ją od....... Zabawa trwa dotąd, aż maskotka wróci do rąk prowadzącego.

 

3. Ustalenie reguł wspólnej pracy:

Podpisanie kontraktu grupowego:

Wspólne ustalenie zasad, których wszyscy mamy przestrzegać w czasie zajęć. W czasie „burzy mózgów” zapisujemy i oznaczamy numerami wszystkie propozycje, jakie wymieniają uczestnicy. Następnie przeprowadzamy głosowanie. Zasady, które uznaliśmy za najważniejsze, zapisujemy na arkuszu papieru, który umieszczamy w widocznym miejscu. Każde z dzieci wybiera sobie znaczek i przyczepia go do planszy co oznacza zgodę na przestrzeganie i stosowanie się do reguł w trakcie trwania zajęć.

 

4. Przebieg zajęć właściwych:

Kręgi

Uczestnicy stoją parami twarzą do siebie, tworząc dwa koła - zewnętrzne i wewnętrzne. Prowadzący podaje polecenia. Po każdym wykonanym w parze zadaniu koło zew. przesuwa się o jedno miejsce w prawo. Należy  pamiętać aby z każdym nowym partnerem przywitać się, a po wykonaniu polecenia pożegnać.

Przykładowe komendy:

-uśmiech             

-połaskotać partnera             

-pogłaskać po głowie

-dotknąć się łokciami

-uściskać się

-pomasować po brzuszku

-lekko uszczypnąć w nos

-pokazać język

-dotknąć się stopami itp....

 

Co wyraża ta twarz

Dzieci siedzą w kręgu prosimy jedno chętne na bok. Na ucho mówimy mu żeby bez mówienia pokazał reszcie grupy jak się zachowuje i wygląda kiedy jest smutny, wesoły, zły itp. Zadaniem reszty grupy jest odgadniecie, co pokazuje stojący w środku. Dostosowujemy trudność pokazania emocji do poziomu i wieku dziecka. Staramy się aby każdy przynajmniej raz był w środku kręgu.

 

Obraz grupy

Dzielimy grupę na dwa zespoły. W każdym zespole jest jedna pani  prowadząca. Każda dostaje duży karton i kredki. Zadaniem jest przedstawienie rysunkowo każdego członka przeciwnego zespołu ale nie portretowo czy karykaturalnie ale za pomocą  czegoś charakterystycznego np. Ewę Rudzińską przedstawiamy jako wiewiórkę J. Prezentacja prac i odgadywanie kto jest kim/czym.

 

Coś miłego

Zadaniem wszystkich jest powiedzenie sobie wzajemnie czegoś miłego: to co się nam w danej osobie podoba, jakieś pozytywne cechy, które w niej zauważamy, które poznaliśmy podczas zajęć itp. Każdy uczestnik zabawy po kolei siada przed każdym w kręgu  i go komplementuje. Zabawę rozpoczyna prowadząca aby dzieci dokładniej zrozumiały na czym zadanie polega. Ćwiczenie kończy się kiedy każdy uczestnik wypowie się o każdym.

 

Informacja zwrotna:

Podsumowanie zajęć, rozmowa co one dały grupie, jak się czuliśmy podczas poszczególnych zabaw, jaka zabawa najbardziej nam odpowiadała, czy dowiedzieliśmy się czegoś nowego o pozostałych członkach grupy? itp...

 

Ocena zajęć i osób prowadzących:

Prowadzące pokazują dwie „Plansze oceny zajęć i prowadzących”, za pomocą których dowiedzą się czy dzieciom podobały się zajęcia przez nie prowadzone. Dzieci po każdych zajęciach ze studentkami będą dostawały buźki J L K i przyklejając je do planszy wyrażą swoją opinię.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin