Psychologia Ogólna- Kontekst.doc

(119 KB) Pobierz

Psychologia.

Ćwiczenia.

Michał Pulit

1

Ćwiczenia I.

Organizacja zajęć.

Procesy sensoryczne i percepcyjne.

Wrażenia. Spostrzeżenia.

Wyobrażenia.

2

Pamięć: to zdolność jednostki do

rejestrowania, magazynowania i

odtwarzania bodźców.

3

Cechy pamięci:

• Trwałość (czas przechowywania informacji w

pamięci)

• Gotowość (szybkość wydobywania informacji z

pamięci)

• Wierność (dokładność z jaką zapamiętujemy

informacje)

• Szybkość zapamiętywania

4

Rodzaje pamięci:

• Epizodyczna

• Semantyczna

• Proceduralna

5

Pamięć epizodyczna: wspomnienia zdarzeń, jakie

przytrafiły się człowiekowi lub miały miejsce w jego

obecności. (Przykład: “wspomnienie tego co jadłaś/eś wczoraj na

kolację lub co mówił na ostatnich zajęciach wykładowca”)

• Pamięć semantyczna: to wiedza ogólna dotycząca

znaczeń. (Przykład: Efekt rozumienia góruje nad wspomnieniami;

“możesz wiedzieć, że Sienkiewiecz napisał Quo Vadis, nie będąc

świadkiem pisania powieści”, możesz wiedzieć, że Paryż jest stolicą

Francji, nigdy go nie odwiedzając” itp.)

6

Różnica między procesem sensorycznym

a percepcyjnym

Proces sensoryczny, to odbieranie przez receptory

prostych (z fizycznego punktu widzenia) składników

bodźca i ich rejestrowanie w korze mózgowej.

Proces percepcji, to integrowanie zarejestrowanych

składników bodźca w wyodrębnione całości, czyli w

percepty. Tak rozumiana percepcja jest de facto

złożonym procesem sensorycznym.

7

Sensepcja jako identyfikacja strukturalnych

niezmienników w bodźcach fizycznych

\

Sensepcja, czyli proces sensoryczny nie polega na

rejestrowaniu prostych składników bodźca lecz na wstępnej

selekcji bodźców (ze względu na ich przydatność dla

organizmu) i na rozpoznawaniu regularności w

zmieniających się bodźcach, a więc na wydobywaniu z nich

niezmienniczych struktur. Taka struktura to sensept.

8

Percepcja jako rozpoznawanie cech

przedmiotów w oparciu o sensept.

Podczas kiedy sensepcja dostarcza danych o

strukturze bodźca, znajdującego się na granicy

między organizmem a otoczeniem, percepcja

polega na wydobywaniu z tej struktury informacji

o cechach przedmiotu z otoczenia, który jest

źródłem odbieranych bodźców.

9

Podział receptorów ze względu na

lokalizację bodźca względem organizmu

- eksteroreceptory (odbierają bodźce z

otoczenia) (Niekiedy dzieli się eksteroreceptory na telereceptory i

kontaktoreceptory. Kontaktoreceptory to receptory pozostające w

bezpośrednim kontakcie z bodźcem. Zalicza się do nich receptory dotyku i

smaku .Telereceptory to receptory mające pozostawać w pewnej odległości

do bodźca. Zalicza się do nich receptory wzroku, słuchu i węchu. Podział ten

jest błędny i bierze się z nieodróżniania sensepcji od percepcji. Receptory to

organy sensepcji i zawsze pozostają w bezpośrednim kontakcie z bodźcem

(dotyczy to także fotoreceptorów siatkówki jak i mechanoreceptorów w

narządzie Cortiego). Natomiast percepcja (także smak i dotyk) to

wydobywanie z bodźców informacji o tym, co jest poza organizmem.)

- interoreceptory (odbierają bodźce z

organów wewnętrznych)

10

- proprioreceptory (odbierają bodźce z

mięśni, stawów i ścięgien)

- interoreceptory (odbierają bodźce z

organów wewnętrznych)

11

Ćwiczenia 2.

Psychologia uwagi. Definicja i

funkcje uwagi. Rodzaje uwagi:

mimowolna, dowolna, wtórna.

Cechy uwagi.

12

Uwaga, to skierowanie świadomości na przedmioty czy zjawiska. Jest

ona właściwością psychiczną, która odpowiada za kontrolę

przebiegu pozostałych procesów i może przyczynić się do

polepszenia lub pogorszenia przebiegu pozostałych procesów

poznawczych. Nie jest jednym określonym procesem, jest ona

ściśle związana z przebiegiem wszystkich występujących procesów

psychicznych, jednakże należy zauważyć iż wiąże się z nasileniem

procesów poznawczych. Ta właściwość psychiczna posiada dwie

funkcje, selekcję i ukierunkowanie aktywności człowieka. Są one

ze sobą powiązane. Selektywna zdolność do odbioru bodźców

polega na możliwości wyboru czynności, jaką chcemy wykonywać.

Wiąże się to z drugą funkcja uwagi, mianowicie możliwością

ograniczania dopływu sygnałów otoczenia tylko dla niektórych z

wyłączeniem innych;ukierunkowanie uwagi na cel lub zadanie.

13

Rodzaje uwagi

• Uwaga mimowolna jest zależna od zachowania wyznaczanego

przez siłę i wielkość działających bodźców. Ten rodzaj najprościej

wyjaśnić na przykładzie małego dziecka, które bawiąc się swoją

ulubiona zabawka gdy da mu się inną od razu przerwie czynność

wykonywaną i zainteresuje się nowym przedmiotem. Jest to

wrodzona reakcja na bodźce nowe i nieznane ich pojawienie

hamuje wykonywanie innych czynności w danej chwili. Pojawienie

się zmiany w otoczeniu jest rejestrowane zarówno u ludzi jak i u

zwierząt. Uwaga mimowolna jest formą odruchu orientacyjnego.

Kształtuje się bardzo wcześnie dzięki czemu jej badanie może

być obiektywne. Już w pierwszych miesiącach życia dziecka

można obserwować przejawy uwagi elementarnej - mimowolnej

wywołanej przez silne bądź biologicznie ważne bodźce.

14

• Uwaga dowolna, kognitywna związana jest z zachowaniem

celowym, skierowanym na wykonanie określonego zadania. Tym

samym wymaga świadomego działania i wysiłku woli. L.S. Wygotski

uważa iż ten rodzaj uwagi z punktu widzenia swojej genezy jest

aktem społecznym a nie biologicznym i kształtuje się u dzieci w

trakcie jego obcowania z dorosłymi. Jego teoria ze szczególnym

uwzględnieniem roli mowy znalazła potwierdzenie w procesie

uczenia się. W czasie rozwoju człowieka jego dorastania uwaga

mimowolna przekształca się w formie selektywnego zachowania.

Jest ono podporządkowane nie tylko mowie dorosłych, ale również

własnej mowie wewnętrznej. Tak więc ten rodzaj uwagi rozwija się

wraz z rozwojem człowieka. Jest ona bardzo przydatna w trudnych

sytuacjach, takich w których działamy w niekorzystnych warunkach.

Przykładem może być praca umysłowa wykonywana w dusznym

pomieszczeniu i przy zmęczeniu.

15

• Uwa g a wt ó r n a p o s i a d a wł a ś c iwo ś c i

mimowolności i dowolności. Polega ona na

utrzymaniu uwagi na jakimś zadaniu przez

włączenie się zainteresowań w wystarczającym

stopniu, iż pozwala to na zajmowanie się tym

zadaniem i nie wymaga od nas dodatkowego

wysiłku a inne uboczne bodźce nie zmieniają

kierunku działania. Wtórna uwaga jest to

sytuacja, w której na nowo uświadamiamy

sobie, jakie czynności musimy wykonywać w

celu zrobienia czegoś, na przykład podniesienie

łyżki do ust.

16

Cechy uwagi

Zakres uwagi czyli inaczej jej pojemność podlega rozwojowi. Zależy od

ilości spostrzeganych przedmiotów i od właściwości indywidualnych.

Przeciętny dorosły człowiek obejmuje zwykle cztery do sześciu

elementów elementów polu widzenia. Ćwiczenie tej cechy powoduje jej

wzrost.

Natężenie lub inaczej siła, intensywność. Polega na skoncentrowaniu się

na określonym obiekcie lub zadaniu spośród wielu innych i utrzymaniu

go w polu uwagi. Koncentracja podlega naturalnym wahaniom i kształtuje

się w ciągu całego życia.

Trwałość uwagi wzmaga efektywność działania ludzkiego. U małych

dzieci jest ona zwykle nietrwała, dopiero pod wpływam nauki wzrasta

możliwość dłuższego skupienia się na zadaniu.

17

Podzielność jest przeciwieństwem trwałości. Przez tą cechę rozumiemy

zdolność do jednoczesnego skupiania się na kilku obiektach. Przykładami

na podzielność uwagi może być praca nauczyciela zwracającego uwagę

jednocześnie na wszystko co dzieje się w klasie jak i na prowadzoną

lekcje. Za przykład możemy podać również gry zespołowe, w których

zawodnik musi skupiać swoją uwagę na trenera, sędziów, drużynę

przeciwną i własną.

Przerzutność uwagi to zdolność do szybkiej zmiany działania; tu za

przykład może posłużyć nam grupa dzieci mających inklinacje do

zadawania pytań jednocześnie zupełnie nie związanych ze sobą nie

czekając na odpowiedź. Roztargnienie jest przeciwieństwem sprawnej

uwagi dowolnej. Oznacza ono zachowania, w których człowiek nie

potrafi skoncentrować uwagi na pożądanym obiekcie lub działaniu przez

dłuższy okres czasu. Jego uwaga jest rozproszona i łatwo odwracalna.

Swoista odmiana roztargnienia występuje często u ludzi nadmiernie

skoncentrowanych na jednym tylko obiekcie lub czynności, gdy z trudem

przenosi on swoja uwagę na czynności czy obiekty, które aktualnie

znalazły się w polu jego działania. Mowa tu głównie o ludziach

wykonujących pracę twórczą (artyści, naukowcy, wynalazcy).

18

Ćwiczenia 3.

Analiza zapamiętanych treści.

Psychologia pamięci. Fazy procesu

pamięci: zapamiętywanie,

przechowywanie, odtwarzanie.

19

20

Pamięć: to zdolność jednostki do

rejes t rowani a , ma g a z ynowani a i

odtwarzania bodźców.

21

Fazy procesu pamięci

• Zapamiętywanie. Informacja o świecie zewnętrznym

dociera do naszych zmysłów w postaci bodźców

chemicznych i fizycznych. Kodując tę informację

zamieniamy je w formy psychologiczne możliwe do

reprezentowania w umyśle. Odbywa się to zwykle za

pomoc ą kodów wi zua lny ch, s łuchowy ch i

semantycznych. Kodowanie wizualne umysł przedstawia

jako wzrokowy obraz. Kodowanie słuchowe to zdolność

do reprezentowania bodźców jako pewnej sekwencji

dźwięków. Kodowanie semantyczne reprezentuje bodźce

na podstawie ich znaczenia.

22

• Przechowywanie, to utrzymywanie informacji mimo

upływu czasu. Najprostszym sposobem aby to

osiągnąć jest powtarzanie informacji do momentu, aż

odpowiednio głęboko zapadnie w pamięć.

• Odtwarzanie (przypominanie), to wydobywanie czyli

lokalizowanie przechowywanej informacji w pamięci i

jej wyciąganie do świadomości.

23

Ćwiczenia 4.

Pamięć sensoryczna: pamięć

ikoniczna i pamięć typu echo.

Pamięć krótkotrwała. Pamięć

długotrwała: deklaratywna i

proceduralna, semantyczna i

epizodyczna (autobiograficzna).

Model pamięci R.M. Shiffrina i R.C.

Atkinsona. Cechy strukturalne

trzech bloków pamięci.

24

• Pamięć sensoryczna to pierwszy typ, czy też stadium

pamięci przez które przechodzą bodźce. Choć zapis

informacji w tej pamięci trwa bardzo krótko,

wystarcza do złożenia się kolejnych ujęć bodźca w

jego ciągłe wrażenie. Pamięć ikoniczna (iconic memory)

to rejestr zmysłowy przechowujący przez krótki okres

reprezentację bodźców wzrokowych. Pamięć

ikoniczna jest dokładna niczym fotografia - osoby o

dużej zdolności do umysłowego reprezentowania

bodźców wzrokowych są uważane za obdarzone

„pamięcią fotograficzną”. Pamięć ikoniczna jest bardzo

nietrwała.

25

• Większość ludzi myli pamięć ikoniczną z wyobraźnią

eidetyczną. Wyobraźnia eidetyczna, to zdolność do

utrzymywania przez wiele minut szczegółowej pamięci

wzrokowej. Zdolność owa słabnie wraz z wiekiem by

niemal zupełnie zaniknąć w okresie dojrzewania. Tylko

nieliczne osoby potrafią utrzymywać w pamięci

dokładny zapis bodźców wzrokowych przez

zadziwiająco długi czas.

26

• Pamięć echoiczna to rejestr zmysłowy utrzymujący przez

krótki okres reprezentację bodźców słuchowych. Ślady

bodźców słuchowych (czyli echa) mogą trwać w pamięci

echoicznej do kilku sekund a więc znacznie dłużej niż

pozostają obrazy w pamięci ikonicznej. Różnice te jak się

domniemywa są uwarunkowane odmiennością

biologicznej budowy narządów wzroku i słuchu. Są one

też jednym z powodów, dla których zapamiętywanie

informacji wzrokowej można wspomagać poprzez jej

zamianę na informację słuchową i wielokrotne

powtarzanie. Echa, podobnie jak ikony, zanikają w miarę

upływu czasu. Zwracając wybiórczo uwagę na pewne

bodźce, odróżniamy je od tła, na jakim występują.

27

• Pamięć krótkotrwała - typ lub etap pamięci w którym

informacja może być przechowywana około minuty, po

czym ślad pamięciowy bodźca zanika. Nazywana jest

również pamięcią operacyjną lub roboczą.

Psychologowie odkryli, że tylko kilka porcji informacji

może być równocześnie utrzymywanych w pamięci

krótkotrwałej. Nowa informacja pojawiająca się w

pamięci krótkotrwałej powoduje zastąpienie informacji

starej. (Np. bez trudu zapamiętujemy imiona dwóch

nowo poznanych osób. Jednakże w miarę poznawania

coraz to nowych ludzi, imiona osób poznanych

wcześniej mogą zostać „wypchnięte” z pamięci.)

28

• Pamięć długotrwała to rodzaj lub stadium pamięci, w

którym informacja jest przechowywana w trwały sposób.

Niektórzy psychologowie sądzili, że pamięć przechowuje

wszystkie spostrzeżenia i myśli. Nie wszystkie jesteśmy w

stanie sobie przypomnieć, ponieważ brak nam

odpowiednich wskazówek do ich wydobycia albo dlatego,

że jakieś treści są aktywnie utrzymywane w

podświadomości w skutek mechanizmu wyparcia. W

przeciwieństwie do komputerów pojemność informacyjna

mózgu jest praktycznie rzecz biorąc nieograniczona. Nowa

informacja może zastąpić dotychczasową w pamięci

krótkotrwałej, ale nie ma dowodów na występowanie tego

rodzaju procesu w pamięci długotrwałej, w której

informacja może być przechowywana przez całe życie.

29

Czasami może się wydawać jakbyśmy bezpowrotnie utracili jakiś

element pamięci długotrwałej, a jednak może to oznaczać jedynie

brak dysponowania odpowiednimi wskazówkami wydobycia tej

informacji z pamięci. Rathus przyrównuje utratę informacji pamięci

do zagubienia czegoś w pokoju - wiemy, że dany obiekt gdzieś w nim

jest, choć nie wiemy dokładnie gdzie i nie możemy się nim posłużyć.

Przesyłanie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej.

Im częściej jakieś porcje informacji są powtarzane w myślach tym

większa jest szansa ich transferu do pamięci długotrwałej.

Powtarzanie informacji przeciwdziała ich rozpadowi lub zastąpieniu

przez inne dane w pamięci krótkotrwałej. Wiązanie materiału

zapamiętywanego z jakimś materiałem dobrze już znanym nazywane

jest powtarzaniem ze zrozumieniem.

30

• Pamięć deklaratywna to jeden z rodzajów pamięci

długotrwałej, wyróżniany obok pamięci

niedeklaratywnej. W literaturze przedmiotu obecne

jest także pojęcie "pamięć jawna" lub "pamięć

świadoma", jako synonim pamięci deklaratywnej.

• Pamięć proceduralna to wiedza o sposobach

wykonywania czynności, zwana inaczej pamięcią

umiejętności.

• Pamięć semantyczna to wiedza ogólna, nie

wspomnienia.

• Pamięć epizodyczna to pamięć specyficznych zdarzeń

doświadczonych osobiście.

31

Model zaproponowany przez Atkinsona i Shiffrina zakłada trzy stadia pamięci. Początkowo informacja dochodząca ze zmysłów jest

przechowywana przez krótki okres czasu w pamięci sensorycznej. Ulega ona spontanicznemu zatarciu, a jeżeli obdarzamy ją uwagą,

zostaje przesłana do systemu pamięci krótkotrwałej. Jeżeli informacja nie zostanie przesłana do kolejnego systemu- pamięci

długotrwałej- to ulega ona zanikowi lub zastąpieniu przez inne informacje zawarte w pamięci krótkotrwałej. Przesyłanie informacji do

pamięci długotrwałej może być wspomagane powtarzaniem lub innymi rozbudowanymi strategiami zapamiętywania. Informacja może

być nieodzyskiwalna z pamięci długotrwałej, jeżeli jest ona słabo zorganizowana lub nie dysponujemy odpowiednimi sygnałami

wywoławczymi.

32

Ćwiczenia 5.

Zapominanie. Krzywe Ebbinghausa.

Zjawisko reminiscencji. Interferencja

proaktywna i retroaktywna. Teorie

zapominania.

33

Zapominanie: to utrata zdolności do przypominania

sobie, rozpoznawania lub reprodukowania tego, co

poprzednio zostało zapamiętane.

34

Krzywe Ebbinghausa ilustrują poziom zapominania.

Klasyczna krzywa ukazuje, że poziom przypominania

listy słów gwałtownie spada w ciągu pierwszej godziny

po zakończeniu uczenia się, po czym spadki poziomu

przypominania stają się coraz mniejsze. Następny

spadek wymaga zwykle aż miesiąca.

35

Zjawisko reminiscencji: nieświadome

wspomnienie, refleksja polegająca na

efekcie poprawy pamięci po upływie

pewnego czasu od ostatniej próby

zapamiętania. Istota tego zjawiska polega na

tym, że zwykle po pr zekroczeni u

pięćdziesiątego roku życia lepiej pamiętamy

zjawiska z okresu kiedy mieliśmy od 10-30

lat.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin