8. GOTTFRIED SEMPER.doc

(69 KB) Pobierz

GOTTFRIED SEMPER (1803 - 1879)

 

        zajmował się architekturą i rzemiosłem

        najważniejsze dzieła:

        Cztery pierwiastki sztuki budowniczej, 1851

        Nauka, przemysł i sztuka artykuł jako komentarz do Wielkiej Wystawy Światowej w Londynie, w 1851 r.

        Styl w sztukach technicznych i tektonicznych albo estetyka praktyczna

 

        wystawa światowa w Londynie, 1851 r. – ważne wydarzenie w historii myśli o sztuce

        w związku z wydarzeniami Wiosny Ludów Semper opuścił Niemcy i wyjechał do Anglii (w 1849 r. wystosowano list gończy dotyczący Sempera)

        idea renesansu rzemiosła i sztuk użytkowych w Anglii

        zainteresowanie tradycją gotycką – liczne reinterpretacje w XIX w.

        styl naturalny w architekturze – wynika z charakteru materiału i tworzywa, nie jest wydumany

        pojęcie stylu łączącego architekturę z rzeźbą i malarstwem (witraże)

        dążenie do idei syntezy sztuk

 

        Richard Wagner był przyjacielem Sempera, propagator idei jedności sztuk

 

        namysł nad współczesnością u Sempera (charakterystyczny aspekt myślenia każdego historyka sztuki):

        sformułowanie postulatywnej teorii estetycznej, wyzwanie dla sztuki jemu współczesnej

        XIX w. - nurt historycystyczny (patrz: architektura Wiednia w epoce panowania Franciszka Józefa); wiek historii (zwłaszcza po Heglu); historia królową nauk; zainteresowanie historyzmem w różnych dziedzinach wiedzy 

        historyzm – rozwój neostylów (np. neoklasycyzm)

        rozwój teorii ewolucjonistycznych

 

        wystawa w roku 1851 obnażyła kondycję sztuk użytkowych; aspekt etnologiczny  - zestawienie wyrobów współczesnych z pierwotnymi (założenie Muzeum Victorii i Alberta kolekcjonującego obiekty rzemiosła artystycznego)

 

        pojawiało się pytanie: czy powinna istnieć zasada korzystania ze stylów architektonicznych?

        kwestia stylu w architekturze nie była już zależna od budownictwa i technik tektonicznych

        wystrój architektoniczny był tzw. kostiumem stylowym

        nowoczesne techniki budowlane + historycystyczny styl

        pojęcie eklektyzmu

        przesilenie w architekturze

        fałsz kostiumu stylowego

 

        Semper odkrywał historię architektury, a prawdy o niej szukał u źródeł

        próbował odpowiedzieć na pytanie, jaka była naturalna, prawdziwa reguła architektury

 

        teoria ewolucji formy

        historyczne, naukowe uzasadnienie jego teorii

        u swych źródeł kostium stylowy był naturalnie związany z techniką budowlaną, z konstrukcją architektoniczną

 

        u Hegla forma była wyrazem ducha

        Semper w formie widział wytwór czynników materialnych

        proces historycznego rozwoju architektury i rzemiosła był odpowiedzą na potrzeby, funkcje i możliwości dostępnego materiału

 

        sam Semper zainteresowany był formami renesansowymi

        propagator funkcjonalizmu

        w XIX w. coraz popularniejsze było żeliwo

        postulat Sempera: wyprowadzać nowe formy z nowych konstrukcji i technik, które pozostawałyby ze sobą w czytelnym związku

        strukturalny symbolizm – formy architektoniczne symbolizują swoje funkcje i sposoby wykonania (tak było u źródeł)

        logika posługiwania się architekturą

        koncepcja ewolucjonistyczna

        ciągłość rozwoju ze względu na źródła budowlane

        formy nie były ogniwem w łańcuchu, lecz elementem w procesie ewolucji

        Semper zadawał pytanie o to, skąd wzięła się forma i jakie są jej źródła

        problem genealogii form

 

        rozwój sztuki Semper wyprowadził ze sfery ludzkich potrzeb

        cztery pierwiastki sztuki budowniczej:

        ognisko – potrzebne pierwotnym ludziom; ogień był świętością; łącznik użytkowy i duchowy; sztuka wyłaniała się z potrzeby podtrzymywania ognia (à palenisko)

        ziemny nasyp

        dach

        ogrodzenie – pierwotnie gałęzie osłaniające ogień od wiatru

        garncarstwo, metalurgia, murarstwo à przejawy doskonalenia pierwotnych form

        ciesielstwo à rozwój pierwotnych pierwiastków sztuki budowniczej ze względu na potrzebę przekrycia dachu

        konstrukcje ścian wytworzyły się z pierwotnego ogrodzenia

        pierwotne ogrodzenie (z gałęzi) à tkane maty, płot à ornament plecionki, girlandy, wieńce à ciągłość formy tkanej maty à dywan (akcentowanie przestrzeni); symboliczne znaczenie dywanu, jego funkcja rdzenna; potrzeba przegradzania powierzchni

        zwrócenie uwagi na język, etymologię słów, źródła pojęć, np. płot pochodzi od pleść (plecionki, ogrodzenie z powiązanych gałęzi)

 

        u źródeł forma była tożsama ze swoją rolą

        w ramach rozwoju przedmioty pozostawiają przy swoim symbolicznym znaczeniu

        wiązania cegieł, wątki murarskie – wywodzą się ze sztuki tkackiej

        nauka powinna poszukiwać źródeł słów, pewnego języka pierwotnego

        Semper – genealogia, etymologia form

 

 

 

        mata à dywan à kilim à ... à malarstwo

        ciągłość sztuki

        Semper zauważa związek między architekturą a malarstwem – te same źródła sztuki

        istnieją  praformy w języku i sztuce – typy form, typy struktur

        forma symbolizuje swoje pierwotne znaczenie, np. wieniec tylko symbolizuje pierwotny wieniec, jego początkową funkcję

        artysta, architekt sięga po nowe techniki, idzie do przodu, ale jednocześnie ponawia tradycję i pierwotne formy

        przykład: technika kamienia przejmowała struktury drewniane

 

        baldachim – symbol potęgi i mocy

        etymologia świątyni greckiej

 

        dwuaspektowe spojrzenie Sempera na sztukę:

        aspekt funkcjonalny: związek między formą a techniką wykonania, materiału

        aspekt symboliczny – sięganie do źródeł, tradycji, do praform

 

        uproszczony semperyzm à formę wyprowadzano wprost z techniki budownictwa

 

        pojęcie sztuki u Sempera:

        sztuka rodzi się tam, gdzie forma jest wypracowana przez tradycję, a nie ogranicza się do materializmu i funkcjonalizmu

 

        istotą architektury jest odniesienie do wymuszonych przez materiały i techniki form

        metafora maski w architekturze – musi być dopasowana do twarzy

        potwierdzenie lub negacja rzeczywistej roli

 

 

1. Przedstaw model rozwoju sztuki w ujęciu Sempera.

2. Scharakteryzuj koncepcję ciągłości sztuki w ujęciu Sempera.

 

1. Gottfried Semper (1803-1879) pod wpływem panującego w drugiej połowie XIX w. stylu oficjalnego stylu historyzującego i eklektycznego (czego świadectwem może być nowa zabudowa Wiednia) skłaniał się ku refleksji na temat istoty sztuki architektonicznej, jako że jej wytwory charakteryzował w głównej mierze kostium historyczny, a styl nie był już zależny od charakteru materiału budowlanego i technik jego obróbki. Teoria rozwoju sztuki w ujęciu Sempera miała charakter ewolucjonistyczny, co było znamienną cechą myślenia, zapoczątkowaną już w Oświeceniu (m.in. Diderot), kiedy coraz częściej odwoływano się do przykładów z naturalnego stanu świata. W jednym ze swoich ważniejszych dzieł, w Czterech pierwiastkach sztuki budowniczej z roku 1851 (w tym samym roku odbyła się Wielka Wystawa Światowa w Londynie) przedstawił swoją koncepcję początków i rozwoju sztuki, którą zrealizował w opozycji do „złączonego z antykwarstwem materializmu” naznaczonego  - według Sempera - licznymi błędami. Rozpoczął swój namysł nad sztuką – przysłowiowo ab ovo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin