PSYCHOLOGIA mgr M. Rzadkiewicz - ćwiczenia
Procesy poznawcze:
- percepcja
- myślenie
- podejmowanie decyzji
- rozwiązywanie problemów
- uwaga
- uczenie się
- pamięć
- język
Zapewnienie podstawowych funkcji życiowych.
Wysoki stopień złożoności – wiele poziomów jednocześnie.
Badania: narzędzia (służące analizie procesów poznawczych), zależności (od czego mogą zależeć procesy poznawcze), wpływy.
Powiązanie z innymi funkcjami psychicznymi – dynamika i różnice indywidualne.
Powiązanie z czynnikami pozapsychicznymi: osobistymi (np.: ograniczenia umysłowe), zewnętrznymi.
Rozwój poznawczy człowieka – TEORIE:
- Asocjacjonizm brytyjski – introspekcja analityczna/empiryzm
proste idee à skojarzenie à idee złożone
pojęcie wyuczonej introspekcji poprzez naukę czystych wrażeń.
- Psychologia postaci (Gestalt)
Struktura jako pierwotna właściwość doświadczenia.
Całość to więcej niż suma elementów – konfiguracja
Pojęcie figury i tła
- Podejście transakcyjne
Doświadczenie à przypuszczenie à spostrzeżenie według wzorów à dopasowanie à niezgodność
Wzbogaca doświadczenie i proces się powtarza à ...
- Teoria identyfikacji sygnałów
Identyfikacja istotnych treści poprzez redukcję napływu bodźców
Szum – zakłócenie stałości i przewidywalności środowiska
Umiejętności: rozróżnianie bodźców podobnych, stałość tożsamości, rozpoznawanie relacji, reguł, struktur.
ETAPY rozwoju poznawczego człowieka.
Stadia rozwoju umysłowego wg J. Piageta:
1. Sensomotoryczne (0-2 r.ż.)
2. Przedoperacyjne (2-6/7 lat)
3. Operacji konkretnych (7-11 lat)
4. Operacji formalnych
Sensomotoryczne:
- nauka konsekwencji zachowań – wzorce
- powstają coraz bardziej złożone schematy
- myślenie przyczynowe, skuteczność, mamy wpływ na otaczający nas świat (dalsza przyszłość)
- stopniowo następuje decentracja i pojawia się zrozumienie stałości przedmiotu (świadomość samego siebie pojawia się – odrębność)
Przedoperacyjne:
- wewnętrzne reprezentacje obok realnych działań pojęcia dotyczące przeszłości, przyszłości, symbole
- rozumowanie transdukcyjne – od szczegółu do szczegółu
- egocentryzm
Operacji konkretnych:
- operacje jako wewnętrzne działanie umysłu
Operacje formalne:
- operowanie symbolem, zdolność myślenia przednaukowego (dedukcja)
- ocena możliwości zjawisk
- negacja i odwrotność
STADIA rozwoju umysłowego:
Róznią się jakością myślenia, następują jedno po drugim (w różnym tempie mogą), interakcja negatywna (wymuszenie reorganizacji naszej wiedzy), poznawanie reguł rządzących w świecie.
Percepcja i spostrzeganie
Bodziec – zewnętrzny lub wewnętrzny sygnał
Receptor – struktury układu nerwowego o wrażliwości na specyficzny rodzaj pobudzenia
Stymulacja – pobudzenie Oś.U.N. w wyniku działania bodźców
Deprywacja – uniemożliwienie zaspokajania elementarnych potrzeb.
Wrażenia sensoryczne à mechanizm wrodzony, odbiór prostych bodźców i ich właściwości (jasność, siła dotyku) przez receptory à transmisja do mózgu
Spostrzeganie à wynik procesu uczenia się, doświadczanie złożonej charakterystyki bodźców à aktywna ich organizacja à odniesienie do posiadanego doświadczenia à wstępna interpretacja.
System percepcji:
- percepcja ^ = suma wrażeń z analizatorów układu nerwowego
- aktywność, formułowanie hipotez, twórczość
- deprywacja sensoryczna (bodźce docierają w sposób ograniczony bądź w ogóle nie docierają), stymulacja optymalna, przeciążenie sensoryczne
- cechy sprawnego systemu percepcji: wrażliwy na różnice- czułość, adekwatność, szybkość, wybiórczość (koncentracja na bodźcu)
Percepcja – „wyposażenie” człowieka:
- dotyk, temperatura – życie płodowe
- ból – od urodzenia chociaż pierwsze 2 tygodnie mniejszy
- słuch – prawdopodobnie w życiu płodowym, po urodzeniu duże różnice
- kształty – noworodki – większa fiksacja wzrokowa na kontraście, krawędziach
- barwy – noworodek – głównie czerwony, żółty, błękitny
- ruch i praktyka – warunki rozwoju percepcji
Percepcja – pamięć sensoryczna:
- związek z procesami pamięci - przekazywanie do zapamiętania i korzystania z „magazynu” pamięci
- krótkotrwały ślad bodźca (około ½ sekundy) jakby „odciśnięty” w naszych zmysłach
60% - ikoniczna (wzrokowa)
30% - typu echo (słuch)
10% - czuciowe (kinestatyczna)
Kora somatosensoryczna – w mózgu poświęcona odbieraniu (analizowaniu) bodźców czuciowychDOTYK
Skóra – największy organ zmysłu naszego ciała
Życie bez bólu byłoby ... ?/!
- jest niezbędne dla funkcjonowania i naszego bezpieczeństwa
- jest to życie bardzo niebezpieczne
- jest możliwe (brak odczuwania bólu – choroba)
SMAK i WĘCH
Zmysły „chemiczne”
- wystarczy kilka cząstek związku albo dostarczyć receptorom wrażenia smaku albo węchu
- nie można powąchać czegoś dopóki choć kilka cząstek substancji nie wyparuje
- ból, faktura, zapach, temperatura modyfikują smak
- rozmieszczenie kubków smakowych na języku ok. 10000 szt. Żyją 7 dni
WZROK
Percepcja – kolor, jasność, intensywność barw, kształtów, perspektywy przestrzennej, ruchu (wzrokowo-przestrzenna)
Progi percepcji:
- próg absolutny – zdolność odróżnienia czy bodziec jest czy go nie ma
- próg zmiany – jesteśmy w stanie dotrzeć że zmienił się charakter bodźca
Złudzenia wzrokowe: zjawisko „Fi”, Miller-Lyer ( ßà; >----< )
SŁUCH
- wysokość częstotliwości ( niska, wysoka)
Spostrzeganie – prawidłowość:
- z dołu do góry – informacje na podstawie pojedynczych bodźców składane w całość
- z góry na dół – wykorzystanie wzorów całości, by rozpoznać elementy
- akomodacja – dostosowanie schematów do nowych informacji
- asymilacja – włączenie nowych informacji w stare schematy
- stałość wielkości, kształtu, jasności, koloru pomimo zmian odległości
Spostrzeganie selektywne – zgodność z oczekiwaniami,
Zamykanie – uzupełnienie łuku w informacjach
Prawa: podobieństwo, bliskości, ciągłości ...
PAMIĘĆ
Pamięć – proces odpowiadający za rejestrowanie, przechowywanie i odtwarzanie doświadczeń.
Także:
- system kodowania doświadczeń
- faza przetwarzania informacji
- ma charakter fazowy
- częściowo podlega doskonaleniu
- składnik inteligencji
Metapamięć – wiedza o własnej pamięci
Rodzaje:
- trwałość – ultrakrótka (sensoryczna), krótka, trwała
- świadomość:
--deklaratywna – jawna: semantyczna, epizodyczna
--niedeklaratywna – niejawna: zdolność proceduralna, torowanie, warunkowanie, nieświadoma
--metafory – ślad na piasku, magnetofon, komputer
FAZY:
- zapamiętywanie
- przechowywanie
- odtwarzanie à rodzaje:
--przypominanie mechaniczne (całościowe) i rekonstrukcja na podstawie części
--rozpoznawanie
--ponowne uczenie się – zasada oszczędności
Pamięć niedoskonała – świadkowie:
- selektywność percepcji ogranicza zdolność odtwarzania zdarzeń
- stres wpływa na percepcję
- zapamiętuje się istotne fakty, a nie szczegóły (np.: wygląd, upływ czasu)
- doświadczenie uzupełnia luki np.: o przeciętność
- stereotypy i uprzedzenia zniekształcają wspomnienia
Wskazania zależą od konstrukcji tekstu i pytań naprowadzających.
Pamięć doskonała – strategie:
- przeuczenie – ćwiczenie po nauczeniu
- przeglądanie – wracanie do przerobionego materiału
- aktywne powtarzanie – utrzymanie aktywnej uwagi i odnajdywanie w pamięci
- porcjowanie (7+/- 2 bity) pojemność pamięci krótkotrwałej
Pamięć doskonała – mnemotechniki:
- zwiększanie sensowności – słowa w opowiadanie
- wyobrażenie wzrokowe – łączenie w pojęcia w pary
- grupowanie – w kategorie
- akronimy / akrostychy – literowanie
- wyobrażenia interakcyjne – czynności
- słowa wieszaki – znany tekst
- metoda miejsc – na drodze
Pamięć zewnętrzna
Wnioski:
- zapamiętywanie zależy od rodzaju materiału
- zapamiętywanie zależy od uwagi
- pomocne są wyróżnienia, strategie pamięciowe
- miejsce w szeregu wpływu na pamięć obiektu:
--efekt pierwszeństwa
--efekt świeżości
--krzywa pozycyjna
UCZENIE SIĘ
Uczenie się – prawa i zależności:
- materiał sensowny przyswajany łatwiej niż bezsensowny
- materiał werbalny łatwiej niż niewerbalny (figury)
- nastawienie wpływa na zapamiętywanie, przechowywanie i organizacje materiału
- uczenie się wpływa na preferencje – bardziej lubimy to co znamy
Prawa JOSTA – rozłożenie powtórzeń w czasie ułatwia uczenie:
1) pierwsze – z czasem siła starszego skojarzenia słabnie wolniej
2) drugie – jeśli dwa skojarzenia mają równa siłę, lecz jedno jest starsze to ponowne powtórzenie będzie faworyzowanePrawo częstości:
- więcej powtórzeń lepsze zapamiętywanie
Prawo Foncault:
- wzrost objętości materiału à większa od sumy ilości czasu nauki
Zaoszczędzanie:
- czas nauki znanego materiału spada (także torowanie)
Interferencja (hamowanie):
- proaktywne – stare wpływa na nowe
- retroaktywne – nowe zaciera stare
UWAGA
Uwaga:
- funkcja redukcji nadmiaru informacji
...
Florencja2013