BOHATER DRUŻYNY PORADNIK.pdf

(389 KB) Pobierz
Ciekawe formy pracy z bohaterem
Witold Pietrusiewicz hm.
Bohater drużyny. Poradnik obsługi
(materiał opracowany na Praską Akcję Szkoleniową Hufca Warszawa Praga Północ, grudzień 2005 r.)
W naszych działaniach harcerskich od czasu do czasu przywołujemy pamięć bohaterów – ludzi, których
uznajemy za autorytety, za postacie godne naśladowania. Stawiamy ich sobie i swoim harcerzom za wzór.
Swoich bohaterów – błogosławionych i świętych ma Kościół. Panteony swoich bohaterów mają wszystkie
narody. Pamięć bohaterów obecna jest wszędzie wokół nas: w nazwach miast (Władysławowo, Wejherowo,
Augustów), ulic, szkół, szpitali, na pomnikach, na banknotach i znaczkach pocztowych. To także na niej zbudowana
jest tożsamość naszego narodu i Państwa, jego historia, tożsamość innych narodów, grup społecznych, regionów.
Także jednostek harcerskich: chorągwi, hufców, szczepów i drużyn.
Niektórym może się wydawać, że tych wszystkich bohaterów jest zbyt wielu. Już samych świętych uważanych
za patronów Polski jest kilku (w tym troje tzw. patronów głównych; Kościół katolicki zaleca zresztą uczestnictwo we
mszy świętej w ich święta patronalne, choć nie jest to obowiązkowe).
Święci Kościoła katolickiego uznani za patronów Polski i ich święta patronalne
(święta patronalne obchodzone są zwykle w dni narodzin dla nieba czyli w rocznicę śmierci)
Główni patroni Polski:
Najświętsza Maryja Panna Królowa Polski, główna patronka Polski ( 3 maja ). Więcej: http://brewiarz.katolik.pl/czytelnia/swieci/05-03.php3
św. Wojciech, główny patron Polski, biskup i męczennik (23 kwietnia). Więcej: http://brewiarz.katolik.pl/czytelnia/swieci/04-23a.php3
św. Stanisław ze Szczepanowa, główny patron Polski, biskup i męczennik ( 8 maja) . Biskup krakowski od 1072 roku. Skazany na śmierć z
powodu zatargu z królem Bolesławem Śmiałym, którego wzywał do opamiętania. Stał się symbolem odwagi w głoszeniu prawdy, bez względu
na cenę, jaką przyjdzie za to zapłacić. Postać opiewana w literaturze i sztuce polskiej. Więcej: http://brewiarz.katolik.pl/czytelnia/swieci/05-
Pozostali patroni Polski:
św. Andrzej Bobola, patron Polski, kapłan i męczennik (16 maja). Jezuita, teolog, utalentowany kaznodzieja. Znany z działalności na
wschodnich Kresach Rzeczypospolitej w czasach zamętu i wojen. Patron pojednania z naszymi wschodnimi sąsiadami. Zamęczony ze
szczególnym okrucieństwem w 1657 roku. Jego dobrze zachowane, mimo upływu lat, zwłoki zagarnęli bolszewicy i wywieźli do Moskwy, by
zaprezentować na wystawie osobliwości. Dopiero w 1938 roku przekazali relikwie Watykanowi. Z Rzymu powróciły do Polski. Więcej:
św. Stanisław Kostka, patron Polski, zakonnik i wyznawca ( 18 września ). Więcej: http://brewiarz.katolik.pl/czytelnia/swieci/09-18.php3
Święci i błogosławieni – patroni skautingu i harcerstwa
św. Jerzy (23 kwietnia) – prawdopodobnie był trybunem w legionach cesarza Dioklecjana, zmarł śmiercią
męczeńską w Palestynie na przełomie III/IV w. Patron Anglii, Portugalii, Aragonii, Genui, Stambułu,
Niemiec, Wenecji. Patron rycerzy, płatnerzy, pasterzy koni, szpitali, bezpłodnych kobiet, harcerzy. Chroni
przed dżumą, trądem, syfilisem i opryszczką. Rycerz na koniu zabijający włócznią smoka, zbroja,
chorągiew. Czasem przedstawiany w scenie męczeństwa (ścięcie mieczem). Więcej:
bł. ks. phm. Stefan Wincenty Frelichowski, prezbiter i męczennik (23 lutego) – urodził się w 1913 r. w
Chełmży. W 1927 r. wstąpił do ZHP, pełnił funkcje zastępowego, drużynowego i komendanta
Starszoharcerskiego Zrzeszenia Kleryków ZHP. Święcenia kapłańskie otrzymał w 1937 r. Gdy Niemcy
wkroczyli do Polski we wrześniu 1939 r. był wikariuszem parafii Najświętszej Maryi Panny w Toruniu. Już
11 września został aresztowany i więziony w kilku obozach. Mimo zakazu władz obozowych, prowadził
pracę duszpasterską, rozdzielał Komunię św. Gdy zezwolono na przesyłanie paczek, zorganizował
obozowe Caritas. Przedzierał się też do chorych na tyfus, by spowiadać ich i udzielać im sakramentów.
Zmarł w obozie w Dachau 23 lutego 1945 r. na tyfus, którym zaraził się od współwięźniów. Jan Paweł II
ogłosił ks. Frelichowskiego błogosławionym 7 czerwca 1999 roku w Toruniu podczas pielgrzymki do
Ojczyzny. 22.02.2003 roku bł. Stefan Wincenty został ogłoszony patronem harcerstwa polskiego.
Sanktuarium znajduje się w Toruniu - jest to kościół pw. Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego
Frelichowskiego, ul. Panny Maryi 2. Więcej: http://brewiarz.katolik.pl/czytelnia/swieci/02-23c.php3
Również postaci zasłużonych dla harcerstwa, uznawanych przez ogół polskich harcerzy za bohaterów, jest
sporo. Są wśród nich m.in. założyciele ruchu skautowego generał Robert Baden-Powell z żoną Olave, współtwórcy
harcerstwa: Andrzej Małkowski z żoną Olgą, projektant krzyża harcerskiego i współautor tekstu Prawa
i Przyrzeczenia ks. Kazimierz Lutosławski, współautor słów hymnu harcerskiego i publicysta harcerski ks. Ignacy
Kozielewski. Harcerze okresu konspiracji, Szarych Szeregów – ci najbardziej znani, bo opisani w „Kamieniach na
szaniec” uczestnicy akcji bojowych: „Rudy”, „Zośka”, „Alek”, ale i wielu mniej znanych, a równie wartych pamięci.
Twórca metody zuchowej, komendant główny „Wawra”, redaktor naczelny „Biuletynu Informacyjnego” Aleksander
Kamiński, zaangażowany w PRL w reaktywowanie harcerstwa w jego pierwotnym kształcie. Podobnie Stanisław
„Orsza” Broniewski, jeden z naczelników Szarych Szeregów i Stefan Mirowski.
Jednak swojego własnego bohatera może mieć każda drużyna. Jest to o tyle cenne, że może on być wybrany
przez samych harcerzy, może też być w szczególny sposób bliski harcerzom, jako ten, który np. miał autentyczne
związki z ich drużyną, uczył się w tej samej szkole albo działał w tym samym środowisku, w tym samym mieście
czy dzielnicy.
Wybór bohatera, a potem praca z nim – to jednak nie taka prosta sprawa. Choć też i nie taka trudna...
440255823.012.png 440255823.013.png
Bohater drużyny. Poradnik obsługi
2
Niektórzy wybitni instruktorzy harcerscy i postacie zasłużone dla harcerstwa (wg http://pl.wikipedia.org , patrz też
hm. Stanisław Broniewski ps. „Stefan Orsza” (1915-2000)
hm. Jan Bytnar ps. „Rudy” (1921-1943)
Adam Ciołkosz (1901-1978)
phm. Maciej Aleksy Dawidowski ps. „Alek” (1920-1943)
hm. Juliusz Dąbrowski – założyciel KIMB-u (1909-1940)
hm. Lechosław Domański ps. „Zeus”
hm. RP Olga Drahonowska-Małkowska (1888-1979)
hm. RP Jadwiga Falkowska (1889-1944)
bł. ks. phm. Stefan Wincenty Frelichowski – patron harcerstwa
(1913-1945)
hm. Ewa Grodecka (1904-1973)
hm. RP Henryk Glass (1896-1984)
hm. Michał Grażyński (1890-1965)
hm. Józef Andrzej Grzesiak ps. „Czarny” (1900-1972)
gen. Józef Haller (1873-1960)
hm. Aleksander Kamiński ps. „Kamyk” (1903-1978)
Ignacy Kozielewski (1882-1964)
ks. Kazimierz Lutosławski (1880-1924)
hm. Marian Luzar (1895-1939)
hm. Józefina Łapińska (1900-1986)
hm. Maria Łyczko (1923-2004)
Andrzej Małkowski – twórca harcerstwa polskiego (1888-1919)
hm. RP Olga Drahonowska-Małkowska (1888-1979)
hm. Florian Marciniak (1915-1944)
hm. RP Jan Mauersberger (1877-1942)
hm. Stefan Mirowski (1920-1996)
hm. Alojzy Pawełek (1893-1930)
hm. RP Eugeniusz Piasecki (1872-1947)
hm. Tomasz Piskorski (1898-1940)
hm. RP Stanisław Sedlaczek (1892-1941)
hm. Józef Sosnowski (1904-1975)
hm. RP Tadeusz Strumiłło (1884-1958)
hm. Tomasz Strzembosz (1930-2004)
hm. RP Maria Wocalewska (1885-1944)
hm. Zygmunt Wyrobek (1872-1939)
gen. Mariusz Zaruski (1867-1941)
hm. Tadeusz Zawadzki ps. „Zośka” (1921-1943)
hm. Anna Zawadzka (1919-2004)
Kryteria wyboru bohatera
Przede wszystkim – przy wyborze bohatera obowiązuje nas dokument „Zasady i tryb przyjmowania nazw
i imion” (zatwierdzony uchwałą nr 17/XXXII Rady Naczelnej ZHP z dnia 24 listopada 2002 r.). Rada Naczelna
postanowiła, że (wyróżnienia moje):
„Nazwa i imię powinny sprzyjać realizowaniu ideaów ZHP , zwłaszcza podtrzymywaniu ciągości kultury
oddziaywanie przykadu osobowego bohatera (bohaterów) zgodnie z celami statutowymi ZHP .”
ł ł
Oprócz tego pewnie warto, by bohater był w jakiś sposób związany z miejscowością, dzielnicą lub regionem,
gdzie działa Wasza drużyna czy szczep. Wtedy stosunkowo łatwo o jakieś pamiątki, o miejsca z nim związane (dom
rodzinny, szkoła, tablica pamiątkowa), które można potem odwiedzać na zbiórkach, podczas gier; o ludzi, którzy go
znali i może jeszcze pamiętają. Poza tym bohater lokalny utożsamia drużynę z lokalną społecznością, czasem dzięki
niemu osoby spoza harcerstwa kojarzą i rozpoznają konkretną drużynę harcerską. To wszystko ułatwia późniejszą
pracę drużyny z tym bohaterem, o której będzie jeszcze dalej.
W niektórych środowiskach harcerskich bohaterem zostaje były harcerz tej drużyny. To dodatkowo oddziałuje
na harcerzy, przekonuje ich, że wielkim człowiekiem może zostać ktoś im podobny, z ich otoczenia, i umacnia ich
w przekonaniu, że mogą w życiu dokonać równie wielkich rzeczy.
Gdy w naszym hufcu poszukiwaliśmy bohatera, okazało się, że oczekiwania co do jego postaci są bardzo różne.
Pojawiały się głosy, że dość jest bohaterów-wojowników, żołnierzy, walczących podczas wojny. Że potrzebni są
teraz inni bohaterowie-lekarze, wychowawcy, dziennikarze, bo mamy teraz czasy pokoju, i należy promować nie
ludzi walki, ale codziennej pracy i służby bliźnim. Były nawet radykalne opinie, że w harcerstwie jest wciąż zbyt
wiele militaryzmu, że reszta skautowego świata jest bardziej pacyfistycznie nastawiona, i że powinniśmy iść tą
pokojową drogą.
Jeśli jednak przy wyborze
bohatera mamy kierować się
podtrzymywaniu ciągłości
kultury i tradycji narodowej, to
musimy mieć świadomość
olbrzymich starań i wysiłków
Polaków wielu pokoleń,
wyrażanych również właśnie
w walce, różnie prowadzonej.
Nie tylko przez zawodowych
wojskowych, ale także przez ludzi wielu innych profesji, których życie tak się potoczyło, że – chcąc nie chcąc –
musieli zrezygnować ze swych codziennych zajęć i podjęli walkę. Nie tylko na polach bitew, na barykadach, w
obozach koncentracyjnych, w partyzantce, ale też na tajnych kompletach, w służbie łączności, w akcjach małego
sabotażu, w kolportowaniu ulotek i konspiracyjnych pism, w samopomocy koleżeńskiej. A potem w wieloletnich
zmaganiach z totalitarnym systemem, w obozach pracy, ubeckich katowniach i więzieniach. Jeśli mamy myśleć o
podtrzymywaniu tradycji i dorobku harcerstwa, to nie można w działaniach naszych drużyn harcerskich zapomnieć
o tym, że w żadnym innym kraju młodzież skautowa nie była w czasie wojny tak dobrze zorganizowana i nie
uczestniczyła w działaniach bojowych na tak wielką skalę, jak polscy harcerze. Nie możemy pominąć wspomnień
Seria znaczków Poczty Polskiej z 1993 roku z bohaterami harcerskimi, autorstwa M. Piekarskiego.
ł ł
i tradycji narodowych oraz tradycji i dorobku harcerstwa . Imię powinno umożliwiać wychowawcze
440255823.014.png 440255823.015.png 440255823.001.png 440255823.002.png 440255823.003.png 440255823.004.png
Bohater drużyny. Poradnik obsługi
3
o Szarych Szeregach i innych ugrupowaniach konspiracyjnych („Wigry”, „Bądź Gotów”, „Hufce Polskie” i inne),
o zwiadach młodych „zawiszaków”, o kursach „Agiricoli”, akcjach bojowych pod Arsenałem, Sieczychami. To
w oczywisty sposób tłumaczy, że w polskich drużynach harcerskich mamy i będziemy mieć wśród harcerzy tamtego
pokolenia tak wielu bohaterów.
W harcerstwie zresztą wciąż nawiązujemy do epizodów walki młodych ludzi – począwszy od filomatów
i filaretów, od których wzięliśmy hasło „Ojczyzna – Nauka – Cnota” na harcerskich lilijkach, przez zarzewiaków,
elsów z Andrzejem Małkowskim, też walczących z własnymi słabościami i uzależnieniami, i w imię wolności
propagującymi abstynencję, wpisaną do dziś w Prawo Harcerskie, przez „orlęta lwowskie” i uczestników wojny
polsko-bolszewickiej 1920 roku. Do tego powinniśmy wspomnieć też i o II konspiracji, gdy pomimo narzuconych
odgórnie form i metod działania, mimo miażdżącej krytyki burżuazyjnego przedwojennego harcerstwa, niektórzy
harcerze i instruktorzy starali się kontynuować normalną pracę harcerską, organizować zbiórki, tradycyjne
przyrzeczenia harcerskie, narażając się nieraz na prześladowania i represje. Walka tych wszystkich ludzi to nie tylko
bezsensowne machanie szabelką czy zabawa pistoletem, ale rozważne, systematyczne działania, w dobrej sprawie.
Przymierzając się do wyboru bohatera można spróbować najpierw określić cechy dobrego bohatera , które są
dla nas istotne i w jakim stopniu. Dla jednych na przykład ważny będzie fakt, że człowiek ten wsławił się czymś za
młodych lat, kiedy był w wieku harcerzy lub niewiele starszy, bo będzie im przez to bliższy, bardziej przekonujący;
dla innych – że służbę pełnił przez wiele lat, na wielu płaszczyznach: w drużynie, w konspiracji, w pracy,
w działalności społecznej. Niektórym może przeszkadzać zaangażowanie polityczne, innym – religijne, więc mogą
nie zaakceptować bohatera-polityka albo duchownego. Ale przecież i politycy, i księża zdarzali się i zdarzają wśród
bohaterów jednostek harcerskich.
Dla niektórych barierą może być także odległy czas życia
bohatera. Bo już okres stanu wojennego to dla naszych
harcerzy prawie jak prehistoria, o II wojnie światowej
wszędzie się mówi, o niej zresztą się uczą, ale im dalej
w głąb dziejów – dwudziestolecie międzywojenne, początki
harcerstwa, zabory, Rzeczpospolita Obojga Narodów – coraz
trudniej znaleźć takich ludzi, takie postawy, które byłyby
w prosty sposób przekładalne na dzisiejsze potrzeby
nastolatka, na to jak wskazać dobrą drogę przez życie
zuchowi, harcerzowi, wędrownikowi… Więc jest to trudne. A
nie niemożliwe. „Nie czyńcie skautingu zbyt łatwym.
Stawiajcie wyzwania” (Jan Paweł II).
le
Ustalenie cech dobrego bohatera może być tematem
jednej ze zbiórek drużyny. Kiedy w hufcu poszukiwaliśmy
bohatera, po burzliwej dyskusji na konferencji instruktorskiej
ułożyliśmy sobie takie cechy w formie piramidki, od mniej ważnych do najważniejszych. Taki zestaw cech
w przypadku Waszej drużyny czy szczepu może wyglądać inaczej, bo może inne cechy będą dla Was ważne.
Jeśli jednak macie już w drużynie pomysł na konkretnego bohatera, trzeba się upewnić, czy spełnia on wymogi
z cytowanego wyżej dokumentu Rady Naczelnej.
Jak przeprowadzić kampanię „bohater”?
W „Zasadach i trybie przyjmowania nazw i imion” napisano:
„Przyjęcie imienia powinno być poprzedzone działaniami wychowawczymi i programowymi, upowszechniającymi
wiedzę o bohaterze i oddziaywanie jego przykładu osobowego w jednostce przyjmującej imię, a nadanie imienia
ł
Jeszcze przed rozpoczęciem tych działań projekt nazwy oraz imienia należy przedstawić właściwemu
komendantowi lub Naczelnikowi ZHP (w przypadku przyjmowania imienia przez drużynę lub szczep – zwykle jest to
komendant hufca). I jeszcze: „Nazwę oraz imię przyjmuje uchwałą jednostka organizacyjna, przedstawiając
uchwałę wraz z uzasadnieniem komendzie harcerskiej, która tworzy lub zatwierdza utworzenie jednostki”.
A zatem może to wyglądać na przykład tak:
1. wdrużynie (szczepie) powstaje pomysł przyjęcia bohatera, rozpoczynają się poszukiwania albo jest
gotowy pomysł konkretnego bohatera,
2. bohatera trzeba wstępnie rozpoznać – wypunktować sobie jego cechy, które są dla nas ważne
(odważny, waleczny, służył ludziom, dzielny, żył zgodnie z naszymi harcerskimi ideałami, wartościami
itp.),
3. dobrze jest nawiązać kontakt z rodziną, przyjaciółmi, spadkobiercami bohatera i mieć ich akceptację
(o czym będzie jeszcze dalej),
4. decyzja o wyborze bohatera jest zaakceptowana przez radę drużyny (szczepu), która podejmuje
stosowną uchwałę, i spisuje ją, wraz z uzasadnieniem (nie musi być długie, a jak mamy już wypisane
ł
winno być połączone z uroczystym podsumowaniem tych dziaań”.
440255823.005.png 440255823.006.png
Bohater drużyny. Poradnik obsługi
4
jego ceny, to będzie to pestka), układamy też harmonogram planowanych działań (korzystając
z propozycji form pracy podanych wyżej),
5. drużynowy (komendant szczepu) przekazuje komendantowi hufca wniosek o nadanie imienia wraz
z uchwałą rady drużyny i harmonogramem działań,
6. komendantmoże się nie zgodzić, jeśli np. proponowane imię jest niezgodne z ideałami ZHP albo
oddziaływanie wychowawcze bohatera jest niezgodne z celami związku, nie może jednak nadać
drużynie innego imienia bez jej zgody,
7. zwykle jednak komendant wyraża zgodę – i wydaje rozkaz nadający drużynie wybrane przez nią imię;
można umówić się, że rozkaz zostanie wydany w konkretnym miesiącu, gdy planujecie uroczystą
zbiórkę podsumowującą działania programowe upowszechniające wiedzę o bohaterze.
Co do tych działań programowych – nie jest powiedziane ile mają trwać czy jak mają wyglądać. Kampanię
„bohater” można zaplanować na pół roku, można i na pełny rok harcerski (jest czym go wtedy wypełnić). Dobrze
jest zaplanować formy pracy jak najbardziej różnorodne: kameralne i terenowe, na miejscu i wyjazdowe,
te pozwalające na pracę w zespole, ale też takie, które rozwijają indywidualne zainteresowania i zdolności harcerzy.
Tak w czasie kampanii „bohater”, jak i podczas późniejszych działań drużyny i pracy z bohaterem w ciągu roku
możecie stosować wiele różnorodnych form pracy.
Ciekawe formy pracy z bohaterem
Katalog form pracy z bohaterem jest olbrzymi i otwarty. Wiele tu zależy od konkretnej postaci i oczywiście od
wieku naszych podopiecznych. Truizmem jest stwierdzenie, że inaczej będziemy prowadzić zajęcia z bohaterem dla
zuchów, inaczej dla harcerzy starszych czy wędrowników, a jeszcze inaczej dla instruktorów.
A teraz wykaz niektórych form pracy najbardziej nadających się do pracy z bohaterem (nie są to wszystkie
formy, pełniejszy katalog zawiera książka Wojciecha Szymczaka „Formy pracy czyli wielka księga pysznych dań
harcerskich”, Wydawnictwo Drogowskazów GK-y ZHR, Warszawa 1998):
Forma pracy
Opis
Przykładowe sprawności ZHP Przykładowe sprawności ZHR
Formy terenowe
zwiad
harcerze indywidualnie lub w grupach otrzymują zadania (mogą
być zaszyfrowane): odszukania osób, miejsc, związanych
z postacią bohatera, przeprowadzenia rozmowy, może jej
nagrania, otrzymania odpowiedzi na konkretne pytania,
znalezienia pewnych informacji w muzeum (gdzie jest np. jakiś
jego portret, dokument), odnalezienia tablicy pamiątkowej (na
Starym Mieście, w kościele, przy ulicy jego imienia)
i dokładnego zapamiętania jej treści, sfotografowania,
znalezienia grobu naszego bohatera na cmentarzu itp.; zadania
dobrze jest zróżnicować w zależności od zdobywanych stopni
i sprawności; zwiady dobrze jest podsumować i zaprezentować
wyniki zadań np. na wieczornym ognisku czy kominku; zwiad
może być wstępem do zbiórki (cyklu zbiórek) o bohaterze lub
też wieńczyć pewien etap działań drużyny
goniec*, harcownik*,
wskazidroga*, szperacz*,
przewodnik po...**, tramp**,
poszukiwacz**,
zwiadowca***,
krajoznawca***, badacz***
łącznik*, wskazidroga*,
przyjaciel książki*, bibliofil**,
tropiciel dziejów**,
przewodnik**,
zwiadowca***, przewodnik
po... M ,
rajd szlakiem
bohatera
odwiedzamy bardziej odległe miejsca związane z bohaterem,
np. miejsce urodzenia, dom, w którym mieszkał, szkołę, ważne
miejsca, w których działał, szlak bitewny itp.; na rajd można
(z co najmniej parotygodniowym wyprzedzeniem) zaprosić inne
drużyny, a dla uczestników rajdu opracować specjalny znaczek
czy plakietkę; uczestnictwo w niektórych rajdach wiąże się
z koniecznością wykonania zadania przedrajdowego; częścią
rajdu może być gra miejska, dobrym przykładem takiego rajdu
są „Arsenał” i „Meksyk” organizowane przez ZHP i ZHR
w rocznicę akcji pod Arsenałem albo imprezy zorganizowane
w 60. rocznicę Powstania Warszawskiego w 2004 roku
obserwator*, wskazidroga*,
łazik*, szperacz*, tramp**,
przewodnik po...**,
poszukiwacz**,
terenoznawca**,
krajoznawca***,
topograf***, wędrowiec***,
badacz***, kartograf****
obserwator*, wskazidroga*,
łazik*, zdobnik**,
terenoznawca**, włóczęga**,
przewodnik**,
wędrowiec***,
krajoznawca***, przewodnik
po... M ,
wycieczka
może być elementem zbiórki harcerskiej (np. wycieczka do
muzeum), biwaku, obozu,
obserwator*, wskazidroga*,
łazik*, szperacz*, tramp**,
przewodnik po...**,
poszukiwacz**,
terenoznawca**,
krajoznawca***,
topograf***, wędrowiec***,
badacz***, kartograf****
obserwator*, wskazidroga*,
łazik*, zdobnik**,
terenoznawca**, włóczęga**,
przewodnik**,
wędrowiec***,
krajoznawca***, przewodnik
po... M ,
obóz
wędrowny
(pieszy,
rowerowy
i inne)
można odwiedzić i obejrzeć miejsca podobne jak podczas rajdu
szlakiem bohatera; obóz wędrowny trwa dłużej niż rajd, można
na nim więc zrealizować więcej form pracy związanych
z bohaterem (ognisko, gawęda, zwiad itp.)
obserwator*, wskazidroga*,
łazik*, szperacz*, tramp**,
przewodnik po...**,
poszukiwacz**,
terenoznawca**,
krajoznawca***,
topograf***, wędrowiec***,
badacz***, kartograf****
obserwator*, wskazidroga*,
łazik*, zdobnik**,
terenoznawca**, włóczęga**,
przewodnik**,
wędrowiec***,
krajoznawca***, przewodnik
po... M ,
440255823.007.png 440255823.008.png 440255823.009.png
Bohater drużyny. Poradnik obsługi
5
gra miejska można wpleść różne elementy, zadania zwiadowcze, dodać
pewną fabułę lub połączyć z poznawaniem innych postaci lub
wydarzeń historycznych albo ciekawych miejsc na terenie
miasta; uwaga: gra miejska nie musi być koniecznie
zorganizowana w Warszawie, można ją też zrobić w pobliskim
mieście podczas obozu letniego lub rajdu;
harcownik*, wskazidroga*,
obserwator*, szperacz*,
organizator harców**,
poszukiwacz**,
terenoznawca**, mistrz
harców***, badacz***,
obywatel
Rzeczypospolitej***,
topograf***, kartograf****
wskazidroga*, zdobnik**,
tropiciel dziejów**,
terenoznawca**, historyk***,
przewodnik po... M ,
gra
historyczna
gra, której fabuła oparta jest na konkretnym wydarzeniu lub
wydarzeniach historycznych, związanych z bohaterem;
podobnie jak w przypadku gry miejskiej należy pamiętać
o ustaleniu jasnych reguł gry, czasu trwania i terenu, na
którym gra się odbywa, ważne jest też podsumowanie gry
i nagrodzenie zwycięzców
harcownik*, wskazidroga*,
obserwator*, szperacz*,
organizator harców**,
poszukiwacz**,
terenoznawca**, mistrz
harców***, badacz***,
obywatel
Rzeczypospolitej***,
topograf***, kartograf****
lekka stopa*, wskazidroga*,
tropiciel dziejów**,
terenoznawca**, historyk***,
przewodnik po... M ,
bieg harcerski najczęściej na podsumowanie zdobywania stopnia, harcerze
wyruszają pojedynczo lub patrolami (zastępami) i na punktach
biegu obstawionych przez harcerzy z wyższymi stopniami
wykonują wyznaczone zadania, z których część (albo nawet
wszystkie, wtedy jest to bieg tematyczny poświęcony
bohaterowi) może wiązać się z postacią bohatera; na punktach
można wykorzystać inne formy – np. krzyżówkę
harcownik*, wskazidroga*,
obserwator*, szperacz*,
organizator harców**,
poszukiwacz**,
terenoznawca**, mistrz
harców***, badacz***,
obywatel
Rzeczypospolitej***,
topograf***, kartograf****
lekka stopa*, wskazidroga*,
tropiciel dziejów**,
terenoznawca**, historyk***,
przewodnik po... M ,
biwak
podczas biwaku możliwość zorganizowania gry, śpiewanek,
ogniska i innych form związanych z bohaterem; jeśli będzie ich
więcej, może to być biwak tematyczny
zlot
duża impreza integrująca harcerzy z wielu środowisk, może być
np. zlot poświęcony konkretnej postaci, zlot z okazji rocznicy
wydarzenia, zlot drużyn posiadających wspólnego bohatera;
elementy zlotu: zadania przedzlotowe, apel, ognisko,
wieczornica, spotkanie z gośćmi zlotu, piosenka zlotowa,
śpiewnik, wystawa, występy, pokazy zlotowe, kiermasz
z książkami, giełda pomysłów, konkursy i quizy, festiwal,
biuletyn (gazetka), emblemat (plakietka), pamiątki zlotowe
(znaczki, koszulki, kubki)
złaz
najczęściej jednodniowe spotkanie, przeważnie wędrowników,
o charakterze bardziej luźnym niż zlot; większość elementów
jak przy zlocie
Formy audiowizualne
film
warianty: nagranie scenek (patrz: inscenizacja) lub wywiad
z człowiekiem znającym bohatera (patrz: wywiad) albo film
bardziej dokumentalny (miejsca, fakty z życia, dokonania
bohatera – tu najbardziej potrzebny materiał ilustracyjny
i komentarz); kręcenie filmu to duża frajda, ale i sporo zadań:
rozdzielamy role (reżyser, scenarzysta, scenograf,
charakteryzator), wybieramy plan filmowy (miejsce), rekwizyty
i stroje, odbywamy próby, montujemy, sprawdzamy
i organizujemy premierę; przy okazji – istnieje wiele filmów
dokumentalnych i fabularnych o niektórych naszych
bohaterach, można wypożyczyć ich pokaz podczas festiwalu,
zlotu, wieczornicy
śpiewak*, grajek*,
pieśniarz**, muzyk**,
wodzirej***, artysta***
aktor*, śpiewak*,
pieśniarz**, grajek**,
zdobnik**,
prezentacja
multimedialna
fakty z życia bohatera podane w atrakcyjny sposób
(ćwiczyliśmy to na hufcowej wieczornicy i na zjeździe
sprawozdawczym hufca), przydają się: zdjęcia miejsc,
fotografie, reprodukcje, skany dokumentów, dźwięki: piosenki,
podkład instrumentalny, dobrze jest nie przesadzać
z multimedialnymi fajerwerkami, tak aby forma prezentacji nie
górowała nad jej treścią
komputerowiec*, znawca
komputerów**,
informatyk***
operator komputerowy**,
bibliofil**, dziennikarz**,
fotoamator**, informatyk***
Formy operowania słowem
audycja
podobnie jak film, ale bez obrazu (radio – teatr wyobraźni),
może mieć formę wywiadu, krótkiego słuchowiska (fajną
zabawą może być zbieranie różnych dźwięków do „tła”) lub
dokumentu dźwiękowego
śpiewak*, grajek*,
pieśniarz**, muzyk**,
wodzirej***, artysta***
aktor*, śpiewak*,
pieśniarz**, grajek**,
recytator**, dziennikarz**,
muzyk***
inscenizacja można dać np. zastępom zadanie zilustrowania scenkami
konkretnych wydarzeń z życia bohatera (czasem mogą być
potrzebne dodatkowe rekwizyty), scenki można odegrać
z pewnym sznytem kabaretowym; inscenizacja może być też
elementem ogniska
śpiewak*, grajek*,
pieśniarz**, muzyk**,
wodzirej***, artysta***
aktor*, śpiewak*,
pieśniarz**, grajek**,
lalkarz**, recytator**,
reżyser***
montaż
słowno-
muzyczny
forma sceniczna wykorzystująca poezję, prozę i jednocześnie
utwory muzyczne; zwykle część składowa wieczornicy, kominka
lub akademii
śpiewak*, grajek*,
pieśniarz**, muzyk**,
wodzirej***, artysta***
aktor*, śpiewak*,
pieśniarz**, grajek**,
lalkarz**, recytator**,
reżyser***
440255823.010.png 440255823.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin