Subwoofer.pdf

(710 KB) Pobierz
2286947 UNPDF
A udio
Subwoofer
Dobre przetwarzanie najniższych częstotliwości – jest dla wielu użytkowników sprzętu Hi−Fi jednym z najważniejszych
aspektów jakości odtwarzanego dźwięku. Pozbawienie muzyki odpowiedniej wagi niskich częstotliwości prowadzi do oczy−
wistego zubożenia wrażeń odsłuchowych. Nie można w pełni, wiernie odtworzyć brzmienia instrumentów, które pracują
w tym zakresie (bębny, kontrabas, gitara basowa, „stopa” perkusji, niższe rejestry fortepianu, organów, itp); okazuje się, że
także instrumenty „środka pasma” (np. saksofon) i głosy wokalistów tracą swoją naturalną moc i barwę, gdy pozbawimy je
właściwego fundamentu. W przypadku ścieżek dźwiękowych filmów – biorąc pod uwagę coraz większą popularność syste−
mów „kina domowego” – możliwość wypromieniowania dużych mocy w zakresie najniższych częstotliwości jest niezbęd−
na; bez niej nie zostałoby odtworzonych wiele „ekfektów specjalnych”, takich jak wybuchy, start odrzutowca, galopada, kro−
ki dinozaura. Nic więc dziwnego, że na zakres ten zwraca się baczną uwagę; jednocześnie – niestety – zapewnienie jego po−
prawnego odtworzenia jest jednym z największych elektroakustycznych problemów. Przy czym wąskim gardłem po raz ko−
lejny okazują się być zespoły głośnikowe. Zapewnienie transmisji pełnego pasma akustycznego – umownie od 20Hz do
20000Hz – poprzez nośnik cyfrowy lub analogowy, układy elektroniczne odtwarzacza CD, magnetofonu i wzmacniacza – nie
jest specjalnym problemem. Ale przetworzenie najniższych częstotliwości zakodowanych w sygnale elektrycznym, na odpo−
wiednie ciśnienie akustyczne – to zadanie nie lada, z którym od dawna borykają się konstruktorzy zespołów głośnikowych.
Fizyka
Aby wytworzyć odpowiednie natęże−
nie w zakresie niskich częstotliwości, na−
leży – opisując to w największym skrócie
– przepompować bardzo dużą objętość
powietrza w jednym cyklu (iloraz po−
wierzchni membrany i jej amplitudy
określany jest jako wychylenie objętoś−
ciowe). Wraz z obniżaniem się częstotli−
wości, zapotrzebowanie to gwałtownie
rośnie – do kwadratu (np. dla wypromie−
niowania przy 20Hz tej samej mocy, co
przy 100Hz, należy przepompować 25 ra−
zy więcej powietrza w jednym cyklu,
1600 razy więcej niż przy 1kHz, 640000
razy więcej niż przy 20kHz! Tłumaczy to,
dlaczego konstrukcje głośników wysoko−
tonowych, średniotonowych i niskotono−
wych tak bardzo różnią się między sobą –
co widoczne na pierwszy rzut oka – prze−
de wszystkim wielkością. Aby przepom−
pować określoną objętość powietrza,
musimy albo zastosować membranę
o dużej powierzchni, albo pozwolić na jej
dużą amplitudę; w praktyce obydwie ce−
chy idą ze sobą w parze – duże głośniki
niskotonowe mają jednocześnie dużą
amplitudę membran. Największe, 18−ca−
lowe (46−cm) głośniki niskotonowe, ma−
jąc membranę o powierzchniu ok. 1300
cm 2 i amplitudzie maks. ok. 1,5cm mogą
przepompować w jednym cyklu ok. 2 lit−
rów powietrza! Natomiast typowy, 17−
cm głośnik nisko−średniotonowy dwu−
drożnej, kilkunastolitrowej kolumienki
przepompować może tylko ok. 20 razy
mniejszą objętość.
Klasyczny, trzyczęściowy system „sub−sat”
firmy Dantax, z miniaturowymi satelitami i sub−
wooferem z obudpwą pasmowo−przepus−
tową. Głośnik średniotonowy w satelitach ma
średnicę 10cm, głośniki niskotonowe w sub−
wooferze (konfiguracja Push−Pull) średnicę
20cm. Częśtotliwość podziału wynosi 200Hz.
System solid Solutions – średniej wielkości
subwoofer, cztery satelity (dwa przednie i dwa
tylne) plus głośnik centralny – tani komplet
głośnikowy do kina domowego, nagrodzony
przez EISA
Duże głośniki, duże obudowy
Duże głośniki niskotonowe wymagają
zwykle zastosowania odpowiedno du−
żych obudów, również głośniki niewiel−
kiej średnicy, aby mogły pracować opty−
malnie w zakresie niskich częstotliwości,
nieraz wymagają stosunkowo dużej obję−
tości (dokładna analiza parametrów głoś−
nika i wynikających z nich parametrów
obudowy jest bardzo obszernym działem
wiedzy o głośnikach, nie będzie więc tu
przedstawiana). Wniosek jest jednak
prosty – zapewnienie efektywnego prze−
twarzania najniższych częstotliwości jest
zwykle zarówno kosztowne, jak i kłopotli−
we z powodu wielkości kolumny głośni−
kowej dobrze przetwarzającej basy.
Drugi z tych problemów znajduje przy−
najmniej częściowe rozwiązanie dzięki po−
mysłowi zastosowania urządzenia głośni−
kowego nazywanego SUBWOOFER
(ang. sub – pod, poniżej, woofer – głośnik
niskotonowy), a więc głośnika supernis−
kotonowego, który działa w obudowie
niezależnej od podstawowego zespołu
głośnikowego. Jeden subwoofer może
obsługiwać obydwa kanały systemu ste−
reofonicznego lub systemu dźwięku do−
okólnego, a ponadto może być ustawiony
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/98
71
2286947.300.png
AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO
dość dowolnie. Są to niewątpliwe zalety
– podstawowe zespoły głośnikowe zo−
stają „zwolnione z obowiązku” przetwa−
rzania najniższych częstotliwości, więc
nie muszą być bardzo duże, a przez to
można je wygodniej ustawić w miejscach
akustycznie najodpowiedniejszych, nato−
miast duży subwoofer może zostać usta−
wiony np. pod ścianą, gdzie nie będzie
przeszkadzał domownikom. Czy rozwią−
zanie takie nie przynosi uszczerbku jakoś−
ci dźwięku? Czy nie zostaje zubożona
i zafałszowana stereofonia lub panorama
dźwięku dookólnego, jeśli określony za−
kres częstotliwości, zamiast być przetwa−
rzanym przez prawidłowo ustawione ko−
lumny, jest odtwarzany tylko przez jedno
źródło, w dodatku ustawione w przypad−
kowym miejscu? Okazuje się jednak, że
przy spełnieniu kilku warunków, powy−
ższe problemy jakościowe zostają zredu−
kowane do minimum. Najniższe częstot−
liwości sprawiają nam wymienione na
początku problemy, ale równocześnie
mają właściwości, które pozwalają na tak
wygodne rozwiązania.
wo zlokalizować w źródle, które je pro−
mieniuje, a w ślad za nimi nasze ucho (a
w zasadzie cały układ psychoakustyczny)
lokalizuje cały kontrabas; aby uzyskać ta−
ki efekt, najniższe częstotliwości mogą
być jednak przetwarzane przez inny głoś−
nik – nasz zmysł słuchu może zostać
„oszukany” przez wyższe składowe, po−
nieważ nie może dokładnie zlokalizować
źródła najniższych częstotliwości.
Opierając się na powyższych spostrze−
żeniach, wielu producentów sprzętu
elektroakustycznego proponuje subwoo−
fer jako rozwiązanie poprawiające prze−
twarzanie najniższych częstotliwości, nie
będące poważnym kompromisem wzglę−
dem zastosowania dwóch dużych, pełno−
zakresowych kolumn, jednocześnie funk−
cjonalne i umożliwiające wykorzystanie
już posiadanych zespołów głośnikowych.
Wydawałoby się, że subwoofer ma same
zalety; jednak jak to zwykle bywa, można
wskazać kilka słabych punktów takiego
rozwiązania. Znając je, można minimalizo−
wać ich wpływ.
cią podziału w tym zakresie jest słabe,
akustyczna integracja poszczególnych za−
kresów nie jest właściwa.
Problem ten wynika z zależności fazo−
wych między poszczególnymi głośnika−
mi, współpracującymi w przetwarzaniu
całego pasma akustycznego. W zespole
głośnikowym głośniki działają w określo−
nej konfiguracji elektryczno−mechanicz−
nej, tak aby w zakresach częstotliwości
podziału promieniowały w fazach zgod−
nych. Długość fali 300Hz wynosi ok.
115cm; to znacznie więcej, niż średnica
membrany nawet bardzo dużego głosni−
ka niskotonowego (stąd spełniony jest
warunek promieniowania fali kulistej), ale
1/2 tej fali to już tylko ok. 58cm – na ta−
kim dystansie następuje więc przesunię−
cie fazy o 180°. Oznacza to, że przy częs−
totliwości podziału 300Hz, przesunięcie
subwoofera do przodu lub do tyłu, wzglę−
dem głośników satelitarnych i słuchacza,
wywołuje przesunięcie fazy o 180° w za−
kresie, w którym obydwie części syste−
mu powinny zgodnie współpracować.
Choć możemy znaleźć wiele miejsc,
w których będzie pracował prawidłowo
(współdziałanie z głośnikami satelitarny−
mi odbywać się będzie w zgodnej fazie
z punktu widzenia słyszenia – słuchacza),
to ustawienie subwoofera nie jest zupeł−
nie dowolne. Niedogodność tę możemy
zmniejszać, a swobodę ustawienia sub−
woofera zwiększać, gdy obniżymy częs−
totliwość podziału (współdziałające fale
będą znacznie dłuższe, i trudniej będzie
o szkodliwe przesunięcia fazowe; np 1/2
fali 100Hz ma już długość ok.1,7m).
Można też zawsze odwrócić fazę sub−
woofera – nawet jeżeli nie ma specjalne−
go przełącznika – po prostu zamieniając
miejscami przewody podłączające. Nie
jest to więc problem nierozwiązywalny,
ale wskazane są eksperymenty z usta−
wieniem i sposobem podłączenia –
„dowolne miejsce” nie oznacza miejsca
najlepszego.
Uwaga: Faza!
Wszechkierunkowość promieniowa−
nia fal niskich częstotliwości nie jest wy−
starczającym warunkiem prawidłowego
współdziałania subwoofera z głośnikami
głównymi. Założenie wszechkierunkowe−
go promieniowania jest bowiem spełnio−
ne już w zakresie ok. 300Hz, ale działanie
systemu subwoofer−satelity
z częstotliwoś−
Na falach długich
Gdy promieniowana przez głośnik fala
akustyczna jest znacznie dłuższa niż śred−
nica membrany (co ma miejsce w przy−
padku niskich częstotliwości), wówczas
rozchodzi się wszechkierunkowo. Odbi−
cia od ścian pomieszczenia powodują, że
do słuchacza dociera ciśnienie akustycz−
ne z wielu stron, utrudniając, bądź wręcz
uniemożliwiając (dla najniższych
częstotliwości) lokalizację źródła
promieniowania (głośnika). W prak−
tyce panorama stereofoniczna, lub
dźwięku dookólnego, tworzona
jest więc w przeważającej mierze
przez dźwięki z zakresu częstotli−
wości średnich i wysokich. Należy
jednak być ostrożnym przy wycią−
ganiu wniosków z tego faktu, bo−
wiem jeśli gitara kontrabas został
nagrany w lewym kanale, to czyż
nie lokalizujemy go w le−
wym kanale? Jednak
tak, mimo wspomnia−
nych właściwości roz−
przestrzeniania się
częstotliwości najniż−
szych. Dlaczego?
Spektrum częstotli−
wościowe kontrabasu
nie leży tylko w zakre−
sie częstotliwości
niskich, są w nim wy−
ższe składowe, po−
chodzące n.p. od
szarpnięć strun. Te
składowe dają się łat−
JBL – miniaturowy subwoofer TLX (obudowa pasmowo−przepus−
towa, dwa głośniki 13−cm) dedykowany jest małym zespołom
głośnikowym TLX 110, które jednak mogą pracować również
samodzielnie. Zastosowanie mianaturowego subwoofera nie
przynosi tu wielkich korzyści – dolna częstotliwość graniczna
zostaje obniżona z 45Hz do 40Hz. Częstotliwość podziału – 150Hz.
Uwaga: Ściany!
Kolejnym ciekawym zjawiskiem
związanym z promieniowaniem fal nis−
kich częstotliwości jest zmiana ich natę−
żenia powodowana bliskością powierz−
chni odbijających. Gdybyśmy zawiesili
subwoofer na środku pokoju, pomiędzy
sufitem a podłogą, efektywność jego
pracy byłaby najniższa. Jeśli postawimy
go na podłodze – nadal na środku poko−
ju – natężenie niskich częstotliwości
wzrośnie dwukrotnie. Jeśli jednocześ−
nie przysuniemy do ściany – już cztero−
krotnie; jeżeli do naroża – aż ośmiokro−
tnie (każda powierzchnia daje wzrost
dwukrotmy). Wynika stąd, że można
72
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/98
2286947.310.png 2286947.321.png 2286947.332.png 2286947.001.png 2286947.010.png 2286947.021.png 2286947.031.png 2286947.042.png 2286947.053.png 2286947.063.png 2286947.072.png 2286947.083.png 2286947.094.png 2286947.105.png 2286947.116.png 2286947.126.png 2286947.135.png 2286947.146.png 2286947.156.png 2286947.167.png 2286947.178.png 2286947.188.png 2286947.197.png 2286947.208.png 2286947.218.png 2286947.229.png 2286947.240.png 2286947.250.png
 
2286947.269.png 2286947.279.png 2286947.280.png 2286947.281.png 2286947.282.png 2286947.283.png 2286947.284.png
 
2286947.285.png 2286947.286.png 2286947.287.png
 
2286947.288.png 2286947.289.png 2286947.290.png 2286947.291.png 2286947.292.png 2286947.293.png 2286947.294.png 2286947.295.png 2286947.296.png 2286947.297.png 2286947.298.png 2286947.299.png 2286947.301.png 2286947.302.png 2286947.303.png 2286947.304.png 2286947.305.png 2286947.306.png 2286947.307.png
AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO
w dużym zakresie regulować poziom nis−
kich częstotliwości za pomocą ustawie−
nia; znaczenie mieć będzie nawet to,
w którą stronę zwrócony będzie głośnik
lub otwór obudowy – i jak można się do−
myślać, jeśli zwrócony będzie w stronę
otwartej przestrzeni pokoju, w stronę słu−
chacza, wówczas natężenie niskich to−
nów będzie niższe, niż gdy zwrócowny
będzie w stronę ściany.
wiednie podzakresy. Działanie takiego
systemu zakłada więc, że satelity będą
odciążone od przetwarzania niskich częs−
totliwości, co może wydatnie zwiększyć
wytrzymałość całego systemu (mały, 12−
cm głośnik nisko−średniotonowy, forso−
wany mocą elektryczną całego pasma
akustycznego, wytrzyma 20−30W; odcią−
żony od częstotliwości poniżej 200Hz,
może pracować jako średniotonowy na−
wet w systemach o mocy znamionowej
powyżej 100W). Zawsze taki system
można podłączyć inaczej, zasilając sateli−
ty bezpośrednio ze wzmacniacza, ale gro−
zić może to ich przeciążeniem, i ewentu−
anie nawet przeciążeniem wzmacniacza
(zbyt niska wartość impedancji obciążają−
cej wzmacniacz). Systemy takie nie roz−
powszechniły się, ponieważ w konfronta−
cji z parą klasycznych zespołów głośniko−
wych – w tej samej cenie – zwykle wypa−
dały dość blado. Dla mało wymagających
użytkowników, którzy przede wszystkim
chcą „schować” sprzęt, aby zabierał jak
najmniej miejsca, jest to jednak rozwiąza−
nie dość kuszące.
Mini – mini – max – minimalne
wymiary, minimalna jakość,
maksymalna wygoda
Spotykamy się z bardzo różnymi reali−
zacjami i sposobami wykorzystania sub−
woofera. Kilkanaście lat temu zaczęły
zyskiwać dużą popularność systemy
„sub−sat” – zestawy składające się z pa−
ry bardzo małych zespołów „sateli−
tarnych” – przetwarzających zakres śred−
nich i wysokich częstotliwości, i jednego
subwoofera, raczej średniej niż dużej
wielkości – przeważnie z obudową pas−
mowo−przepustową (głośniki ukryte we−
wnątrz). Z faktu, że w układach takich sa−
telity są bardzo małe, a więc mają małe
głośniki średniotonowe (10−12 cm), które
nie mogą być obciążane dużą mocą w za−
kresie niskich częstotliwości, wynika, że
częstotliwość podziału między satelitami
a subwooferem jest relatywnie wysoka –
ok. 200Hz. Wiążą się z tym wymienione
powyżej problemy z właściwą integracją
akustyczną systemu. Subwoofery takich
układów – również dość skromne – także
nie są zwykle mistrzami w przetwarzaniu
najniższych częstotliwości – nie działają
w tym zakresie wcale lepiej, niż przecięt−
nej wielkości, kilkunastostolit−
rowe zespoły głośnikowe.
Układy takie nie mają jednak
najczęściej wielkich ambicji
audiofilskich, są adresowane
do tych, dla których kłopotem
jest ustawienie pary nawet
średniej wielkości zespołów
głośnikowych. Sposób podłą−
czenia takich prostych ukła−
dów polega zwykle na dopro−
wadzeniu sygnału (pełnopas−
mowego) ze wzmacniacza do
gniazd wejściowowych sub−
woofera, za którymi ulega on
rozdzieleniu – poprzez filtry
dolnoprzepustwe biegnie dalej
do głosników subwoofera,
a poprzez filtry górnoprzepus−
towe do gniazd wyjściowych,
które łączy się z gniazdami we−
jściowymi satelitów. Subwoo−
fer pełni więc w tym przypad−
ku również rolę „centrali” roz−
dzielającej sygnał na odpo−
Gigantyczny subwoofer Wilson Audio X−S
(500kg sztuka), przeznaczony do współpracy
z niewiele mniejszymi X−1 „Grand Slamm”.
Subwoofer ten, zbudowany w oparciu o dwa
18−calowe głośniki w komorach bass−reflex,
przetwarza tylko najniższe częstotliwości – od
20 do 50Hz, mogąc wytwarzać w tym zakre−
sie ponad 120dB.
Max – max – max – maksymalne
wymiary, maksymalna jakość,
maksymalna cena
Na drugim biegunie – jakościowym,
cenowym i funkcjonalnym – znajdują się
bardzo duże i drogie subwoofery, które
mają za zadanie wspomagać główne ze−
społy głośnikowe w zakresie ekstremal−
nie niskich częstotliwości. W układach
takich główne kolumny wcale nie są
ułomne w przetwarzaniu niskich częs−
totliwości – dodatkowy subwoofer lub
subwoofery mają za zadanie
uzupełnić pasmo akustyczne
o skrajnie niskie częstotliwości,
umożliwiając wytwarzanie w tym
zakresie dużych natężeń. Mimo
bardzo niskich częstotliwości po−
działu, w układach takich wystę−
pują najczęściej dwa subwoofe−
ry, niezależne dla każdego kana−
łu stereofonicznego. Jak widać,
walory funkcjonalne nie mają tu−
taj wielkiego znaczenia – wszys−
tko zmierza do osiągnięcia abso−
lutnie doskonałego przetwarza−
nia najniższych częstotliwości.
Przykładem takiej gigantomanii
jest głośnikowy „komplecik”
amerykańskiej firmy Wilson Au−
dio. Podstawowe kolumny to
konstrukcje gigantyczne – X−1
„Grand Slamm”, przez wielu
ekspertów uznawane za najlep−
sze na świecie (mają wysokość
prawie 2m, masę 360 kg [jedna],
doskonałe przetwarzanie basu
Duży, aktywny (200W) subwoofer firmy KEF (obudowa pasmowo−
przepustowa, dwa głośniki 25−cm), przeznaczony do zastosowań
zarówno w układach stereofonicznych, jak i w systemach kina
domowego (certyfikat THX)
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/98
73
2286947.308.png
 
2286947.309.png 2286947.311.png 2286947.312.png 2286947.313.png 2286947.314.png 2286947.315.png 2286947.316.png 2286947.317.png 2286947.318.png 2286947.319.png 2286947.320.png 2286947.322.png 2286947.323.png 2286947.324.png 2286947.325.png 2286947.326.png 2286947.327.png 2286947.328.png 2286947.329.png 2286947.330.png 2286947.331.png 2286947.333.png 2286947.334.png 2286947.335.png 2286947.336.png 2286947.337.png 2286947.338.png
 
2286947.339.png 2286947.340.png 2286947.341.png 2286947.002.png 2286947.003.png 2286947.004.png 2286947.005.png
 
2286947.006.png 2286947.007.png 2286947.008.png
 
2286947.009.png 2286947.011.png 2286947.012.png 2286947.013.png 2286947.014.png 2286947.015.png 2286947.016.png 2286947.017.png 2286947.018.png 2286947.019.png 2286947.020.png 2286947.022.png 2286947.023.png 2286947.024.png 2286947.025.png 2286947.026.png 2286947.027.png 2286947.028.png 2286947.029.png
 
2286947.030.png 2286947.032.png 2286947.033.png 2286947.034.png 2286947.035.png 2286947.036.png 2286947.037.png 2286947.038.png 2286947.039.png 2286947.040.png 2286947.041.png 2286947.043.png 2286947.044.png 2286947.045.png 2286947.046.png 2286947.047.png 2286947.048.png 2286947.049.png 2286947.050.png 2286947.051.png 2286947.052.png 2286947.054.png 2286947.055.png 2286947.056.png 2286947.057.png 2286947.058.png 2286947.059.png
 
2286947.060.png 2286947.061.png 2286947.062.png 2286947.064.png 2286947.065.png 2286947.066.png 2286947.067.png
 
2286947.068.png 2286947.069.png 2286947.070.png
 
2286947.071.png 2286947.073.png 2286947.074.png 2286947.075.png 2286947.076.png 2286947.077.png 2286947.078.png 2286947.079.png 2286947.080.png 2286947.081.png 2286947.082.png 2286947.084.png 2286947.085.png 2286947.086.png 2286947.087.png 2286947.088.png 2286947.089.png 2286947.090.png 2286947.091.png
AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO
zapewniają dwa głośniki firmy Focal – je−
den o średnicy 38cm, drugi 30cm, cena –
ok. 2,5 miliarda starych złotych za parę).
Jeżeli ktokolwiek nie zostanie zabity
przez bas z tych monstrów, załatwić to
powinna para subwooferów X−S. Każdy
X−S ma wysokość ponad 2m, kubaturę
ok. 1m 3 , masę 500 kg i jest uzbrojony
w dwa głośniki o średnicy 46cm (po−
wierzchnia drgająca wynosi ok. 2500
cm 2 ). Cena pary – ok. 2 miliardy starych
złotych. Żeby nie było nieporozumień –
są to kolumny stworzone do użytku do−
mowego (“Hi−Fi”), a nie profesjonalnego
– estradowego czy studyjnego!
Opisany wypadek jest rzadki, ale nie
zupełnie odosobniony. Oto na zeszłorocz−
nej wystawie Funkaustellug w Berlinie,
niemiecka firma Burmester zaprezento−
wała coś na wskroś podobnego – potężne
zespoły głośnikowe B97 (w każdym dwa
30−cm głosniki niskotonowe), wspomaga−
ne subwooferowymi modułami (ilość do−
wolna) z głośnikami 46−centymetrowymi.
alnymi systemami o masie przekraczają−
cej tonę, rozciąga się ogromna prze−
strzeń małych, średniej wielkości i du−
żych zespołów głośnikowych, którym
można pomóc w przetwarzaniu basu za
pomocą dodoatkowego subwoofera lub
subwooferów. Zanim jednak zaczniemy
pomagać, musimy pamiętać o znanej le−
karskiej maksymie – przede wszystkim
nie szkodzić. W tym przypadku oznacza
to, że subwoofer powinien mieć wyraź−
nie większe możliwości w zakresie nis−
kich częstotliwości, niżej sięgające pas−
mo przetwarzania, niż zespoły głośniko−
we, z którymi ma współpracować. Po−
winno się unikać bowiem współdziałania
subwoofera i zespołu głosnikowego
w szerokim zakresie częstotliwości,
gdyż wiązać się to będzie z możlwiością
pojawiania się niezgodności fazy, a wów−
czas ciśnienie z obydwu źródeł, zamiast
się dodawać, będzie się odejmować,
i wypadkowe natężenie, przy pewnych
częstotliwościach, może być niższe, niż
z samych kolumn głównych, bez udziału
subwoofera, a wypadkowa charakterys−
tyka częstotliwościowa w zakresie basu
będzie nierówna. O ile więc miniaturo−
wym satelitom pomóc może choćby ma−
ły subwofer, to dla średniej wielkości,
wolnostojących kolumn powinien być on
odpowiednio większy. Bardzo nieprecy−
zyjną regułą (ale lepszą niż żadna), która
pozwolić może na racjonalne dopasowa−
nie subwoofera do kolumn podstawo−
wych, jest spełnienie warunku: głośnik
subwoofera powinien być przynajmniej
o „kaliber” większy od głośnika niskoto−
nowego lub nisko−średniotonowego
podstawowego zespołu głośnikowego –
wówczas prawdopodobnie ma większe
możliwości w przetwarzaniu najniższych
częstotliwości (nie można jednak prze−
milczeć, że wśród najlepszych konstruk−
cji renomowanych firm są np. 17−cm
głośniki nisko−średniotonowe, które
„potrafią więcej” niż przeciętne głośniki
20, a nawet 25cm). Jeżeli uzupełniamy
posiadane już zespoły głośnikowe o do−
datkowe subwoofery, należy rozważyć,
czy i ewentualnie jak odciążyć głośniki
główne od przetwarzania tego zakresu
częstotliwości, którym teraz zajmą się
subwoofery. Im niżej ustalimy częstotli−
wość podziału – tym łatwiej będzie zin−
tegrować system, a brzmienie będzie
Znajdź właściwe proporcje
Pomiędzy tymi skrajnościami – minia−
turowymi systemami sub−sat, i monstru−
Pełny zakres regulacji aktywnego subwoofera B&W 800ASW – możliwość sterowania sygnałem niskonapięciowy (wejścia RCA „line”)
i wyjścia na satelity z sygnałem przefiltrowanym (aktywnie, 18dB/okt,), wejścia z sygnałem już wzmocnionym („speaker level”) i wyjś−
cia na satelity z sygnałem przefiltrowanym biernie, 6db/okt. Górna częstotliwość graniczna pracy subwoofera regulowana w zakresie
40−135Hz, dolna częstotliwość graniczna (−6db) – 15Hz (!). Przełączana faza, regulowane wzmocnienie (moc znamionowa wzmacnia−
cza: 200W). Głośnik 30−cm, w obudowie bass−reflex.
74
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/98
2286947.092.png 2286947.093.png 2286947.095.png 2286947.096.png 2286947.097.png 2286947.098.png 2286947.099.png 2286947.100.png 2286947.101.png 2286947.102.png 2286947.103.png 2286947.104.png 2286947.106.png 2286947.107.png 2286947.108.png 2286947.109.png 2286947.110.png 2286947.111.png 2286947.112.png 2286947.113.png 2286947.114.png 2286947.115.png 2286947.117.png 2286947.118.png 2286947.119.png 2286947.120.png 2286947.121.png 2286947.122.png
 
2286947.123.png 2286947.124.png 2286947.125.png 2286947.127.png 2286947.128.png 2286947.129.png 2286947.130.png
 
2286947.131.png 2286947.132.png 2286947.133.png
 
2286947.134.png 2286947.136.png 2286947.137.png 2286947.138.png 2286947.139.png 2286947.140.png 2286947.141.png 2286947.142.png 2286947.143.png 2286947.144.png 2286947.145.png 2286947.147.png 2286947.148.png 2286947.149.png 2286947.150.png 2286947.151.png 2286947.152.png 2286947.153.png 2286947.154.png
AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO • AUDIO
spójne i zrównoważone; im wyżej – tym
bardziej odciążymy głosnik nisko−śred−
niotonowy głównych kolumn, tym bę−
dzie on bezpieczniejszy przy dużych do−
starczonych mocach. Określenie właści−
wej częstotliwości podziału zależy od
wielkości i właściwości subwoofera,
a przede wszystkim głośnika nisko−śred−
niotonowego; generalnie – im jest mniej−
szy, tym częstotliwość podziału wyższa.
nieść 100 dm 3 , a dla konfiguracji push−
pull... – tylko 25 dm 3 . Wyjaśnienie tego
fenomenu ponownie wymagałoby dłu−
giej analizy pararametrów głośnika. Ceną
tego wygodnego rozwiązania jest niska
efektywność. Zamiast dwóch głośników,
dla odbioru sygnałów z obydwu kanałów
można użyć pojedyńczego głosnika z po−
dwójnym uzwojeniem cewki.
ścieżki dźwiękowej wymaga nieraz wy−
tworzenia silnych wibracji, użycia przy
tym odpowiedniej mocy elektrycznej,
która nie powinna zostać zabrana z pod−
stawowego wzmacniacza, który i tak nie−
źle się już poci nad zasilaniem pozosta−
łych głośników systemu.
Z subwooferem czy bez?
Subwoofer jest urządzeniem poży−
tecznym, ale nie niezbędnym. Jeżeli po−
siadamy parę dobrych zespołów głośni−
kowych, nie wpadajmy w kompleksy –
posiadacze tanich systemów sub−sat sły−
szą z nich znaczie mniej niż my, choć mo−
gą się cieszyć z fukcjonalnej miniaturyza−
cji systemu. Jeżeli myślimy jednak
o wzbogaceniu naszego systemu o sub−
woofer, myślmy o tym poważnie. Musi−
my być pewni, że interesujący nas sub−
woofer lepiej przetwarza niskie częstotli−
wości, niż posiadane już kolumny; tylko
wówczas jego podłączenie ma sens. Sa−
ma nazwa „subwoofer” wcale tego nie
gwarantuje. Przyjrzyjmy się zarówno pa−
rametrom podawanym przez producenta,
jak i cechom konstrukcyjnym. Praw fizyki
oszukać się nie da – aby wytworzyć duże
ciśnienie w zakresie niskich częstotliwoś−
ci, trzeba przepompować dużo powiet−
rza. Z dugiej strony nie ma takich zespo−
łów głośnikowych, których przetwarzania
basu nie można „poprawić” – za pomocą
odpowiednio dużego, właściwie dobra−
nego subwoofera. Przeprowadźmy do−
świadczenia, poszukując najlepszego
ustawienia subwoofera z akustycznego
punktu widzenia – wskazówka, że sub−
woofer można ustawić „gdziekolwiek”,
jest bardzo ogólna. Skupmy uwagę na
subwooferach aktywnych, które pozwa−
lają na większą swobodę w ustawieniu,
gdyż pozwalają na dokonanie ważnych
regulacji ułatwiających akustyczną integ−
rację z pozostalymi głośnikami. Zwróćmy
uwagę nie tylko na ilość basu i jego roz−
ciągnięcie, ale i na jego jakość – czy jest
odpowiednio rytmiczny, sprężysty, szyb−
ki, czy nie gra „na jedną nutę”. Słabe
głośniki niskotonowe i słabe subwoofery
mogą mieć zdolność wytwarzania dużych
natężeń niskich tonów, ale będą one jed−
nobarwne, dudniące, nieczytelne. Zrób−
my test – czy po włączeniu subwofera
brzmienie kontrabasu jest tak samo wy−
raźne (to nie to samo, co potężne), jakie
było bez jego pomocy? Jeśli nie, szukaj−
my dalej. Dobry bas to nie tylko efektow−
ne wibracje i „masowanie”, ale również
klarowność i dobra kontrola.
Subwoofer aktywny
i kino domowe
W ciągu ostatnich lat bardzo zwięk−
szył się udział subwooferów aktywnych,
i wydaje się, że to do nich należy przy−
szłość w tej branży. Wiąże się to z upo−
wszechnianiem systemów kina domo−
wego – procesory dźwięku dookólnego
mają specjalne, dodatkowe wyjścia syg−
nałowe (sygnał przed wzmocnieniem) do
sterowania subwoofera, który jest prze−
widziany w koncepcji systemów wielo−
głośnikowych. Subwoofer aktywny ma
wiele przewag nad klasycznym subwoo−
ferem biernym. Subwoofer aktywny to
urządzenie wzmacniająco−głośnikowe –
jest sterowane sygnałem niskonapięcio−
wym (tego rodzaju, jakie jest w gniaz−
dach RCA (cinch), np. na wyjściu magne−
tofonowym, na wyjściu odtwarzacza CD
lub na wyjściu przedwzmacniacza), nie
czerpie więc cennej mocy ze wzmacnia−
cza – jest „samowystarczalne”, bowiem
ma własny, wbudowany wzmacniacz.
Ponadto pozwala to na dokonywanie
pewnych operacji na sygnale jeszcze
przed jego wzmocnieniem. Można np.
dowolnie ustalić charakterystykę częs−
totliwościową wraz z górną częstotli−
wością graniczną (a więc założoną częs−
totliwością podziału między subwoofe−
rem a głośnikami głównymi), ustawić fa−
zę, i oczywiście wzmocnienie. Daje to
ogromne pole manewru i pozwala na
znacznie łatwiejsze zintegrowanie sub−
woofera z pozostałymi głośnikami, niż
w przypadku subwoofera biernego
o „sztywnych” parametrach, gdzie
wszystko, co możemy zrobić, to odwró−
cić polaryzację (przekładając końcówki
kabla) i poszukiwać najlepszego ustawie−
nia. Subwoofery aktywne są urządzenia−
mi znacznie droższymi od klasycznych
subwooferów biernych, a mimo to sys−
tematycznie wypierają je z rynku – ich za−
lety są bardzo przekonujące, eliminują
wiele problemów, które zniechęcały do
zakupu subwooferów biernych. Ponad−
to, o ile w systemach stereofonicznych,
przeznaczonych tylko do odsłuchu muzy−
ki, duże ciśnienia w zakresie najniższych
częstotliwości są pożądane tylko spora−
dycznie, i ostatecznie możemy się bez
nich obejść, to właściwe odtworzenie
Subwooferowe specjalności
W subwooferach spotyka się kilka
ciekawych rozwiązań, rzadko stosowa−
nych w konwencjonalnych zespołach
głosnikowych. Subwoofery mają często
nietypową konstrukcję obudowy – pas−
mowo−przepustową (ang. band−pass).
Głośnik znajduje się w środku skrzynki,
a ciśnienie przezeń wytwarzane wypro−
mieniowywane jest przez otwór. Pomysł
ten wykorzystuje dolnoprzepustowe
właściwości akustycznego układu rezo−
nansowego, utworzonego przez podat−
ność powietrza w komorze, z której wy−
prowadzono otwór, i masy powietrza
w tunelu otworu. Dzięki temu, poza dol−
noprzepustowym filtrowaniem elektrycz−
nym (biernym lub aktywnym), można
zwiększyć selektywność pracy subwoo−
fera dodatkowym filtrowaniem akustycz−
nym. Ponadto, obudowa pasmowo−prze−
pustowa pozwala na dość swobodne
kształtowanie charakterystyki częstotli−
wościowej – np. rozszerzenie pasma
przenoszenia (wyznaczonego przez pun−
kty o założonym spadku ciśnienia akus−
tycznego – np. −6dB, względem poziomu
średniej efektywności), właśnie kosztem
efektywności – w rzeczywistości nie na−
stępuje więc zwiększenie możliwości
wytwarzania dużych natężeń dźwięku
w zakresie niskich częstotliwości, ale
uzyskujemy możliwość lepszego wyeks−
ponowania najniższych tonów względem
„średniego basu”. Są to jednak już prob−
lemy ściśle konstrukcyjne. Obudowa
pasmowo przepustowa pozwala na swo−
bodne zainstalowanie dwóch głośników
w konfiguracji push−pull. Zainstalowanie
dwóch głosników w jednym subwoofe−
rze jest często spotykane wówczas, gdy
jeden subwoofer obsługiwać ma dwa ka−
nały stereofoniczne – jeden głośnik od−
biera i przetwarza wówczas sygnał jed−
nego kanału, drugi – drugiego. Natomiast
konfiguracja push−pull pozwala na wydat−
ne zmniejszenie objętości obudowy. Je−
żeli dla uzyskania założonego pasma
przenoszenia z wykorzystaniem określo−
nego głośnika potrzebna jest objętość
obudowy np. 50 dm3, to przy klasycz−
nym użyciu dwóch głośników (jeden
obok drugiego) objętość musiałaby wy−
Andrzejj Kiisiiell
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/98
75
2286947.155.png
 
2286947.157.png 2286947.158.png 2286947.159.png 2286947.160.png 2286947.161.png 2286947.162.png 2286947.163.png 2286947.164.png 2286947.165.png 2286947.166.png 2286947.168.png 2286947.169.png 2286947.170.png 2286947.171.png 2286947.172.png 2286947.173.png 2286947.174.png 2286947.175.png 2286947.176.png 2286947.177.png 2286947.179.png 2286947.180.png 2286947.181.png 2286947.182.png 2286947.183.png 2286947.184.png 2286947.185.png
 
2286947.186.png 2286947.187.png 2286947.189.png 2286947.190.png 2286947.191.png 2286947.192.png 2286947.193.png
 
2286947.194.png 2286947.195.png 2286947.196.png
 
2286947.198.png 2286947.199.png 2286947.200.png 2286947.201.png 2286947.202.png 2286947.203.png 2286947.204.png 2286947.205.png 2286947.206.png 2286947.207.png 2286947.209.png 2286947.210.png 2286947.211.png 2286947.212.png 2286947.213.png 2286947.214.png 2286947.215.png 2286947.216.png 2286947.217.png
 
2286947.219.png 2286947.220.png 2286947.221.png 2286947.222.png 2286947.223.png 2286947.224.png 2286947.225.png 2286947.226.png 2286947.227.png 2286947.228.png 2286947.230.png 2286947.231.png 2286947.232.png 2286947.233.png 2286947.234.png 2286947.235.png 2286947.236.png 2286947.237.png 2286947.238.png 2286947.239.png 2286947.241.png 2286947.242.png 2286947.243.png 2286947.244.png 2286947.245.png 2286947.246.png 2286947.247.png
 
2286947.248.png 2286947.249.png 2286947.251.png 2286947.252.png 2286947.253.png 2286947.254.png 2286947.255.png
 
2286947.256.png 2286947.257.png 2286947.258.png
 
2286947.259.png 2286947.260.png 2286947.261.png 2286947.262.png 2286947.263.png 2286947.264.png 2286947.265.png 2286947.266.png 2286947.267.png 2286947.268.png 2286947.270.png 2286947.271.png 2286947.272.png 2286947.273.png 2286947.274.png 2286947.275.png 2286947.276.png 2286947.277.png 2286947.278.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin