full-version-adobe-premiere-pro-cwiczenia_cwadop.pdf

(17576 KB) Pobierz
668096214 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Adobe Premiere Pro.
SPIS TRECI
Æwiczenia
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Maciek Gdula
ISBN: 83-7361-455-9
Format: B5, stron: 172
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Monta¿ filmów wideo przesta³ ju¿ byæ domen¹ wielkich studiów produkcyjnych.
Teraz ka¿dy, kto dysponuje odpowiednio wydajnym komputerem, mo¿e samodzielnie
montowaæ nakrêcone przez siebie filmy. Przeniesienie materia³u z kamery do komputera
równie¿ przesta³o byæ ¿mudnym i skomplikowanym procesem. Na rynku dostêpnych
jest wiele programów umo¿liwiaj¹cych monta¿ cyfrowych filmów wideo. Jednym z nich
jest Adobe Premiere Pro — program o ogromnych mo¿liwociach, wykorzystywany
w wielu profesjonalnych studiach. Coraz czêciej siêgaj¹ po niego równie¿ hobbyci.
Ksi¹¿ka „Adobe Premiere Pro. Æwiczenia” przedstawia podstawowe zagadnienia
zwi¹zane z monta¿em cyfrowych filmów wideo za pomoc¹ tej aplikacji. Opisuje kolejne
etapy procesu edycyjnego i sposoby ich realizacji za pomoc¹ narzêdzi dostêpnych
w Adobe Premiere Pro.
• Konfiguracja projektu
• Import materia³ów ród³owych
• Przygotowanie wstêpnego monta¿u
• Przejcia i efekty
• Udwiêkowienie filmu
• Eksport zmontowanego materia³u
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
668096214.004.png 668096214.005.png 668096214.006.png
Spis treci
Wstp.............................................................................................................................................................. 5
Rozdział 1. Troch niezbdnej teorii... .................................................................................................................... 7
Cyfrowe wideo.............................................................................................................. 7
Parametry klipów.......................................................................................................... 8
Rozmiar klatki......................................................................................................... 8
Szybko odtwarzania............................................................................................. 9
Parametry dwiku.................................................................................................. 9
Półobrazy .............................................................................................................. 10
Model kolorów RGB .................................................................................................. 10
Kompresja................................................................................................................... 10
Typy plików cyfrowego wideo................................................................................... 12
AVI........................................................................................................................ 12
MPEG.................................................................................................................... 12
QuickTime ............................................................................................................ 12
RealMedia............................................................................................................. 13
Windows Media.................................................................................................... 13
Monta5 nieliniowy...................................................................................................... 13
Przebieg typowego procesu edycyjnego............................................................... 13
Sprzt..........................................................................................................................15
Podsumowanie............................................................................................................ 16
Rozdział 2. Parametry projektu i preferencje programu............................................................................ 17
Wybór parametrów projektu....................................................................................... 17
Definiowanie preferencji programu........................................................................... 25
Podsumowanie............................................................................................................ 27
Rozdział 3. Import materiałów &ródłowych do projektu ............................................................................29
Proces importu............................................................................................................ 29
Import klipów wideo............................................................................................. 29
Import plików dwikowych ................................................................................ 32
Import obrazów nieruchomych............................................................................. 33
Zarz;dzanie składnikami projektu.............................................................................. 37
Podsumowanie............................................................................................................ 43
Rozdział 4. Przechwytywanie materiału z urz)dzenia zewntrznego .......................................................45
Sprzt..........................................................................................................................45
Podł;czenie urz;dze= ................................................................................................. 46
4
Adobe Premiere Pro. wiczenia
Przygotowanie do przechwytywania.......................................................................... 46
Przechwytywanie........................................................................................................ 51
Podsumowanie............................................................................................................ 58
Rozdział 5. Podstawowe techniki edycyjne...................................................................................................... 61
Okno Timeline............................................................................................................ 61
Okno Monitor ............................................................................................................. 64
Tworzenie wstpnego monta5u.................................................................................. 66
Korzystanie z okna Monitor ................................................................................. 66
Wstawianie i nakładanie klipów........................................................................... 70
Automatyczne tworzenie sekwencji ..................................................................... 72
Modyfikowanie układu klipów w sekwencji........................................................ 77
Podsumowanie............................................................................................................ 79
Rozdział 6. Przej+cia...................................................................................................................................................... 81
Paleta Effects .............................................................................................................. 81
Jak działa przejcie? ................................................................................................... 83
Dodawanie przej do materiału................................................................................. 83
Edycja przej............................................................................................................. 89
Podsumowanie............................................................................................................ 94
Rozdział 7. Filtry i efekty............................................................................................................................................. 95
Czym s; filtry i efekty? .............................................................................................. 95
Przypisywanie efektów do klipów.............................................................................. 96
Korekcja wygl;du klipów......................................................................................... 103
Animowanie efektów................................................................................................ 107
Efekty stałe ............................................................................................................... 109
Podsumowanie.......................................................................................................... 111
Rozdział 8. Plansze tytułowe i nakładanie klipów na siebie.................................................................. 113
Tworzenie i wykorzystywanie plansz tytułowych ................................................... 113
Nakładanie klipów na montowany materiał i kluczowanie...................................... 123
Podsumowanie.......................................................................................................... 125
Rozdział 9. Podstawowe zasady pracy z klipami d&wikowymi ........................................................... 127
Bcie5ki dwikowe ................................................................................................... 127
Klipy dwikowe...................................................................................................... 129
Paleta Audio Mixer................................................................................................... 136
Podsumowanie.......................................................................................................... 137
Rozdział 10. Zaawansowane operacje edycyjne........................................................................................... 139
Tworzenie elementów projektu................................................................................ 139
Edycja klipów i projektu........................................................................................... 142
Edycja pojedynczych klipów.............................................................................. 142
Edycja sekwencji ................................................................................................ 145
Podsumowanie.......................................................................................................... 151
Rozdział 11. Eksport ...................................................................................................................................................... 153
Eksport całego zmontowanego materiału.................................................................... 153
Eksport pojedynczych klatek.................................................................................... 159
Eksport cie5ki dwikowej ..................................................................................... 160
Podsumowanie.......................................................................................................... 161
Dodatek A Przegl)d przej+4 z folderu Video Transitions ....................................................................... 163
Rozdział 6.
Przejcia
Przejcie (transition) to granica pomidzy ujciami. Najprostszym rodzajem przejcia
jest cicie — jedno ujcie koczy si, a w nastpnej klatce rozpoczyna si drugie. Tego
rodzaju przejcia czsto mo!na zaobserwowa# w teledyskach muzycznych, relacjach
z zawodów sportowych i dynamicznych filmach akcji. Cicie utworzyłe ju! w poprzed-
nim rozdziale, by# mo!e nawet nie zdaj*c sobie z tego sprawy. Wystarczy, !e umiecisz
jeden klip za drugim — w efekcie powstanie włanie cicie. Cicie to jednak tylko jeden
z wielu sposobów, w jaki mo!esz oddzieli# ujcia od siebie. Jedno ujcie mo!e przecho-
dzi# w inne na wiele sposobów. W tym rozdziale poznasz zasady umieszczania przej#
w montowanym materiale i korzystania z palet Effects i Effect Controls.
Paleta Effects
Spójrz na okno Project. Znajduj* si w nim dwie zakładki. Jedna, nosz*ca nazw tak*,
jak Twój projekt, to zakładka, któr* ju! poznałe — wywietlane s* w niej klipy wcho-
dz*ce w skład projektu. Druga zakładka to Effects. Kliknij jej nagłówek. Wywietlona
zostanie paleta Effects (rysunek 6.1).
Rysunek 6.1.
Paleta Effects
668096214.007.png
 
82
Adobe Premiere Pro. wiczenia
W palecie wywietlane s* cztery foldery. Ikona w kształcie trójk*ta, widoczna obok
ka!dej z nazw, umo!liwia rozwinicie folderu. W tym rozdziale interesowa# nas bdzie
zawarto# folderu Video Transitions (przejcia wideo). Pozostałymi folderami zajmiemy
si w nastpnych rozdziałach.
wiczenie 6.1.
Rozwi folder Video Transitions wywietlajc jego zawarto.
1. Wywietl palet Effects klikaj*c jej zakładk (o ile jeszcze tego nie zrobiłe).
2. Kliknij ikon w kształcie trójk*ta znajduj*c* si obok etykiety Video Transitions.
Folder zostanie rozwinity (rysunek 6.2).
Rysunek 6.2.
Rozwinity folder
Video Transitions
Wewn*trz folderu znajduj* si nastpne foldery. Ich nazwy okrelaj* sposób działania za-
wartych w nich przej#. Rozwi folder Dissolve. Zobaczysz w nim 5 przej# (rysunek 6.3).
Rysunek 6.3.
Rozwinity
folder Dissolve
i zawarte
w nim przejcia
Jeli przyjrzysz si dokładnie ikonie przejcia Cross Dissolve zobaczysz, !e jest ona
otoczona czerwon* obwódk*. Oznacza to, !e przejcie Cross Dissolve jest przejciem
domylnym. Przejcie domylne to przejcie automatycznie wstawiane pomidzy klipy
podczas automatycznego generowania sekwencji (czytałe o tym w poprzednim rozdziale)
z wł*czon* opcj* Apply Default Video Transition (jak zapewne pamitasz, w poprzednim
668096214.001.png 668096214.002.png 668096214.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin