dr Radosław Piotrowicz.pdf

(79 KB) Pobierz
dr Radosław Piotrowicz
dr Radosław Piotrowicz
Akademia Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Ośrodek Wczesnej Interwencji
PSOUU Koło w Zgierzu
Wczesna interwencja –pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością
Interwencja (intervention –ang.) to przerwanie, wpłynięcie na lub zmodyfikowanie
trwającego procesu, najczęściej szkodliwego, w celu przerwania go albo zmiany jego biegu,
by uniknąć lub zmniejszyć jego niekorzystne skutki (Reber,1985). Interwencja jest
wielostronnym, leczniczym oddziaływaniem z zewnątrz na proces chorobowy człowieka, by
proces ten wstrzymać i doprowadzić do pełnego ozdrowienia, lub, w przypadku gdy pełne
uleczenie nie jest możliwe, tak nim pokierować, by do minimum zmniejszyć jego szkodliwy
wpływ i ograniczyć jego niekorzystne następstwa. (Kaczmarek , 1994).
„Wczesna”- odnosi się w połączeniu z terminem „interwencja” do wieku objętych
oddziaływaniem pacjentów i oznacza dzieci w wieku 0-6 lat (Portage Project, 1992). Górna
granica wiekowa dzieci objętych wczesnym wspomaganiem bywa różnie określana.
Najczęściej zawiera się w przedziale 6-8 lat. Tak więc, "wczesna interwencja" to wczesne
oddziaływanie medyczne, psychopedagogiczne na rozwój dziecka, u którego stwierdzono
zaburzenia typu:
- mózgowego porażenia dziecięcego i innych ograniczeń ruchowych;
-zagrożenia upośledzeniem umysłowym o różnej genezie (genetycznej, uszkodzeń
okołoporodowych, przewlekłych chorób dziecięcych, czynników środowiskowych);
-zaburzeń zachowania (agresywności, nadpobudliwości psychoruchowej, nadmiernej
lękliwości i innych);
-zaburzeń po przewlekłych chorobach o podłożu bakteryjnym i wirusowym (stany po
zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, zapaleniu mózgu);
-zaburzenia narządów zmysłów (wzroku, słuchu, zaburzenia sprzężeń);
-zaburzeń psychicznych;
-rozległych zaburzeń rozwojowych (autystycznych i innych).
Celem oddziaływań jest jak najwcześniejsze wykrycie i zlikwidowanie bądź
korygowanie zaobserwowanych u dziecka nieprawidłowośc i w rozwoju oraz odpowiednie
dobranie ćwiczeń do jego indywidualnych potrzeb ; zapobieganie nieprawidłowościom
rozwojowym , które można określić w trakcie diagnozy funkcjonowania dziecka i warunków,
w jakich się ono rozwija; ustalenie wieloprofilowego programu usprawniania dziecka z
wielorakimi zaburzeniami; wczesna - kompleksowa profilaktyka niepełnosprawności ,
przygotowanie i pomoc rodzinom w rehabilitowaniu dziecka w domu oraz świadomym,
prawidłowym pielęgnowaniu dziecka (profilaktyka); kształtowanie pozytywnych relacji
rodzic- profesjonalista .
Wczesna interwencja może pełnić następujące funkcje:
- informacyjną- informuje o przebiegu rozwoju dziecka, o możliwościach wspierania
rozwoju, o formach pomocy rodzinie;
- diagnostyczną - rozpoznanie kliniczne, określenie poziomu funkcjonowania dziecka;
- stymulacyjną – terapeutyczną, prowadzenie wieloprofilowego usprawniania dziecka
z zaburzeniami rozwoju,
Założenia teoretyczne
Podstawowym założeniem wczesnej interwencji jest traktowanie rozwoju dziecka jako
integralnego i całościowego procesu, warunkowanego przez czynniki genetyczne i
środowiskowe. Bazą rozwoju jest aktywność , rozumiana jako skłonność wrodzona,
warunkująca wszelkie zachowania. Najprostszą jej formę stanowi odruch, który jest
wyzwoleniem energii w odpowiedzi na bodziec . Aktywność umożliwia uczenie się -
warunek ciągłego rozwoju człowieka . Rozwój dziecka wyznaczany jest przez czynniki
wewnętrzne (to z czym dziecko przychodzi na świat) i zewnętrzne (środowiskowe). Czynniki
wewnętrzne stanowią wrodzone funkcje biologiczne, z którymi dziecko przychodzi na świat i
które pozwalają utrzymać mu się przy życiu. W trakcie życia dziecka funkcje te łączą się w
struktury, ulegające ciągłym przekształceniom, tak by przystosować organizm do
zmieniających się warunków otoczenia.
Czynniki zewnętrzne, inaczej środowiskowe, to wszystko czego dziecko się uczy. Można
więc sprowadzić je do procesu uczenia się. Każda nowość w życiu dziecka bazuje na
wcześniejszym nabytym doznaniu. Istotą uczenia się jest odbieranie sygnałów (bodźców) -
wrażeń oraz ich łączenie w struktury poznawcze , które wraz z zorganizowanymi ruchami
dziecka tworzą schematy działania . Dzięki nim może ono rozwijać się, przystosowywać się
do zmieniających warunków i wymagań otoczenie.
W myśl teorii Piageta osoba musi być aktywna w środowisku, by jej rozwój poznawczy
postępował. Rozwój dziecka – jego gotowość do uczenia się jest zapewniona tylko wtedy,
gdy dziecko doznaje bodźców podczas czynności codziennych, a zarazem przyzwyczaja się
do nich i uczy się ich znaczenia. To zapewniają zmysły, które muszą być skierowane na
środowisko. Badanie otoczenia poprzez dotykanie, manipulowanie, oglądanie słuchanie lub
myślenie niesie informacje , które można przyswoić, zapamiętać i wykorzystać w sytuacjach
typowych jaki i później z biegiem czasu w sytuacjach problemowych. Te działania prowadzą
do zdobycia i utrwalania wiedzy , która tak bardzo jest potrzebna w codziennym
funkcjonowaniu w środowisku, jest podstawą ciągłego rozwoju. Wiedza czyli znajomość
pojęć w uczeniu się dotyczy :
- wiadomości o cechach przedmiotów ( np. gładkie- szorstkie, duże –małe, twarde- miękkie,
trwałe- kruche itp., które dziecko poznaje w trakcie dotykania, manipulowania nimi;
- wiadomości , które są doświadczeniami dziecka ( dziecko pamięta jak dana rzecz
wygląda , do czego służy, co można z nią zrobić, dokonuje porównań, grupuje według
cech, eksperymentuje); jest to wiedza logiczno-matematyczna, która powstaje na
podstawie myślenia o doświadczenia z przedmiotami i wydarzeniami,
- wiadomości społeczne, które powstają w wyniku spotkań z dzieckiem; są to kontakty
emocjonalne ( realizacja potrzeby bliskości-zaufania), wymagania w zakresie
samodzielności (samoobsługa, wymagania, reguły w grupie itp.)
Dzięki tym procesom jest możliwy rozwój dziecka. Jest on skumulowany. Dziecko w wyniku
doznań i doświadczeń przechodzi przez poszczególne stadia rozwojowe, które są małymi
krokami, czasami „milowymi” w rozwoju.
Podział rozwoju na stadia rozwojowe umożliwia dokładną ocenę osiągnięć dziecka,
określenie jego poziomu oraz ułatwia dobranie odpowiednich i dostosowanych do możliwości
dziecka działań naprawczych. Daje możliwość przyspieszenia rozwoju przez intensywne
ćwiczenia oraz stwarzania okazji do uczenia się i szybkiego przyswajania pewnych
aktywności.
Główne zasady wczesnej interwencji to:
- jak najwcześniej rozpocząć usprawnianie,
- włączyć w proces rehabilitacji rodziców,
- terapię realizować w naturalnym otoczeniu dziecka,
- indywidualnie podchodzić do dziecka i jego rodziny.
Wczesne usprawnianie dzieci dotkniętych uszkodzeniem ośrodkowego układu
nerwowego lub schorzeniami o postępującym, upośledzającym rozwój przebiegu ma za
zadanie nie tylko poprawić aktualny stan funkcjonowania dziecka, ale często także
zapobiegać jego pogorszeniu się. Podjęcie działań stymulujących dziecko we wczesnym
etapie jego rozwoju uwarunkowane jest tym, iż :
- rozwój przebiega bardzo dynamicznie, dzięki intensywnemu dojrzewaniu układu
nerwowego, który ma duże możliwości adaptacyjne i kompensacyjne;
- istnieje możliwość wyrównywania lub zahamowania zaburzeń czynności psychoruchowych
dziecka;
- brak jest zaburzeń wtórnych, mających podłoże w nawykach pojawiających się wraz z
wiekiem, co często utrudnia terapię i edukację;
- zaangażowanie rodziców jest często oparte na nadziei, iż "będzie dobrze".
Brak wczesnego oddziaływania może opóźnić, utrudnić, lub nawet uniemożliwić rozwój
dziecka . Zbyt późne podjęcie działań naprawczych często prowadzi do powstawania i
utrwalania nieprawidłowych wzorców zachowań, które w późniejszym okresie jest ciężko
wyeliminować i które ważą na funkcjonowaniu w środowisku. Kompleksowość
oddziaływań na dziecko ( współpraca lekarzy, psychologów, pedagogów specjalnych,
rehabilitantów, logopedów) zmierza w kierunku przygotowania dziecka do przyswajania
wiedzy o otoczeniu a następnie obejmuje edukację dziecka .
Zadania wczesnej interwencji
Rehabilitacja dziecka ma charakter wieloprofilowego oddziaływania na zaburzenia.
Jest to często proces bardzo długi, wymagający realizacji przez całe życie dziecka. Obejmuje
on:
- wielospecjalistyczną ocenę rozwoju (medyczną, psychologiczną, pedagogiczną,
logopedyczną, ruchową),
- określenie strefy najbliższego rozwoju, czyli tego, co dziecko jest w stanie wykonać przy
pomocy,
- ustalenie i realizowanie programu wieloprofilowego usprawniania,
- wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego.
Wieloprofilowa ocena
Ocena rozwoju dziecka winna mieć charakter diagnozy umiejętności funkcjonalnych,
której zadaniem jest szczegółowe określenie poziomu funkcjonowania dziecka w sferach:
wrażliwości - podatności na bodźce, procesów poznawczych (spostrzegania - wzrokowego,
słuchowego, uwagi, kojarzenia), motoryki (motoryki dużej - zdolności poruszania się,
motoryki małej – zdolności chwytania, utrzymywania i manipulowania), socjalizacji, języka -
mowy oraz określenie jego najbliższych możliwości rozwojowych . Opiera się na schematach
rozwojowych, które przedstawiają, zgodnie z prawami ontogenezy, zachowania typowe dla
funkcjonowania dziecka prawidłowo rozwijającego się.
Wieloprofilowy program usprawniania
Wieloprofilowy program usprawniania powinien być jasno sformułowany, mieć ściśle
określone zadania, cele do realizacji oraz zawierać procedurę ich wykonania. W programie
usprawniania dokonywana jest ocena postępów dziecka, umieszczone są zadania, które będą
wprowadzane, rozwijane, wzbogacane o nowe czynności. Na wstępie przedstawiony jest
zwięźle powód, tło, nieodzowność każdego punktu działania. Za każdym razem, kiedy
sporządzany jest plan rodzice-terapeuci mają możliwość wyboru zadań do wykonania - lepiej
jest wybrać najważniejsze (dwa-trzy) zadania dotyczące danej sfery rozwoju, niż
koncentrować się na wszystkich zadaniach. W programie umieszczony jest opis
realizowanego zadania (procedura), przy czym zadania powinny być przedstawione jak
najrealistyczniej.
Realizacja programu z małym dzieckiem odbywa się w trakcie czynności
pielęgnacyjnych, samoobsługowych, jak i w formie zabawowej. Wszystkie zabawy stymulują
rozwój umiejętności komunikowania się, pogłębiają więzi społeczne, ćwiczą różnorodne
funkcje zmysłowe: słyszenie, widzenie, powonienie, czucie. Zabawy mają jednocześnie dużą
intensywność i charakter rozluźniający; motywują dzieci do dzielenia się, słuchania; rozwijają
i kształcą spostrzegawczość, umiejętność reagowania i wyobraźnię. Stymulując umiejętność
wyrażania się przez mowę, mimikę, gestykulację i motorykę, zawierają częste powtórzenia,
co jest konieczne podczas wspólnej zabawy. Dziecko doświadcza w zabawie pewnej
regularności, aby ćwiczyć i rozwijać swoje podstawowe sprawności. W trakcie wspólnych
zabaw z dzieckiem wykorzystujemy elementy wielu metod terapeutycznych.
Rodzice – dziecko - profesjonaliści
Wczesna Interwencja w założeniu kładzie duży nacisk na kształtowanie właściwych,
obustronnych relacji między rodzicami a profesjonalistami. K. Mrugalska - twórczyni
pierwszego w Polsce Ośrodka Wczesnej Interwencji, przedstawia zestaw pozytywnych cech
rodziców i profesjonalistów we wzajemnych kontaktach 1 . Jest to idealny model współpracy
profesjonalistów i rodziców, do jakiego powinno się dążyć.
Rodzice poświęcają dziecku najwięcej czasu i najlepiej znają jego aktywność.
Potrafią intuicyjnie odebrać i odczytać sygnały wysyłane przez dziecko. Wykonują szereg
czynności pielęgnacyjno-opiekuńczych, będących samoistną stymulacją dziecka. Są więc
pierwszymi terapeutami własnego dziecka. Często rodzice czują się osobami
niekompetentnymi i nie widzą możliwości radzenia sobie z problemami dziecka
niepełnosprawnego. Stąd oczekują od lekarzy, psychologów, pedagogów konkretnych
wyjaśnień przyczyn zaburzeń oraz praktycznych wskazówek. Proces usprawniania dziecka
wymaga szeroko rozumianej współpracy rodziców z osobami zawodowo zajmującymi się
procesem rehabilitacji. Zadaniem zespołu oprócz ustalenia diagnozy i programu jest
prezentowanie rodzicom ćwiczeń i zabaw, odpowiadanie na ich pytania związane z
rozwojem dziecka oraz wspomaganie ich w załatwianiu spraw bytowych (udzielenie
informacji o sposobach i formach pomocy), po to by mogli m.in. nauczyć się podstawowych
technik rehabilitacyjnych i terapeutycznych i wykonywać ćwiczenia z dzieckiem w
warunkach domowych. Wczesna interwencja umożliwia taką współpracę i dlatego jest ona
skierowana w pierwszej kolejności do rodziców, którzy są zaniepokojeni przebiegiem
rozwoju swojego dziecka. Ukształtowanie powyższych cech w relacjach rodzic -
profesjonalista daje gwarancję dobrej współpracy i zrozumienia, co stanowi podstawę
prawidłowego przebiegu procesu usprawniania dziecka niepełnosprawnego w okresie
wczesnej interwencji, jak i późniejszych latach.
W idealnym, modelowym stanie rzeczy, rodzice dziecka niepełnosprawnego nie
szukają cudownych środków, które "uleczą chorobę"; starają się nawiązać dobry kontakt z
dzieckiem, doskonalić swe oddziaływania wychowawcze we współpracy ze specjalistami;
cieszą się z małych sukcesów i rozwoju "krok po kroku"; usiłują dostrzegać w dziecku
przede wszystkim te reakcje, które cechują wszystkie dzieci, a także próbują zrozumieć
mechanizmy zachowań odmiennych; wspierają wysiłki dziecka, stwarzając warunki
pobudzające do rozwoju; dostrzegają najważniejsze, odpowiednie dla poziomu rozwoju
dziecka sprawności należące do różnych sfer rozwoju, a nie koncentrują się wyłącznie na
rozwoju intelektualnym czy fizycznym; usiłują zapewnić dziecku stałą opiekę zespołu
specjalistów; wytrwale dążą do uzyskania konkretnych porad i wyjaśnienia trapiących ich
wątpliwości oraz stałego ulepszania własnego postępowania z dzieckiem; mają zaufanie do
opiekującego się ich dziećmi zespołu, wypełniają zalecenia i informują o stopniu skuteczności
porady, dostarczając w ten sposób satysfakcji zawodowej specjalistom; stale pogłębiają swoją
wiedzę psychopedagogiczną, m.in. przez kontakty z innymi rodzicami znajdującymi się
podobnej sytuacji; szanują "swoich" specjalistów. Z kolei profesjonaliści informują rodziców
o sprawach związanych ze stanem dziecka w sposób uwzględniający uczucia rodziców i ich
1K.Mrugalska:Czy rodzice i profesjonaliści mogą być sojusznikami. w. red. H. Olechnowicz: U źródeł rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa1999
 
gotowość do pomocy dziecku; traktują dziecko z upośledzeniem jako osobę rozwijającą się
według własnego tempa i możliwości; wskazują wszystkie sfery rozwoju dziecka, których
rodzice powinni być świadomi; w poradach uwzględniają potrzeby związane z codzienną
pielęgnacją dziecka, jak i z organizacją życia, porady są konkretne, uwzględniają etapy
dochodzenia do celu, a rodzice mają ściśle określony udział w ich realizacji; wspierają
psychicznie rodzinę, pomagają jej ujrzeć pozytywne cechy dziecka, jego sukcesy oraz
zaakceptować swoją sytuacją; okazują rodzicom szacunek i uznanie dla ich wysiłków; stale
pogłębiają swoją wiedzę i analitycznie podchodzą do zdobytego doświadczenia klinicznego.
Podsumowanie
Wczesna interwencja jest interdyscyplinarnym podejściem, umożliwiającym objęcie
specjalistyczną opieką dziecko oraz jego rodzinę od chwili rozpoznania pierwszych
niepokojących symptomów zaburzeń . Opiera się na współpracy rodziców i terapeutów w
realizacji programów terapeutycznych, która łączy ze sobą więzi emocjonalne i
doświadczenie zawodowe, w zakresie wiedzy jak i specyfiki stosowanych metod
terapeutycznych. Istotą wczesnej interwencji:
- jest wsparcie rodziców w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości, podniesienie poziomu
samooceny oraz nauczenie spostrzegania u własnego dziecka mocnych stron.;
- opracowanie diagnozy umiejętności funkcjonalnych , bazując na badaniach
diagnostycznych, obserwacjach, wywiadach z rodzicami;
- opracowanie, wdrożenie wieloprofilowego programu terapeutycznego dostosowanego do
możliwości dziecka oraz warunków środowiskowych , uwzględniający różne strategie
terapeutyczne.
Współtworzenie planów postępowania terapeutycznego powinno opierać się na wzajemnej
akceptacji, warunkującej efektywność prowadzonych oddziaływań.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka oraz rodziny w realizacji procesu terapeutycznego
stwarza szanse rozwojowe , umożliwiające osiągnięcie określonych dojrzałości fizycznych,
poznawczych, emocjonalno-społecznych. Podjęcie działań stymulujących dziecko we
wczesnym etapie jego rozwoju ma bezpośredni wpływ na osiągnięcie większej
niezależności, samodzielności i lepszej jakości życia w okresie dorosłości .
Bibliografia:
Mrugalska K.: Czy rodzice i profesjonaliści mogą być sojusznikami . (w:) Olechnowicz H.
(red.): U źródeł rozwoju dziecka: o wspomaganiu rozwoju prawidłowego i
zakłóconego.WsiP,1999, s.38-50.
Piaget J. : Narodziny inteligencji dziecka . (tł. Przetacznikowa M.), PWN, Warszawa 1966.
Piaget J.: Psychologia dziecka. ( tł. Zakrzewska Z.). Wyd. Siedmiogród, 1993
Piaget J.: Równoważenie struktur poznawczych. (tł. Zakrzewska Z ),PWN, Warszawa,1981.
Piotrowicz R.: Wczesna interwencja- podjąć wyzwanie . Biuletyn Polskiego Tow. Fizjoterapii,
Łódź,1998/2, s. 18-22.
Piotrowicz R. : Wieloprofilowe usprawnianie dziecka z uszkodzeniem mózgu- istota
rehabilitacji .
Snell M.: Currriculum and Methodology for Individuals witch Severe Disabilies. Education
and Trening in Mental Retardation 12
Zgłoś jeśli naruszono regulamin