Scenariusz zajęć internatowych 23.09.2008r.
Temat zajęć: Poznajmy się- zajęcia integrujące i zespalające grupę
Czas trwania zajęć: 120 minut
Miejsce realizacji zadania: sala doświadczeń i pokój
Charakterystyka grupy uczestników: sześcioro dzieci ze znacznym i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym w wieku od 7 do 18 lat.
Osoby prowadzące zajęcia: Aleksandra Wnuk, Kornelia Witkowska
Kreatywne
§ wywołanie w wychowankach chęci poznania innych członków grupy
§ wyposażenie wychowanków w podstawowe wiadomości o zasadach pracy w grupie
Optymalizujące
§ zwiększenie zainteresowania drugą osobą i jej potrzebami
§ poszerzenie wiedzy na temat kolegów
§ wzmocnienie pozytywnych relacji panujących w grupie
§ ograniczenie zatargów i sporów w grupie
§ osłabienie niechęci, uprzedzeń
Korekcyjne
§ przekształcenie negatywnych zachowań wychowanków wobec kolegów z grupy w zachowania pożądane społecznie
§ zmniejszenie negatywnego nastawienia wobec zajęć
Metody wychowania:
§ wpływu osobistego
§ wpływy sytuacyjnego
§ wpływu społecznego
Formy wychowania:
Podmiotowe:
§ wychowanie przez działalność poznawczą
§ wychowanie przez działalność twórczą
§ wychowanie przez działalność zabawowo- rozrywkową
Organizacyjne:
§ wychowanie przez działalność indywidualną
§ wychowanie przez działalność zespołową
§ wychowanie przez działalność zbiorową
§ wypełnianie zadań cząstkowych
Techniki wychowawcze:
§ formy oddziaływań werbalnych: burza mózgów, technika decyzji grupowej
§ formy oddziaływań niewerbalnych: technika ekspresji plastycznej
Środki wychowawcze: materace, magnetofon, płyta CD
Plan zajęć właściwych:
1,2 Autoprezentacja wychowawcy Autoprezentacja grupy:
Wychowankowie i prowadzący zajęcia siadają w kręgu. Prowadzący przedstawia się i podaje następnej osobie jakiś przedmiot [np. maskotka].1 osoba mówi: nazywam się......., a tę maskotkę dostałam od...... Podaje maskotkę następnemu uczestnikowi, który mówi: nazywam się......, tą maskotkę dostałem od......., która dostała ją od....... Zabawa trwa dotąd, aż maskotka wróci do rąk prowadzącego.
3. Ustalenie reguł wspólnej pracy:
Podpisanie kontraktu grupowego:
Wspólne ustalenie zasad, których wszyscy mamy przestrzegać w czasie zajęć. W czasie „burzy mózgów” zapisujemy i oznaczamy numerami wszystkie propozycje, jakie wymieniają uczestnicy. Następnie przeprowadzamy głosowanie. Zasady, które uznaliśmy za najważniejsze, zapisujemy na arkuszu papieru, który umieszczamy w widocznym miejscu. Każde z dzieci wybiera sobie znaczek i przyczepia go do planszy co oznacza zgodę na przestrzeganie i stosowanie się do reguł w trakcie trwania zajęć.
4. Przebieg zajęć właściwych:
Kręgi
Uczestnicy stoją parami twarzą do siebie, tworząc dwa koła - zewnętrzne i wewnętrzne. Prowadzący podaje polecenia. Po każdym wykonanym w parze zadaniu koło zew. przesuwa się o jedno miejsce w prawo. Należy pamiętać aby z każdym nowym partnerem przywitać się, a po wykonaniu polecenia pożegnać.
Przykładowe komendy:
-uśmiech
-połaskotać partnera
-pogłaskać po głowie
-dotknąć się łokciami
-uściskać się
-pomasować po brzuszku
-lekko uszczypnąć w nos
-pokazać język
-dotknąć się stopami itp....
Dzieci siedzą w kręgu prosimy jedno chętne na bok. Na ucho mówimy mu żeby bez mówienia pokazał reszcie grupy jak się zachowuje i wygląda kiedy jest smutny, wesoły, zły itp. Zadaniem reszty grupy jest odgadniecie, co pokazuje stojący w środku. Dostosowujemy trudność pokazania emocji do poziomu i wieku dziecka. Staramy się aby każdy przynajmniej raz był w środku kręgu.
Dzielimy grupę na dwa zespoły. W każdym zespole jest jedna pani prowadząca. Każda dostaje duży karton i kredki. Zadaniem jest przedstawienie rysunkowo każdego członka przeciwnego zespołu ale nie portretowo czy karykaturalnie ale za pomocą czegoś charakterystycznego np. Ewę Rudzińską przedstawiamy jako wiewiórkę J. Prezentacja prac i odgadywanie kto jest kim/czym.
Zadaniem wszystkich jest powiedzenie sobie wzajemnie czegoś miłego: to co się nam w danej osobie podoba, jakieś pozytywne cechy, które w niej zauważamy, które poznaliśmy podczas zajęć itp. Każdy uczestnik zabawy po kolei siada przed każdym w kręgu i go komplementuje. Zabawę rozpoczyna prowadząca aby dzieci dokładniej zrozumiały na czym zadanie polega. Ćwiczenie kończy się kiedy każdy uczestnik wypowie się o każdym.
Informacja zwrotna:
Podsumowanie zajęć, rozmowa co one dały grupie, jak się czuliśmy podczas poszczególnych zabaw, jaka zabawa najbardziej nam odpowiadała, czy dowiedzieliśmy się czegoś nowego o pozostałych członkach grupy? itp...
Ocena zajęć i osób prowadzących:
Prowadzące pokazują dwie „Plansze oceny zajęć i prowadzących”, za pomocą których dowiedzą się czy dzieciom podobały się zajęcia przez nie prowadzone. Dzieci po każdych zajęciach ze studentkami będą dostawały buźki J L K i przyklejając je do planszy wyrażą swoją opinię.
jarzab