Skrzynie biegów.doc

(225 KB) Pobierz
Skrzynie biegów - obsługa i oznaczenia

Skrzynie biegów - obsługa i oznaczenia

Smarowanie w manualnych skrzyniach biegów

Prawidłowy poziom dobrego oleju w skrzyni biegów jest sprawą determinującą poprawne funkcjonowanie mechanizmów przeniesienia napędu w naszym Garbusie. Po pierwsze, zbyt niski poziom oleju obudowie skrzyni biegów i przekładni głównej przyczynia się do szybkiego zużycia tych części oraz głośnego ich funkcjonowania. Do skrzyni biegów wchodzi 2.5 litrów oleju hipoidalnego.

Jakiego oleju używać? Wytwórnia Volkswagena zaleca generalnie na wszystkie pory roku olej hipoidalny typu SAE 90. Jednakże w przypadku użytkowania Garbusa w zimnym klimacie, podobnym jaki panuje w krajach środkowej i północnej Skandynawii, zaleca się stosowanie oleju o specyfikacji SAE 80. Niestety wskazane oleje zaczynają się słabo sprawdzać w momencie, gdy temperatura otoczenia utrzymuje się stale poniżej -25°C. Wiadomo, że Garbusy nie mają większych oporów by normalnie funkcjonować w takich warunkach, dlatego w takich przypadkach zaleca się stosowanie oleju ATF (Automatic Transmission Fluid). Olej ten generalnie przeznaczony jest do automatycznych skrzyni biegów, ale w skrajnych warunkach sprawdza się także w skrzyniach manualnych. Chciałbym jeszcze podkreślić, że bezwzględnie należy uważać (!) aby nalewany olej był olejem hipoidalnym. Użycie zwykłego silnikowego oleju szybko doprowadzi do zniszczenia skrzyni biegów.

Poziom oleju wskazane jest sprawdzać po przejechaniu każdych 15.000 km. Sposób kontroli opisałem poniżej. Jeśli chodzi o wymianę oleju, w fabrycznie nowych samochodach wytwórnia zalecała wymianę oleju po przejechaniu około 1.000 km. Ponieważ nasze Garbusy taki dystans mają już dawno za sobą, należy tylko uważać by następnych wymian oleju dokonywać każdorazowo po przejechaniu 50.000 km. Wytwórnia zaleca także wymianę, gdy występują poważne i znaczne wahania temperatury.

Ważne jest, by po zamontowaniu w Garbusie nowej skrzyni biegów albo po prostu założeniu innej skrzyni po remoncie, zmianach, przebudowie, zawsze po przejechaniu 500 km bezwzględnie wymienić użyty pierwotnie olej na nowy. Dzięki tej czynności, wraz z wylanym olejem usuniemy wszelkie drobiny metalu i zanieczyszczenia, powstałe w wyniku docierania się mechanizmów lub po prostu pozostawione po zmontowaniu skrzyni biegów. W ten sposób nasza skrzynie będzie działała bardzo długo i niezawodnie.

Aby sprawdzić poziom oleju, najlepiej skorzystajmy z kanału lub "zwyżki". Jeżeli będziemy podnosili samochód na podnośniku, należy sprawić aby był on możliwie w poziomej pozycji. W innym wypadku, w wyniku przechyłu, wskazanie kontroli może być nieprawidłowe. Używając klucza Hex 17mm odkręcamy korek otworu wlewu oleju (nr 20 na rysunku poniżej), który znajduje się z lewej strony obudowy skrzyni biegów (patrząc od tyłu samochodu). Następnie wkładamy palec do otworu wlewowego i kontrolujemy wysokość płynu. Wynik kontroli jest prawidłowy, jeżeli olej osiąga dolny brzeg otworu wlewowego i pozostawia ślad na palcu. W tym wypadku wystarczy wyczyścić korek wlewu oraz wkręcić go dokładnie. Jeżeli okaże się, że niezbędna jest "dolewka", należy postępować według instrukcji poniżej.

Wróćmy jeszcze do sytuacji, gdy niezbędna jest wymiana oleju. Samochód należy ustawić podobnie jak to opisałem wyżej. Wymianę oleju należy rozpocząć oczywiście od wylania starego... Dokonujemy tego poprzez wylanie, najlepiej do podstawionego wcześniej naczynia co najmniej 3 litrowego (pamiętajmy o ekologii!), przez odkręcenie dwóch korków magnetycznych na spodzie obudowy (nr 10 na rysunku poniżej). Korki odkręcane są za pomocą klucza Hex 17mm. Czynności te należy przeprowadzać w momencie gdy skrzynia biegów jest w miarę rozgrzana (ciepły olej o wiele szybciej się z niej wydostanie). Po wylaniu oleju należy bardzo dokładnie wyczyścić korki, a następnie dokładnie wkręcić je z powrotem w obudowę skrzyni biegów.

Po dokręceniu korków nalewamy (lub uzupełniamy) olej poprzez wlew znajdujący się z lewej strony skrzyni (nr 20 na rysunku poniżej), aż do jej napełnienia do poziomu otworu wlewu. Najłatwiej będzie nam wlewać olej za pomocą specjalnej pompki olejowej. Należy upewnić się, że udało nam się wlać do odpowiedniego poziomu. Olej jest dość gęsty i może minąć trochę czasu zanim spłynie całkowicie na dno skrzyni. Jeżeli będziemy chcieli zbyt szybko napełnić skrzynię, olej zacznie się wylewać i możemy mieć wrażenie, że obudowa jest już pełna. Tymczasem okaże się, ze wlaliśmy tylko 1-1.5 litra oleju. W związku z tym, należy upewnić się, że udało nam się nalać właśnie 2,5 litra oleju, gdyż w przeciwnym wypadku mechanizmy i przekładnie szybko się zużyją, a ponadto będą głośne.

Ponieważ usytuowanie wlewu oleju jest niedogodne oraz prędkość przepływu jest bardzo mała, dobrym pomysłem i ułatwieniem nalewania oleju jest wykorzystanie siły grawitacji. Możemy w tym celu użyć plastikowej (gumowej) rurki i średnicy około 2 cm (dopasowanej do otworu wlewu) o długości około 2 metrów. Jeden koniec umieszczamy w otworze w obudowie skrzyni, na drugi zakładamy lejek. Koniec z lejkiem musi być oczywiście umieszczony (lub trzymany) wyżej niż poziom skrzyni biegów. Teraz zostaje tylko powoli wlewać olej do lejka, aż wlejemy 2.5 litra oleju lub zauważymy, że olej zaczyna się cofać. W tej sposób w pomysłowy i prosty sposób można nalać olej do skrzyni biegów.

Po takiej wymianie lub uzupełnieniu należy jeszcze przejechać się kawałek samochodem, a następnie upewnić się, czy w okolicy skrzyni biegów nie wystąpiły wycieki oleju.

Budowa manualnej skrzyni biegów

Poniższa ilustracja przedstawia manualną skrzynię biegów (AA/AB). Garbus rocznik 1966 (VIII 65 - VII 66). Widok z boku (rys.1) i widok z góry (rys. 2).

Skrzynia biegów od Garbusa

1. drążek dźwigni zmiany biegów
2. łożyska gumowo-metalowe
3. obudowa drążka dĄwigni zmiany biegów
4. para kół zębatych IV biegu
5. gniazdo łożyska
6. para kół zębatych III biegu
7. para kół zębatych II biegu
8. wałek główny
9. para kół zębatych I biegu
10. korki otworów spustowych oleju
11. zębnik przekładni głównej
12. koło biegu wstecznego
13. satelit mechanizmu różnicowego
14. koło koronowe półosi
15. wałek sprzęgłowy
16. łożysko wyciskowe sprzęgła
17. wałek widełek
18. koło przesuwne biegu wstecznego
19. wałek biegu wstecznego
20. korek otworu wlewu oleju
21. koło napędzające biegu wstecznego
22. koło talerzowe przekładni głównej
23. kamienie ślizgowe
24. półoś napędowa
25. obudowa mechanizmu różnicowego

Smarowanie w automatycznych skrzyniach biegów

W automatycznej skrzyni biegów wymiana oleju przebiega trochę inaczej. Stosowany jest w niej także olej hipoidalny typu ATF (Automatic Transmission Fluid). W tym też wypadku nie należy wlewać innego rodzaju oleju. Do obudowy skrzyni biegów wchodzi 3 litry oleju.

Opróżnienie obudowy następuje poprzez zdjęcie dolnej pokrywy skrzyni biegów, co czynimy odkręcając 14 śrub ją przytrzymujących. W momencie wylewania olej powinien być ciepły. Następnie dokładnie czyścimy pokrywę i ponownie zakładamy ją na obudowę, w miarę możliwości skorzystajmy z nowej uszczelki. Równomiernie przykręcamy śruby. Jeżeli mamy klucz z pomiarem momentu, powinien on wynosić 1 mkg.

Po dokładnym założeniu dolnej pokrywy przez otwór z boku obudowy nalewamy 3 litry nowego oleju. Stosują opisane powyżej wskazówki dotyczące manualnych skrzyń biegów, należy bacznie przypilnować, aby skrzynia była rzeczywiście napełniona do poziomu otworu wlewowego.

Należy też co jakiś czas kontrolować poziom oleju w konwerterze momentu obrotowego. O ile niedobór oleju w skrzyni może nie być groĄny, o tyle konwerter wymaga ciągłego prawidłowego poziomu płynu ATF. Wysokość oleju sprawdzamy za pomocą bagnetu umieszczonego z prawej strony silnika (dostęp od klapy silnika). Na bagnecie olej powinien odznaczać się pomiędzy dwiema kreskami. Do sprawdzania tej prawidłowości służy także kontrolka ATF umieszczona na tarczy prędkościomierza. Co do zasady olej w konwerterze nie musi być wymieniany i jego poziom nie powinien spadać. Jeżeli jednak tak się dzieje, może to być spowodowane przeciekiem (co łatwo będzie zauważyć) lub też nieszczelnością między pompami olejowymi (w tym wypadku olej przecieka do zbiornika w skrzyni biegów i tam powinno być go więcej).

Symboliczne oznaczenia skrzyń biegów

Skrzynie biegów posiadają swoje indywidualne dwuliterowe oznaczenia. Istotne jest to w momencie kupna w celu wymiany nowej skrzyni biegów. Nawet kupując Garbusa, warto zwrócić uwagę na jego typ skrzyni biegów, jej stopień przeniesienia napędu (przełożenie) oraz przystosowanie do poszczególnych silników. W samochodach Volkswagen stosowano następujące literowe symbole skrzyni biegów:

Znak

Model

Przełożenie

Uwagi

AA

1200

4.375

Typ 1 od nr. 0 981 810

AB

1300

4.375

Typ 1 do sierpnia 1970

AC

1500

4.125

Także trochę modeli 1300 z sierpnia 1970

AD

1200

4.375

Samochody z LSD (Limited Slip Differential), czyli mechanizm różnicowy (dyferencjał, dyfer) ograniczający poślizg

AE

1300

4.375

Samochody z LSD

AF

1500

4.125

Samochody z LSD do sierpnia 1970. Także trochę modeli 1300 z sierpnia 1970

AG

1200

4.375

Typ 147 ("Fridolin")

AH

1500

4.125

Samochody z zawieszeniem IRS (Independent Rear Suspension) od sierpnia 1968

AH

1600

4.125

Typ 1 od sierpnia 1969 do sierpnia 1972

AK

1500

3.875

Typ 181 "Trekker" do sierpnia 1970

AK

1600

3.875

Typ 181 "Trekker" od sierpnia 1970

AL

1500

3.875

Typ 181 z LSD do sierpnia 1970

AL

1600

3.875

Type 181 z LSD od sierpnia 1970

AM

1300

4.375

Typ 1 "Saloon" i "Cabrio" od sierpnia 1970

AN

1600

3.875

Karmann Ghia z IRS od sierpnia 1970

AO

1600

3.875

Karmann Ghia od sierpnia 1970

AP

1600

4.375

Typ 1 z LSD od sierpnia 1970

AQ

1600

4.125

Typ 1 z LSD od sierpnia 1970 do sierpnia 1972

AR

1600

3.875

Karmann Ghia z LSD od sierpnia 1970

AS

1600

3.875

Typ 1 od sierpnia 1972

AT

1600

3.875

Typ 1 - 1303S i "Cabrio" od sierpnia 1972

AU

1600

3.875

Typ 1 - 1303S i "Cabrio" od sierpnia 1972 z LSD

BA

1300/1500

4.375

Typ 1 - Półautomatyczna skrzynia biegów od sierpnia 1968 do sierpnia 1970

BC

1300/1500

4.375

Typ 1 - Półautomatyczna skrzynia biegów od sierpnia 1968 do sierpnia 1970 - samochody z LSD

BE

1600

4.125

Typ 1 - Półautomatyczna skrzynia biegów od sierpnia 1970 do sierpnia 1971

BF

1600

4.125

Typ 1 - Półautomatyczna skrzynia biegów od sierpnia 1970 do sierpnia 1971 - samochody z LSD

BG

1300

4.125

Karmann Ghia półautomat od sierpnia 1970

BH

1300

4.125

Karmann Ghia półautomat od sierpnia 1970 - samochody z LSD

BJ

1300

4.375

Typ 1 - Półautomatyczna skrzynia biegów od sierpnia 1970

BK

1300

4.375

Typ 1 - Półautomatyczna skrzynia biegów od sierpnia 1970 - samochody z LSD

DA

1500/1600

4.125

Typ 3 osie "swing-axle" do sierpnia 1968

DB

1500/1600

4.125

Typ 3 osie "swing-axle" do sierpnia 1968 - samochody z LSD

DC

1500/1600

4.125

Typ 3 z IRS od sierpnia 1968

DD

1500/1600

4.125

Typ 3 z IRS od sierpnia 1968 - samochody z LSD

Tekst o oznaczeniach skrzyń biegów powstał dzięki materiałom nadesłanym przez Marka

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin