TRD.doc

(230 KB) Pobierz
1

1.Warstwa odsączająca i odcinająca

Warstwa podbudowy pomocniczej, służąca do odprowadzania wody z nawierzchni lub gruntu. Materiałami przy wykonywaniu warstw odsączających są:

- piaski

- żwir i mieszanka

- miał kamienny (tylko w-wa odcinająca)

 

Jeżeli kruszywo przeznaczone do wykonania warstwy odsączającej nie jest wbudowane

bezpośrednio po dostarczeniu na budowę i zachodzi potrzeba jego okresowego składowania,

to Wykonawca robót powinien zabezpieczyć kruszywo przed zanieczyszczeniem i zmieszaniem

z innymi materiałami. Podłoże w miejscu składowania powinno być równe, utwardzone i dobrze

odwodnione. Woda nie powinna pochodzić ze źródeł budzących wątpliwości, nie może wydzielać

zapachu gnilnego ani nie posiadać zawiesiny.

Do wykonania warstw odsączających stosuje się:

- równiarki,

- walce dostosowane do rodzaju kruszywa i do wielkości zagęszczanej powierzchni oraz ubijaki mechaniczne i płyty

wibracyjne do zagęszczenia w miejscach trudno dostępnych dla innego sprzętu,

- drobny sprzęt ręczny do rozkładania i profilowania ręcznego w miejscach, gdzie sprzęt mechaniczny nie może

mieć zastosowania lub inny sprzęt zaakceptowany przez Kierownika Projektu.

Kruszywo można przewozić dowolnymi środkami transportu w warunkach zabezpieczających je przed

zanieczyszczeniem, zmieszaniem z innymi materiałami, nadmiernym wysuszeniem i zawilgoceniem.

Kruszywo powinno być rozkładane w warstwie o jednakowej grubości, przy użyciu

równiarki z zachowaniem wymaganych spadków i rzędnych wysokościowych.

Grubość rozłożonej warstwy luźnego kruszywa powinna być taka, aby po jej

zagęszczeniu osiągnięto grubość projektowaną.

 

Warstwa podbudowy pomocniczej uniemożliwiająca przenikanie cząstek podłoża do warstw leżących powyżej.

 

Piasek do wykonania warstw powinien spełniać następujące warunki:

a) szczelności, określoną zależnością:

 

D15/d85<=5

gdzie:

D15 - wymiar sita, przez które przechodzi 15% ziarn warstwy odcinającej

d85 - wymiar sita, przez które przechodzi 85% ziarn gruntu podłoża.

b) zagęszczalności, określony zależnością:

 

U=d60/d10>=5

gdzie:

U - wskaźnik różnoziarnistości,

d60 - wymiar sita, przez które przechodzi 60% kruszywa tworzącego warstwę odcinającą,

d10 - wymiar sita, przez które przechodzi 10% kruszywa tworzącego warstwę odcinającą.

 

Technologia ta sama dla obu warstw

 

2. Wypełniacz MMA

 


Zadania

Utworzenie wraz z asfaltem zaprawy bitumicznej  wiąrzącej ze sobą grubsze ziarna kruszywa

Wypełnienie wolnych przestrzeni pomiędzy grubszymi ziarnami kruszywa

Zmniejszenie wrażliwości temperaturowej lepiszcza

Stworzenie odpowiedniej urabialności przez masę bitumiczną

Rodzaje:

Podstawowy   mączka kamienna pochodząca ze skał osadowych zasadowych

Zastępczy       mączka kamienna pochodząca z innych rodzajów skał lub odpadów przemysłowych

Specjalny       spełnia dodatkowe funkcje w masie bitumicznej (większa   ciągliwość, stabilność ,adhezja, np mączka gumowa

Bitumowany   produkowany ze skal nasyconych asfaltem, przemiał grysów lakierowanych lub otoczenie maczki w mieszance

 

 

3. Wbudowanie MMA

 

 

MMA są układane z zastosowaniem specjalnych maszyn – UKŁADAREK (inne nazwy - rozkładarka, rozściełacz).

Układarka umożliwia:

znaczny postęp robót,

rozłożenie MMA warstwą o równomiernej grubości i szerokości,

wstępne zagęszczenie warstwy.

Występują układarki na podwoziu gąsienicowym i kołowym.

 

 

Kontrola MMA przed dopuszczeniem do układarki:

kontrola temperatury – w przypadku przekroczenia wartości min. lub max. - odrzucić,

ocena wizualna MMA – jednorodność otoczenia ziaren asfaltem, ew. rozsegregowanie MMA,

zanieczyszczenia obce, kształt MMA na samochodzie.

Warunki atmosferyczne: min. 5°C, wiatr<16 m/s. Samochód podjeżdża do układarki tyłem i dotyka kołami rolek w układarce. Następnie podnosi skrzynię i zrzuca MMA do zasobnika układarki.

 

Oprócz „kąta natarcia” deski na właściwości ułożonej warstwy z MMA mają wpływ:

Ilość MMA przed ślimakiem (za mała – opadanie deski, za duża – podnoszenie się deski) – regulacja prędkością przenośnika zgrzebłowego, otwarciem wrót, prędkością obrotów ślimaka.

Prędkość układarki – zmiany prędkości układarki wymagają zmiany parametrów zagęszczania przez

deskę. Inaczej warstwa przed zagęszczaniem przez walce będzie nierównomiernie zagęszczona.

Jednorodność MMA i jej temperatury.

W nowoczesnych układarkach jest mechanizm blokowania deski

 

Układarka jest wyposażona w system kontroli poziomu układania MMA. System ma czujnik odczytujący rzędne odniesienia i układ umożliwiający wprowadzenie ew. korekt położenia deski.

 

Wykonanie spoiny podłużnej:

O ile to tylko możliwe zaleca się układać MMA całą szerokością jezdni, bez „zimnej” spoiny podłużnej.

Można użyć jednej układarki lub dwóch (trzech), układających równoległe pasy i pracujących z

przesunięciem około 15-20 metrów.

 

O ile trzeba wykonać spoinę, to:

zimna krawędź musi być pionowa (docięcie nożem założonym na bęben walca, układanie do deski lub kantówki),

należy ją posmarować asfaltem przed dobudowaniem gorącej MMA

ustawienie układarki w przekroju poprzecznym:


 

 

4. Technologia powierzchniowego utrwalenia

 

POWIERZCHNIOWE UTRWALENIA

Należą do najstarszych technologii bitumicznych.

Zapewniają uszorstnienie i uszczelnienie nawierzchni. Konieczna jest wystarczająca nośność

nawierzchni.

 

Kolejne czynności:

1. Oczyszczenie podłoża (szczotka mechaniczna).

2. Skropienie lepiszczem (skrapiarka).

3. Rozsypanie kruszywa (rozsypywarka),

4. Wałowanie (walec na kołach ogumionych),

5. Usunięcie luźnych ziaren kruszywa (szczotka mechaniczna)

 

5. SOSN

 

SOSN- narzędzia umożliwiające administracji drogowej kontrolę i całkowitą ocenę stanu sieci dróg, a także planowanie remontów i napraw wystepujących uszkodzeń.

Zadania- Ocena stanu uszkodzeń za pomocą oceny wizualnej; Wizualna ocena stanu uszkodzeń-okres wiosenno-letni; Podział dróg na tzw. odcinki spisowe o długości od 0,5 do 3 km; Pomiar uszkodzeń na odcinku o dł 100m

Cel Systemu- Sformułowanie jednolitych zasad prowadzenia badań diagnostycznych i metody wnioskowania dla celów planowania; Uzyskanie danych do kształtowania polityki utrzymania dróg; Uzyskanie kryteriów technicznych dla podziału środków finansowych na remonty dróg; Uzyskanie danych do wstępnego zlokalizowania remontów nawierzchni drogowej i zakres ich planowego wykonania; Wdrażanie do stosowania nowoczesnych metod diagnostycznych nawierzchni drogowych.

Priorytety; stan spękań, równość podłużna, koleiny, stan powierzchni, własciwości przeciwpoślizgowe

 

6. Przekrój konstrukcji nawierzchni półsztywnej

 

NAWIERZCHNIA ASFALTOWA ZE SZTYWNĄ PODBUDOWA

Podbudowa zawiera warstwy spoiwem hydraulicznym

– chudy beton,

– kruszywa stabilizowane cementem,

– grunty stabilizowane spoiwami.

 

 

 

 

 

KONSTRUKCJA NAWIERZCHNI - warstwa lub zespół warstw służących do

przejmowania i przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże gruntowe

i zapewniających dogodne warunki ruchu w założonym okresie eksploatacji drogi,

o WARSTWA ŚCIERALNA – górna warstwa konstrukcji nawierzchnia – służy przede

wszystkim do zabezpieczenia warstw konstrukcyjnych przed bezpośrednim

oddziaływaniem ruchu i infiltracją wody. Warstwa ścieralna może być również

warstwą konstrukcyjną,

o WARSTWA WIĄŻĄCA – jest warstwą konstrukcyjną – służy do przekazywania

naprężeń na podbudowę. Warstwa wiążąca może być połączona w jedną warstwę

z podbudową,

o PODBUDOWA - dolna część konstrukcyjna nawierzchni służąca do przenoszenia

obciążeń od ruchu na podłoże. Podbudowa może składać się z podbudowy

zasadniczej i pomocniczej,

o PODBUDOWA ZASADNICZA - górna część podbudowy, podstawowa nośna

część konstrukcji nawierzchni,

o PODBUDOWA POMOCNICZA - dolna część podbudowy, oprócz funkcji nośnych

może spełniać funkcję warstwy mrozoochronnej, odsączającej lub odcinającej,

PODŁOŻE DROGOWE - grunt rodzimy lub nasypowy niewysadzinowy,

doprowadzony do odpowiedniej nośności (grupa nośności G1), zalegający pod

nawierzchnią do głębokości przemarzania, nie mniej jednak niż do głębokości, na

której naprężenia pionowe od największych obciążeń użytkowych wynoszą ≤0,02

MPa,

o PODŁOŻE ULEPSZONE – podłoże, któremu poprawiono nośność, spełniające

wymagania podłoża drogowego. Granica pomiędzy ulepszonym podłożem,

a podbudową pomocniczą może być umowna.

7. Istota działania (pracy) podbudowy z kruszywa niezwiązanego stabilizowanego mechanicznie.

KRUSZYWO STABILIZOWANE

MECHANICZNIE

• Rodzaje stosowanych kruszyw:

– Kruszywo łamane,

– Kruszywo naturalne,

– Żużel kawałkowy.

• Grubość układanej warstwy 12÷20 cm

• Do nawierzchni KR1-KR6

PODBUDOWA KSM WYKONANIE ROBÓT

przygotowanie podłoża

warunek szczelności - D15/d85 5

o ile nie jest spełniony - stosować geotekstylia

mieszanka kruszyw produkowana w mieszarce zapewniającej otrzymanie jednorodnej mieszanki

transport - bez rozsegregowania i wysychania

rozłożenie mieszanki (równiarki lub układarki) warstwą o jednakowej grubości, tak tak by po

zagęszczeniu H było równe Hproj

grubość pojedynczo układanej warstwy – do 20cm

wopt wg normalnej próby Proctora, z tolerancją (-20%, +10% wartości wopt)

obowiązują ogólne zasady zagęszczania

zagęszczanie walcami stalowymi (statyczne do 10x, wibracyjne 2-3x) lub ogumionymi (4-6x) ew.

płyty i ubijaki w miejscach trudno dostępnych

wskaźnik zagęszczenia co najmniej 1,00 lub 1,03

jeżeli nie można określić wskaźnika kontrola zagęszczenia oparta na EII/EI 2,2

MATERIAŁY DO ULEPSZANIA KRUSZYWA

• W przypadku zbyt słabych właściwości kruszyw lub względów ekonomicznych:

– Proporcje kruszywa łamanego i naturalnego

– Cement portlandzki

– Wapno

– Aktywny popiół lotny

– Żużel granulowany

• W przypadku zbyt dużego wskaźnika piaskowego:

– Nieaktywny popiół lotny

8. Stabilizacja gruntu cementem na miejscu

Wykonanie podbudowy zasadniczej i pomocniczej (kruszywo/grunt) lub ulepszonego podłoża (grunt).

Kruszywa

uziarnienie – min. 30% na sicie 2mm, max. 15% poniżej 0,075 mm,

zanieczyszczenia organiczne – wzorzec,

zanieczyszczenia obce – do 0,5% wag.

siarczany w przeliczeniu na SO3 – do 1%

Grunty

uziarnienie – sprawdzenie na 4 sitach (100% poniżej 40 mm, max. 20% poniżej 0,002 mm),

granica płynności WL max. 40%,

wskaźnik plastyczności IP max. 15%,

części organiczne – max. 2% wag.,

pH od 5 do 8,

siarczany w przeliczeniu na SO3 – do 1%

Grunty nie spełniające w/w wymagań można ulepszać chlorkiem wapniowym, wapnem lub popiołami lotnymi.

Zalecana zawartość ziaren poniżej 0,075mm - do 15%.

Decydujące o przydatności gruntów są wyniki badania wytrzymałości na ściskanie.

Cement

portlandzki klasy 32,5

portlandzki z dodatkami

hutniczy.

Woda – czysta (pitna z wodociągu - bez badań).

Wymagania technologiczne:

temperatura powietrza min. 5°C,

brak opadów deszczu, podłoże nie jest zamarznięte,

zagęszczanie walcami stalowymi lub ogumionymi,

obowiązują ogólne zasady zagęszczania,

zaleca się unikać spoin roboczych (wykonanie “całą szerokością”),

krawędź pionowa, zwilżona przed dobudowaniem sąsiedniego pasa (tylko, gdy przerwa >60 minut),

przesunięcie spoin roboczych – min. 30 cm (podłużna) i min. 1 metr (poprzeczna),

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin