Praca korekcyjno – kompensacyjna
dzieci 5- letnie
miesiąc Marzec
Wspomaganie rozwoju sprawności manualnej
Rodzaje ćwiczeń:
Ø rozluźnianie napięcia mięśniowego rąk – malowanie;
Ø wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru;
Ø malowanie dużych konturowych rysunków;
Ø tworzenie mozaiki z gotowych ścinków - usprawnianie końcówek palców;
Ø wyrywanki i naklejanki;
Rodzaje ćwiczeń graficznych i grafomotorycznych – usprawnianie drobnych ruchów ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu.
Ø malowanie kredkami kolorowych rysunków;
Ø rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter w liniaturze szerszej i zeszycie;
Ø układanie z różnych materiałów kształtów geometrycznych po śladzie
Ø odwzorowywanie kształtów– plasteliną, kredką;
Usprawnianie percepcji wzrokowej
Ø dobieranie par jednakowych obrazków;
Ø układanie obrazka z części według podanego wzoru, w oparciu o zapamiętany wzór i bez wzoru;
Ø omawianie obrazka. Wskazywanie jak największej ilości występujących na nim szczegółów;
Ø domino obrazkowe;
Usprawnianie orientacji przestrzennej
Ø układanie obrazków po prawej i lewej stronie;
Ø określenie położenia obrazka przez dziecko;
Ø układanie obrazków w szeregu według kolejności w jakiej były pokazywane;
Ø układanie kompozycji geometrycznych z części;
Ø rysowanie kompozycji geometrycznych za pomocą szablonów;
Usprawnianie analizy i syntezy słuchowej
Ø rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów;
Ø wybieranie obrazków, których nazwy rozpoczynają się od podanej głoski;
Ø rozpoznawanie wyrazu na podstawie pierwszej głoski,
Ø dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską;
Ø dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym stukaniem w rytm wypowiadanych sylab ;
Usprawnianie myślenia i mowy powiązanej
Ø rozumienie pojęć ogólnych (grupowanie obrazków wg pojęć: zwierzęta domowe, leśne, owoce, warzywa, zabawki;
Ø grupowanie przedmiotów wg użyteczności: art. spożywcze, odzież, obuwie, kosmetyki; odkładanie z serii obrazków tego, który nie pasuje, dlaczego?).
Ø segregowanie obrazków według pojęć.
Ø wzbogacanie słownika poprzez przymiotniki (np. kwiat – duży, czerwony, pachnący, itp.).
Ø rozumienie znaczeń przeciwstawnych (np. dom jest duży, a domek mały, itp.).
p.mareczko