Cw 3 Napedy hydrauliczne, pneymatyczne i elektryczne.pdf
(
646 KB
)
Pobierz
napedy pneumatyczne hydrauliczne i elektryczne
NAP
Ę
D ELEKTRYCZNY
Nap
ę
dem elektrycznym
nazywamy zespół urządzeń i aparatów elektrycznych pracujących na
zasadzie wykorzystania energii elektrycznej i słuŜących do nadawania ruchu maszynie roboczej .
W najprostszym układzie napędowym występuje jednokrotne przetwarzanie energii .
Natomiast w złoŜonych układach napędowych , zanim energia elektryczne zostanie przekazana
maszynie roboczej , moŜe być kilkakrotnie przetwarzana lub mogą być zmienione jej parametry
elektryczne . KaŜde przekształcenie energii jest związane ze stratami . Elektryczne układy napędowe
odznaczają się jednak sprawnością energetyczną oraz prostotą budowy i łatwością obsługi .
Elektryczny układ napędowy składa się z następujący części :
1.
źródła napięcia (zasilacz)
2.
części łączącej silnik z maszyną roboczą , sprzęgła , przekładni pasowej lub przekładni zębatej
3.
silnika elektrycznego , w którym doprowadzana energia elektryczna przetwarzana jest na energię
elektryczną wirującego wału
4.
maszyny roboczej
ZASILACZ
APARATURA
ŁĄCZENIOWA
SILNIK
MASZYNA
ROBOCZA
Spośród napędowych silników elektrycznych moŜna wyróŜnić :
1.
silniki prądu stałego – obcowzbudne , bocznikowe , szeregowe , szeregowo – bocznikowe,
krokowe (skokowe)
2.
silniki prądu przemiennego – asynchroniczne klatkowe i pierścieniowe , synchroniczne
Układ napędowy jest zasilany ze źródła energii , które jest charakteryzowane :
1.
wartością mocy
2.
rodzajem napięcia : stałe lub przemienne
3.
wartością napięcia np. 440V , 380V , 220V , 110V , 24V
4.
liczbą faz
5.
wartością częstotliwości np. 50Hz , 400Hz , 6Hz
6.
wartością rezystancji lub impedancji wewnętrznej źródła
7.
kształtem napięcia : sinusoidalne , prostokątne , odkształcone
W skład wyposaŜenia układu napędowego wchodzą następujące aparaty elektryczne :
1.
łączniki
2.
rezystory regulacyjne i rozruchowe
3.
dławiki wygładzające
4.
układy regulacji napięcia
5.
urządzenia rozruchowe
6.
urządzenia zabezpieczające
7.
urządzenia kontrolujące pracę silnika
8.
urządzenia hamujące
9.
połączenia pędne
Silniki pr
ą
du stałego .
Zasada działania .
1
1,2- boki zezwoju
3- odbiornik
4- szczotki
5- pier
ś
cienie
ś
lizgowe
Rozpatrywać będziemy model elementarny składający się z jednego zwoju obracającego się między
dwoma biegunami marginesu . Początek i koniec zwoju są połączone z dwoma pierścieniami
ślizgowymi , po których ślizgają się szczotki odprowadzające prąd do zamkniętego obwodu
zewnętrznego . JeŜeli zwój znajdujący się w polu magnetycznym o indukcji B obraca się z prędkością
v , to w jego bokach o długości l indukuje się siła elektromotoryczna . JeŜeli obwód tego zwoju będzie
zamknięty (przez szczotki i pierścienie ślizgowe) , to popłynie w nim prąd o kierunku zgodnym ze
zwrotem indukowanej siły elektromotorycznej .
Budowa :
1.
nieruchomy stojan
2.
wirujący wirnik (twornik)
3.
bieguny główne
4.
bieguny pomocnicze
5.
komutator
RozróŜniamy silniki :
1.
samowzbudne – bocznikowe , szeregowe , szeregowo – bocznikowe
2.
obcowzbudne
Silniki pr
ą
du przemiennego .
Silniki synchroniczne.
Maszyną synchroniczną nazywa się maszynę prądu przemiennego , której wirnik w stanie ustalonym
obraca się z taką samą prędkością , z jaką wiruje pole magnetyczne .
Maszyny synchroniczne są budowane w dwóch odmianach :
1.
z biegunami utajonymi (z wirnikiem cylindrycznym)
2
2.
z biegunami jawnymi (z wirnikiem jawnobiegunowym)
Silniki asynchroniczne.
Maszyna indukcyjne (asynchroniczna) to taka , w której napięcie do obwodu wirnika nie jest
doprowadzone z zewnątrz , lecz pojawia się w wyniku indukcji elektromagnetycznej .
WyróŜnia się silniki :
1.
o uzwojeniach
klatkowych
– uzwojenia wirników silników indukcyjnych mogą być wykonane
podobnie jak w stojanie , z drutu nawojowego , lub z nieizolowanych prętów o duŜym przekroju
całkowicie wypełniający Ŝłobek . Wystające poza rdzeń części poszczególnych prętów są ze sobą
połączone po obu stronach pierścieniami zwierającymi, tworząc wraz z prętami uzwojenia jakby
klatkę , dlatego silnik o takim uzwojeniu nazywamy
klatkowym
.
2.
o uzwojeniach pierścieniowych – jeŜeli uzwojenie wirnika jest wykonane z drutu nawojowego , to
istnieje moŜliwość dołączenia do obwodu wirnika dodatkowych elementów zwiększających
rezystancję kaŜdej fazy . Aby to było moŜliwe , uzwojenie wirnika jest połączone na stałe z
pierścieniami ślizgowymi . Silnik z takim uzwojeniem nazywamy silnikiem indukcyjnym
pierścieniowym .
Silniki krokowe.
Silniki krokowe są elementami wykonawczymi przetwarzającymi impulsy elektryczne na przesunięcia
kątowe lub liniowe , nazywane krokami lub skokami . W silnikach tych wykorzystuje się zjawisko
zmiany połoŜenia rdzenia ferromagnetycznego (wirnika) w polu magnetycznym w celu osiągnięcia
optymalnej przewodności obwodu magnetycznego .
Schemat budowy i działania
silnika wysokomomentowego
wielofazowego z wirnikiem
jednobiegunowym i stojanem :
a) dwubiegunowym – silnik
dwufazowy ; b)
trójbiegunowym – silnik
trójfazowy ; c)
pi
ę
ciobiegunowym – silnik
pi
ę
ciofazowy ; kolejno
ść
zasilania faz w silniku
czterobiegunowym (d) i
trójbiegunowym (e)
Do zalet napędów elektrycznych naleŜy zaliczyć:
1.
zwarta konstrukcja napędu i przetworników sterująco – kontrolnych (czujników stanu)
3
2.
duŜa szybkość działania dzięki małej bezwładności elementów ruchomych silnika
3.
stałość prędkości obrotowej
4.
wysoka maksymalna prędkość obrotowa (do 15000 obr/min)
5.
szeroki zakres regulacji rozwijanych momentów
6.
małe bezwładności wirników , uzyskiwane dzięki specjalnym konstrukcjom
7.
duŜy moment obrotowy przy maksymalnej prędkości
8.
bezpieczeństwo pracy
9.
niski poziom szumu i wibracji oraz brak zanieczyszczenia otoczenia
10.
trwałość i stosunkowo duŜa pojemność cieplna ; umoŜliwia to eksploatację bez nadzoru i
ogranicza czynności obsługi , wymagają niewielkiej liczby zabiegów konserwatorskich
11.
łatwy demontaŜ silników w przypadku wystąpienia konieczności ich wymiany bądź remontu
12.
ogólnodostępność , taniość i łatwość doprowadzenia energii zasilania
W grupie wad naleŜy wymienić :
1.
ograniczoną trwałość szczotek w komutatorach silników prądu stałego
2.
ograniczone wykorzystanie w środowisku zagroŜonym wybuchem (moŜliwość wystąpienia
przebić , zwarć)
3.
zaleŜność prędkości od obciąŜenia , co wymaga rozbudowy układów regulacji napędu
NAP
Ę
D HYDRAULICZNY
Nap
ę
dy hydrauliczne
są to urządzenia słuŜące do przekazywania energii mechanicznej z
miejsca jej wytwarzania do urządzenia napędzanego. W napędach tych czynnikiem przenoszącym
energię jest ciecz. Zasada napędu hydraulicznego jest oparta na prawie Pascala, dotyczącym
równomiernego rozchodzenia się ciśnienia w cieczy.
W zaleŜności od sposobu przenoszenia ruchu rozróŜnia się napędy hydrauliczne:
-
hydrostatyczne
, których działanie opiera się na wykorzystaniu przede wszystkim energii
ciśnienia cieczy
-
hydrokinetyczne,
których działanie opiera się na wykorzystaniu energii kinetycznej cieczy
W zaleŜności od rodzaju przenoszonego ruchu rozróŜnia się napędy o ruchu obrotowym i o
ruchu postępowym. W napędach hydraulicznych moŜe teŜ następować zamiana ruchu obrotowego na
postępowy bądź ruchu postępowego na obrotowy.
W skład mechanizmu hydraulicznego wchodzą:
-
pompy
, które zamieniają dostarczoną przez silnik energię mechaniczną na energię
hydrauliczną. W napędach hydrostatycznych stosuje się pompy wyporowe, a w napędach
hydrokinetycznych – pompy wirowe
-
silniki hydrauliczne lub siłowniki,
zamieniające dostarczaną przez pompę energię
hydrauliczną z powrotem na energię mechaniczną. Silniki hydrauliczne stosowane do
napędu mechanizmów o ruchu obrotowym pod względem budowy są zbliŜone do pomp i
podobnie jak pompy dzieli się je na wyporowe (stosowane w napędach hydrostatycznych )
oraz wirowe (stosowane w napędach hydrokinetycznych). Do napędu mechanizmów o
4
ruchu postępowym są stosowne wyłącznie silniki hydrauliczne wyporowe, działające na
zasadzie siłowników (cylinder ze szczelnym tłokiem).
-
Zawory steruj
ą
ce
przepływem (czynnika energii) w układzie napędu hydraulicznego
Oprócz tych elementów niezbędne są równieŜ elementy pomocnicze: przewody łączące, zbiorniki,
filtry, akumulatory hydrauliczne, chłodnice lub podgrzewacze, a takŜe przyrządy do pomiaru
ciśnienia, natęŜenia przepływu itd.
Zalety układów hydraulicznych:
-
moŜliwość uzyskania bardzo duŜych sił, przy małych wymiarach urządzeń
-
moŜliwość uzyskania bezstopniowej zmiany prędkości ruchu
-
moŜliwość uŜycia małych sił do sterowania pracą cięŜkich maszyn
-
moŜliwość zdalnego sterowania
-
moŜliwość zastosowania mechanizacji i automatyzacji ruchów
-
duŜą trwałość elementów układów hydraulicznych oraz łatwość ich wymiany
Do wad naleŜy zaliczyć:
-
trudności związane z uszczelnieniem elementów ruchowych; wszelkie nieszczelności
powodują przedostawanie się powietrza do obiegu, a to z kolei powoduje zakłócenia pracy
układu
-
duŜe straty energii na pokonywanie oporów przepływu
Cylindry hydrauliczne
a i b/ cylindry jednostronnego działania tłokowe
c i d/ cylindry jednostronnego działania nurnikowe
f/ cylinder jednostronnego działania teleskopowy
g/ cylinder jednostronnego działania przeponowy
Pompy
Pompa łopatkowa typu Vickersa
1- wirnik, 2- łopatka, 3- obudowa
5
Plik z chomika:
wojtastychy1
Inne pliki z tego folderu:
!!sciaga moimt.doc
(57 KB)
0_moimt.rar
(313 KB)
2011-01-23 18.pdf
(1315 KB)
2011-01-23 182.pdf
(1461 KB)
2011-01-23 183.pdf
(1461 KB)
Inne foldery tego chomika:
chemia ogolna
filozofia
fizyka ogolna
matematyka
mechanika
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin