Maria Grodecka - Zmierzch świadomości.pdf

(1481 KB) Pobierz
106726936 UNPDF
Aby rozpocząć lekturę,
kliknij na taki przycisk ,
który da ci pełny dostęp do spisu treści książki.
Jeśli chcesz połączyć się z Portem Wydawniczym
LITERATURA.NET.PL
kliknij na logo poniżej.
106726936.001.png 106726936.002.png
Maria Grodecka
ZMIERZCH
ŚWIADOMOŚCI ŁOWCY
wszystko o wegetarianizmie
2
Tower Press 2000
Copyright by Tower Press, Gdańsk 2000
3
Co nam leży na sercu? – Wszystko nam leży na sercu. Całe
okrągłe, lekko spłaszczone na biegunach szczęście planety.
Cale owalne, elipsoidalne szczęście galaktyki. Wszystko.
Pokój narodom i pax tibi. I nawet to, żeby ci, co budują budy
dla psów, nie robili otworu budy na zachód, skąd tu, na
średnich szerokościach, wieją najprzeważniejsze wiatry i psy
marzną.
Edward Stachura
(„Cała jaskrawość”)
4
Wegetarianizm
w świecie współczesnym
Ci, którzy wybierają wegetariański sposób życia, czynią doniosły wkład
na rzecz rozwiązania światowego problemu żywienia, przyczyniają się do
zlikwidowania rzezi i tortur czujących istot, hodowanych masowo w okrut-
nych warunkach, a do swojego własnego życia wnoszą nowe miary żywot-
ności i zdrowia.
The Vegetarian Socjety
(Deklaracja)
Potocznie i najogólniej wiadomo, że wegetarianizm to bezmięsny sposób odżywiania się
pokarmami roślinnymi i nabiałowymi. Źródłosłów tej nazwy jest jednak bogatszy i bardziej
obiecujący, wyraża wiele skojarzonych z nią postulatów i oczekiwań. Łacińskie słowo „ve-
getare” znaczy rosnąć, kwitnąć, rozwijać się; „vegetus” znaczy zdrowy, silny, ochoczy; „ve-
getator” zaś to ten, który daje życie, a „vegetamen” – siła życiodajna.
Każdy, kto po raz pierwszy spotyka się z tą nazwą, najczęściej wychwytuje z niej tylko
akcent negatywny, tzn. że wegetarianizm polega po prostu na niejadaniu mięsa, i na tym ko-
niec. W istocie zaś zaprzestanie jadania mięsa stanowi dopiero pierwszy krok wiodący w
sferę różnorodnych, nowych spraw i problemów, zarówno zdrowotnych i żywieniowych, jak
też moralnych, ekonomicznych, filozoficznych i wielu innych. Sama informacja o tym, co się
jada, a czego się nie jada, to dopiero wprowadzenie do dalszych wyjaśnień dotyczących
przyczyn i motywów tego zaniechania, propozycji nowego, odmienionego jadłospisu, analizy
wymogów żywieniowych ludzkiego organizmu i wartości różnych pokarmów. To z kolei
otwiera dostęp do szerszych, bardziej ogólnych zagadnień dotyczących tego, co właściwie
chcemy osiągnąć, szukając właściwszych niż dotychczas sposobów odżywiania, i jakie wa-
runki muszą zostać przedtem spełnione. Wtedy dopiero okazuje się, że wegetarianizm obej-
muje zarówno problematykę zdrowia fizycznego i psychicznego, jak i zagadnienia ekono-
miczne, ekologiczne, moralne i kulturalne. Że nie można zmienić sposobu odżywiania, nie
zmieniając sposobu myślenia i oceniania. Wegetarianizm to zmiana stylu życia; kierunku
aspiracji, rozchwianie wielu stereotypów obyczajowych, zalegających jak ciężkie kłody na
drodze postępu i rozwoju kultury. W dalszej perspektywie prowadzi do przeobrażenia istnie-
jących światowych struktur ekonomicznych i przezwyciężenia tkwiących w nich sprzeczno-
ści i paradoksów.
Aspiracje i poglądy współczesnych rzeczników i zwolenników wegetarianizmu nie są
czymś zupełnie nowym i niespotykanym w historii. Chociaż wegetarianizm znany jest od
tysięcy lat, to jednak dotychczas traktowany był raczej jako ciekawostka i teoretyczny po-
stulat, realizowany bardzo rzadko i przez nielicznych, mimo iż wegetarianami było w prze-
szłości wielu najwybitniejszych myślicieli, pisarzy, uczonych, filozofów. Należeli do nich
m.in. Sokrates, Platon, Pitagoras, Hipokrates, Plutarch, Leonardo da Vinci, Izaak Newton,
Wolter, Goethe, Gandhi, Lew Tołstoj, Maksym Gorki, Bernard Shaw i wielu innych, równie
znakomitych. Słynna w starożytności szkoła pitagorejska traktowała bezmięsny sposób od-
żywiania jako jedno z podstawowych założeń sposobu życia godnego człowieka, umożli-
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin