l. Stosunki prawnorodzinne
A. Pojęcie i rodzaje. Kodeks rodzinny i opiekuńczy z 25 lutego 1964 r. reguluje stosunki prawnorodzinne. Stosunki prawnorodzinne są to naturalne stosunki pokrewieństwa (w szczególności - macierzyństwo i ojcostwo) w takim zakresie, w jakim mają prawne znaczenie, oraz ustanowione przez prawo takie stosunki, jak: małżeństwo i oparte na nim swoiste stosunki majątkowe między małżonkami (np. wspólność ustawowa), powinowactwo, władza rodzicielska, przysposobienie, alimentacja, opieka nad małoletnim oraz kuratela ustanowiona dla dziecka poczętego, lecz nie urodzonego lub w celu przejściowego strzeżenia interesów małoletniego. Regulowana przez k.r.o. opieka nad osobami pełnolet-nimi oraz inne rodzaje kurateli niż wymienione wyżej nie należą do kategorii stosunków prawnorodzinnych.B. Faktyczne stosunki rodzinne. Od stosunków prawnorodzinnych w podanym wyżej znaczeniu należy odróżnić faktyczne stosunki rodzinne, mające postać naturalnych więzi społecznych zewnętrznie podobnych do stosunków prawnorodzinnych. Faktycznym stosunkiem rodzinnym jest na przykład konkubinat (zob. dalej) lub faktyczna opieka nad małoletnim, zwanym potocznie „wychowańcem" (zob. dalej). Faktyczne stosunki rodzinne nie są źródłem praw i obowiązków wyznaczanych przez prawo rodzinne. Między osobami, które w nich pozostają, mogą natomiast powstawać, według zasad ogólnych, stosunki cywilnoprawne, normowane przez prawo cywilne (kodeks cywilny), jak np. stosunek spółki lub współwłasności ułamkowej między konkubentami.C. Pokrewieństwo. Pokrewieństwo jest to wynikające z więzów krwi biologiczne powiązanie osób pochodzących jedna od drugiej lub tylko mających wspólnego przodka. Pokrewieństwo ma charakter stosunku prawnorodzinnego o tyle, o ile jest prawnie ustalone i posiada prawne znaczenie. Pokrewieństwo jest prawnie ustalone, gdy wynika z aktów stanu cywilnego lub z orzeczeń sądowych, które zapadły w postępowaniu o prawa stanu cywilnego (zob. dalej). Pokrewieństwo ma znaczenie prawne, gdy stanowi przesłankę powstawania wzajemnych praw i obowiązków spokrewnionych (np. obowiązku alimentacyjnego, obowiązku powstrzymania się od zawarcia małżeństwa z osobą spokrewnioną w określonej linii i stopniu).Pokrewieństwo zachodzi albo w linii prostej (więź między osobami pochodzącymi jedna od drugiej; np. rodzice - dzieci, dziadkowie - wnuki), albo linii bocznej (więź łącząca osoby mające wspólnego przodka, lecz nie chodzące jedna od drugiej, np. rodzeństwo). Pokrewieństwo w obu liniach ustala się w stopniach. W linii prostej tyle jest stopni, ile zrodzeń (tzn. - ile jest osób), nie wliczając przodka. Np. Maria i Jan (jej przodek), czyli wnuczka i dziadek są spokrewnieni w drugim stopniu linii prostej, Maria i Piotr natomiast (ojciec i córka) – w pierwszym stopniu tej samej linii prostej. W linii bocznej tyle jest stopni, ile jest osób w obu szeregach, po wyłączeniu wspólnego przodka. Na przedstawionym wyżej schemacie linii bocznych Jan jest wspólnym przodkiem, wobec tego Andrzej i Zofia (brat i siostra) są spokrewnieni w drugim stopniu, Barbara i Błażej zaś (tzw. cioteczne rodzeństwo) - w czwartym stopniu linii bocznej.C.Powinowactwo. Powinowactwo jest to stosunek prawnorodzinny łączący jednego małżonka z krewnymi drugiego małżonka (zob. art. 26 k.r.o.). W odróżnieniu od pokrewieństwa (które jest więzią biologiczno-prawną) powinowactwo jest wyłącznie więzią prawną. Powinowactwo, tak jak pokrewieństwo, może zachodzić w linii prostej i bocznej. Stopnie powinowactwa oblicza się według zasad obliczania stopni pokrewieństwa. Mąż jest więc spowinowacony z krewnymi żony w takim stopniu, w jakim żona jest z nimi spokrewniona (np.teść jest powinowatym pierwszego stopnia w linii prostej, szwagier zaś -powinowatym drugiego stopnia w linii bocznej). Naturalnie, powinowactwo żony z krewnymi męża ustala się tak samo.Powinowactwo trwa mimo ustania małżeństwa, chyba że małżeństwo ustałowskutek jego unieważnienia (zob. art. 26). Unieważnienie znosi bowiem małżeństwo z mocą wsteczną od chwili zawarcia, czyli powstaje stan taki, jak gdyby nigdy nie zostało zawarte (z wyjątkami przewidzianymi w art. 21).2. Rodzina Rodzinę w znaczeniu prawnym tworzą osoby pozostające ze sobą w stosunkach prawnorodzinnych (zob. wyżej - pkt l). Przepisy prawa nie zawierają ustawowej definicji rodziny. W nauce prawa natomiast na tle przepisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego formułuje się definicję tzw. małej rodziny.„Małą rodzinę" tworzą małżonkowie oraz ich dzieci. Można przyjąć, że chodzi zarówno o dzieci małoletnie, jak i pełnoletnie, lecz nie mogące utrzymać się samodzielnie. Na równi z dziećmi naturalnymi należy traktować dzieci wspólnie przez małżonków przysposobione oraz dzieci jednego z nich przysposobione przez drugiego. Podstawą małej rodziny jest małżeństwo (art. 23 k.r.o.).§ 2. PRAWO RODZINNEl. Prawo rodzinne w systemie prawa Prawo rodzinne reguluje powstanie, zmianę i ustanie stosunków prawnorodzinnych (zob. § l pkt l) oraz wyznacza ich elementy (podmioty, przedmiot i treść).Stosunki prawnorodzinne są odmianą stosunków cywilnoprawnych. Podlegają cywilistycznej metodzie regulacji stosunków prawnych. Cywilistyczna metoda regulacji charakteryzuje się przyznaniem podmiotom autonomii prywatnej i usytuowaniem ich względem siebie na pozycjach równorzędnych (zob. cz. I,§ l, pkt 4). Także stosunek władzy rodzicielskiej (opieki nad małoletnim), wbrew pozorom, podlega cywilistycznej metodzie regulacji. Rodzice (opiekun) nie występują bowiem we wskazanych stosunkach jako dysponenci imperium (władzy państwowej), lecz, tak jak i małoletni występujący w tych stosunkach, jako podmioty korzystające w granicach prawa z przyznanej im autonomii prywatnej (zob. cz. I „Część ogólna", rozdz. I § l pkt 2).Rozstrzyganie spraw ze stosunków rodzinnych następuje w sądowym postępowaniu cywilnym („Sprawy cywilne" - zob. art. 2 kodeksu postępowania cywilnego). Prawo rodzinne nie jest więc odrębną gałęzią prawa, lecz wyspecjalizowanym działem prawa cywilnego (zob. cz. I „Część ogólna", rozdz. I § 2 pkt 2).Ze względu na to, że prawo rodzinne jest działem prawa cywilnego, w kwestiach nie unormowanych przez prawo rodzinne do stosunków rodzinnoprawnych należy stosować wprost (nie zaś tylko posiłkowe) przepisy prawa cywilnego, chyba że unormowania z zakresu prawa rodzinnego nakazują stosować je odpowiednio (zob. np. art. art. 38, 42, 46 k.r.o.).2. Źródła prawa rodzinnego a. Na pierwszym miejscu wśród źródeł prawa rodzinnego należy wymienić przepisy Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r., a w szczególności te jej unormowania, które wyraźnie i wprost stanowią o rodzinie, małżeństwie, macierzyństwie i wychowaniu młodego pokolenia (zob. pkt 3).b. Wśród ustaw zwykłych podstawowym źródłem prawa rodzinnego jest Kodeks rodzinny i opiekuńczy z 25 lutego 1964 r. (Dz. U. Nr 9, póz. 59), obowiązujący od l stycznia 1965 r. oraz przepisy wprowadzające kodeks (w skrócie p.w.k.r.o.) - ustawa z 25 lutego 1965 r. (Dz. U. Nr 9, póz. 60 z późn.zm.). Kodeks rodzinny i opiekuńczy był pięciokrotnie nowelizowany - po raz pierwszy ustawą z 19 grudnia 1975 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 45, póz. 234). Zmiany dotyczyły w szczególności odpowiedzialności małżonków za zobowiązania, modelu procesu rozwodowego, przysposobienia, władzy rodzicielskiej i nazwiska małżonków. Druga zmiana unormowań kodeksu rodzinnego i opiekuńczego nastąpiła na mocy art. 85 ustawy z 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. Nr 36, póz. 180). Nowelizacja ograniczała się do kwestii związanych z zawarciem małżeństwa i uznaniem dziecka. Trzecia istotna nowelizacja kodeksu rodzinnego dokonana została ustawą z 26 maja 1995 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 83, póz. 417). Nowe brzmienie otrzymał dział II tytułu II k.r.o. „Przysposobienie" (art. art. 114-127). Czwartej, istotnej nowelizacji kodeksu rodzinnego dokonała ustawa z 24 lipca 1998 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Kodeks postępowania cywilnego, Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawy o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 117, póz. 757; ustawa weszła w życie 15 listopada 1998 r.). Zmiany w k.r.o. wprowadzone przez ustawę z 24 lipca 1998 r. Polegają w pierwszej kolejności na stworzeniu podstawy prawnej powstania związku małżeńskiego w rozumieniu prawa polskiego w wypadku zawarcia małżeństwa podlegającego prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego w obecności duchownego, jeżeli ratyfikowana umowa międzynarodowa lub ustawa regulująca stosunki między Państwem a kościołem albo innym związkiem wyznaniowym taką możliwość przewiduje (art. l k.r.o.). Nowelizacja kodeksu rodzinnego miała na celu dostosowanie jego postanowień do Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską, podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. z 1998 r.. Nr 51, póz. 318.). Konkordatwszedł w życie po upływie jednego miesiąca od dnia wymiany dokumentów ratyfikacyjnych, która nastąpiła 25 marca 1998 r. (Dz.U. Nr 51, póz. 319). Przepis art. 10 Konkordatu stanowi w szczególności, iż od chwili zawarcia małżeństwo kanoniczne może wywrzeć takie skutki, jakie pociąga za sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim, jeżeli zostaną spełnione określone w tym przepisie przesłanki. Przy okazji zmian podyktowanych postanowieniami ratyfikowanego Konkordatu nowelizacja k.r.o. dokonana w 1998 r. wniosła kilka korekt i uzupełnień regulacji kodeksowych odnoszących się do zawierania małżeństw i podstaw ich unieważniania, uzasadnionych treścią nowej Konstytucji, postanowieniami umów międzynarodowych wiążących Polskę oraz regulacjami tych zagadnień w innych wewnętrznych aktach prawnych. Zmodyfikowany został przepis art. 10 k.r.o. dotyczący tzw. wieku małżeńskiego. Poszerzono zakres przesłanek unieważnienia małżeństwa o wady oświadczeń woli nupturientów. Przepis art. 151 k.r.o. uwzględnia trzy wady oświadczeń woli, a mianowicie: stan wyłączający świadome wyrażenie woli (zawarcia małżeństwa), błąd (nupturienta) co do tożsamości drugiej strony oraz bezprawną i poważną groźbę. Inna istotna zmiana w prawie niemajątkowym małżeńskim, zgodna z zasadą równouprawnienia kobiety i mężczyzny (zob. art. 33 Konstytucji), polega na zapewnieniu zarówno kobiecie, jak i mężczyźnie pełnej swobody w wyborze nazwiska noszonego po zawarciu małżeństwa, niezależnie od decyzji drugiej strony w tej sprawie (art. 25 § l i 2 k.r.o.). Ze zmianą przepisu art. 25 k.r.o. pozostają w związku modyfikacje innych unormowań, w szczególności zmiana brzmienia art. 88 § l k.r.o. (nazwisko dziecka, co do którego istnieje domniemanie jego pochodzenia od męża matki). Ustawa nowelizacyjna z 24 lipca 1998 r. usunęła z tekstu k.r.o. przepis przewidujący zawarcie małżeństwa przed konsulem (dawny art. 2 k.r.o.). Zasady techniki prawodawczej nakazują bowiem unikanie powtarzania w kolejnej ustawie unormowań zawartych w innym akcie prawnym (unormowanie zbieżne z postanowieniami art. 2 k.r.o. sprzed nowelizacji zawierał i zawiera przepis art. 26 ust. l ustawy z 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 9, póz. 34 z późn. zm.). Kolejna, piąta, nowelizacja k.r.o. dokonana została uchwaloną 21 maja 1999 r. ustawą o zmianie ustaw Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Kodeks cywilny, Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 52, póz. 532; ustawa weszła w życie 16 grudnia 1999 r.). Trzon przepisów ustawy stanowią unormowania wprowadzające małżeńską separację instytucjonalną (orzekaną przez sąd - art. art. 61 ^ól5 k.r.o.; zob. rozdz. II §4 pkt 2).Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz pozostałe przepisy ustawodawstwa rodzinnego są przepisami szczególnymi (leges speciales) w stosunku do kodeksu cywilnego i pozakodeksowych przepisów ustawodawstwa cywilnego (leges generales - przepisy ogólne). Jeżeli zatem jakaś kwestia jest regulowana zarówno przez ustawodawstwo rodzinne, jak i cywilne, to zgodnie z zasadą lex specialis derogat legi generali („przepis szczególny uchyla przepis ogólny"), zastosowanie będą miały przepisy ustawodawstwa rodzinnego (w szczególności k.r.o.). c. Ponieważ prawo rodzinne jest działem prawa cywilnego, a k.r.o. nie jest kodyfikacją samodzielną, do źródeł prawa rodzinnego należy także kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, póz. 93 z późn. zm.). Pierwszoplanowe znaczenie ma część ogólna k.c. (księga I), poza tym jednak zastosowanie mogą mieć przepisy zawarte w pozostałych trzech księgach k.c. Ochronę praw ze stosunków rodzinnych normują przepisy kodeksu postępowania cywilnego (ustawa z 17 listopada 1964 r.; Dz. U. Nr 43, póz. 296 z późn. zm.). ostępowanie cywilne z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego wykazuje szereg odrębności od ogólnych zasad postępowania cywilnego.d. W ścisłym związku z problematyką stosunków rodzinnoprawnych pozostaje prawo o aktach stanu cywilnego (w skrócie - p.a.s.c.) - ustawa z 6 października 1986 r. (Dz. U. Nr 36, póz. 180 z późn. zmian.; ostatnia: Dz. U. Z 1998 r.. Nr 117, póz. 757), obowiązująca od l marca 1987 r. Przepisy p.a.s.c.regulują sprawy związane z rejestracją urodzeń, małżeństw oraz zgonów, a także sprawy dotyczące innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób (art. l p.a.s.c.). Najnowsza, istotna nowelizacja p.a.s.c. została dokonana ustawą z 24 lipca 1998 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Kodeks postępowania cywilnego, Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawy o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 117, póz. 757, z mocą obowiązującą od 15 listopada 1998 r.). Zmiany p.a.s.c. polegają przede wszystkim na dostosowaniu jego unormowań do wprowadzonej do prawa polskiego instytucji zawarcia małżeństwa w formie konkordatowej i zmienionych przepisów k.r.o. o nazwisku małżonków oraz ich dzieci. Zmieniony został ponadto przepis art. 56 (dotyczący obowiązku złożenia przez cudzoziemca kierownikowi USC dokumentu stwierdzającego możność zawarcia małżeństwa) i art. 71 (normujący wydawanie obywatelom polskim lub zamieszkałym w Polsce cudzoziemcom nie mającym obywatelstwa żadnego państwa, a zamierzającym zawrzeć małżeństwo za granicą zaświadczenia stwierdzającego możność zawarcia małżeństwa według prawa polskiego; zob. też art. art. 3 i 14 prawa prywatnego międzynarodowego). e. Unormowania odnoszące się do stosunków rodzinnych znajdują się w przepisach wielu odrębnych ustaw. Takim aktem prawnym jest w szczególności kompleksowa ustawa z 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, póz. 78 z późn. zm.). Spośród innych aktów prawnych związanych z problematyką prawnorodzinną należy wymienić przede wszystkim ustawę z 18 lipca 1974 r. o funduszu alimentacyjnym (tekst jedn.: Dz. U. z 1991 r., Nr. 45, póz. 200 z późn. zm.), ustawę z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 35, póz. 228 z późn. zm.) oraz ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r.. Nr 67, póz. 329 z późn. zm.), która reguluje m.in. funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych. Na jej podstawie wydane zostały normatywne akty wykonawcze. Organizację opieki nad dziećmi i małoletnimi pozbawionymi całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej normują od l stycznia 1999 r. Przepisy ustawy z 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r., Nr 64, póz. 414 z późn. zm., rozdz. la „Opieka nad rodziną i dzieckiem" - art. art. 33a-33p). Odrębne ustawy regulują niektóre stosunki praw...
czarnulka1990