Starożytność
Aurypigment
Asfalt (popularny od XVII w.; w XIX w. pozyskiwany z mumii; sztuczny od XIX w.)
Azuryt (sztuczny od XVII w.; jako błękit berneński –coś jakby- od 1853)
Biel kostna (?)
Biel ołowiowa (od 1650 przemysłowo w Rotterdamie, od 1759 w Klagenfurcie; wyparta XIX w.)
Błękit Egipski
Bolus biały
Czerń roślinna
Czerń kostna
Gips
Indygo (sztuczne od 1880)
Kreda
Masykot
Minia
Sadza
Ultramaryna (powszechnie od XIII w.; sztuczna 1826/1828)
Zieleń hiszpańska
Zieleń malachitowa
Ziemia zielona
Żółcień neapolitańska, pierwotnie jako barwnik szkliwa w Babilonii; nazwa - Andrea Pozzo 1702; źródła o otrzymywaniu 1758, stosowana gł. XVIII i XIX w.
XII w.- Żółcień cynowo-ołowiowa (do XVII w.)
Wiwianit
XIII w.- Złoto mozaikowe
Ok. 1400- Smalta (popularna prawd. poł. XV, pocz. XVI w.)
XVII w.- Biel bizmutowa
Sztuczny Azuryt
Brunat Kasselski (prawdopodobnie)
1704- Błękit Pruski (przez Disbech’a w Berlinie; 1724 opis produkcji Woodward)
1779- Biel cynkowa (1779-1786 produkcja Courtois w Dijon; 1834 – jako biel chińska przez Winsor&Newton, fabrycznie Laclaire w Paryżu od 1835;na stałe wprowadzona 1840)
1780- Zieleń kobaltowa (odkrycie Szwed Sven Rinmann; stos. od poł XIX w.)
1795- Błękit kobaltowy (Józef Leitner – Wiedeń; produkcja Francja 1807)
1800- Zieleń Schwienfurcka (odkrycie E. von Mittis; produkcja Russ i Sattler w Schwienfurcie 1814)
1803- Czerwień van Dycka (używana od poł. XIX w.)
Brunat van Dycka (sztuczny)
1805- Ceruleum (błękit nieba; produkcja Rowney&Co. 1860)
1808- Żółcień chromowa
1809- Żółcienie chromianowe, czyli:
-Chromian ołowiu
-Chromian cynku
-Żółcień barowa
Zieleń chromowa (odkrycie Vauguelin; na palecie od 1840)
1817- Żółte Kadmy
1820- Żółcień Chromowa
1821- Biel Tytanowa (wynalezienie H. Rose; 1870 produkcja J. Overton w Louisville, USA; 1919 produkcja fabryczna na szeroką skalę)
I ćw. XIX w.- Zieleń chromianowa jako mieszanina błękitu pruskiego i żółcieni chromowej
1826/1828- Sztuczna ultramaryna
1829- Biel cynkowa
1830- Biel barytowa (Kuehlmann z Lille; minerał- szpat- znany od starożytności; 1850 szerokie zastosowanie w sztuce)
1842- Cynober antymonowy
1838- Zieleń Szmaragdowa (odkrycie Pannetier; 1859 patent na produkcję Guignet; 1862 produkcja Winsor&Newton jako viridium)
1844- Biel antymonowa (wynaleziona przez Rouliz’a; 1884 ulepszenie produkcji przez J. Oehme)
1847- Litopon (wynalezienie przez de Doubet’a; 1850 opatentowana jako metallweiss; 1874 patent na produkcję J.B. Orr z Glasgow)
1848- Aureolina
1853- Błękit berneński (wodorotlenek miedzi, coś jakby azuryt)
1859- Fiolet kobaltowy
1862- Chromksyt
1865- Błękit manganowy (odkrycie: Schada, Bong 1907; w praktyce od lat 30-tych XX w.)
1870- Sztuczne czerwienie alizarynowe
1873- Żółcienie chromianowe:
-Chromian Strontu
-Żółcień chromianowo-żelazowa
1880- Indygo sztuczne (A. Boyer)
XIX w.- Czerń żelazowa
Koniec XIX w.- Marsy
1910- Czerwienie Kadmowe (1920 ciemne)
1920- Biel tytanowa
Dziulson