Wykład IV, 29.11.2011 r.
Hominidy a czas:
· Australopitek,
· Homo habilis,
· Neandertalczyk,
· Homo sapiens,
Najwcześniejsze okresy rozwoju kultury ludzkiej:
a) Myśliwi górnego paleolitu (35 – 8 tys. lat p.n.e.)
· Koniec epoki lodowej, ocieplenie klimatu,
· Gospodarka łowiecka, podążanie za wielkimi gatunkami ssaków,
· Powstanie większości instytucji społecznych,
· Rozwój narzędzi,
· Migracje na wszystkie kontynenty,
· Pozostałości kultury Indian,
· Figurki Wenus – symbole płodności, matki, rodzicielki,
· Steatopygia – podkreślenie otłuszczonych bioder, dużych piersi,
b) Rewolucja Neolityczna (ok. 9 tys. lat p.n.e.)
· Zmiany klimatyczne (wymieranie zwierząt, ocieplenie od 13 tys. lat p.n.e.),
· Gospodarka produktywna – uprawa roli,
· Gospodarka interweniująca w przyrodę – rolnictwo, hodowla,
· Osiadły tryb życia,
· Większa ilość pracy złożonej, na początku mniejsza efektywność,
· Gromadzenie dobytku i nadwyżek produktów,
· Gwałtowny rozwój rzemiosła (ceramika, metale, tkaniny, budowle),
· Zmiany społeczne – rozbudowane kontakty, rozwój struktury, zakładanie skupisk, migracje, agresja międzygrupowa,
· Najwcześniejsza neolityzacja: Bliski Wschód, najpóźniejsza: Ameryka Północna i Południowa (ok. 1 tys. lat p.n.e., złe gleby, klimat, brak odpowiednich roślin i zwierząt),
c) Pierwsze cywilizacje (ok. 5 tys. lat p.n.e.)
· Efekt rewolucji neolitycznej – kumulacja wcześniejszych zmian,
· Żyzne dorzecze Nilu, Eufratu, Tygrysu,
· Wynalezienie pługu – nadwyżki żywności,
· Struktury społeczne – specjalizacje, podział ról, pierwsze różnice klasowe,
· Gwałtowny rozwój demograficzny,
· Natężenie styczności międzygrupowych – handel, wojny i konflikty,
· Pierwsze organizacje państwowe, poczucie odrębności narodowej, odrębność populacyjna,
· Powstanie i rozwój pierwszych miast (architektura),
· Rozwój instytucjonalnych religii,
· Pierwsze cywilizacje: sumeryjska, egipska, chińska, fenicka, Majów, Azteków,
d) Rewolucja przemysłowa (XVIII w.)
· Maszyna parowa,
· Nowa klasa – robotnicy,
· Kultura masowa,
· Społeczeństwo,
e) Rewolucja medialna
· 1993 r. – Internet w Polsce,
MORALNOŚĆ – RELIGIA
· Człowiek – zwierze moralne
SOCJOBIOLOGIA
· Człowiek ma duszę, moralność,
· Egoizm i altruizm też ewoluował,
¾ Altruizm – zachowanie kulturowe gdy jedna osoba poświęca się za drugą bez korzyści,
¾ Egoizm – wyciąganie korzyści,
· Wilson i socjobiologia:
¾ Wszystkie zachowania mają swe źródło w zachowaniach stadnych,
¾ Altruizm odwzajemniony – poświecenie rodziców dla dzieci (matka troszcząca się o dzieci, troszczy się o geny; ratowanie obcych dzieci z pożaru – przeniesienie ideału bohatera w kulturze),
¾ Memy – geny kulturowe,
¾ Zachowuj się tak jakbyś chciał by inni zachowywali się wobec ciebie,
¾ Nagroda odroczona (np. bohater, pomnik),
¾ Strefa ewolucyjna – odnawiać stabilne wzorce zachowań,
¾ Wyważone zachowanie łagodno-agresywne,
¾ Empatia – wczuwania się w odczucia drugiej osoby – komórki lustrzane, które mają ludzie,
Wykład V, 13.12.2011 r.
· W pniu mózgu są najstarsze pokłady zachowań etycznych,
· Moralność utożsamiana z religią,
· To nie religia stworzyła moralność, to umysł stworzył religię,(dobro za dobro, zło za zło, nie rób drugiemu tego co tobie nie miłe),
· Typowe sytuacje:
¾ Wojna – opowiedzieć się trzeba po jednej stronie,
AGRESJA
· Część wyposażenia genetycznego,
a) Obrona terytorialna:
· Osiadły tryb życia (wspólne terytorium, plemię, państwo),
· Walka o swoje terytorium jest zawsze dobrem,
· Over kill – wielkie zabijanie,
b) Hierarchiczność i dominacja,
c) Współzawodnictwo np. o zasoby,
d) Reprodukcja,
| | | |
Myśliwi Górnego Paleolitu Rewolucja Neolityczna Rewolucja Przemysłowa Rewolucja Medialna
REWOLICJA MEDIALNA
· Pośredni układ kultury,
· Mediamorfoza – zmiana ludzi w otoczeniu zewnętrznym, nie genetycznym (oprócz szczepień),
· Nie powtarzamy wzorców rodzinnych, np. mezalians,
· Nie powtarzamy wzorców społecznych, np. szkoła – człowiek wie więcej dzięki Internetowi,
· Jest nie do okiełznania
· Mediamorfoza:
¾ Pismo alfabetyczne - kto miał pismo ten miał władzę,
¾ Powszechna edukacja i piśmiennictwo – po 1945 r. w Polsce,
¾ Rozwój prasy – w USA koniec XIX w./XX w – duża ilość odbiorców,
¾ Mechanicznie tworzony ruchomy obraz (fotografia i film):
ð Początek USA,
ð Wielka rozrywka dla społeczności robotniczych w USA,
ð Wcześniej uczyli: ksiądz, mama, szkoła,
ð Kinematograf – 1875 r. Lumiere,
¾ Telewiza:
ð Widzieć to znaczy wiedzieć,
ð Obrazy rzeczywistości,
¾ Ucyfrowienie informacji:
ð Wszystkie media, które były analogowe są teraz oparte na konstrukcje nietematyczno-fizycznym (kod 0 i 1-kowy),
ð Internet = wszystko, świat,
ð Wszystkie media w Internecie, Internet przestrzenią dla mediów,
¾ Mobilność medialna:
karolina.s1604