26.02.2013 - Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem (wykład).docx

(27 KB) Pobierz

26.02.2013

NURTY I KIERUNKI OPIEKI NAD DZIECKIEM

 

TROSKA

·         Element życia codziennego przywiązanie, miłość, obowiązek, dobro, odpowiedzialność, wzajemność, współpraca.

·         Działania, usługi w ramach oferty instytucji pomocniczych, służby zdrowia, organizacji pozarządowych.

 

PRAWO DO OPIEKI – NIE OBOWIĄZEK, ZOBOWIĄZANIE PAŃSTWA, A REALIZACJA

Prawa do opieki – osób szczególnie bezbronnych: dzieci, osób niepełnosprawnych, dzieci chorych, osób starszych.

 

GEOGRAFIA TROSKI

 

 

 

 

 

 

 

MIKROSYSTEM

·         Najbliższa przestrzeń życiowa

·         System doświadczania przez dziecko

·         Przestrzeń wypełniona relacjami, związkami emocjonalnymi

·         Przestrzeń wypełniona wspólnymi działaniami

 

EGZAMIN

·         Charakterystyka wsparcia dziecka i rodziny w wybranym środowisku lokalnym (NP. GMINA, MIASTO,DZIELNICA, POWIAT), cześć informacji uzyskanych na zajęciach (system idealny zestawiony z rzeczywistością), strony internetowe gmin, powiatów (dokument jak strategia rozwoju danej gminy i rozwoju – co odnosi się do dziecka i rodziny), prasa lokalna, własne obserwacje, doświadczenia. Pamiętać o: szerokim ujęciu opieki nad dzieckiem i instytucje i działania adresowane do dziecka w sytuacji zagrożenia lub trudnej.

·         WAŻNE JEST NIE TYLKO CO JEST, ALE ODNIESIENIE TEGO DO BYTU IDEALNEGO (CZEGO BRAKUJE W TYM ŚRODOWISKU) np. W gminie nie ma żadnej świetlicy, terapeutycznej, klubu stawiam sobie pytanie dlaczego jej nie ma? Jest to dysfunkcja wynikająca ze złej polityki gminy czy jest to niepotrzebne? WAŻNE JEST POSTAWIENIE SOBIE PYTAŃ.

·         W jakich miejscach można spotkać dziecko w wybranym środowisku lokalnych? DOM, RODZINA à SZKOŁA, PRZEDSZKOLE à SŁUŻBA ZDROWIA à ŚWIETLICE RODOWISKOWE, TERAPEUTYCZNE, ORGANIZACJE POZARZĄDOWE.

·         Przestrzenie związane z kultura, jak traktowane jest dziecko jako uczestnik życia kulturalnego? DOMY KULTURY, KINA, BIBLIOTEKI, MUZEA, TEATRY à KOŚCIÓŁ, PARAFIA à STOWARZYSZENIA DZIECIĘCE I MŁODZIEŻOWE (CZY W BADANYM ŚRODOWISKU DZIECI SĄ ZRZESZONE, CZY MAJĄ SWOJĄ REPREZENTACJE?)

·         Przestrzenie związane z zabawą: ŚWIAT ZABAWY à PLAC ZABAW, PARK, ULICA à PUBY, DYSKOTEKI, LOKALE DZIECIĘCE I RODZINNE à ZOO, SALE ZABW, WESOŁE MIASTECZKA, SALONY GIER.

·         Egzosystemy (przestrzenie i miejsca, które nie zostały stworzone dla dzieci, ale znakiem współczesności jest to, że dzieci w coraz większym stopniu jest uczestnikiem rynku, jest kuszącym klientem. Dziecko jest klientem, dziecko ma konto w banku i zawiera różnego rodzaju umowy. CENTRA HANDLOWE

·         Pytania dotyczące treści wykładów.

·         Mniej niż 2 nieobecności – zwolnienie z pytań z wykładu.

 

GEOGRAFIA TROSKI

Dziecko zaniedbane

Instytucje wspierające rodzinę

Instytucje wspierające dziecko

Instytucje zastępujące rodzinę

 

DZIECKO W SYTUACJU TRUDNEJ

·         Dziecko osamotnione – osierocone

·         Dziecko niedostosowane, trudne

·         Dziecko ubogie

·         Dziecko w rodzinie uzależnionej od pomocy

·         Dziecko w rodzinie alkoholowej

 

Sieroctwo  –  POCZUCIE OSAMOTNIENIA, OPIEKA INSTYTUCJONALNA

NARASTANIE ZJAWISKA SIEROCTWA SPOŁECZNEGO

·         Kontakt częsty, ale bez podjęcia całkowitej opieki

·         Kontakt niepewny, niestabilny, nieregularny

·         Całkowite opuszczenie dziecka

·         WNIOSEK: wraz z przedłużającym się pobytem dziecka poza domem, więź między rodzicami a dzieckiem słabnie. W momencie gdy kontakt jest częsty i rodzicom zależy na dziecku konieczna jest praca.

 

Terminem sieroctwa społecznego należy określić szczególny psychologiczny i społeczny stan w jakim znalazło się dziecko, który charakteryzuje się pozbawieniem go opieki rodziców i przejęciem tej opieki przez inne instytucje, przy czym kontakt z rodzicami jest niedostateczny lub nie ma go wcale (wymiar indywidualny i subiektywny). Aby powiedzieć, że dziecko jest osierocone musi być spełniony warunek braku kontaktu, lub słabego kontaktu z rodzicami.

 

KATEGORYZACJA BIOGRAFI WYCHOWANKÓW DOMÓW DZIECKA

·         Dzieci osierocone na skutek śmierci jednego z rodziców

·         Dzieci osierocone na skutek rozwodu lub porzucenia rodziny

·         Dzieci osierocone na skutek zmiany kolejnych partnerów matki

·         Dzieci osierocone na skutek alkoholizmu obojga rodziców i niewydolności wychowawczej

·         Dzieci osierocone na skutek nadmiernych wymagań matki i „wyrzucenia dziecka” z jego domu rodzinnego (odrzucenie).

·         Dzieci osierocone na skutek ubóstwa. Rodzice nie są w stanie utrzymać dziecka przez co dziecko trafia do rodziny zastępczej.

 

KATEGORIE SIEROCTWA (wg. Ireny Jundziłł)

·         Sieroctwo jawne – kategoria zwracająca uwagę na aspekt instytucjonalne (dziecko objęte jest pieczą instytucji)

·         Sieroctwo wtórne – sytuacje niedanej adopcji, rodzicielstwa zastępczego.

·         Sieroctwo ukryte / duchowe – nie tylko dzieci objęte pieczą zastępczą są dziećmi sierotami, sieroctwo zaczyna się w rodzinie, dziecko może czuć się opuszczone i osamotnione w rodzinie.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin