projekt badania marketingowego s.k..doc

(31 KB) Pobierz

PROJEKT BADANIA MARKETINGOWEGO

N/T PREFERENCJI I POTRZEB UŻYTKOWNIKÓW SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO PC

 

1.      Problem decyzyjny.

 

Firma komputerowa PPHU S&B Computer sp.c. z Krobi prowadzi na terenie byłego województwa leszczyńskiego sieć pięciu sklepów i jedną hurtownię ze sprzętem komputerowym. Firma, chociaż działa na rynku dość krótki okres czasu, to zdobyła już w miarę ugruntowaną pozycję na rynku, ma już bardzo wielu stałych klientów zarówno instytucjonalnych jak i prywatnych (indywidualnych). Na przestrzeni kilku miesięcy firma pragnie wprowadzić na rynek najnowszy komputer PC z procesorem AMD K6-3 500 MHz, który jest tańszy o ok. 30% od odpowiadającego mu komputera PC z procesorem Intel Pentium III 500 MHz. Obydwa komputery posiadają te same osiągi, szybkość i wydajność. Komputer ten firma chce sprzedawać jak najszerszej rzeszy klientów. Dodatkowymi atutami skłaniającymi do zakupu tego komputera jest przedłużona gwarancja, solidny serwis i możliwość zakupu urządzeń peryferyjnych do tego komputera po promocyjnych cenach. Firma chciałaby wiedzieć komu z potencjalnych klientów mogłaby skierować ofertę odnośnie wymienionego sprzętu.  W związku z tym firma zwróciła się ona z prośbą o przeprowadzenie badania marketingowego związanego z powyższym problemem.

 

2.      Potrzeby informacyjne.

 

Chcemy się dowiedzieć czy i jakim sprzętem dysponuje respondent. Jakie są jego preferencje, czy przywiązuje uwagę do marki, czy przywiązuje uwagę do pozycji rynkowej sprzedawcy, czy względy finansowe decydują o zakupach. Dodatkowo chcielibyśmy poznać opinię klienta o sklepach, obsłudze i kompetencjach osób pracujących w firmie..

 

3.      Proces doboru próby.

 

Informacji mogą udzielić nam klienci przychodzący do sklepów. Jednostką próby będzie klient, który zostanie poproszony o wzięcie udziału w badaniu. Ustaliliśmy, że próba będzie składać się z 300 jednostek (uczestników badania).

Wstępnie obliczyliśmy, że wielkość populacji badanej wynosi ok. 900 osób. Są to osoby które są klientami  sklepów należących do firmy (ustalono to na podstawie spisu faktur i rachunków wystawionych przez firmę).

Dobór próby będzie przeprowadzony metodą losowania systematycznego z operatu. Operatem losowania będzie alfabetyczny spis klientów znajdujący się w komputerowej bazie danych firmy. Interwał losowania wynosi:

 

K=900/300=3

 

Oznacza to że do próby wylosowana zostanie co trzecia osoba z bazy danych klientów firmy.

 

4.      Forma  pomiaru.

 

Do przeprowadzenia badania zostanie zaangażowanych 5 ankieterów. Każdy z nich będzie musiał przeprowadzić 60 badań.

Podstawowym instrumentem pomiarowym będzie ankieta z 14 pytaniami skierowana bezpośrednio do respondenta. Zadaniem ankietera będzie bezpośrednie dotarcie do wylosowanego przedstawiciela próby i przeprowadzenie wywiady bezpośredniego przy pomocy wyżej wymienionego instrumentu pomiarowego. W zamian za pomoc w wypełnieniu ankiety, respondent zostanie nagrodzony gadżetem firmowym w formie długopisu, breloka, kalendarzyka itd. Ustalono, że wszyscy uczestnicy badania mogą wziąć udział w losowaniu nagrody, którą może być jedno z urządzeń peryferyjnych do komputera (udział respondenta w losowaniu zależy od niego, ponieważ ankieta z założenia jest anonimowa).

              Badanie odbywać się będzie w okresie dwóch tygodni w miesiącu lipcu. Na opracowanie wyników przeznaczono także dwa tygodnie. Wyniki ankiety zostaną opracowane w formie raportu na podstawie którego zostaną podjęte odpowiednie decyzje.

 

5.      Budżet  i harmonogram badań.

 

Ze względu na wąskie środki które firma chce przeznaczyć na przeprowadzenie badania, postanowiono ustalić budżet przeznaczony na to badanie odpowiednio dostosowany do możliwości finansowych firmy.

Na koszty badania będą składały się następujące składniki:

·        Opracowanie instrumentu pomiarowego (ankiety)                 1000zł

·        Techniczne przygotowanie ankiety (druk, rozprowadzenie)    200zł

·        Szkolenie ankieterów                                                                                                         500zł

·        Wynagrodzenie ankieterów (5 ankieterów x 60 ankiet x 30zł/ankieta)                            1500zł

·        Opracowanie wyników badania i sporządzenie raportu z badania 1000 zł

·        Pozostałe koszty (upominki dla respondentów, nagroda) 1000zł

Razem - koszt badania              4700 zł

 

Harmonogram badania                                            

 

·         15 - 20 czerwca - utworzenie instrumentu pomiarowego niezbędnego do badań

·         20 - 30 czerwca - szkolenie ankieterów

·         1 - 15 lipca - przeprowadzenie badania w formie ankiety bezpośredniej

·         15 - 30 lipca opracowanie wyników badania i wyciągnięcie wniosków w formie raportu przedstawicielom firmy komputerowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyższa Szkoła Marketingu

i Zarządzania w Lesznie

 

 

Kwestionariusz ankiety

 

ANKIETA

 

BADANIE PREFERENCJI I POTRZEB UŻYTKOWNIKÓW SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO ORAZ OPINIA KLIENTÓW NA TEMAT FIRMY

PPHU S&B COMPUTER

 

NR EWID:

 

Szanowni Państwo!

 

Poniższa ankieta ma na celu poznanie Państwa opinii n/t sprzętu komputerowego oraz działalności naszej firmy.

 

Prosimy o zaznaczanie we właściwych kratkach (      ) swoich odpowiedzi za pomocą znaku X lub wpisywanie ewentualnych odpowiedzi w miejscach wykropkowanych.

 

1.      Czy posiadają Państwo u siebie sprzęt komputerowy?

    Tak

              Nie  (jeśli nie, to proszę przejść do pytania 8)

2.      Do czego Państwo wykorzystujecie posiadany sprzęt komputerowy?

Do zabawy,

Do nauki

Do pracy biurowej

Do zastosowań graficznych

Do programowania

5.      Jaki procesor funkcjonuje obecnie w Pańskim sprzęcie? (proszę podać prędkość MHz)

PENTIUM I ............MHz                                          AMD K5 ............MHz

PENTIUM II ...........MHz                                          AMD K6 ...........MHz

PENTIUM III ..........MHz                                          CYRIX...............MHz

WINCHIP................MHz                                          INNY (jaki?)........................

6.      Jakie urządzenia peryferyjne posiadają Państwo przy swoim sprzęcie?

Modem                                                                                    Nagrywarkę CD

Drukarkę                                                                                    Skaner

Karta TV                                                                                    Akcelerator 3D

DVD                                                                                                  Inny (jaki?)..........................

7.      Czy posiadany sprzęt w pełni zaspokaja Państwa wymagania pod względem szybkości i wydajności?

Tak, w zupełności,

Tak, prawie,

Nie zawsze

Nie

8.      Czy posiadany przez Państwa sprzęt ma jeszcze możliwości rozbudowy? (wymiana procesora, zwiększenie pamięci itd.)

Tak, ogromne, (proszę odpowiedzieć na pytanie 7)

Tak, jeszcze minimalne

Nie

Nie wiem,

9.      Jeśli komputer posiada jeszcze duże możliwości rozbudowy, to czy wymieniliby go Państwo na nowy?

Nie ma takiej potrzeby

Tak , jeśli to będzie możliwe,

Rozbudowywałbym (łabym), w miarę możliwości

Nie wiem

11.  Czy zamierzacie Państwo w najbliższym czasie zakupić sprzęt komputerowy?

Tak,

Nie,

Nie wiem,

13.  Która z poniższych nazw jest państwu znana? (zakreślić znane)

AMD                                                        IBM                                                        CYRIX

CREATIVE                                          MICROSOFT                            MOTOROLA             

STB                                                        ASUS                                          LG             

              INTEL                                          3COM                                          RIVA TNT

SAMSUNG                                          QUANTUM                                          ATREND  

14.  Na co zwróciliby państwo uwagę przy zakupie sprzętu komputerowego?

Marka                                          Warunki gwarancji                            Serwis

Wygląd                                          Rzetelność obsługi                            Osiągi

Warunki płatności              inne (jakie?)

16.  Jaką kwotę są Państwo w stanie wydać na zakup sprzętu komputerowego?

Do 3000 zł

3000-4000 zł

4000-5000 zł

pow. 5000 zł.

17.  Czy w procesie zakupu dodatkowe walory (różne od standartowych) odgrywają dla Państwa ważną rolę?

Tak

Raczej tak

Nie przykładam do tego wagi

Nie wiem

18.  Co zdecydowało o tym, że zostali Państwo naszym klientem?

Niskie ceny

Jakość

Szybkość i obsługi

Kompleksowość obsługi

Bogata oferta

Łatwość złożenia zamówienia

Krótkie terminy realizacji zamówień

Inne (jakie?)..........................................

19.  Co państwo sądzą na temat poziomu obsługi klienta w naszej firmie?

Bardzo dobra

Dobra

Ani dobra, ani zła

Zła

Nie mam zdania

 

 

 

A teraz proszę Państwa o kilka słów o sobie

 

Płeć

              Kobieta

              Mężczyzna

W jakiej wielkości miejscowości Państwo mieszkają?

              Wieś

              Miasto do 10000 mieszkańców

              Miasto pow. 10000 mieszkańców

Wiek

              Poniżej 20 lat

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin