Jak napisać biznesplan.pdf

(279 KB) Pobierz
Jak napisać biznesplan
Jak napisaě biznesplan
Autor: Brian Finch
TĀumaczenie: Magdalena Abramowska
ISBN: 83-7361-817-1
TytuĀ oryginaĀu: How to Write a Business Plan
Format: 122
194, stron: 144
¤ Jak stworzyě biznesplan przekonujĴcy dla odbiorcy: komisji oceniajĴcej
wniosek o dotacjķ, inwestora lub kredytodawcy?
¤ Jak zabraě siķ do pracy: plan dokumentu, zaĀoŃenia, potrzebne informacje
¤ Jak przygotowaě plan sprzedaŃy i prognozķ sprawozdaĺ finansowych?
Twj biznesplan to powieľě przygodowa.
Musi byě interesujĴca i utrzymujĴca w napiķciu
Biznesplan to jeden z najwaŃniejszych dokumentw na temat przedsiķbiorstwa Ð to
wizytwka firmy. Trzeba go przedstawiě, ubiegajĴc siķ o dotacjķ, kredyt lub poszukujĴc
inwestora. Dlatego biznesplan musi byě napisany dobrze. Szansa na zrobienie
pierwszego wraŃenia jest tylko jedna. Zawarte w tej ksiĴŃce przykĀady, uŃyteczne
wskazwki i porady pomogĴ Ci jĴ wykorzystaě.
Z tej ksiĴŃki dowiesz siķ, jak stworzyě przekonujĴcy dokument, ktry obejmuje
najwaŃniejsze kwestie zwiĴzane z firmĴ, jest zwiķzĀy, spjny i sprawia wraŃenie
napisanego solidnie i z gĀowĴ. Autor poprowadzi Ciķ krok po kroku przez caĀy proces
planowania, omawiajĴc wszystkie najwaŃniejsze zagadnienia, takie jak:
¤ struktura biznesplanu;
¤ opis planowanego przedsiķwziķcia;
¤ plan marketingowy i prognoza sprzedaŃy;
¤ prognoza finansowa;
¤ ocena ryzyka przedsiķwziķcia;
¤ wewnķtrzne biznesplany.
Od Twojego biznesplanu moŃe zaleŃeě przyszĀoľě firmy. Dziķki tej ksiĴŃce nauczysz siķ
patrzeě na Twj biznesplan oczami tych, ktrzy bķdĴ go oceniali.
O autorze:
Brian Finch posiada wieloletnie doľwiadczenie na stanowisku dyrektora ds. rozwoju.
ObejmowaĀ kierownicze funkcje w wielu firmach w Wielkiej Brytanii. Obecnie zarzĴdza
finansami rozwijajĴcej siķ sieci ksiķgarĺ, ktrej jest wspĀzaĀoŃycielem. Finch jest
niezaleŃnym doradcĴ, doľwiadczonym ekspertem w pisaniu biznesplanw i autorem
ksiĴŃek: Business Plans, 30 Minutes to Write a Business Plan i 30 Minutes to Negotiate
a Better Deal.
×
15974555.004.png 15974555.005.png 15974555.006.png 15974555.007.png 15974555.001.png 15974555.002.png
Spis treci
Wstp
7
1. Struktura biznesplanu 21
Wykorzystanie załczników.......................................................... 23
2. Streszczenie
25
3. Historia firmy 29
Firma ................................................................................................ 29
Jaki produkt lub usług oferujesz? ............................................... 29
Rynki zbytu ..................................................................................... 30
Dostawy.............................................................................................31
W jaki sposób zaszedłe( tak daleko?............................................. 32
4. Rynek 35
Informacje ogólne ...........................................................................35
Struktura rynku ...............................................................................36
Konkurencja.................................................................................... 37
Klienci .............................................................................................. 38
Dystrybucja...................................................................................... 38
Trendy .............................................................................................. 39
Przewaga konkurencyjna............................................................... 40
Segmentacja rynku...........................................................................41
Ró3nicowanie.................................................................................. 42
Polityka cenowa .............................................................................. 42
Bariery wej(cia ................................................................................. 43
Nowe technologie........................................................................... 44
4
J AK NAPISA BIZNESPLAN
5. Działalno#$ 45
Ró3nice............................................................................................. 45
Procesy.............................................................................................. 46
Kontrola........................................................................................... 47
Do(wiadczenie ................................................................................ 48
Dostawy............................................................................................ 48
Systemy............................................................................................. 49
Lokalizacja i otoczenie................................................................... 50
Uregulowania prawne.....................................................................51
6. Zarz'dzanie 53
Istotna ró3nica ................................................................................ 57
Wymagane umiej tno(ci................................................................ 57
Struktura organizacyjna ................................................................ 58
Wykazanie umiej tno(ci kontroli................................................ 59
7. Oferta 63
Wyja(nij.............................................................................................63
Propozycja ........................................................................................63
Dlaczego odniesiesz sukces?.......................................................... 65
Popro( o to, czego chcesz!.............................................................. 66
Co zainwestowałe(?......................................................................... 67
Finalizowanie transakcji................................................................ 68
Wyj(cie z inwestycji ........................................................................ 68
8. Prognozy 71
Prognozy sprzeda3y.........................................................................71
Koszty............................................................................................... 73
Prognoza pi cioletnia .................................................................... 73
Rewizja biznesplanu....................................................................... 75
Analiza wra3liwo(ci........................................................................ 76
Najwa3niejsze zało3enia ................................................................ 77
Wyja(nij najwa3niejsze kwestie..................................................... 80
9. Informacje finansowe 81
Rachunek zysków i strat ................................................................ 82
Prognozy przepływów pieni 3nych ............................................. 84
Analiza wra3liwo(ci........................................................................ 86
Kapitały............................................................................................ 86
S PIS TRECI
5
Uzgadnianie i sprawdzanie ........................................................... 87
Wyczucie czasu................................................................................ 87
Bilans................................................................................................ 89
Niektóre wa3ne terminy ................................................................ 89
10. Ryzyko
93
11. Poufno#$
97
12. Wewntrzny biznesplan
99
Jak korzysta= z biznesplanu majcego pomóc
w prowadzeniu działalno(ci? ..................................................... 99
Planowanie to nie ustalanie bud3etu!........................................ 104
Nietypowe plany............................................................................105
Wizja firmy, dane opisowe i liczbowe ....................................... 107
Tworzenie strategii ....................................................................... 109
Planowanie poparte działaniem.................................................. 111
Jaki jest Twój punkt wyj(cia?........................................................114
Zaanga3owanie pracowników, budowanie zespołu..................118
Jak sporzdzi= biznesplan i jak z niego korzysta=? ...................118
Negatywne nast pstwa polityki firmy ....................................... 122
Korzystanie z biznesplanów w przetargach i licytacjach .........126
A
O(wiadczenie o zachowaniu poufno(ci.................................... 129
B Słowniczek
131
Zarzdzanie
Badania pokazuj, e dla inwestorów najwiksze znaczenie przy
ocenie oferty ma zarzd, który maj poprze.
Dobry zespół moe dokona cudów na słabym rynku lub w schył-
kowej brany, a słaby zespół nie przetrwa nawet przy dobrej ko-
niunkturze.
(Inwestor)
Ty i Twoi współpracownicy jeste cie tym zespołem, który trzeba
poprze. Dziki Tobie przedsiwzicie jest moliwe. Opowiedz
wic czytajcemu o sobie i swoim zespole, sprzedaj si, podajc naj-
waniejsze informacje:
Jakie masz do wiadczenie przydatne do prowadzenia firmy
lub realizacji przedsiwzicia?
Jakie masz umiejtno ci przydatne do prowadzenia firmy
lub realizacji przedsiwzicia?
Jakie masz słabe strony (i Ty, i Twój zespół) i jak zamierzasz
sobie z nimi poradzi?
Jakie moesz przedstawi dowody na potwierdzenie swoich
dotychczasowych sukcesów?
Podaj zwi,le dane o kadym członku zarzdu: wiek, wykształcenie,
kwalifikacje zawodowe, do wiadczenie w brany i w pracy, któr
wykonuj lub bd wykonywa, dotychczasowy przebieg kariery
zawodowej oraz ewentualne posiadane udziały w firmie.
Przedstaw osignicia kadej z tych osób i podkre l postpy,
jakich dokonały. Wyka ich do wiadczenie, kwalifikacje i mocne
strony istotne dla roli, jak pełni lub maj pełni.
15974555.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin