biomedyka wykład 1 20.02.2013.doc

(49 KB) Pobierz
WYKŁADY – BIOMEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU / SEMEST LETNI

WYKŁADY – BIOMEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU / SEMEST LETNI

Prof. dr med. Tadeusz Mazurczak 1

Egzamin

· Test (30 pytan – a b c d) jednokrotnego wyboru

 

Rozwój osobniczy – rozwój ontogeniczny

· Proces przemian morfologicznych, fizjologicznych, psychicznych w ciągu życia człowieka

· Od zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik do śmierci

· Dziedziną nauki zajmującą się rozwojem osobniczym i wpływem na jego przebieg różnych czynników jest auksologia

 

Rozwój fizyczny lub biologiczny

· Całokształt procesów biologicznych, obejmujących następujące aspekty:

o Wzrastania – proces zmian ilościowych, powiększanie się wymiarów i masy ciała przez:

§ Rozrost (hipertrofia) komórek

§ Rozplem (hiperplazja – zwiększanie się liczby) komórek

o Różnicowania – zmiany w strukturze komórek, tkanek, formowanie się kształtów i proporcji organizmu; są to zmiany jakościowe, charakterystyczne dla różnych okresów rozwoju, które uzasadniają powiedzenie, że „dziecko nie jest miniaturą człowieka dorosłego”

o Dojrzewanie – doskonalenie funkcji poszczególnych narządów, układów i organizmu jako całości. Dojrzewanie do pełnienia określonych, wyspecjalizowanych funkcji z odniesieniu do określonych tkanek.

· W rozwoju fizycznym można wyróżnid komponenty dotyczące:

o CIAŁA (soma) – rozwój morfologiczny, somatyczny

o FUNKCJI ORGANIZMU

§ W tym: rozwój motoryczny, pojawienie się nowych ruchów, uczenie się złożonych czynności ruchowych, coraz bardziej celowe zachowania motoryczne i większa sprawnośd fizyczna organizmu.

 

Etapy rozwoju człowieka

· N. Wolaoski wyróżnił w życiu człowieka 3 etapy:

o PROGRESYWNY (ewolucja) – przewaga zmian anabolicznych nad katabolicznymi, procesów budowy nad rozpadem; obejmuje on okres wewnątrzłonowy, dzieciostwo i młodośd (do 20-25 r.ż.)

o STABILIZACJI (transwolucja) – równowaga przemian biochemicznych u człowieka dorosłego (do około 40-45 r.ż.); jest to okres najbardziej produktywny; ta równowaga zapewnia najstabilniejszy rozwój

o REGRESYWNY (inwolucja) – przewaga zmian katabolitycznych and anabolicznymi, starzenie się organizmu. Starzenie się jest też procesem, a starośd jest stanem.

· W pediatroi stosuje się najczęściej następujący podział

o OKRES WEWNĄTRZŁONOWY (śródmaciczny, prenatalny)’ który wynosi około 280 dni i dzieli się na

§ Fazę zarodkową – do 8 tygodnia ciąży

§ Fazę płodową – od 9 tygodnia ciąży do porody (38-42 tydzieo ciąży)

o OKRES ZEWNĄTRZŁONOWY (pozamaciczny, postnatalny) z podokresami:


WYKŁADY – BIOMEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU / SEMEST LETNI 2010/2011 Prof. dr med. Tadeusz Mazurczak 2

§ Noworodkowym – do 28 dnia życia

§ Niemowlęcym – do ukooczenia pierwszego roku życia

§ Wczesnego dzieciostwa (poniemowlęcym) – 2-3 rok życia

§ Przedszkolnym – 4-6 rok życia

§ Młodszego wieku szkolnego – 7-10/12 roku życia (do wystąpienia pierwszych objawów dojrzewania płciowego)

§ Dojrzewania płciowego (pokwitania) – ok. 10-15 lat u dziewcząt; 12-17 lat u chłopców

§ Młodzieoczym – do około 20-25 roku życia

§ Dorosłości – do około 50 roku życia

§ Starzenie się i starośd – od około 50 roku życia

 

Czynniki wpływające na rozwój fizyczny dzieci i młodzieży

· Czynniki wewnętrzne:

o Czynniki genetyczne (mają największy wpływ na rozwój)

o Czynniki paragenetyczne

§ Czynniki niegenetyczne matki (związane z życiem wewnątrzmacicznym, np. choroba matki może wpływad na rozwój dziecka)

§ Czynniki hormonalne

§ Czynniki środowiskowe (np. palenie papierosów)

§ Fas

· Czynniki zewnętrzne

o Czynniki środowiskowe:

§ Czynniki biogeograficzne

§ Czynniki społeczno-ekonomiczne

o Styl życia i zachowania zdrowotne:

§ Żywienie

§ Aktywnośd ruchowa

o Wpływ chorób przewlekłych

 

Definicja zdrowia wg WHO

Stan doskonałego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego

Definicja zdrowia wg Prof. Marcina Kacprzaka

„Zdrowiem nazywamy nie tylko brak choroby lub niedomagao, ale także dobre samopoczucie oraz taki stopieo przystosowania biologicznego i społecznego, jaki jest osiągalny dla danej jednostki w najkorzystniejszych warunkach”

Definicja choroby

„Choroba to naruszenie prawidłowej funkcji i/lub struktury jednego lub wielu narządów czy układów, co powoduje obniżenie jakości życia chorego człowieka i eliminuje go czasowo lub trwałe z życia zawodowego i społecznego, a przy niekorzystnym przebiegu prowadzi do trwałego upośledzenia (choroba przewlekła, ciężka choroba psychiczna) lub do zgonu”

Zaburzenia rozwoju

Rozwój fizyczny i intelektualny kontrolowany jest przez wiele genów (cechy wielogenowe). Niekiedy jednak mutacja jednego genu przejawia się niepełnosprawnością (choroby monogenowe).


WYKŁADY – BIOMEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU / SEMEST LETNI 2010/2011 Prof. dr med. Tadeusz Mazurczak 3

zdrowie społeczne

zdrowie psychiczne

zdrowie fizyczne

Zdrowie jako trójskładnikowa całość

Czynniki determinujące zdrowie

· Styl życia (50%)

· Środowisko (20%)

· Czynniki genetyczne (20%)

· Działalnośd służby zdrowia (10%)

 

23.02.2011 i 02.03.2011

Auksologia – nauka o rozwoju ontogenetycznym i oddziaływanie środowiska wewnętrznego na rozwijający się organizm dziecka

Rozwój nie jest stanem, lecz procesem, którego celem jest osiągnięcie samodzielnej egzystencji. U człowieka trwa około 20 lat.

Każde dziecko rozwija się według własnego, uwarunkowanego genetycznie – dziedziczonego po rodzicach programu rozwoju.

Z biologicznego punktu widzenia zjawisko rozwoju człowieka jest :

· Skomplikowanym

· Długotrwałym

· Wieloetapowym…

 

… procesem przemian o postępowym kierunku.

Czynniki rozwoju:

· Trzy podstawowe składowe procesu rozwoju:

o Wzrastanie

o Różnicowanie

o dojrzewanie

· A więc rozwój to nie tylko wzrastanie.

· Endogenne (genetyczne)

o genotyp

o W sposób właściwie nieodwracalny determinują przebieg rozwoju w:

§ Okresie prenatalnym

§ Okresie postnatalnym


WYKŁADY – BIOMEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU / SEMEST LETNI 2010/2011 Prof. dr med. Tadeusz Mazurczak 4

o Dotyczy:

§ Tempa i rytmu wzrastania

§ Wydolności i układów

§ Sposób reagowania na bodźce środowiskowe

§ Etapowości (stadialności) rozwoju (np. dojrzewanie płciowe – najlepiej widad to na tym etapie)

o Czynniki determinujące rozwój w okresie prenatalnym (poza genetycznymi)

§ Właściwości śródmacicznego środowiska matki i jej metabolizm

§ Wiek rodziny

§ Kolejnośd ciąży

§ Gra hormonalna (hormony płciowe i hormony tarczycy decydują o prawidłowości wielu procesów); największą rolę odgrywają hormony tarczycy i hormony płciowe

· Egzogenne (środowiskowe)

o Wpływy biogeograficzne (klimat, zasoby wodno-mineralne, powietrze, fauna, flora)

o Wpływy społeczno-ekonomiczne (modyfikatory kulturowe: poziom wykształcenia i kultury rodziców, bodźce emocjonalne, żywienie, nawyki pro- i antyzdrowotne, tradycja, zwyczaje środowiskowe)

 

O dynamice wzrastania najbardziej decydują…

· Podsumowanie:

o Przebieg rozwoju określają 3 mechanizmy:

§ Determinacji (czynniki genetyczne – nie mamy na nie wpływu)

§ Stymulacji (hormony)

§ Modyfikacji (środowisko)

o Ostatecznym wyrazem adaptabilności jest przede wszystkim sprawnośd funkcjonalna organizmu a nie tylko wielkości i wymiary ciała.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin