2008_EGZ_WSTĘPNY_NA_AM.pdf
(
1323 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - biologia_wst_PR
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Wypełnia kandydat przed rozpoczęciem pracy
PESEL KANDYDATA
KOD KANDYDATA
EGZAMIN WSTĘPNY
Z BIOLOGII
MBI-R1_1P-083
POZIOM ROZSZERZONY
ROK 2008
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 20 stron (zadania
1 – 37). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy
każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z linijki.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów
Życzymy powodzenia!
2
Egzamin wstępny z biologii
Zadanie 1.
(1 pkt)
Uporządkuj przedstawione poniżej od A do E etapy trawienia i wchłaniania tłuszczów,
zgodnie z kolejnością zachodzenia w jelicie cienkim człowieka, wpisując ich oznaczenia
literowe.
A.
Synteza kompleksów białkowo – tłuszczowych (chylomikronów) w kosmkach jelitowych.
B.
Wchłanianie chylomikronów do naczyń limfatycznych kosmków jelitowych.
C.
Rozkład przez lipazę cząsteczek tłuszczów do kwasów tłuszczowych i glicerolu w świetle
jelita.
D.
Resynteza cząsteczek tłuszczów z glicerolu i kwasów tłuszczowych w kosmkach
jelitowych.
E.
Wchłanianie cząsteczek glicerolu i kwasów tłuszczowych do komórek nabłonkowych
kosmków jelitowych.
..............................................................
Zadanie 2.
(1 pkt)
W źle przechowywanych produktach spożywczych może rozwinąć się wiele gatunków
grzybów, których nitkowata grzybnia częściowo wrasta w podłoże, a częściowo rozwija się
nad nim, tworząc widoczną warstwę, potocznie zwaną pleśnią. Grzyby te czerpią potrzebne
do życia substancje z podłoża, a wśród produktów ich metabolizmu występują rakotwórcze
toksyny.
Oceń, czy produkty żywnościowe po usunięciu widocznej warstwy pleśni nadają się do
spożycia. Uzasadnij ocenę.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3.
(2 pkt)
Na schemacie przedstawiono trawienie białek w układzie pokarmowym człowieka.
A
.............................................
B
................................................
Wpisz w miejsca A i B na rysunku po jednym przykładzie enzymu odpowiedniego
dla wskazanego etapu trawienia białek.
Poziom rozszerzony
Egzamin wstępny z biologii
3
Zadanie 4.
(1 pkt)
Na schemacie przedstawiono w uproszczony sposób przemiany metaboliczne
węglowodanów, białek i tłuszczów.
Na podstawie analizy schematu uzasadnij, że spożywanie
nadmiernej
ilości
węglowodanów może być przyczyną odkładania się tłuszczu w organizmie.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5.
(1 pkt)
Na schemacie przedstawiono unaczynienie wątroby.
Zaznacz na schemacie kierunek przepływu krwi w trzech opisanych naczyniach
krwionośnych, rysując wzdłuż każdego z tych naczyń odpowiednią strzałkę.
Poziom rozszerzony
4
Egzamin wstępny z biologii
Zadanie 6.
(1 pkt)
W tabeli przedstawiono połączenia hemoglobiny z różnymi gazami.
Związki hemoglobiny
Gaz połączony z hemoglobiną Rodzaj połączenia
Oksyhemoglobina
Tlen
Nietrwałe
Karbaminohemoglobina
Dwutlenek węgla
Nietrwałe
Karboksyhemoglobina
Tlenek węgla
Trwałe
Na podstawie analizy informacji zawartych w tabeli
wyjaśnij
, dlaczego tlenek węgla
w powietrzu może stanowić zagrożenie dla życia człowieka.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(2 pkt)
Plemniki to komórki posiadające szereg cech adaptacyjnych. W procesie spermiogenezy
większość struktur komórkowych ulega modyfikacji lub redukcji, pozostaje m.in. jądro,
mitochondria (we wstawce) oraz aparat Golgiego przekształcony w akrosom. Plemnik wnika
do komórki jajowej dzięki wydzielanej przez siebie substancji – hialuronidazie.
Określ, na czym polega znaczenie w funkcjonowaniu plemnika:
a) akrosomu
.................................................................................................................................................
b) mitochondrium
.................................................................................................................................................
Zadanie 8.
(1 pkt)
Na rysunku przedstawiono niektóre elementy budowy układu wydalniczego człowieka.
Poziom rozszerzony
Egzamin wstępny z biologii
5
Zestawy wybranych składników krwi lub moczu zdrowego człowieka:
A.
– woda, mocznik, sole mineralne.
B.
– woda, glukoza, białka, sole mineralne.
C.
– woda, glukoza, mocznik, białka, sole mineralne.
Podaj dla każdej z wymienionych poniżej struktur, charakterystyczny dla niej zestaw
składników spośród A, B lub C.
żyła nerkowa: .......
tętnica nerkowa: .......
moczowody: ........
Zadanie 9.
(2 pkt)
Przyporządkuj strukturom komórkowym (od A do D) po jednej pełnionej przez nie
funkcji spośród 1-5.
A.
Lizosom.
B.
Aparat Golgiego.
C.
Błona komórkowa.
D.
Siateczka śródplazmatyczna.
1.
Umożliwia wewnątrzkomórkowe trawienie
makrocząsteczek.
2.
Zachodzi tam proces oddychania
wewnątrzkomórkowego.
3.
Dzieli cytoplazmę na obszary, w których zachodzą
procesy metaboliczne.
4.
Uczestniczy w transporcie między komórką
a środowiskiem zewnętrznym.
5.
Odpowiada za modyfikowanie, sortowanie,
pakowanie i wydzielanie związków organicznych.
A.
................... ,
B.
................... ,
C.
.................... ,
D.
...................
Zadanie 10.
(2 pkt)
Przygotowano zestaw badawczy w celu sprawdzenia wpływu różnych stężeń cukru
na zjawiska osmotyczne w komórkach ziemniaka. Wycięto cztery jednakowe walce z bulwy
ziemniaka, które umieszczono po jednym w każdej z czterech probówek (od I do IV) z taką
samą ilością wody o różnej zawartości cukru: I – 0 g, II – 5 g, III – 10 g, IV – 20 g. Po kilku
godzinach wyjęto każdy z walców i stwierdzono, że różnią się one objętością. W probówce I
objętość walca wyraźnie zwiększyła się, a w probówce IV wyraźnie się zmniejszyła.
Wyjaśnij, uwzględniając mechanizm osmozy, dlaczego w probówce I i IV objętości
walców z ziemniaka uległy opisanym zmianom.
I.
...................................................................…............................................................................
...................................................................…................................................................................
IV.
...................................................................….........................................................................
...................................................................…................................................................................
Poziom rozszerzony
Plik z chomika:
Damian7261
Inne pliki z tego folderu:
2011_EGZ_WSTĘPNY_NA_AM_ODP.pdf
(106 KB)
2011_EGZ_WSTĘPNY_NA_AM.pdf
(19338 KB)
2009_EGZ_WSTĘPNY_NA_AM.pdf
(1506 KB)
2008_EGZ_WSTĘPNY_NA_AM_ODP.pdf
(161 KB)
2008_EGZ_WSTĘPNY_NA_AM.pdf
(1323 KB)
Inne foldery tego chomika:
13 Grzechów - 13 Sins (2014) Lektor PL
2047 Rok Śmierci (2014) Lektor PL
3 serca (2014) Lektor PL
50 to 1 [2014] Lektor PL
6 lat - 6 Years (2015) Lektor PL IVO
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin