Psychologia rozwojowa.doc

(285 KB) Pobierz

 

 

Przygotowała: Sandra S.          sansik@wp.pl

 

 

 

 

Temat I

Wczesne dzieciństwo; Zmiany rozwojowe niemowlęcia.

 

Noworodek

To dziecko, które posiada normę wagową, wzrost (od 51-52 cm)

Dziecko wchodząc w nowe środowisko musi:

-oddychać samodzielnie

-pojawiać się niezależne krążenie krwi

-wydalać niepotrzebne produkty ze swego organizmu.

Noworodek ma tzw. wzorzec snu i czuwania, budzi się, kiedy jest głodny, ma mokro, coś go boli. Noworodek przychodzi na świat z całym zespołem odruchów bezwarunkowych. Dzieli sieje na takie, które pozostają na cale życie, odruch źreniczny, są też takie, które zanikają ok. 2 miesiąca życia np.:

-odruch Moro (odruch obejmowania)

-odruch marszu automatycznego

-odruch nurka (dziecko ujęte w pasie to przyjmuje pozycję do nurkowania)

-odruch stepowania

-odruch zaciśnięcia piąstki na palcu matki

-odruch szermierza -jeżeli skręci się główkę w prawą stronę, to dziecko też skręci  prawą rączkę i nóżkę w tę stronę

-odruch oczno - karkowy

-odruch  Babińskiego - gdy podrażnimy dziecko w stopę to dziecko podnosi ją do góry

Wrażliwość noworodka:

-reaguje  na bodźce świetlne - potrafi przez pewien czas utrzymać wzrok na poruszającym się przedmiocie.

-słuch po pewnym czasie się wyostrza - dziecko doskonale różnicuje głos innych osób

-zmysł skórny -jest w tym okresie bardzo wrażliwy. Zmysły skórne odgrywają ważną rolę w kontaktach z matką. On decyduje o późniejszym rozwoju dziecka. Dziecko jest blisko matki, ma poczucie bezpieczeństwa.

-    Za główne osiągnięciem w zakresie rozwoju ruchowego można uznać: p i o n i z a c j ę   c i a ł a ( dziecko utrzymuję postawę pionową i –od wieku około 10 miesięcy-potrafi samodzielnie ją przybierać), z d o l n o ś ć  d o  s a m o d z i e l n e g o  p r z e m i e s z c z a n i a  s i ę ( od wieku około 9 miesięcy- za pomocą tzw. raczkowania i chodzenia z przytrzymywaniem, po ukończeniu 1. roku- za pomocą chodzenia samodzielnego) i  o p a - n o w a n i e  s p e c y f i c z n i e  l u d z k i e g o  c h w y t u

-    p ę s e t o w e g o (w wieku około 9 miesięcy), w którym kciuk jest przeciwstawny pozostałym palcom ( zwłaszcza wskazującemu).

-    Rozwija się m y ś l e n i e  s e n s o r y c z n o-m o t o r y c z n e, zwłaszcza podczas czynności manipulacyjnych.

-    Postępująca koordynacja schematów poznawczych, odzwierciedlających powiązania między wykonywanymi ruchami a danymi spostrzeżeniowymi, pozwala na pojawienie się   i n t e n c j o n a l n o ś c i   d z i a ł a n i a. Dziecko wykonuje czynności prowadzące do uzyskania pożądanego efektu ( np. potrząsa grzechotką dla wywołania charakterystycznego dźwięku, krzyczy, by przywołać matkę).

-    Na ten okres przypada z r o z u m i e n i e  s t a ł o ś c i  p r z e d m i o t u. Oznacza to, ze dziecko zaczyna dostrzegać przedmiot jako złożoną, wieloaspektową jedność, a zarazem zdawać sobie sprawę z tego, że posiada on obiektywny byt, istnieje niezależnie od wykonywanych z nim czynności i od tego, czy znajduje się aktualnie w polu widzenia. Obiektywizacja ta dokonuje się stopniowo między końcem 1. roku życia a wiekiem 18 miesięcy.

-    Dochodzi do o d k r y c i a  w ł a s n e j  o d r ę b n o ś c i, od reszty świata, czego przejawem jest rozpoznanie się w lustrze.

-    W zakresie rozwoju mowy, podstawowym kierunkiem zmian jest  z d o l n o ś ć   r o z u  m i e n i a   s ł ó w. Ok. 2 miesiąca dziecko zaczyna gruchać -grr, gtt. A ok. 6 miesiąca gruchanie przechodzi w gaworzenie-sylaby –ma, ma Są to więc  p o c z ą t k i  m o w y   w ł a ś c i w e j, opartej na symbolicznej funkcji języka.

-    Kształtujące się możliwości poznawcze i językowe dziecka rzutują na jego k o n t a k t y     z  o t o c z e n i e m  s p o ł e c z n y m. Pod koniec wieku niemowlęcego dziecko wykazuje szczególne zainteresowanie bodźcami społecznymi i dobrze odróżnia osoby znane od obcych

-    Dostrzec można przejaw trwałego przywiązania dziecka do określonych osób ( zwłaszcza matki), co można uznać za  r o d z e n i e  s i ę  u c z u ć  o  c h a r a k t e r z e  s p o ł  e c zn y m .

 
Temat II
Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny

 

 2. DZIECIĘCE TEORIE UMYSŁU- Okres poniemowlęcy    

Jest to okres od ł do 3 roku życia

SYNKINEZJE - szereg ruchów przy chodzie dziecka, które jeszcze nie są skoordynowane.

Pod koniec 3 roku dziecko potrafi już bardzo wiele 3 kołowym rowerku, skręcać pod kątem prostym. Potrafi również opianować tzw. praksje - ruchy narzędziami.

Percepcja (spostrzeganie)

   Spostrzeganie synkretyczne (globalne) - dziecko nie potrafi wyodrębnić tego. co ważne w przedmiocie.

   Wielozmysłowe (polisensoryczne) - dziecko bardzo dokładnie bada otaczający go świat

   Spostrzeganie relacji przestrzennych - zaczyna dostrzegać kształty,

Uwaga jest mimowolna, łatwo ulega rozproszeniu, koncentruje bardzo  krótko (17 minut)

Wyobraźnia ma charakter wyobraźni odtwórczej.

Dzieci potrafią naśladować czynności wcześniej zaobserwowane u dorosłych obserwuje zachowanie matki. Jest to dowodem istnienia wyobraźni dziecka.

 Pamięć ma charakter pamięci odroczonej np.: szukanie przedmiotu wid/i wcześniej a schowanego przez matkę.

Okres Latencji - okres, po którym dziecko szuka ukrytego przedmiotu

    na początku 2roku dzieci rozpoznają osoby lub przedmioty p upływie 2-3tygodni

• pod koniec 2 roku po 2 miesiącach

• w wieku 3lat- po przerwie kilkumiesięcznej

• w wieku 4 lat - po upływie roku.

Amnezja dziecięca - nie pamiętamy wydarzeń i sytuacji z okresu niemowlęctwa i poniemowlęctwa. Nie zostają też ślady pamięciowe z okresu wczesnego dzieciństwa. Pamięta się luźne oderwane obrazy. Istnieje wzajemna relacja między czynnikami natury genetycznej a środowiskiem

            Wiek przedszkolny

Procesy percepcyjne:

Wrażenia spostrzegane globalnie, nie spostrzegane selektywnie:

-   wzrasta wrażliwość wzrokowa - wzrasta ostrość wzroku o 40% (7 latek rozpoznaje figurkę z odległości 1m.)

-   wzrasta różnicowanie barw -jednak gorzej jest już z odcieniami

Spostrzeżenia są globalne. Dziecko spostrzega to, co związane jest z  działaniem, zaspokajaniem potrzeb. Dziecko widząc obrazek nie potrafi dobrze rozpoznać, co na tym obrazu się dzieje. Rozwijają się też wrażenia słuchowe. Spostrzeganie przestrzeni

-    spostrzega subiektywnie — ocenia wielkość przedmiotów zależnie od odległości a nie od ich obiektywnych wymiarów

-    zaczyna orientować się w najbliższej przestrzeni. Spostrzega przestrzeń w sposób subiektywny

-    dzieci dobrze odróżniają kształty, ważny kształt, a nie położenie przedmiot! Dziecko żyje chwilą czasu. Ma bardzo subiektywne poczucie czasu Żyje teraźniejszością.

-     Dziecko przeżywa trzy momenty czasowe:

-   początek czynności

-   trwanie

-    zakończenie. Dziecko nie potrafi zrozumieć pojęć czasowych takich jak pory roku, tygodnia czy miesięcy.

     Rozwój pamięci:

Pamięć ma charakter pamięci mimowolnej. Dziecko zapamiętuje bez zamiaru zapamiętania. Dziecko z...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin