SOBÓR JEROZOLIMSKI I.pdf

(512 KB) Pobierz
244215644 UNPDF
SOBÓRJEROZOLIMSKII„KLAUZULA”JAKUBA
244215644.001.png
obór Jerozolimski jest tym wydareniem,podcaktóregoapadładecyjaotym,żechrecijan
pochodącychpogannieobowiąuj PrawoMojżeowe.
W Nowym Testamencie mamy dwa opisy tego wydarzenia:
WceniejyawartywLiciedoGalatówipóniejąrelacj wŁukaawdiejachpotolkich
Ga 2:1-10Bp„PocternatulatachnówudałemidoJeroolimyBarnabą,abierająceobą
Tytua(2)Udałemitampodwpływemotrymanegoobjawieniaiotwarciewytkim,ana
oobnocitym,którycieąicególnympoważaniem,predtawiłemtredewangelii,którą
głoporódpogan Chciałem bowiem, bym przypadkiem - czy to teraz, czy kiedy indziej - nie biegł
daremnie (3)TymcaemnawetmojegowpółtowaryaTytua,którybyłGrekiem,niemuano
doobreania(4)aływibracia- którypodtpniewdarliidona,abypodpatrednapoób
życia,opartynawolnoci,jakąmamydikiChrytuowiJeuowi- chcieli na uczynid
niewolnikami (5)LecnieutąpilimyaniprechwilichżądaniuChodiłoprecieżoto,by
achowadprawdewangeliiwródwa(6)Coadotych,którycieąipoważaniem- nie
obchodzi mnie, jacy onikiedybyliBógniepatrynawyglądcłowieka- otóżci,cieącyi
poważaniem, żadnych uzupełnieo mi nie zlecili (7)Wrcpreciwnie...,Jakub,KeaiJan,uważani
ailary,podalircemnieiBarnabienanakwpólnotyMymymielipójddopogan,oninatomiat
doŻydów(10) Mielimy również pamitad o ubogich, co też kwapliwie czyniłem
Pawełpodajejako powódudaniaidoJeroolimyobjawieniejakieotrymałDiejeppodająteż
innyewntrnypowódpodróży PawłaiBarnabydopotołów Dz 15:1-2Bp„Niektóry
prybywającyJudeinaucalibraci'JeżelinieotaniecieobreaniwedługwycajuMojżeowego,
niemożeciebydbawieni'(2)Ponieważwywołałotoniemałeamieanieipórmidynimia
PawłemiBarnabą,dlategopotanowili,żePawełiBarnabaorakilkuinnychporódnichudadąi
wtejprawiedoapotołówitarychwJeroolimie”
Napotkaniupotołamipojawilii„aływibracia” D155Bp„preciwiliitemuniektóry
nawróceniektyaryeuówipowiedieli'Trebaichobowiąaddoobreaniaiachowania
PrawaMojżeowego'” Niemiałotojednakwpływu na uznanie przez „ilaryKocioła” nauczania
Pawła,któremupoleconoaby nic nie dodawał do głozonej Ewangelii „owolnociwJeuie”.
Jedynymnakaemjakiotrymałbyłatrokaoubogich, jak można by wniokowad na podstawie
Pierwszego LitudoKoryntianchodituokładkipieniżne na Kociół Jerozolimski:
1Kor 16:1-3Bp„Wprawiebiórkioiarnarecwitych,trymajcieiarądeo,jakiewydałemw
KociołachGalacji(2)Niechkażdywaconiedielodkładaobieigromadiocdnoci,abynie
urądadbiórkidopierowówca,gdyjaprybd(3)koroaprybd,wówcaprelwae
darylitamipolecającymidoJeroolimyaporednictwemtych,którychunacieaodpowiednich”
RelacjaŁukaajetbardiejrobudowanaipodajewielecegółówniewpomnianychprePawła
Spory w Antiochii wywołaneprze prybyów JudeitajaiprycynawyprawyPawłaiBarnabydo
JeroolimyNaebraniupotołówitarychbyliaryeueoponują za koniecnocią
achowywaniaprenawróconychpoganobrzezania i Prawa. Jako pierwszy zabiera głow Piotr:
Dz 15:7-11Bp„Kiedyjużdoddługonadtymdykutowano,abrałgłoPiotr'Bracia,wiecie, że Bóg
wybrał mnie od dawna poród wa, aby poganie włanie z moich ut ułyzeli łowa dobrej
nowiny iuwieryli(8)Bógnającyercawiadcyłanimi, udzielając im Ducha Świtego, tak amo
jak i nam (9)Niewprowadałteżżadnejróżnicymidynamianimi,ocycającwiarąicherca(10)
Wobec tego czemu kuicie Boga, wkładając na uczniów jarzmo ,któregoaniojcowienai,animy
aminiemoglimyudwignąd?(11) Jednak dziki łace Pana Jezua wierzymy, że bdziemy tak amo
zbawieni, jak i oni'.
wPiotrprypomina,żetoonjakopierwyotałpowołanydoochrceniapoganina Korneliusza i
jegorodiny,któryotrymalidarDuchapomimo braku pryjcia judaizmu (por Dz 10). Dla Piotra
tanowitodowód,żebawienie dotpne jest dla wszystkich („tak samo [my] jak i oni”) jedynie w
łaceJeuaPrymuanienawróconychpogandoprzestrzegania Prawanaywapotoł„ kuszeniem
Boga”.
(Wartowróciduwagnabieżnod poglądów wPiotraiPawła).
gdykoocyłodewałiJakub
Dz 15:19-21Bp„Dlategoąd,że nie należy czynid trudnoci tym poród pogan ,którynawracają
idoPana(20)Należyjednaknapiadim , aby powstrzymali si od oiar nieczystych składanych
bogom, od nierządu, od pokarmów ze zwierząt uduszonych i krwi .(21) Od dawna bowiem w
miatachątacy,którygłoąnaukMojżea,cytającgowkażdyabatwynagogach'”
potołJakubzgadza iPiotremiPawłemcodoprawypogan
(takie samo stanowisko predtawiatakżepodcakolejnego potkaniaPawłem(D21,25))
Jednakwymieniakilkaatreżeotw„klauzula jakubowa”:
1.nie spożywad mia ofiarowanego bożkom
2powtrymadiodnierądu
3odpokarmówewierątuduszonych (nie wylano z nich krwi)
4niepożywadkrwi
Wyjanienie takiegopodejciapodajewer21Żydiamiekiwaliwikod terenówImperium
Rymkiego,aiwródmłodychKociołówdużyodetektanowiliŻydi,któryjakwiadczy Jakub: Dz
2120Bp„... 'Widi,bracie,iletotyicyjetnawróconychwródŻydów,awycygorliwie
przestregająPrawa” Zachowywanie tego „minimum” powalało nawpólnepoiłki(czyli ogólnie
wpólnot) chrecijan pochodącychŻydówipoganPoatymchrecijanie„z pogan” nie byli
powodemgoreniaŻydów
TecteryakaywedługKigiKapłaokiejrównieżobcychprybyówamiekałychnaterytorium
Izraela:
Kpł1710BT„JeżeliktodomuIraelaalboporódprybyów,któryoiedliliimidynimi,
bdiepożywałjakąkolwiekkrew,wrócoblicemojepreciwkotemucłowiekowipożywającemu
krewiwyłącgoporódjegoludu”
Kpł1826BT„treżciewicutawiwyrokówmoich,niecyocienictychobrydliwociNiebdie
ichcynidanitubylec,anipryby,któryoiedliłiwródwa”
„Klauzula Jakubowa” miaławiecjedynie, jakbymytodiokrelili, znaczenie dyscyplinarne.
1Kor 8:1-30Bp„Zkoleiprawaoiarkładanychbożkom... Wwypadkuwicpokarmów
pochodącychoiarkładanychbożkom wiemy, że nie ma na wiecie żadnego bożka i żadnego
bótwa . JettylkojedenBóg...(17) NiewycymająjednakodpowiedniąwiedNiektóryna
kutekprywycajeniaidokultubożkówjeceterapożywająmiopochodące ofiar w
przekonaniu, że jet to pokarm akralny, oiarowany bożkom i na kutek tego ich błdne umienie
plami i grzechem. (8)ampokarmniebliżanadoBoga Gdy przetajemy jed, niczego nie
tracimy, a gdy jemy, niczego nie zyskujemy. (9) Uważajciejednak,abywaawoboda w tej
diedinieniebyłapowodemgoreniadlatych,którymająbłdneumienie .(10) Gdyby bowiem
ktoobłdnymumieniuobacyłciebie,któryuchodiapoiadającegoodpowiedniąwied,jak
aiadadotołuwwiątynipogaokiej,cyniekłoniłobytojegodopożywaniapokarmów
pochodącychoiarkładanychbożkom?(11)Nakutektegotwojawiedaprowadiłabygubna
brataobłdnymumieniu,aktóregoprecieżumarłChrytu(12)Wtenpoóbgreącpreciw
braciomiraniącichbłdneumienie,greyciepreciwChrytuowi(13)Jeżeliwicpokarmgory
megobrata,prenigdyniebdjadłmia,abygoniegoryd”
DlaPawłapożywanie cyniepożywaniemiaoiarnegoniemażadnegonaczenia moralnego. Ma
natomiast znaczenie praktyczne możebydpowodemdo zgorszenia dla ludzi o „błdnym sumieniu”.
Odnocienierądumamy:
1Kor 6:16-20Bp„lbocyniewiecie,żeten,ktołącyinierądnicą,tworyniąjednociało?
Pimowitepowiadabowiem'Bdądwojewjednymciele'(17)KtonatomiatłącyiPanem,
tajeiNimjednymduchem(18)Unikajcieroputy!Każdyinnygrech,jakiegodopucai
cłowiek,niedotycyciała,alewwypadkuroputycłowiekgreypreciwwłanemuciału(19)
Cyżniewiecie,żeciaławaeąwiątyniąwitegoDucha,którywwaprebywa?OtrymalicieGo
od Boga i nie należyciedoiebie(20)BógnabyłwanawłanodawielkącenNiechwicciała
waechwaląBoga”
PowodemdlapotpienianierąduniejetdlaPawłanakaPrawa,cy„klauzula” aleakt,że
ochrconytajeijednymciałemJeuemorawiątynią Ducha.
W żadnym innym fragmencie NT nie ma wzmiankioakaiepożywaniakrwi
Drogi Kocioła iynagogiroełyiotatecnenaprełomie I/II w. Ostatnie gminy Judeo-
chrecijanpretałyitniedpodkoniecIII w.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin