GAZETA PRAWNA z 3 marca 10 (nr 43).pdf

(2230 KB) Pobierz
dgp043_k01.qxd
Środa 3 marca 2010 nr 43 (2674) www.gazetaprawna.pl
DZIŚ KSIĄŻKA:
Kodeks drogowy: Prawo o ruchu drogowym,
taryfikator mandatów, punkty karne
JUTRO:
Jak udowodnić
swoje racje przed
sądem pracy
W NUMERZE
Za przemoc – nakaz
opuszczenia mieszkania
Unia
nie zakazuje
e-papierosów
Opiekun nie zawsze
może skorzystać z ulgi.
Tylko jeśli dochód roczny
osoby niepełnosprawnej
pozostającej na utrzyma-
niu rodziny nie przekracza
kwoty 9120 zł, opiekun mo-
że skorzystać z ulgi rehabi-
litacyjnej.
> B 3 Podatki
Wynajmujący uzyskali
ułatwienie w wyborze
ryczałtu. Obecnie oświad-
czenia o wyborze opodat-
kowania ryczałtem można
składać do 20 dnia miesią-
ca następującego po mie-
siącu, w którym uzyskano
pierwszy przychód.
> B 3 Podatki
Prawo wspólnotowe
nie zakazuje sprzedaży
e-papierosów oraz obję-
cia ich podatkiem kon-
sumpcyjnym.
Sejm zajmie się ustawą
antynikotynową, która
wprowadza zakaz palenia
w miejscach publicznych
oraz zakaz produkcji
i sprzedaży elektronicz-
nych papierosów.
Zdelegalizowanie e-papie-
rosów to zdaniem eksper-
tów zły pomysł. Lepszym
rozwiązaniem byłoby wpro-
wadzenie podatku kon-
sumpcyjnego. Skorzystali-
by odbiorcy, którzy nie bę-
dą zaopatrywać się na czar-
nym rynku, oraz budżet
państwa, który uzyska
wpływy z nowego podatku.
Przepisy wspólnotowe,
które określają opodatko-
wanie towarów akcyzą, nie
uznają e-papierosów za
wyroby tytoniowe. Ozna-
cza to, że prawo UE nie ze-
zwala na opodatkowanie
ich akcyzą.
W gminach powstaną zespoły specjalistów pomagających ofiarom przemocy
Nadal tylko sąd będzie decydował o stałym umieszczeniu dzieci poza rodziną
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
140
tys. rocznie dzieci i kobiet
jest ofiarami przemocy
domowej
90
tys. razy w ciągu roku in-
terweniuje policja w spra-
wach związanych z prze-
mocą w rodzinie
– Jeżeli osoba dotknięta
przemocą chce wykonać ob-
dukcję prywatnie, to jej koszt
sięga 150 zł. Na taki wydatek
wielu ofiar nie stać – mówi
Mirosława Kątna, przewod-
nicząca Komitetu Ochrony
Praw Dziecka.
Zdaniem ekspertów przeło-
mowe będzie rozwiązanie,
które przewiduje, że już na
etapie postępowania proku-
ratorskiego osobie dopusz-
czającej się przemocy zosta-
nie wydany nakaz opuszcze-
nia wspólnie zajmowanego
mieszkania. Będzie obowią-
zywał przez co najmniej trzy
miesiące, a o jego ewentual-
nym przedłużeniu zadecydu-
je sąd.
Na rozpoczynającym się
dziś posiedzeniu Sejm zajmie
się przygotowaną przez rząd
nowelizacją ustawy o prze-
ciwdziałaniu przemocy w ro-
dzinie. Zmiany mają wejść
w życie 1 lipca i skuteczniej za-
pobiegać przypadkom stoso-
wania przemocy w rodzinie.
Na gminy zostanie przenie-
siony główny ciężar prowa-
dzenia systemowych działań
zapobiegających przemocy.
Będą się tym zajmować
gminne zespoły interdyscy-
plinarne, które mają zostać
stworzone przez przedstawi-
cieli różnych służb – m.in. po-
licji, pomocy społecznej czy
szkół.
Rząd ułatwi firmom
korzystanie z funduszu
rehabilitacji. Jeśli praco-
dawca ma problemy finan-
sowe, to powinien mieć
prawo pożyczyć pieniądze
z zakładowego funduszu
i np. zachować miejsca
pracy dla osób niepełno-
sprawnych.
> B 5 Praca
Dzięki dotacjom UE
więcej osób studiuje
na politechnikach.
Na 14 kierunków technicz-
nych, matematycznych
i przyrodniczych zostało
przyjętych dodatkowo
2 tys. studentów, a połowa
najlepszych otrzymuje
stypendia.
> B 6 Praca
Rewolucja w systemie
emerytalnym policji.
Od 2012 roku za osoby
wstępujące do policji będą
opłacane składki na ubez-
pieczenie na takiej samej
zasadzie jak za wszystkich
pracowników.
> B 6 Praca
Za bezczynność urząd
zapłaci grzywnę. Nałożo-
na przez sąd kara za prze-
wlekłość postępowania nie
będzie mogła być umorzo-
na, odroczona ani rozłożo-
na na raty.
> B 7 Prawo
Pracownik może
się domagać zwolnienia
z kosztów sądowych.
Stanie się tak, jeśli proce-
sując się z firmą, wykaże,
że nie jest w stanie ponieść
tych kosztów bez uszczerb-
ku dla utrzymania siebie
i rodziny.
> B 10 Prawo na co dzień
– Pozwoli to na koordynowa-
nie pomocy udzielanej osobom
dotkniętym przemocą przez
różne służby, które obecnie
działają obok siebie – mówi
Monika Sajkowska, dyrektor
Fundacji Dzieci Niczyje.
Nowe uprawnienia zyskają
też pracownicy socjalni.
W sytuacji zagrożenia życia
lub zdrowia dziecka będą mo-
gli przy współudziale lekarza
lub policjanta podjąć decyzję
o zabraniu dziecka z rodziny.
Ostateczna decyzja będzie
jednak należała do sądu.
Większą ochronę uzyskają
ofiary przemocy. Zyskają
prawo do wykonywania u le-
karza rodzinnego bezpłatne-
go badania potwierdzającego
doznane obrażenia. Obecnie
bezpłatną obdukcję u biegłe-
go lekarza można wykonać
tylko na wniosek prokuratora
lub sędziego.
em
> B 2 Komentarz
> B 4 Praca
> B 2 Komentarz
> B 2 Podatki
Dowód osobisty zastąpi własnoręczny podpis
Ministerstwo Spraw We-
wnętrznych i Administracji
jest przygotowane do wy-
dawania elektronicznych
dowodów osobistych
od 1 stycznia 2011 r.
Za pomocą takich dowodów
będziemy mogli załatwiać
wszelkie sprawy administra-
cyjne bez przychodzenia do
urzędu. Potrzebne będą jed-
nak specjalne czytniki zainsta-
lowane na poczcie lub w domu.
Wymiana starych dowodów,
jak również wydawanie no-
wych będą bezpłatne.
Koszty instalowania czytni-
ków rozłożą się na wszystkie
instytucje, które wymagają
okazania dowodu.
– Obywatel bez wychodzenia
z domu załatwi wiele swoich
spraw, nie tylko w urzędach.
Nowy dokument uprości też
składanie np. zeznań podatko-
wych, które będzie można
podpisać swoim dowodem.
– Jeśli bardzo często po-
trzebujemy używać podpisu
elektronicznego, to będziemy
mogli wyposażyć się nawet
w prywatny czytnik. Ale zna-
komita większość z nas po-
sługuje się swoim dowodem
na tyle rzadko, że w razie po-
trzeby uda się na pocztę
i skorzysta z czytnika, aby
podpisać swoją deklarację
podatkową czy wniosek
o wymianę prawa jazdy – mó-
wi Jerzy Miller, minister
spraw wewnętrznych i admi-
nistracji.
Jego zdaniem z korzysta-
niem z elektronicznych do-
wodów osobistych będzie
podobnie jak z posługiwa-
niem się telefonem komór-
kowym. Jedne osoby chcą
korzystać z tego telefonu, in-
ne tylko ze stacjonarnego.
Tak samo współistnieć będą
tradycyjne i nowoczesne
sposoby kontaktowania się
z urzędem.
aj
> B 2 Komentarz
> B 9 Prawo
Elektroniczne dowody osobiste, które chcemy zacząć wydawać od 1 stycznia 2011 r., będą
bezpłatne – potwierdza minister MSWiA Jerzy Miller
252191486.100.png 252191486.111.png 252191486.122.png 252191486.133.png 252191486.001.png 252191486.012.png 252191486.023.png 252191486.034.png 252191486.045.png 252191486.055.png 252191486.056.png 252191486.057.png
B 2
Dziennik Gazeta Prawna
3 marca 2010 nr 43 (2674) www.gazetaprawna.pl
Komentarze
Podatki
Awatar z e-dymkiem
ROZLICZENIA Prace nad ustawą antynikotynową
Na e-papierosy można
będzie nałożyć podatek
Bogdan Świąder
bogdan.swiader@infor.pl
Cyberprzestrzeń przenika otaczający nas
świat realny. Jesteśmy społeczeństwem elek-
tronicznym, a większość spraw możemy zała-
twić przez internet. Żyjemy w dwóch równole-
głych światach. Są e-faktury, e-PIT-y,
e-maile, awatary, czyli nasza personifikacja
w świecie wirtualnym. Skoro tak, to trudno
nie uznać prawa palaczy do e-papierosów.
Zakaz sprzedaży takich wyrobów nic nie da.
Szczególnie że e-papierosy mogą być obłożo-
ne jak najbardziej realnym podatkiem.
Nie jest to pochwała palenia, ale skoro dążymy
do powstania e-społeczeństwa, to wszyscy po-
winni mieć na starcie równe szanse.
> B 2 Podatki
ZMIANA PRAWA Posłowie chcą wprowadzenia zakazu produkcji i sprzedaży e-papierosów
Eksperci są za zalegalizowaniem elektronicznego dymka i jego opodatkowaniem
E-papieros nie może być objęty akcyzą, ale przepisy UE dopuszczają podatek konsumpcyjny
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
– Konstrukcja podatku mu-
siałaby uwzględniać specyfi-
kę e-papierosów, tzn. ich wie-
lokrotne użycie – sugeruje
Szymon Parulski.
Z kolei Krzysztof Flis doda-
je, że państwa członkowskie
mogą nakładać podatki akcy-
zowe na produkty inne niż
wyroby akcyzowe, pod wa-
runkiem że nie spowoduje
to zwiększenia formalności
w handlu pomiędzy państwa-
mi członkowskimi. Na tej
podstawie opodatkowaniu
akcyzą podlegają samochody,
pomimo że nie są one wyro-
bami akcyzowymi.
Dużo lepszym rozwiąza-
niem byłoby uregulowanie
statusu prawnego tych pro-
duktów, które mimo że zawie-
rają nikotynę i są substytu-
tem papierosów tradycyj-
nych, w przeciwieństwie
do tych ostatnich nie podle-
gają żadnym obostrzeniom
prawnym.
– W większości innych kra-
jów takie obostrzenia zosta-
ły wprowadzone, a w przy-
padku niektórych krajów za-
kazano sprzedaży e-papie-
rosów – mówi Krzysztof
Flis.
Jutro Sejm zajmie się usta-
wą antynikotynową. Wpro-
wadza ona poza zakazem
palenia w miejscach publicz-
nych również zakaz produk-
cji i sprzedaży e-papierosów.
Pytanie tylko, po co nam ko-
lejne zakazy?
Zdaniem ekspertów lepiej
zalegalizować e-papierosy.
Można także wprowadzić
podatek na te wyroby. Zy-
skają zarówno konsumenci,
którzy nie będą musieli za-
opatrywać się w e-papie-
rosy na czarnym rynku
(gdyby wprowadzono za-
kaz), jak i budżet państwa,
który otrzyma wpływy z no-
wego podatku.
– Ministerstwo Finansów
nie prowadzi obecnie prac
nad opodatkowaniem e-pa-
pierosów – informuje nas
Sylwia Stelmachowska
z resortu finansów.
Nie oznacza to jednak, że
takie prace nie mogą się
rozpocząć.
Pożądana eksmisja
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
Organizacje pozarządowe, które pomagają ofia-
rom przemocy, od lat z bezsilnością przyglądają
się sytuacji. Przychodzi do nich uciekająca
przed domowym koszmarem matka z wystra-
szonymi dziećmi, a oprawca zostaje bezpiecz-
nie w mieszkaniu. Nie można go stamtąd wy-
rzucić. Pięć lat temu, gdy powstawała ustawa,
posłowie przestraszyli się, że przymusowa eks-
misja naruszy konstytucyjne wolności domo-
wych tyranów. Dobrze, że tym razem postano-
wili naprawić ten błąd. W końcu to sprawca za-
cznie się obawiać tego, co może go spotkać, gdy
kolejny raz podniesie rękę na żonę lub dziecko.
> B 4–5 Praca
Krupa Srokosz Patryas, sto-
warzyszonej z kancelarią
Salans, stwierdza, że prze-
pisy wspólnotowe określają
trzy grupy wyrobów akcyzo-
wych: produkty energetycz-
ne i energia elektryczna, al-
kohol i napoje alkoholowe
oraz wyroby tytoniowe.
Szczegółowy zakres wyro-
bów tytoniowych objętych
akcyzą regulują Dyrektywy
95/59/WE, 92/79/EWG oraz
92/80/EWG.
– Żaden z tych aktów
prawnych nie uznaje jed-
nak za wyroby tytoniowe
e-papierosów. Zatem prawo
UE nie dopuszcza opodatko-
wania akcyzą papierosów
elektronicznych, a w konse-
kwencji również Polska
nie jest uprawniona do na-
łożenia akcyzy na te pro-
dukty – argumentuje Elż-
bieta Lis.
Ministerstwo
Finansów
nie prowadzi obecnie prac
nad opodatkowaniem
e-papierosów
Popularny e-papieros
E-papierosy poza nazwą
i zawartością nikotyny nie
mają wiele wspólnego z tra-
dycyjnymi papierosami.
Krzysztof Flis, doradca po-
datkowy w MDDP, wyja-
śnia, że nie są one wykona-
ne z tytoniu, nie palą się jak
tradycyjne papierosy, nie
spełniają też kryteriów
uznania ich za wyroby tyto-
niowe na podstawie Dyrek-
tywy 95/59/WE.
– Tym samym nie ma moż-
liwości nałożenia na nie
zharmonizowanego podat-
ku akcyzowego zgodnie
z zasadami określonymi
w Dyrektywie nr 2008/118
z 16 grudnia 2008 r., która
zastąpiła dyrektywę hory-
zontalną – wyjaśnia Krzysz-
tof Flis.
Branża jest spokojna
Branża tytoniowa nie czuje
zagrożenia ze strony e-papie-
rosów. Zdaniem Krzyszto-
fa Kępińskiego, menedżera
w British American Tobac-
co Polska, e-papierosy, czyli
bezdymne inhalatory niko-
tyny, rywalizują przede
wszystkim z inhalatorami
produkowanymi przez firmy
farmaceutyczne i to dla nich
są one największym zagroże-
niem. Są przecież kraje,
w których e-papierosy zos-
tały uznane za produkt far-
maceutyczny (np. na Wę-
grzech).
– Jako producent tradycyj-
nych papierosów nie po-
strzegamy e-papierosa jako
nowej konkurencji. Jest on
dla nas jedynie poszerze-
niem istniejącej na rynku
oferty alternatywnych no-
śników nikotyny – mówi
Krzysztof Kępiński.
E-papieros jako inhalator
nikotyny powinien być regu-
lowany prawem pod kątem
jego dostępności, reklamy,
szkodliwości dla zdrowia czy
wysokości podatku.
Droga opieszałość
– W praktyce z możliwości
tej korzysta wiele państw
członkowskich UE, które na-
kładają podatki na takie wy-
roby jak kawa, napoje gazo-
wane czy też lody – wymie-
nia Szymon Parulski.
Zastrzega jednak, że tego
rodzaju podatek nie może
mieć charakteru podatku ak-
cyzowego, tj. nie mogą mieć
zastosowania takie instytucje
jak skład podatkowy czy też
procedura zawieszenia pobo-
ru akcyzy. E-papierosy nie
mogą bowiem zostać uznane
za wyroby tytoniowe w świe-
tle dyrektywy strukturalnej
w zakresie opodatkowania
wyrobów tytoniowych.
Wprawdzie definicja po-
szczególnych rodzajów wy-
robów tytoniowych pozwala
na uznanie za wyroby tyto-
niowe towarów niezawiera-
jących w swoim składzie ty-
toniu, jednak przepisy
wskazują, że taki wyrób mu-
si posiadać inne cechy ze-
wnętrzne papierosów (np.
bibułę).
Łukasz Kuligowski
lukasz.kuligowski@infor.pl
Nie urzędnik, a cały urząd zapłaci grzywnę za
przewlekłość w załatwianiu spraw administra-
cyjnych. Pracujący nad zmianą przepisów po-
słowie podchodzą do urzędów jak trenerzy pił-
karscy do swoich drużyn. Przegraną tłumaczą
winą całej drużyny, nawet jeśli zawinił bram-
karz. Nikt się jednak nie dziwi, kiedy w następ-
nym meczu między słupkami stoi już inny za-
wodnik. To kara dla sprawcy porażki. O tym
szczególe zapominają posłowie. Dlatego urzęd-
nik, który działa opieszale, nie wyciągnie żad-
nej lekcji, póki sam nie poniesie kary. Grzywna
nałożona jedynie na urząd tak naprawdę ude-
rzy po kieszeni tylko obywateli. To oni utrzy-
mują administrację, która nie śpieszy się z za-
łatwianiem ich codziennych spraw.
> B 7 Prawo
Inne podatki dopuszczalne
Opodatkowanie e-papie-
rosów jest dopuszczalne
przez przepisy prawa
wspólnotowego. Według
Szymona Parulskiego, do-
radcy podatkowego w Kan-
celarii Parulski & Wspólni-
cy, nowa Dyrektywa Hory-
zontalna 2008/118 daje
prawo do nakładania po-
datków konsumpcyjnych
na towary inne niż wyro-
by akcyzowe wymienione
w tej dyrektywie.
Akcyza wykluczona
Podatek akcyzowy należy do
podatków zharmonizowa-
nych na poziomie Unii Euro-
pejskiej. W związku z tym
Polska nie ma swobody
w podjęciu decyzji o objęciu
danego wyrobu akcyzą lub
nie. Elżbieta Lis, doradca
podatkowy w kancelarii
252191486.058.png 252191486.059.png 252191486.060.png 252191486.061.png 252191486.062.png 252191486.063.png 252191486.064.png 252191486.065.png 252191486.066.png 252191486.067.png 252191486.068.png 252191486.069.png 252191486.070.png 252191486.071.png 252191486.072.png 252191486.073.png 252191486.074.png 252191486.075.png 252191486.076.png 252191486.077.png 252191486.078.png 252191486.079.png 252191486.080.png 252191486.081.png 252191486.082.png 252191486.083.png 252191486.084.png 252191486.085.png 252191486.086.png 252191486.087.png 252191486.088.png 252191486.089.png 252191486.090.png 252191486.091.png 252191486.092.png 252191486.093.png 252191486.094.png 252191486.095.png 252191486.096.png 252191486.097.png 252191486.098.png 252191486.099.png 252191486.101.png
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna
3 marca 2010 nr 43 (2674 ) www.gazetaprawna.pl
B 3
AKADEMIA PODATKOWA CZ. 917
www.gazetaprawna.pl/akademia_podatkowa
Jak są obecnie
opodatkowane usługi
niematerialne
Zmiany zasad określania miej-
sca świadczenia, czyli miejsca
opodatkowania usług, oparte
są przede wszystkim na okre-
śleniu statusu nabywcy usługi.
Oczywiście dotyczy to jedynie
tych przypadków, gdy usługo-
dawca i usługobiorca pocho-
dzą z różnych państw. Regułą
generalną jest, że w przypadku
gdy usługa jest świadczona na
rzecz podatnika z innego pań-
stwa miejscem świadczenia tej
usługi jest miejsce siedziby lub
miejsce stałego zamieszkania
usługobiorcy. Natomiast gdy
usługa jest świadczona na
rzecz osoby niebędącej podat-
nikiem, np. osoby fizycznej nie-
prowadzącej działalności,
miejscem świadczenia będzie
państwo siedziby lub miejsca
stałego zamieszkania usługo-
dawcy.
Reguła ta ulega jednak mody-
fikacjom. Szczególne rozwią-
zanie, korzystne dla podatni-
ków, zastosował ustawodaw-
ca w przypadku usług niema-
terialnych, np. reklamowych,
prawniczych, księgowych, ar-
chitektonicznych. W przypad-
ku gdy usługi te są świadczo-
ne na rzecz osoby niebędącej
podatnikiem, ale mającej sie-
dzibę lub miejsce zamieszka-
nia poza terytorium Wspólno-
ty, wówczas miejscem świad-
czenia jest siedziba lub miej-
sce stałego zamieszkania
usługobiorcy. Powiązanie tego
przepisu z zasadami general-
nymi sprawia, że otrzymuje-
my następujący rezultat. Je-
żeli podmiot polski świadczy
usługę np. reklamową na
rzecz podatnika, to bez wzglę-
du na to, czy podmiot ten ma
siedzibę (miejsce zamieszka-
nia) na terytorium innego
państwa członkowskiego czy
też poza terytorium Wspólno-
ty – miejscem opodatkowania
tej usługi nie będzie Polska.
Jeżeli usługobiorcą nie jest
podatnik, to usługa reklamo-
wa polskiego usługodawcy
będzie opodatkowana pol-
skim podatkiem, tylko gdy
miejscem siedziby (zamiesz-
kania) jest inne państwo
członkowskie. Jeżeli nabywca
niebędący podatnikiem ma
siedzibę (miejsce zamieszka-
nia) poza terytorium Wspól-
noty – usługa nie będzie pod-
legała polskiemu podatkowi.
Not. MGM
Tomasz Michalik
doradca podatkowy, partner
w MDDP
Od początku tego roku
obowiązuje nowelizacja
ustawy o VAT, która wpro-
wadziła zmiany zasad
określania miejsca świad-
czenia, a zarazem miejsca
opodatkowania usług.
W jaki sposób ustala się
obecnie miejsce opodatko-
wania usług niematerial-
nych?
PODATKI 2009 PIT Odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej
Limit dochodów dotyczy osób
będących na utrzymaniu rodziny
PIT WSA w Warszawie o kapitałach pieniężnych
Inwestor nie obniży zysku z lokat
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
przychodów i kosztów w tych
dwóch przypadkach. O ile
przepisy pozwalają na
uwzględnienie kosztów uzy-
skania przychodów w przy-
padku sprzedaży papierów
wartościowych, o tyle odse-
tek nie można pomniejszyć
o koszty. Zasada ta wynika
wprost z art. 30a ust. 6 usta-
wy o PIT. Zdaniem sądu jest
to jedna z przesłanek, która
nie pozwala na skompenso-
wanie strat z papierów war-
tościowych z odsetkami z lo-
kat bankowych.
Kolejnym przepisem, który
się temu sprzeciwia, jest –
zdaniem WSA – art. 9 ust.
6 ustawy o PIT. Określa on,
że o wysokość straty można
obniżyć dochód uzyskany
z tego samego źródła. Prze-
pis ten wymienia m.in. straty
z odpłatnego zbycia papierów
wartościowych, ale nie wy-
mienia odsetek.
Wyrok jest nieprawomocny.
Sygn. akt III SA/Wa 1637/09
ORZECZENIE
Podatnik, który uzyskał
w 2009 roku stratę ze
sprzedaży akcji, nie może
jej skompensować z zy-
skiem z lokaty bankowej.
Wczorajszy wyrok Woje-
wódzkiego Sądu Administra-
cyjnego w Warszawie ozna-
cza, że podatnicy nie mogą
kompensować strat z akcji
z przychodem (dochodem)
z odsetek. Sąd uznał, że
w przepisach ustawy o podat-
ku dochodowym od osób fi-
zycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r.
nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jest
pewna niespójność. Co praw-
da, przychody ze sprzedaży
akcji oraz z odsetek od lokat
należy zaliczyć do jednego
źródła przychodów: kapita-
łów pieniężnych i praw ma-
jątkowych, jednak istnieją
różne regulacje dotyczące
Ewa Konderak
gp@infor.pl
bilitacyjnej odlicza się od do-
chodu wydatki poniesione na
cele rehabilitacyjne oraz wy-
datki związane z ułatwieniem
wykonywania czynności życio-
wych, poniesionych w roku po-
datkowym.
Osoba opiekująca się niepeł-
nosprawnym skorzysta z ulgi
rehabilitacyjnej, jeśli na jej
utrzymaniu pozostają nastę-
pujące osoby niepełnospraw-
ne: współmałżonek, dzieci
własne i przysposobione, dzie-
ci obce przyjęte na wychowa-
nie, pasierbowie, rodzice, ro-
dzice współmałżonka, rodzeń-
stwo, ojczym, macocha, zięcio-
wie i synowe. Jest jeszcze je-
den warunek, aby opiekun oso-
by niepełnosprawnej skorzy-
stał z ulgi w PIT. Dochody osób
niepełnosprawnych, pozosta-
jących na utrzymaniu rodziny
nie mogą przekraczać rocznie
kwoty 9120 zł. Jeśli dochód
roczny osoby niepełnospraw-
nej będzie wyższy niż 9120 zł,
opiekun nie skorzysta z ulgi re-
habilitacyjnej.
Trzeba tu wyraźnie podkre-
ślić: limit dochodów nie do-
tyczy osób niepełnospraw-
nych, które samodzielnie
w swoich zeznaniach podat-
kowych wykorzystują ulgę
rehabilitacyjną. U takich
osób, dla skorzystania z odli-
czenia, nie ma znaczenia wy-
sokość rocznych dochodów.
Jeśli spełniają inne warunki
do ulgi, tj. mają orzeczoną
niepełnosprawność, ponieśli
wydatki na cele rehabilita-
cyjne (np. wózek inwalidzki,
przyrządy do ćwiczeń) lub
ułatwiające wykonywanie
czynności życiowych (np.
wyremontowali mieszkanie
dla potrzeb swojej niepełno-
sprawności) i posiadają do-
kumenty potwierdzające wy-
sokość tych wydatków, mogą
w rocznym PIT odliczyć je od
swojego dochodu.
Osoba, która ma na utrzy-
maniu niepełnosprawnego
członka rodziny, może sko-
rzystać z ulgi rehabilitacyj-
nej, jeśli dochody chorego
nie przekraczają 9120 zł
rocznie.
Z ulgi rehabilitacyjnej mogą
korzystać osoby niepełno-
sprawne lub na utrzymaniu
których są osoby niepełno-
sprawne. W ramach ulgi reha-
Kiedy minister wezwie do uzupełnienia
wniosku o interpretację
Tylko na > www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl
Dla prenumeratorów darmowy dostęp do serwisu po zalogowaniu
59 dni
zostało do rozliczenia
PIT za 2009 rok
TRZY PYTANIA DO
ROZLICZENIA Klasyfikacja towarów i usług
W podatkach zdecyduje PKWiU z 2008 roku
Bartosza Matusika,
doradcy podatkowego w DLA Piper
Ryczałt z najmu będzie można wybrać dopiero
w następnym miesiącu po uzyskaniu przychodu
Eliza Polakowska
eliza.polakowska@infor.pl
ce PKWiU z 1997 roku. W sta-
tystyce, ewidencji i dokumen-
tacji oraz rachunkowości od
1 stycznia 2009 r. stosowana
jest już PKWiU z 2008 roku.
Celem zmian zawartych
w projekcie jest uwzględnie-
nie w przepisach ustawy
o VAT oraz załącznikach do
tej ustawy nomenklatury
oraz symboli statystycznych
nowej klasyfikacji. Zmiana ta
pozwoli na prowadzenie jed-
nolitych zasad ewidencji za-
re uzyskały akredytację.
Przy zwolnieniach odstąpio-
no od ich identyfikacji za po-
mocą klasyfikacji statystycz-
nych, określając ich zakres
na podstawie przepisów unij-
nych i krajowego orzecznic-
twa sądów.
Nowa PKWiU będzie miała
zastosowanie również w przy-
jętym wczoraj przez rząd pro-
jekcie ustawy o zmianie usta-
wy o PIT, ustawy o CIT oraz
ustawy o ryczałcie ewidencjo-
MAGDALENA MAJKOWSKA
Sejm w ubiegłym tygodniu
uchwalił zmianę ułatwiają-
cą wybór ryczałtu wynajmu-
jącym. Na czym ona polega?
BARTOSZ MATUSIK
Zgodnie z nowelizacją, podatni-
cy uzyskujący przychody z ty-
tułu umowy najmu, podnajmu,
dzierżawy, poddzierżawy lub in-
nych podobnych umów mogą
złożyć oświadczenie o wyborze
opodatkowania ryczałtem od
przychodów ewidencjonowa-
nych do 20 dnia miesiąca nastę-
pującego po miesiącu, w którym
uzyskano pierwszy przychód.
W przypadku gdy taki przy-
chód będzie otrzymany w grud-
niu, oświadczenie o wyborze ry-
czałtu powinno zostać złożone
do końca roku. Obecnie oświad-
czenie o wyborze ryczałtu nale-
ży składać przed dniem uzyska-
nia pierwszego przychodu.
ryczałtu od przychodów
z najmu w trakcie roku?
Należy pamiętać, że przy-
chodem z chwilą otrzymania
są kwoty i świadczenia,
w tym, inaczej niż w przy-
padku dochodów z działalno-
ści gospodarczej, zadatki
i zaliczki. Wyobraźmy sobie,
że podatnik, zawierając
umowę najmu, pobiera go-
tówką zaliczkę na poczet
pierwszego czynszu. Jeżeli
najpóźniej w tym dniu nie
złoży w urzędzie skarbowym
odpowiedniego oświadcze-
nia, wybór na bieżący rok ry-
czałtu 8,5 proc. staje się nie-
możliwy. Dotychczasowe
przepisy były zatem restryk-
cyjne i utrudniały wynajmu-
jącym wybór ryczałtu od
przychodów ewidencjono-
wanych, dlatego zmiany
przyjęte przez Sejm należy
ocenić pozytywnie.
Ustawę teraz rozpatrzy Se-
nat. Wejdzie ona w życie po
upływie 14 dni od daty ogło-
szenia.
ZMIANA PRAWA
Przepisy ustaw podatko-
wych będą dostosowane
do klasyfikacji towarów
i usług z 2008 roku,
zamiast tej z 1997 roku.
Zmiany dotyczące dostosowa-
nia podatku od towarów
i usług do polskiej klasyfikacji
wyrobów i usług (PKWiU) zo-
stały zawarte w przyjętym
wczoraj przez rząd projekcie
ustawy z 11 lutego 2010 r.
o zmianie ustawy o podatku
od towarów i usług. Projekt
zakłada dostosowanie klasyfi-
kacji statystycznej stosowanej
dla potrzeb klasyfikowania to-
warów i usług do klasyfikacji
obowiązującej w statystyce.
W przepisach ustawy o VAT
towary i usługi w obrocie kra-
jowym są identyfikowane przy
wykorzystaniu klasyfikacji
statystycznych, w szczególno-
ści przy wyznaczaniu zakresu
stosowania stawek obniżo-
nych, czyli 0, 3 i 7 proc., oraz
zwolnień od podatku. Dla tych
potrzeb stosowana jest nie-
obowiązująca już w statysty-
chody z najmu, które nie stano-
wią ich dochodów z działalności
gospodarczej. Takie dochody
mogą być opodatkowane ry-
czałtem (8,5 proc. przychodów)
bądź według skali podatkowej
(stawki 18 i 32 proc. uzyskane-
go dochodu). Dotychczas, aby
skorzystać z atrakcyjnej możli-
wości wyboru ryczałtu, podat-
nik musiał, przed uzyskaniem
pierwszego przychodu, złożyć
w urzędzie skarbowym oświad-
czenie. Niedochowanie termi-
nu powoduje, że przychody
z najmu podlegają w bieżącym
roku opodatkowaniu według
zasad ogólnych.
Ważne Przy identyfikacji towarów oraz określaniu zakresu świadczonych
usług znajdą zastosowanie klasyfikacje statystyczne – jeżeli prze-
pisy o VAT w tym zakresie powołują symbole statystyczne
równo dla potrzeb VAT, jak
i dokumentacji statystycznej.
Dodatkowa zmiana dotyczy
likwidacji załącznika nr 4 do
ustawy o VAT, który zawiera
wykaz usług zwolnionych.
Zwolnienia te znajdą się
w treści ustawy. Projekt
wprowadza też zwolnienie
z VAT usług szkoleniowych
i edukacyjnych, ograniczone
do podmiotów wpisanych do
ewidencji prowadzonej przez
jednostkę samorządu teryto-
rialnego lub podmiotów, któ-
nowanym. We wskazanych
ustawach zmianie ulegną
przepisy, które odwołują się
do klasyfikacji PKWiU z 1997
roku. Po wejściu w życie no-
wych przepisów zmienione
przepisy również będą odwo-
ływać się do nowo wprowa-
dzonej klasyfikacji PKWiU
z 2008 r. Zmiany w ustawach
zaczną obowiązywać od
1 stycznia 2011 r. Do końca
2010 r. dla celów podatko-
wych stosuje się nadal klasy-
fikację z 1997 roku.
Dlaczego ta zmiana jest
istotna?
Dotyczy ona licznej grupy po-
datników osiągających przy-
W jakich sytuacjach obecne
przepisy utrudniają wybór
252191486.102.png 252191486.103.png 252191486.104.png
B 4
Praca
Dziennik Gazeta Prawna
3 marca 2010 nr 43 (2674) www.gazetaprawna.pl
W SKRÓCIE:
SEJM POLITYKA SPOŁECZNA Nowe prawa i obowiązki dla rodziców, dzieci oraz samorządów
Większa ochrona dla ofiar
Nie chcą korzystać
z ustawy antykryzysowej
Do 1 marca tylko 124 przedsię-
biorców zwróciło się do Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pra-
cowniczych o pomoc na podsta-
wie ustawy o łagodzeniu skutków
kryzysu ekonomicznego, tzw.
ustawy antykryzysowej. Złożone
wnioski opiewają na kwotę 18,5
mln zł i dotyczą ponad 10 tys. pra-
cowników. Najwięcej z nich doty-
czy wypłaty świadczeń z tytułu
przestoju ekonomicznego oraz
obniżenia wymiaru czasu pracy.
Więcej www.solidarnosc.org.pl
Pracownik socjalny bez decyzji sądu będzie mógł zabrać z domu dziecko zagrożone przemocą
Do kodeksu rodzinnego zostanie wprowadzony zakaz stosowania kar cielesnych wobec dzieci
Prokurator nakaże sprawcy przemocy opuszczenie mieszkania, które zajmuje wspólnie z ofiarą
450 tys. osób rzuciło palenie
Ministerstwo Zdrowia poinformo-
wało wczoraj, że około 450 tys.
palaczy rzuciło palenie pod ko-
niec ubiegłego roku w czasie
trwania ogólnopolskiej kampanii
społecznej pod hasłem Papierosy
pożerają cię żywcem. Z kolei leka-
rze rodzinni zrzeszeni w Federa-
cji Związków Pracodawców
Ochrony Zdrowia Porozumienie
Zielonogórskie poparli stanowi-
sko Sejmowej Komisji Zdrowia
w sprawie zakazu palenia tyto-
niu. Wkrótce w Sejmie odbędzie
się głosowanie nad nowelizacją
ustawy z 9 listopada 1995 r.
o ochronie zdrowia przed następ-
stwami używania tytoniu i wyro-
bów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r.
nr 10, poz. 55 z późn. zm.).
NOWOŚĆ DGP:
siedzenia zespołu będą się od-
bywać nie rzadziej niż raz na
trzy miesiące.
Indywidualnymi przypadka-
mi przemocy i pomocy jej ofia-
rom zajmą się powoływane do-
raźnie grupy robocze.
– Zespoły i grupy pozwolą ko-
ordynować działania i udziela-
nie pomocy rodzinom, w któ-
rych występuje przemoc lub
nią zagrożonym, przez służby,
które obecnie nie zawsze
współpracują – mówi Monika
Sajkowska, dyrektor Fundacji
Dzieci Niczyje.
Jadwiga Frasunkiewicz, dy-
rektor Miejskiego Ośrodka Po-
mocy Społecznej w Turku,
zwraca uwagę, że ustawa odpo-
wiedzialność za tworzenie i or-
ganizowanie prac zespołu na-
kłada na ośrodki pomocy spo-
łecznej, a nie przewiduje dodat-
kowych środków na ten cel.
żenia życia lub zdrowia dziec-
ka będzie miał prawo odebrać
je z rodziny i umieścić: u innej
wspólnie niezamieszkującej
osoby najbliższej, w rodzinie
zastępczej lub placówce opie-
kuńczo-wychowawczej.
Takie działanie będzie mógł
podjąć przy współudziale jed-
nej z tych osób: lekarza, ratow-
nika medycznego, pielęgniarki
lub policjanta. Pracownik ten
będzie też miał obowiązek nie-
zwłocznego, nie później niż
w ciągu 24 godzin od odebra-
nia dziecka rodzicom, zawia-
domienia sądu rodzinnego
o podjętej interwencji. To do
sądu będzie należała ostatecz-
na decyzja w tej sprawie.
– Pracownicy socjalni są
osobami najlepiej przygoto-
wanymi do podjęcia takich
działań, zwłaszcza że noweli-
zacja wprowadza dodatkowe
zabezpieczenia, które będą
chronić przed arbitralnością
ich decyzji – mówi Mirosła-
wa Kątna, przewodnicząca
Komitetu Ochrony Praw
Dziecka.
Zdaniem dr Marioli Kordas-
-Surowiec z Instytutu Polity-
ki Społecznej Uniwersytetu
Warszawskiego obecnie, gdy
pracownik socjalny zauważy,
że dziecko jest krzywdzone,
ma obowiązek wezwać poli-
cję, która zapewni mu bezpie-
czeństwo.
– Wśród osób towarzyszą-
cych pracownikowi socjalne-
mu powinien być psycholog, bo
w tak delikatnej sprawie ko-
nieczna jest rozwaga, aby nie
wyrządzić dziecku większej
krzywdy – dodaje Mariola Kor-
das-Surowiec.
PLUSY
Skuteczniejsza ochrona dziecka
przed przemocą.
Natychmiastowe odsunięcie
ofiary przemocy od jej sprawcy.
Dobre rozpoznanie pracowników
w sytuacji rodzin zagrożonych.
Jak korzystać
z prawa
do tańszych leków
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
Jutro w Sejmie odbędzie się
drugie czytanie rządowego
projektu nowelizacji ustawy
o przeciwdziałaniu przemocy
w rodzinie Nad projektem po-
słowie pracowali rok. Może
być uchwalony na tym posie-
dzeniu, a nowe przepisy za-
czną obowiązywać od lipca.
Zdaniem ekspertów wprowa-
dzone do uchwalonej w 2005
roku ustawy zmiany pozwolą
na zapewnienie lepszej ochro-
ny ofiarom przemocy i będą za-
pobiegać wzrostowi przypad-
ków jej stosowania. Oznaczają
też dodatkowe prawa i obo-
wiązki dla gmin, rodziców i in-
nych służb, w tym policji.
Zobacz:
www.gp.pl
Rzecznik skontroluje placówki
opiekuńczo-wychowawcze
Zdarza się, że placówki opiekuń-
czo-wychowawcze nawet przez
kilka lat nie zgłaszają dzieci do
adopcji, co powoduje, że szansa
na nią jest mniejsza – alarmuje
Marek Michalak, rzecznik praw
dziecka. Wczoraj zwrócił się do
Najwyższej Izby Kontroli o prze-
prowadzenie kontroli w tej spra-
wie. Rzecznik chce, aby NIK
sprawdziła, jak placówki opiekuń-
czo-wychowawcze realizują
obowiązek zgłaszania dzieci
do ośrodków adopcyjno-opiekuń-
czych.
MINUSY
Pochopność wydawania decyzji,
np. gdy w rodzinie jest bieda, a nie
patologia.
Traumatyczne przeżycie dziecka
związane z zabraniem od rodziców.
RODZIC NIE MOŻE
KARAĆ I PONIŻAĆ
Do kodeksu rodzinnego i opie-
kuńczego wpisany zostanie za-
kaz stosowania kar cielesnych,
zadawania cierpień psychicz-
nych i innych form poniżania
dziecka przez osoby wykonują-
ce władzę rodzicielską lub spra-
wujące pieczę nad małoletnim.
Za złamanie tego zakazu nie
jest przewidziana w kodeksie
żadna dodatkowa kara. Jednak
w sytuacji złożenia zawiado-
mienia do sądu o tym, że dziec-
ko jest krzywdzone, będzie on
mógł orzec o zawieszeniu, ogra-
niczeniu lub pozbawieniu rodzi-
ców władzy rodzicielskiej.
– Wprowadzenie tego przepi-
su nie jest nowym rozwiąza-
niem, bo nietykalność cielesna
jest już chroniona na podstawie
konstytucji. Z praktyki wynika
jednak, że dzieci pod względem
tej ochrony nie są traktowane
na równi z dorosłymi – mówi
Monika Sajkowska.
Dodaje, że taki przepis musi
być połączony z kolejnymi
kampaniami społecznymi, któ-
re będą uświadamiać i zachę-
GMINA POWOŁA
ZESPÓŁ Z POLICJĄ
Więcej www.brpd.gov.pl
PLUSY
Współpraca służb społecznych
– lepsza prewencja i koordynacja
interwencji.
Większa obawa sprawców prze-
mocy przez skutkami ich działań.
Kontrola rady gminy nad działal-
nością zespołu.
Pierwszym z nowych zadań
dla gminy będzie opracowanie
i realizacja gminnego progra-
mu przeciwdziałania przemo-
cy w rodzinie oraz ochrony
ofiar przemocy. Znajdą się
w nim zapewne m.in. dane do-
tyczące liczby przypadków
przemocy na danym terenie,
rekomendacje, co można zro-
bić, aby im zapobiegać, i kto
ma za to odpowiadać.
Drugim zadaniem gminy bę-
dzie stworzenie tzw. zespołu
interdyscyplinarnego. Ten ma
z kolei w praktyce realizować
program. W jego skład wejdą
przedstawiciele różnych służb,
m.in. pomocy społecznej, poli-
cji, szkoły, służby zdrowia, or-
ganizacji pozarządowych. Po-
Ruda Śląska zatrudnia
niepełnosprawnych
Prawie 100 niepełnosprawnych
znalazło już zatrudnienie w dzia-
łających w Rudzie Śląskiej dwóch
Zakładach Aktywności Zawodo-
wej. Do ich prowadzenia miejsco-
wy samorząd wykorzystuje m.in.
środki Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełno-
sprawnych. Od 2004 roku na tere-
nie szpitala miejskiego w dzielni-
cy Rudy Śląskiej Bielszowice
działa zakład tego typu zajmujący
się praniem pościeli i ubrań szpi-
tali i domów pomocy społecznej.
Wczoraj oficjalnie otwarto tam
drugi taki zakład (usług szwalni-
czych) uzupełniający działalność
pierwszego.
MINUSY
Niejasne zasady tworzenia pro-
gramu.
Brak sankcji za niepowołanie ze-
społu.
Brak sankcji za małą aktywność
zespołu.
PRACOWNIK SOCJALNY
OCHRONI DZIECKO
Pracownik socjalny w przy-
padku bezpośredniego zagro-
252191486.105.png 252191486.106.png 252191486.107.png 252191486.108.png 252191486.109.png 252191486.110.png 252191486.112.png 252191486.113.png 252191486.114.png 252191486.115.png 252191486.116.png 252191486.117.png 252191486.118.png 252191486.119.png 252191486.120.png 252191486.121.png 252191486.123.png 252191486.124.png 252191486.125.png 252191486.126.png 252191486.127.png 252191486.128.png 252191486.129.png 252191486.130.png 252191486.131.png 252191486.132.png 252191486.134.png 252191486.135.png 252191486.136.png 252191486.137.png 252191486.138.png 252191486.139.png 252191486.140.png 252191486.141.png 252191486.142.png 252191486.143.png 252191486.002.png 252191486.003.png 252191486.004.png 252191486.005.png 252191486.006.png 252191486.007.png 252191486.008.png 252191486.009.png 252191486.010.png 252191486.011.png 252191486.013.png 252191486.014.png 252191486.015.png 252191486.016.png 252191486.017.png 252191486.018.png 252191486.019.png 252191486.020.png 252191486.021.png 252191486.022.png 252191486.024.png 252191486.025.png 252191486.026.png 252191486.027.png 252191486.028.png 252191486.029.png 252191486.030.png 252191486.031.png 252191486.032.png 252191486.033.png 252191486.035.png 252191486.036.png 252191486.037.png 252191486.038.png 252191486.039.png 252191486.040.png 252191486.041.png 252191486.042.png 252191486.043.png 252191486.044.png 252191486.046.png 252191486.047.png 252191486.048.png 252191486.049.png
Praca
Dziennik Gazeta Prawna
3 marca 2010 nr 43 (2674) www.gazetaprawna.pl
B 5
przemocy
NIEPEŁNOSPRAWNI Pomoc na zatrudnienie
Zakłady pracy chronionej pożyczą
pieniądze z funduszu rehabilitacji
cać rodziców do niestosowania
przemocy wobec dzieci.
Działania prewencyjne – obawa
przed koniecznością opuszczenia
mieszkania.
rocie. Jego zdaniem, jeśli
pracodawca ma problemy fi-
nansowe, to powinien mieć
prawo pożyczyć pieniądze
z tego funduszu. Dzięki temu
mógłby zachować miejsca
pracy dla osób niepełno-
sprawnych.
– Pytanie tylko, czy on sam
może sobie pożyczyć takie
środki. Szukamy sposobu na
rozwiązanie tego problemu –
mówi Jarosław Duda.
Swoje propozycje rozwiąza-
nia tych wątpliwości przed-
stawiają pracodawcy.
– Zakłady pracy chronionej
mogłyby otrzymywać po-
życzki z Państwowego Fun-
duszu Rehabilitacji Osób Nie-
pełnosprawnych (PFRON)
zabezpieczone kaucją ze
środków zakładowego fundu-
szu rehabilitacji w wysokości
równej pożyczce – mówi Wło-
dzimierz Sobczak, prezes
Krajowej Izby Gospodarczo-
-Rehabilitacyjnej.
Podkreśla, że PFRON mógł-
by finansować pożyczki
z kaucji przekazywanych
przez pracodawców. Pomoc
powinna być oprocentowana
na preferencyjnych warun-
kach. Dzięki temu PFRON
uzyskałby środki na obsługę
nowego zadania, pracodawca
skorzystałby z preferencyj-
nego oprocentowania, a po-
mocą publiczną de minimis
(której przyznanie jest limi-
towane) byłaby tylko różnica
w oprocentowaniu w stosun-
ku do stóp rynkowych. Po
zgromadzonych na zakłado-
wych funduszach rehabilita-
cji. Taka pomoc, łącznie z po-
mocą de minimis nie mogłaby
przekraczać 500 tys. euro
w ciągu trzech lat.
Zdaniem Urzędu Komite-
tu Integracji Europejskiej
(włączonego do Minister-
stwa Spraw Zagranicznych)
wdrożenie programu byłoby
jednak zgodne z prawem, tyl-
ko jeśli wszyscy pracodawcy,
a nie tylko zakłady pracy
chronionej, mogliby w nim
uczestniczyć. Tymczasem
tylko ZPChr gromadzą środ-
ki na zakładowych fundu-
szach rehabilitacji. Program
mógłby przewidywać, że
wsparcie przysługuje tylko
tym firmom, których np. po-
łowę załogi stanowią osoby
niepełnosprawne. Ale na-
wet w takiej sytuacji mogą
zdarzyć się przypadki, że
firmy nieposiadające statu-
su ZPChr miałyby prawo
uczestniczyć w programie
(bo np. zatrudniają cztery
osoby, z czego dwie są osoba-
mi niepełnosprawnymi).
Te wątpliwości musi roz-
strzygnąć resort pracy.
Pisaliśmy o tym
Firmy łatwiej wykorzystają środki
z funduszu... – DGP 205/2009
PLUSY
Edukacja rodziców.
Zmiana postawy społeczeństwa,
które w dużej części akceptuje ka-
ry cielesne.
Zapobieganie przemocy.
Łukasz Guza
lukasz.guza@infor.pl
MINUSY
Możliwość arbitralności decyzji
prokuratora.
Rząd ułatwi firmom korzy-
stanie ze środków zgroma-
dzonych na zakładowych
funduszach rehabilitacji.
Pracodawcy chcą je poży-
czać na preferencyjnych
warunkach.
Urzędy skarbowe skontrolo-
wały zakłady pracy chronio-
nej (ZPChr). Przeciętnie każ-
dy z nich posiadał na oddziel-
nym rachunku 310 tys. zł, któ-
rych nie wykorzystał na
rehabilitację niepełnospraw-
nych pracowników. Wydawa-
nie tych pieniędzy utrudniają
restrykcyjne procedury ko-
rzystania z pieniędzy zgroma-
dzonych na zakładowych fun-
duszach rehabilitacji osób nie-
pełnosprawnych (ZFRON).
– Szacujemy, że na rachun-
kach ZFRON znajduje się
łącznie około 1 mld zł. Pracu-
jemy nad tym, aby ZPChr
mogły łatwiej z nich korzy-
stać – mówi Jarosław Duda,
wiceminister pracy i polityki
społecznej oraz pełnomocnik
rządu ds. osób niepełno-
sprawnych.
Podkreśla, że pieniądze
z ZFRON powinny być w ob-
BEZPŁATNA
POMOC DLA OFIAR
MINUSY
Możliwość nadużywania przepi-
su podczas sporów rodziców, np.
w trakcie rozwodu.
Niejasne definicje i możliwość
nadużyć.
Osoby, wobec których doszło
do użycia przemocy, mają za-
pewnioną bezpłatną pomoc
obejmującą m.in. udzielenie
schronienia, poradnictwo
prawne, psychologiczne, za-
wodowe i rodzinne. Do tego
katalogu dołączone zostanie
wykonanie bezpłatnego bada-
nia w celu ustalenia przyczyn
i rodzaju obrażeń związanych
z użyciem przemocy w rodzi-
nie. Badanie będzie mógł wy-
konać lekarz podstawowej
opieki zdrowotnej, który wy-
da też odpowiednie zaświad-
czenie.
– Obecnie bezpłatną obduk-
cję można wykonać na wnio-
sek prokuratora lub sędziego
u biegłego lekarza, w innym
przypadku jej koszt sięga na-
wet 150 zł. Nie wszystkie oso-
by stać na taki wydatek – mó-
wi Mirosława Kątna.
Dodaje, że utrudniony dostęp
do lekarza, który ma upraw-
nienia do wykonywania obduk-
cji bezpośrednio po zdarzeniu,
powoduje, że część obrażeń nie
jest już widoczna.
mld zł mogły zgromadzić
zakłady pracy chronionej
na zakładowych
funduszach rehabilitacji
EKSMITOWANY
SPRAWCA PRZEMOCY
Prokuratur jako środek zapo-
biegawczy będzie mógł naka-
zać oskarżonemu o przemoc
domową opuszczenie lokalu
mieszkalnego zamieszkiwane-
go wspólnie z pokrzywdzo-
nym. Stanie się tak, jeśli zaj-
dzie obawa, że oskarżony po-
nownie popełni przestępstwo
z użyciem przemocy, a szcze-
gólnie gdy będzie groził takim
działaniem.
– Nakaz eksmisji pozwoli na
zmianę obecnej sytuacji, kiedy
to sprawca przemocy jest lepiej
chroniony niż jego ofiara, która
musi uciekać z dziećmi i szukać
schronienia u rodziny lub w spe-
cjalnych ośrodkach – uważa dr
Mariola Kordas-Surowiec.
Nakaz opuszczenia mieszka-
nia będzie obowiązywać nie
dłużej niż trzy miesiące. Jeżeli
jednak nie ustały przesłanki do
jego stosowania, na wniosek
prokuratora sąd będzie mógł
przedłużyć jego stosowanie na
kolejne trzymiesięczne okresy.
spłacie pożyczki PFRON
zwracałby zakładowi kaucję.
– Taką formą pomocy zain-
teresowani byliby wszyscy
pracodawcy – podkreśla Wło-
dzimierz Sobczak.
Pracodawcy przedstawią
resortowi pracy także inną
propozycję ułatwień w wyko-
rzystywaniu pieniędzy zgro-
madzonych na ZFRON. Ich
zdaniem rząd mógłby opra-
cować i wdrożyć program po-
mocowy dla firm, którego ce-
lem byłoby wsparcie zatrud-
nienia osób niepełnospraw-
nych. Na tej podstawie
korzystaliby oni ze środków
RYNEK PRACY Aktywizacja zawodowa
Chory bezrobotny straci status
ZATRUDNIENIE Wykluczeni społecznie
Będzie łatwiej założyć spółdzielnię
socjalną z pieniędzy z Unii
PLUSY
Bezpłatne badanie zachęci wię-
cej osób do wykonywania obdukcji.
Łatwiejsze udowodnienie w są-
dzie doznanych obrażeń.
urząd pracy. Będzie je miał,
jeśli ubezpieczy go najbliższy
członek rodziny – np. żona.
Jeśli nie ma bliskich albo nie
chcą go ubezpieczyć, może to
zrobić, na jego wniosek, prezy-
dent miasta. Po upływie okre-
su zwolnienia może się ponow-
nie zarejestrować w urzędzie
pracy jako bezrobotny. Wtedy
urząd ponownie zapłaci za nie-
go składkę zdrowotną.
Żeby uzyskać status bezro-
botnego, należy spełnić wiele
warunków określonych w usta-
wie z 20 kwietnia 2004 r. opro-
mocji zatrudnienia i instytu-
cjach rynku pracy (Dz.U.
z 2008 r. nr 69, poz. 415
z późn. zm.). Zainteresowany
nie może m.in. być zatrudnio-
ny ani wykonywać innej pra-
cy zarobkowej. Musi także
być zdolny i gotowy do podję-
cia zatrudnienia w pełnym
wymiarze czasu pracy.
– Osoba na zwolnieniu nie
jest dyspozycyjna, dlatego nie
może w tym czasie być jedno-
cześnie bezrobotnym – mówi
Elżbieta Szyndler, kierownik
ewidencji i świadczeń w Po-
wiatowym Urzędzie Pracy
w Gdyni.
> www.gazetaprawna.pl
/rynek_pracy
Paweł Jakubczak
pawel.jakubczak@infor.pl
cania przez nie dotacji
i wsparcia pomostowego oso-
bom wykluczonym społecz-
nie ułatwi zakładanie spół-
dzielni socjalnych i aktywizo-
wanie osób długotrwale bez-
robotnych.
Każda osoba, która ukoń-
czy szkolenia i zostanie za-
trudniona w niekomercyj-
nym przedsiębiorstwie, bę-
dzie mogła otrzymać jedno-
razowo 20 tys. zł, a przez
sześć miesięcy wsparcie po-
mostowe.
– To solidne środki, które
pozwalają uruchomić i pro-
wadzić spółdzielnie socjalne
– mówi Ilona Gosk z Fundacji
Inicjatyw Społeczno-Ekono-
micznych.
Dodaje, że dzięki znowelizo-
wanej w ubiegłym roku usta-
wie o spółdzielniach socjal-
nych te podmioty mogą lepiej
funkcjonować na rynku. No-
wela zwiększyła z 20 do 50
proc m.in. limit osób, które
mogą być członkami spół-
dzielni, a nie należą do grupy
osób zagrożonych wyklucze-
niem społecznym.
> www.gazetaprawna.pl
/fundusze_unijne
PLUSY
Zapewnienie bezpieczeństwa
ofiarom przemocy.
Brak zastraszania ofiary prze-
mocy przez jej sprawcę.
MINUSY
Sądy mogą sceptycznie podcho-
dzić do wyników badania, którego
nie wykona biegły lekarz.
> B 2 Komentarz
Dyrektor urzędu pracy wy-
kreśli z rejestru bezrobot-
nego, który przebywał na
zwolnieniu lekarskim dłu-
żej niż 90 dni. Nie zrobi te-
go, jeżeli przerwy między
kolejnymi zwolnieniami wy-
nosiły ponad 30 dni.
Osoba, która długo przebywa
na zwolnieniu lekarskim, mo-
że stracić status bezrobotne-
go. Dyrektor urzędu pracy ma
prawo wykreślić ją z rejestru.
Może tak postąpić z każdym
bezrobotnym, także niepełno-
sprawnym. Dyrektor wyda
decyzję o wykreśleniu z reje-
stru, jeśli bezrobotny był na
zwolnieniu lekarskim dłużej
niż 90 dni. Podejmie ją zarów-
no wtedy, gdy bezrobotny był
przez ten czas niezdolny do
pracy ciągle, jak i wówczas,
gdy między zwolnieniami by-
ły przerwy. Jeśli jednak mię-
dzy kolejnymi zwolnieniami
były one dłuższe niż 30 dni,
to termin 90-dniowy liczy się
od nowa.
Bezrobotny wykreślony z re-
jestru traci ubezpieczenie
zdrowotne opłacane przez
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
Bezdomni, niepełnospraw-
ni i osoby długotrwale bez-
robotne łatwiej uzyskają
unijną dotację na założe-
nie spółdzielni socjalnej.
Każda zatrudniona w niej
osoba będzie mogła otrzy-
mać 20 tys. zł.
Jak ustalił DGP, organizacje
pozarządowe, które szkolą
długotrwale bezrobotnych
i osoby wykluczone społecz-
nie w zakładaniu spółdzielni
socjalnych, będą mogły rów-
nież wypłacać im unijne do-
tacje oraz wsparcie pomosto-
we. Taką zmianę w Progra-
mie Operacyjnym Kapitał
Ludzki (PO KL) w kwietniu
wprowadzi Ministerstwo
Rozwoju Regionalnego. Do
tej pory spółdzielnie socjalne
nie powstawały za pieniądze
z UE, ponieważ środki na ten
cel nie były wyodrębnione,
a działania rozproszone w ra-
mach dwóch różnych priory-
tetów PO KL.
Zdaniem organizacji poza-
rządowych możliwość wypła-
Szersza perspektywa – walka z przemocą
Zakaz bicia dzieci
Obowiązuje w 25 krajach,
m.in. Finlandii, Niemczech,
Holandii, na Węgrzech. Ja-
ko pierwsza wprowadziła
go w 1979 roku Szwecja,
najpóźniej w 2009 roku.
Luksemburg. Wprowadze-
nie zakazu zapowiedziały
23 kolejne kraje.
dziesięć dni, a policja
sprawdza skuteczność te-
go środka. Osoba zagrożo-
na przemocą, która chce
przedłużyć nakaz na kolej-
ne trzy miesiące, musi zło-
żyć wniosek w sądzie.
Uprawnienia urzędników
Możliwość zabrania dziec-
ka z domu bez decyzji sądu
obowiązuje np. w Szwecji
i Niemczech. W Szwecji
opieka społeczna może
przydzielić opiekuna lub
zabrać dziecko z domu
i umieścić je w rodzinie za-
stępczej, domu dziecka,
placówce o specjalnym
nadzorze, kiedy rodzina
dziecka wykazuje cechy
patologiczne i niedosta-
tecznie sprawuje opiekę.
Izolowanie sprawcy
Rygorystyczne przepisy
umożliwiające szybkie od-
separowanie ofiar od
sprawcy obowiązują m.in.
w Austrii, Hiszpanii i Niem-
czech. W Austrii policjant,
szczególnie gdy dochodzi-
ło już wcześniej do prze-
mocy, może nakazać jej
sprawcy opuszczenie do-
mu. Nakaz obowiązuje
252191486.050.png 252191486.051.png 252191486.052.png 252191486.053.png 252191486.054.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin