Cw 3 Napedy hydrauliczne, pneymatyczne i elektryczne.pdf

(646 KB) Pobierz
napedy pneumatyczne hydrauliczne i elektryczne
NAP Ę D ELEKTRYCZNY
Nap ę dem elektrycznym nazywamy zespół urządzeń i aparatów elektrycznych pracujących na
zasadzie wykorzystania energii elektrycznej i słuŜących do nadawania ruchu maszynie roboczej .
W najprostszym układzie napędowym występuje jednokrotne przetwarzanie energii .
Natomiast w złoŜonych układach napędowych , zanim energia elektryczne zostanie przekazana
maszynie roboczej , moŜe być kilkakrotnie przetwarzana lub mogą być zmienione jej parametry
elektryczne . KaŜde przekształcenie energii jest związane ze stratami . Elektryczne układy napędowe
odznaczają się jednak sprawnością energetyczną oraz prostotą budowy i łatwością obsługi .
Elektryczny układ napędowy składa się z następujący części :
1. źródła napięcia (zasilacz)
2. części łączącej silnik z maszyną roboczą , sprzęgła , przekładni pasowej lub przekładni zębatej
3. silnika elektrycznego , w którym doprowadzana energia elektryczna przetwarzana jest na energię
elektryczną wirującego wału
4. maszyny roboczej
ZASILACZ
APARATURA
ŁĄCZENIOWA
SILNIK
MASZYNA
ROBOCZA
Spośród napędowych silników elektrycznych moŜna wyróŜnić :
1. silniki prądu stałego – obcowzbudne , bocznikowe , szeregowe , szeregowo – bocznikowe,
krokowe (skokowe)
2. silniki prądu przemiennego – asynchroniczne klatkowe i pierścieniowe , synchroniczne
Układ napędowy jest zasilany ze źródła energii , które jest charakteryzowane :
1. wartością mocy
2. rodzajem napięcia : stałe lub przemienne
3. wartością napięcia np. 440V , 380V , 220V , 110V , 24V
4. liczbą faz
5. wartością częstotliwości np. 50Hz , 400Hz , 6Hz
6. wartością rezystancji lub impedancji wewnętrznej źródła
7. kształtem napięcia : sinusoidalne , prostokątne , odkształcone
W skład wyposaŜenia układu napędowego wchodzą następujące aparaty elektryczne :
1. łączniki
2. rezystory regulacyjne i rozruchowe
3. dławiki wygładzające
4. układy regulacji napięcia
5. urządzenia rozruchowe
6. urządzenia zabezpieczające
7. urządzenia kontrolujące pracę silnika
8. urządzenia hamujące
9. połączenia pędne
Silniki pr ą du stałego .
Zasada działania .
1
27244051.005.png
1,2- boki zezwoju
3- odbiornik
4- szczotki
5- pier ś cienie ś lizgowe
Rozpatrywać będziemy model elementarny składający się z jednego zwoju obracającego się między
dwoma biegunami marginesu . Początek i koniec zwoju są połączone z dwoma pierścieniami
ślizgowymi , po których ślizgają się szczotki odprowadzające prąd do zamkniętego obwodu
zewnętrznego . JeŜeli zwój znajdujący się w polu magnetycznym o indukcji B obraca się z prędkością
v , to w jego bokach o długości l indukuje się siła elektromotoryczna . JeŜeli obwód tego zwoju będzie
zamknięty (przez szczotki i pierścienie ślizgowe) , to popłynie w nim prąd o kierunku zgodnym ze
zwrotem indukowanej siły elektromotorycznej .
Budowa :
1. nieruchomy stojan
2. wirujący wirnik (twornik)
3. bieguny główne
4. bieguny pomocnicze
5. komutator
RozróŜniamy silniki :
1. samowzbudne – bocznikowe , szeregowe , szeregowo – bocznikowe
2. obcowzbudne
Silniki pr ą du przemiennego .
Silniki synchroniczne.
Maszyną synchroniczną nazywa się maszynę prądu przemiennego , której wirnik w stanie ustalonym
obraca się z taką samą prędkością , z jaką wiruje pole magnetyczne .
Maszyny synchroniczne są budowane w dwóch odmianach :
1. z biegunami utajonymi (z wirnikiem cylindrycznym)
2
27244051.006.png 27244051.007.png 27244051.008.png
2. z biegunami jawnymi (z wirnikiem jawnobiegunowym)
Silniki asynchroniczne.
Maszyna indukcyjne (asynchroniczna) to taka , w której napięcie do obwodu wirnika nie jest
doprowadzone z zewnątrz , lecz pojawia się w wyniku indukcji elektromagnetycznej .
WyróŜnia się silniki :
1. o uzwojeniach klatkowych – uzwojenia wirników silników indukcyjnych mogą być wykonane
podobnie jak w stojanie , z drutu nawojowego , lub z nieizolowanych prętów o duŜym przekroju
całkowicie wypełniający Ŝłobek . Wystające poza rdzeń części poszczególnych prętów są ze sobą
połączone po obu stronach pierścieniami zwierającymi, tworząc wraz z prętami uzwojenia jakby
klatkę , dlatego silnik o takim uzwojeniu nazywamy klatkowym .
2. o uzwojeniach pierścieniowych – jeŜeli uzwojenie wirnika jest wykonane z drutu nawojowego , to
istnieje moŜliwość dołączenia do obwodu wirnika dodatkowych elementów zwiększających
rezystancję kaŜdej fazy . Aby to było moŜliwe , uzwojenie wirnika jest połączone na stałe z
pierścieniami ślizgowymi . Silnik z takim uzwojeniem nazywamy silnikiem indukcyjnym
pierścieniowym .
Silniki krokowe.
Silniki krokowe są elementami wykonawczymi przetwarzającymi impulsy elektryczne na przesunięcia
kątowe lub liniowe , nazywane krokami lub skokami . W silnikach tych wykorzystuje się zjawisko
zmiany połoŜenia rdzenia ferromagnetycznego (wirnika) w polu magnetycznym w celu osiągnięcia
optymalnej przewodności obwodu magnetycznego .
Schemat budowy i działania
silnika wysokomomentowego
wielofazowego z wirnikiem
jednobiegunowym i stojanem :
a) dwubiegunowym – silnik
dwufazowy ; b)
trójbiegunowym – silnik
trójfazowy ; c)
pi ę ciobiegunowym – silnik
pi ę ciofazowy ; kolejno ść
zasilania faz w silniku
czterobiegunowym (d) i
trójbiegunowym (e)
Do zalet napędów elektrycznych naleŜy zaliczyć:
1. zwarta konstrukcja napędu i przetworników sterująco – kontrolnych (czujników stanu)
3
27244051.001.png 27244051.002.png
2. duŜa szybkość działania dzięki małej bezwładności elementów ruchomych silnika
3. stałość prędkości obrotowej
4. wysoka maksymalna prędkość obrotowa (do 15000 obr/min)
5. szeroki zakres regulacji rozwijanych momentów
6. małe bezwładności wirników , uzyskiwane dzięki specjalnym konstrukcjom
7. duŜy moment obrotowy przy maksymalnej prędkości
8. bezpieczeństwo pracy
9. niski poziom szumu i wibracji oraz brak zanieczyszczenia otoczenia
10. trwałość i stosunkowo duŜa pojemność cieplna ; umoŜliwia to eksploatację bez nadzoru i
ogranicza czynności obsługi , wymagają niewielkiej liczby zabiegów konserwatorskich
11. łatwy demontaŜ silników w przypadku wystąpienia konieczności ich wymiany bądź remontu
12. ogólnodostępność , taniość i łatwość doprowadzenia energii zasilania
W grupie wad naleŜy wymienić :
1. ograniczoną trwałość szczotek w komutatorach silników prądu stałego
2. ograniczone wykorzystanie w środowisku zagroŜonym wybuchem (moŜliwość wystąpienia
przebić , zwarć)
3. zaleŜność prędkości od obciąŜenia , co wymaga rozbudowy układów regulacji napędu
NAP Ę D HYDRAULICZNY
Nap ę dy hydrauliczne są to urządzenia słuŜące do przekazywania energii mechanicznej z
miejsca jej wytwarzania do urządzenia napędzanego. W napędach tych czynnikiem przenoszącym
energię jest ciecz. Zasada napędu hydraulicznego jest oparta na prawie Pascala, dotyczącym
równomiernego rozchodzenia się ciśnienia w cieczy.
W zaleŜności od sposobu przenoszenia ruchu rozróŜnia się napędy hydrauliczne:
- hydrostatyczne , których działanie opiera się na wykorzystaniu przede wszystkim energii
ciśnienia cieczy
- hydrokinetyczne, których działanie opiera się na wykorzystaniu energii kinetycznej cieczy
W zaleŜności od rodzaju przenoszonego ruchu rozróŜnia się napędy o ruchu obrotowym i o
ruchu postępowym. W napędach hydraulicznych moŜe teŜ następować zamiana ruchu obrotowego na
postępowy bądź ruchu postępowego na obrotowy.
W skład mechanizmu hydraulicznego wchodzą:
- pompy , które zamieniają dostarczoną przez silnik energię mechaniczną na energię
hydrauliczną. W napędach hydrostatycznych stosuje się pompy wyporowe, a w napędach
hydrokinetycznych – pompy wirowe
- silniki hydrauliczne lub siłowniki, zamieniające dostarczaną przez pompę energię
hydrauliczną z powrotem na energię mechaniczną. Silniki hydrauliczne stosowane do
napędu mechanizmów o ruchu obrotowym pod względem budowy są zbliŜone do pomp i
podobnie jak pompy dzieli się je na wyporowe (stosowane w napędach hydrostatycznych )
oraz wirowe (stosowane w napędach hydrokinetycznych). Do napędu mechanizmów o
4
27244051.003.png
ruchu postępowym są stosowne wyłącznie silniki hydrauliczne wyporowe, działające na
zasadzie siłowników (cylinder ze szczelnym tłokiem).
- Zawory steruj ą ce przepływem (czynnika energii) w układzie napędu hydraulicznego
Oprócz tych elementów niezbędne są równieŜ elementy pomocnicze: przewody łączące, zbiorniki,
filtry, akumulatory hydrauliczne, chłodnice lub podgrzewacze, a takŜe przyrządy do pomiaru
ciśnienia, natęŜenia przepływu itd.
Zalety układów hydraulicznych:
- moŜliwość uzyskania bardzo duŜych sił, przy małych wymiarach urządzeń
- moŜliwość uzyskania bezstopniowej zmiany prędkości ruchu
- moŜliwość uŜycia małych sił do sterowania pracą cięŜkich maszyn
- moŜliwość zdalnego sterowania
- moŜliwość zastosowania mechanizacji i automatyzacji ruchów
- duŜą trwałość elementów układów hydraulicznych oraz łatwość ich wymiany
Do wad naleŜy zaliczyć:
- trudności związane z uszczelnieniem elementów ruchowych; wszelkie nieszczelności
powodują przedostawanie się powietrza do obiegu, a to z kolei powoduje zakłócenia pracy
układu
- duŜe straty energii na pokonywanie oporów przepływu
Cylindry hydrauliczne
a i b/ cylindry jednostronnego działania tłokowe
c i d/ cylindry jednostronnego działania nurnikowe
f/ cylinder jednostronnego działania teleskopowy
g/ cylinder jednostronnego działania przeponowy
Pompy
Pompa łopatkowa typu Vickersa
1- wirnik, 2- łopatka, 3- obudowa
5
27244051.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin