19.02.2012
NURTY I KIERUNKI OPIEKI NAD DZIECKIEM
Trzy kluczowe pojęcia: opieka, pomoc, wsparcie społeczne
Połowa XXw. – miłosierdzie, filantropia, dobroczynność, działalność charytatywna, zaczęto prowadzić badania naukowe aby te działania były najbardziej skuteczne.
Negatywny wymiar pomocy – wymiar instytucyjno – interwencyjny, reakcja na zagrożenia
Prof. Helena Radlińska (twórca pedagogiki społecznej) – negatywny wymiar pomocy
Pozytywny wymiar pomocy – wspomaganie rozwoju, wsparcie edukacyjne, poszanowanie podmiotowości, skupienie się na zasobach człowieka i jego środowiska, działania wyprzedzające pojawienie się problemu (EDUKACJA, ROZWÓJ, WIARA)
POMOC
· Osoba wspomagana znajduje się w trudnej sytuacji
· Nie potrafi samodzielnie rozwiązać swoich problemów
· Korzysta z pomocy w danym zakresie
· Pomoc nie może oznaczać uzależnienia od pomagającego
· Proces oparty na symetrii relacji
· Celem pomocy jest usamodzielnienie osoby wspomaganej
OPIEKA
· Działania opiekuńcze dotyczą osób które nie są w stanie samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb
· Może wystąpić konieczność przejęcia odpowiedzialności za podopiecznego
· Zachodzi asymetria relacji, co nie oznacza podmiotowego traktowania podopiecznego
· Celem działania opiekuńczego jest zaspokojenie potrzeb podopiecznego
OPIEKA NAD DZIECKIEM (edukacja, zdrowie, czas wolny, rozwijanie zainteresowań)
· System świadczeń i usług skierowanych na ochronę i wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży
· Działania podejmowane przez osoby i instytucje w związku z potencjalnym bądź faktycznym zagrożeniem dobra dziecka – zaniedbanie, niedożywienie, przemoc, deprywacja bodźców, wykluczenie dziecka.
ZADANIA OPIEKI NAD DZIECKIEM
· Działania na rzecz ochrony i promocji rozwoju dziecka
ü PODNIESIENIE POZIMOU JAKOŚCI DZIECIŃSTWA
· Działania zmierzające wspomaganie rodziny w realizacji jej zadań
· Działania zabezpieczające dziecko przed skutkami zaniedbań rozwojowych
· Działania zabezpieczające dziecko przed krzywdzeniem i stosowaniem przeciw niemu przemocy
· Działania o charakterze interwencyjnym – zapewnienie opieki dzieciom pozbawionym opieki rodzicielskiej
PARADYGMATY (PRAWA) SYSTEMU OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
· Dziecko jest integralną częścią rodziny, w większości przypadków problemy dziecka są pochodną problemów w rodzinie dziecka, dlatego pomoc dziecku powinna być udzielana wraz z pomocą rodzinie, o ile jest to możliwe bez odrywania go od środowiska naturalnego.
· Rodzinę należy przywracać dziecku, a nie dziecko rodzinie, gdyż wina za problemy dziecka często leży po stronie, rodziny.
· Skuteczność pomocy dziecku i rodzinie zależy od szybkości interwencji, która powinna nastąpić w początkowej fazie kryzysu.
WSPARCIE SPOŁECZNE
ü Sytuacją zagrażającą rozwojowi człowieka jest zarówno zbytnia izolacja społeczna jak i nadmierna społeczna kontrola związana z nadopiekuńczością środowiska
ü System może być pomocny, ale i dysfunkcyjny:
· Może okazać się, że system ten jest ubogi, osoba z problemem nie ma się do kogo zwrócić, poradzić – doświadczenie dziecka wykluczonego, rodziny z dysfunkcjami
· System jest zbyt szczennym, rozwiązuje się za nas wszystkie problemy – sytuacja rodzin uzależnionym od pomocy, dziecka z rodziny nadopiekuńczej.
TYPY WSPARCIA
· Emocjonalne – największe zapotrzebowanie
· Informacyjne
· Rzeczowe – materialne
· Wartościujące – budowanie poczucia własnej wartości
WSPARCIE SPOŁECZNE JAKO KATEGORIA ZASOBÓW ŚRODOWISKOWYCH
· Pozytywnym efektem wsparcia społecznego jest pojęcie wspólnoty, zakorzenienie w określonej przestrzeni społecznej
· Systemy wsparcia społecznego stanowią zasoby chroniące osobę (rodzinę) przed marginalizacją, izolacja, alienacją.
DWA SYSTEMU WSPARCIA SPOŁECZNEGO
SEGMENT OSOBOWY
SEGMENT INSTYTUCJONALNY
Osoby bliskie, znaczące, zaangażowane w rozwiązywanie problemów
Instytucje wspomagające, udzielające pomocy w trudnych sprawach, instytucje edukacyjne, wspólnoty instytucyjne życia codziennego
pedspec2012