Blumenthal Erik - Odwaga bycia niedoskonalym.pdf
(
202 KB
)
Pobierz
E. Blummthal, R. R-the, H. Hobmiir, M. Tfce, C. Juta, P. Rom, G. Tre/Jer,
IV. Schwimch
Odwaga bycia niedoskonałym
Wydawnictwo Diecezjalne
Odwaga bycia niedoskonałym
Kraków
Tytuł oryginału:
IL CORAGGIO DINON ESSERE PERFETTI
Tłumaczenie:
Piotr Dyrda
Redakcja:
Beata Helizanowicz
Redakcja techniczna:
Beata Warzani
Korekta:
Małgorzata Chojnacka
Projekt okładki:
Pracownia M
Zdjęcie na okładce:
Pastel Communautes des Diaconesses de Reuilly
© Copyright by Cittadella Editrice - Assisi, 1986
© Copyright for the Polish Edition by
wydawnictwo ID -Kraków, 1995
ISBN 83-86106-01-8
Wydawnictwo rffl
ul. Grodzka 54
31-044 Kraków
tel./fax (012) 21 50 92
Wydawnictwo Diecezjalne
SANDOMIERZ
ul. Żeromskiego 4
27-600 Sandomierz
tel. (0-15) 32 31 92
WSTĘP
Odwaga bycia niedoskonałym - czyżby sam
tytuł był zachętą do niedbałości i opieszalstwa
w spełnianiu codziennych obowiązków? Nic bar-
dziej mylnego w zrozumieniu powyższego ty-
tułu.
W 1926 roku Sophie Lazarsfeld utworzyła i roz-
powszechniła to bardzo często cytowane wyra-
żenie. W swoim traktacie, do dzisiaj aktualnym,
znana ekspert psychologii indywidualnej pisała
przede wszystkim o odwadze prawdy, szczerości
i naiwności, o aprobacie naszych codziennych
słabości i o przezwyciężeniu tendencji pokazywa-
nia się innym większymi, lepszymi, bardziej in-
teligentnymi i silniejszymi niż jesteśmy w rzeczy-
wistości. Autorka jasno pokazuje, że ukrywanie
własnej niedoskonałości jest społecznie szkodliwe
i może podważyć wzajemne zaufanie w momencie,
w którym nie jest dłużej możliwe podtrzymywanie
pozorów własnej wyższości. Może mieć ono rów-
nież ciężkie konsekwencje w edukacji i przejawia
się w pragnieniu rodziców przedstawiania się dzie-
ciom lepszymi niż w rzeczywistości są. Znany jest
powszechnie fakt, iż poszukiwania terapii dialogu
wskazują, że naiwność jest bardzo cenną cechą
osobowości, szczególnie dla nauczyciela i psycho-
terapeuty.
Jednym z najbardziej podstawowych odkryć
psychologii indywidualnej Alfreda Adlera było
wskazanie tendencji ukrywania przed samym sobą
oraz przed innymi własnych słabości oraz rekom-
pensowania ich niewłaściwymi środkami. Po dru-
gie, środki, które używane są w takich wypadkach,
zawsze na bazie własnych zwyczajów i własnego
sposobu życia, czynią codzienną egzystenqę trud-
niejszą, nadając jej charakter neurotyczny.
Niedoskonałość jest obecna w tym, czym je-
steśmy i w tym, co czynimy. Oczywiście te dwie
dziedziny nie mogą być nigdy rozpatrywane od-
dzielnie, gdyż zawsze nasze działanie pochodzi
z naszego sposobu bycia, i wyobrażenie, które
człowiek ma o samym sobie zawsze jest utworzone
pod wpływem własnego działania. Czyli jedynie ze
względu na jasność wyróżnia się tutaj te dwie
dziedziny oddzielnie, w rzeczywistości stanowią
one jedną całość.
To wszystko zaś, co odnosi się do naszego
sposobu bycia, ma uświadomić nam, że jedynie
poprzez cierpliwe działanie możemy cokolwiek
w nas ulepszyć, akceptując z pokorą to, co w nas
niezmienne. Niezmienna niedoskonałość nie de-
terminuje wartości indywidualnej osoby. Sposób,
w jaki staramy się z nią żyć, może stanowić
wartość samą w sobie. Poza tym, nie wszystko co
dana osoba uważa za niedoskonałe musi takie
być. Zakres znaczenia niedoskonałości jest zazwy-
czaj zbyt duży, ukształtowany pod wpływem idei
i uprzedzeń pochodzących z mentalności ogólnej.
To zaś, co dotyczy działania w kierunku bycia
doskonałym, może prowadzić do zachowań dewia-
cyjnych i społecznie szkodliwych. Nie o tym jed-
nak chciałbym teraz mówić, chciałbym mówić
raczej o tych osobach, które w każdym swoim
działaniu i we wszystkim czym są, starają się
udowodnić sobie własną doskonałość, nawet za
cenę szkodliwych skutków ubocznych. Osoby tego
rodzaju, zazwyczaj za wiele wymagają od siebie
i od swoich bliskich. Możemy nazwać ich perfek-
cjonistami. Natomiast całkowita doskonałość nie
tylko zakłada nieustanny wysiłek, ale również
przeciwstawia się dążeniu dostosowania się do
zmiennych sytuacji. Można to zaobserwować
w naszych prawach i regulaminach, zawsze bar-
dziej doskonałych, aż tak doskonałych, iż prawie
6
niemożliwych do realizacji. Styl edukacji perfek-
cjonistycznej jest przytłaczający, całkowicie nie
bierze pod uwagę potrzeb dziecka i najczęściej
nie sprawdza się w nieprzewidywalnych sytuacjach
życiowych. (Gdybyśmy nie dysponowali już znacz-
ną liczbą, więcej niż wystarczającą, idealnych me-
tod nauczania, byłoby z pewnością bardzo pożyte-
cznym przedstawienie tutaj jakiegoś typu naucza-
nia perfekcjonistycznego.)
Perfekcjonizm może odnosić się do poszcze-
gólnych dziedzin działania ludzkiego. Weźmy na
przykład jakiegoś oratora, który z każdego swoje-
go drobnego potknięcia czyni wielką tragedię. Lub
kobiece pragnienia bycia doskonałą we wszystkich
dziedzinach: jako matka i idealna żona, jako
przykładna kobieta, która pracuje i ma ambicje da-
nia z siebie wszystkiego, uprawia sport i jest w cen-
trum wydarzeń politycznych i kulturalnych itd.
Czy jest możliwe pogodzenie wszystkich tych dzie-
dzin, bez poczucia rozczarowania i zawodu? Prze-
cież wszystkie te potrzeby wzięte razem są irra-
cjonalne. Ażeby walczyć z tak pojętym perfek-
cjonizmem, konieczne jest uporządkowanie dzie-
dzin naszego działania i wyznaczenie sobie od-
powiedniej hierarchii wartości. Nie można oczywi-
ście wszystkiego osiągnąć jednocześnie.
Ludzie, którzy uznają własną niedoskonałość,
są zazwyczaj bardziej elastyczni w wartościowaniu
poszczególnych czynności. I tak na przykład go-
spodyni domowa może czasami zostawić nawet
nie umyte talerze lub nie pościelone łóżka, ażeby
zyskać odrobinę czasu na zrealizowanie jakiegoś
ważniejszego zadania.
Perfekcjonista zazwyczaj chce zdobyć dla siebie
opinię doskonałego, nawet przed samym sobą,
chce czuć się lepszym i bardziej wartościowym od
innych, tylko nie zdaje sobie sprawy z egocentrycz-
nego podtekstu własnego pragnienia.
Realizacja ideału doskonałości absolutnej w łat-
wy sposób prowadzi, poprzez swoją nieracjonal-
ność, do zamkniętego kręgu. Zaś odkrycie własnej
niemożności zrealizowania ideału wzmaga jedynie
wysiłek, który na nowo objawia własną niedo-
skonałość i tak dalej.
Osoba wewnętrznie zdrowa i zrównoważona da-
je po prostu wszystko, co w niej najlepsze, we-
dług własnych możliwości. Wolna od niepotrzeb-
nych iluzji może osiągnąć, pomimo własnych ogra-
niczeń fizycznych i psychicznych, wyższy stopień
doskonałości, rozumianej jednak we właściwy spo-
sób. Alfred Adler w swoich ostatnich latach mówił
często o „wysiłku doskonalenia osób psychicznie
zdrowych". Koncepcja ta wzbudziła wiele krytyki,
gdyż chęć osiągnięcia doskonałości absolutnej cha-
rakteryzuje osobowość o cechach neurotycznych.
Jacoby (1974, str. 35) wyjaśnia jednak, iż doskona-
8
łość ma dla nas brzmienie raczej patetyczne, nato-
miast w Ameryce, gdzie Adler się przeniósł, wyraz
„perfection" jest w użyciu powszednim. I rozumie
się przez niego wysiłek w stawaniu się doskona-
łym, Adler dodawał zawsze znaczenie: wysiłek
w upodabnianiu się do Boga.
Możemy zapytać dlaczego byty ludzkie usiłują
udawać przed samymi sobą większy stopień dos-
konałości niż w rzeczywistości osiągnęły i są w sta-
nie osiągnąć. Jest to sposób na poszerzenie samo-
świadomości oraz na pomniejszenie strachu przed
innymi. Jest to jednak rozwiązanie jedynie pozor-
ne. Postępowanie takie skłania do nieustannego
kłamstwa oraz do lęku, że piękna „facjata" może
w końcu upaść. Świadomość własnej wartości oraz
poczucie bezpieczeństwa nie są w takim wypadku
autentyczne.
Szczere przyznanie się do własnej niedoskonało-
ści zakłada więc odrzucenie niepotrzebnych zabez-
pieczeń i domaga się siły ducha. Zależność od
sądów innych ludzi nie ma wtedy tak zasadniczego
znaczenia. Aby czynić to wszystko, konieczna jest
świadomość własnej wartości, ale nie świadomość
labilna i zmienna, lecz stabilna i autentyczna,
opierająca się na realnym wkładzie, jaki dajemy
społeczności. Wszystko to ma wiele wspólnego
z siłą własnego JA, o którym dzisiaj tak wiele się
mówi.
Aby móc zaakceptować własną niedoskonałość,
potrzebna jest odwaga. Praktycznie nikt nie posia-
da jej w stopniu wystarczającym. I dlatego właśnie
koniecznym jest pobudzanie odwagi, któremu
chce służyć właśnie ta książka.
Kto nie zamyka oczu na własne niedoskonałości
i własne słabości, będzie cenił bardziej sprawie-
dliwie swego bliskiego, ze wszystkimi jego niedo-
skonałościami, i nie będzie miał potrzeby pomniej-
szania innych, aby czuć się lepiej.
Odwaga bycia niedoskonałym porusza wszyst-
kie dziedziny egzystenqi ludzkiej i wszystkie po-
mocne środki. Różnorodność tematów zaprezen-
towana została w niniejszym tomiku przez eksper-
tów różnych dziedzin. I przy tej okazji chciałbym
podziękować wszystkim autorom. Dziękuję poza
tym wydawcy Heinrichowi Graf Waldsteinowi,
który opublikował książeczkę na ten temat i dał
mi bardzo cenne uwagi.
Rudolf KAUSEN
10
Erik Blumenthal
ODWAGA BYCIA
NIEDOSKONAŁYM
W NAUCZANIU
„Mamy potrzebę wiary w doskonałość i powin-
niśmy mieć odwagę bycia niedoskonałymi."
Pani B., dobra matka rodziny, przyszła kiedyś
do mojego gabinetu: jej pożycie małżeńskie było
dobre, nawet bardzo dobre, nie było też większych
problemów z dziećmi. Wspólnie z mężem mieli
wielu przyjaciół i odnosili sukcesy w pracy zawo-
dowej. Wszystko szło tak dobrze, „gdyby tylko
mała sześcioletnia córeczka nie siusiała w nocy do
pościeli". Matka próbowała wszystkich dostęp-
nych metod, ale nie zdołała rozwiązać problemu.
Czasami nawet nienawidziła swojej córeczki mó-
wiąc: „Inna córeczka, która ma tylko pięć lat, już
od dawna nie moczy pościeli".
Po rozmowie zrozumiała, że powinna w pew-
nym sensie zostawić ten problem, nie powinna
13
czuć się odpowiedzialna za wszystko i powinna
pozwolić dziecku poczuć się odpowiedzialnym za
swoją sytuację. Otrzymała wszystkie praktyczne
uwagi dotyczące tego problemu - o pościeli, o tym,
że dziewczynka sama powinna zajmować się swo-
im łóżkiem i o antagonizmie, który może powstać
między siostrami. Moja klientka powróciła do
domu, uczyniła wszystko, co zostało jej wyjaś-
nione, córka zaczęła sama zajmować się swoim
łóżkiem, ale nocne moczenie pościeli nie ustało.
Pewnego razu, gdy córce udało się utrzymać po-
ściel suchą, sama promienna pobiegła opowiedzieć
to matce, ale gdy mała była sama, mama zawsze
sprawdzała, czy jej córka nadal moczy pościel.
I tak trwało to jeszcze przez dłuższy czas,
pomimo wszystkich podejmowanych wysiłków,
Matka wciąż czuła się odpowiedzialną za sytuację
córki. Pewnego dnia wyobraziła sobie, że jej córka
jest wystarczająco duża, ażeby zostać narzeczoną
i pójść na uniwersytet i wtedy na pewno przestanie
moczyć pościel. Od tego momentu to, co córka
robiła z pościelą było jej naprawdę obojętne.
Przede wszystkim zrozumiała, że córka sama może
rozwiązać swój problem i autentycznie przestała
się nim zajmować. I prawie natychmiast nocne
moczenie pościeli ustało, co pokazuje istnienie
głębokiej wewnętrznej komunikacji między matką
a córką.
Każda matka, która chce w sposób doskonały
wychować własne dzieci, skazana jest na niepowo-
dzenie. Doskonałość jest z pewnością słusznym
celem, do którego człowiek powinien dążyć. Musi-
my jednak mieć świadomość, że pełne osiągnięcie
tego celu jest niemożliwe. Perfekcjonizm jest pew-
nym neurotycznym typem charakteru, który rodzi
jedynie kompleksy. Ważnym jest posiadanie te-
go celu, który odpowiednio ukierunkowuje nas
na naszej drodze życia, w naszym postępowaniu
i działaniu, tak jak żeglarz orientuje się w swoim
położeniu według układu gwiazd. Mamy potrzebę
odwagi bycia niedoskonałymi. Jeżeli uważamy, że
możemy osiągnąć doskonałość, nie czynimy nic
tylko zniechęcamy się, gdyż cel ten nie będzie mógł
być zrealizowany w stu procentach.
Są jeszcze tacy wychowawcy, którzy polecają
rodzicom zawsze zgadzać się w obecności dzieci
i uzgadniać różnice zdań sam na sam. To jest
właśnie doskonała jedność między mężem a żoną
rozumiana w błędny sposób. Po pierwsze, w ten
sposób nie docenia się spostrzegawczości dzieci,
które pomimo ukrywania różnic najczęściej i tak
zauważają tę sytuację. I w konsekwencji dzieci
mimowolnie uczą się udawania, gdyż większe zna-
Plik z chomika:
himen303
Inne pliki z tego folderu:
Babiker Gloria - Autoagresja Mowa zranionego ciala.pdf
(1240 KB)
Ajdukiewicz Kazimierz - Obraz swiata i aparatura pojeciowa.pdf
(162 KB)
Asertywnosc - Artykul.pdf
(195 KB)
Autoprezentacja a Samowiedza - Artykul.pdf
(54 KB)
Baker Mark - Najwiekszy psycholog wszech czasow.pdf
(526 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audiobooks
Aura_Czakry
Business
Channeling
Duchowosc_Religia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin