opis.pdf

(83 KB) Pobierz
398262293 UNPDF
Litewski samolot rozpoznawczo - bombowy
ANBO – IV
The Lithuanian reconnaissance-bomber
ANBO - IV
Samolot ANBO – IV (i jego wersja
rozwojowa ANBO – 41) stał się symbolem
litewskiego lotnictwa wojskowego i
możliwości litewskiej myśli technicznej i
przemysłu.
Na początku lat 30-ych ubiegłego wieku,
dowództwo litewskiego lotnictwa
wojskowego określiło wymagania dla
samolotu rozpoznawczo – bombowego.
Oczekiwano, że będzie to samolot
dwuosobowy (pilot i obserwator – strzelec),
jednosilnikowy, wyposażony w aparat foto,
w dwa karabiny pilota i dwa karabiny na
obrotnicy, dodatkowo miał zabiera co
najmniej 200 kg bomb. Wymagano, aby jego
prędkość maksymalna wynosiła nie mniej
niż 260 km/h, a zapas paliwa miał
wystarczyć na 3 godziny lotu.
Konstrukcji takiego samolotu podjął się
Antanas Gustaitis, który zdobył już
doświadczenie w konstruowaniu samolotów
lekkich (szkolnych). A. Gustaitis w latach
1925-1928 studiował konstrukcje lotnicze w
Paryżu.
Konstruktor wybrał układ górnopłata z
płatem zamontowanym wysoko nad
kadłubem. Samolot – z założenia – miał
mieć małe wymiary, czyli również małą
masę.
Prototyp samolotu (nazwanego ANBO-IV)
został oblatany w lipcu 1932 roku. Był
napędzany silnikiem Pratt and Whitney
„Wasp” o mocy 450 KM. Samolot z tym
silnikiem osiągał prędkość maksymalną
nieco ponad 230 km/h a minimalną 90 km/h.
Pułap samolotu wynosił 6.000 m a zasięg
800 km. Powołana przez naczelnika
lotnictwa wojskowego komisja uznała, że
samolot jest konstrukcją udaną, ale
wyposażoną w silnik o zbyt małej mocy. W
październiku 1932 roku prototyp ANBO –
IV wyposażono w silnik Armstrong Siddely
„Panther IIA” o mocy 535 KM, z którym
osiągnął maksymalną prędkość 270 km/h a
wysokość 6000 m osiągał w czasie
niecałych 39 min.
Osiągi te w pełni satysfakcjonowały władze
wojskowe i postanowiono wyprodukować
serię tych samolotów. Dla samolotów
seryjnych wybrano silnik Bristol „Pegasus II
L2” o mocy 560 KM.. Wyprodukowano 7
samolotów z tym silnikiem i oznaczono je
numerami bocznymi od 57 do 63. Samoloty
te osiągały prędkość maksymalną 290 km/h
a pułap 7500 - 8000 m. Na samolocie o
numerze bocznym 63 latał konstruktor tego
samolotu Antanas Gustaitis, który
jednocześnie był pilotem wojskowym w
stopniu pułkownika.
Na przełomie czerwca i lipca 1934 roku trzy
samoloty ANBO – IV o numerach bocznych
61, 62 i 63 wykonały przelot dookoła
Europy o długości około 10 tys. km. Lot ten
odbył się bez żadnych poważniejszych
problemów, co potwierdzało wysoką jakość
samolotów. Piloci wystartowali 25 czerwca
1934 roku z Kowna i przez Sztokholm,
Kopenhagę, Amsterdam, Brukselę, Londyn,
Paryż, Marsylię, Rzym, Wiedeń, Pragę,
Budapeszt, Bukareszt, Kijów, Moskwę i
Wielkie Łuki, 19 lipca powrócili do Kowna.
Lot ten był wykorzystany propagandowo do
zademonstrowania osiągnięć litewskiego
przemysłu i siły litewskiego lotnictwa.
Należy zauważyć, że ANBO – IV
rzeczywiście był bardzo udaną konstrukcją i
władze litewskie miały powód do dumy.
Następną modyfikacją tego udanego
samolotu był ANBO – IV wyposażony w
silnik Bristol „Pegasus II M2” o mocy 590
KM, który osiągał prędkość maksymalną
300 km/h, a pułap 8500 m. Wyprodukowano
7 samolotów z tym silnikiem, które
oznaczono numerami bocznymi od 64 do
70.
Na przełomie lat 1936/37 powstał samolot
ANBO – 41, który był wersją rozwojową
ANBO – IV. Samolot ten wyposażony w
silnik Bristol „Pegasus IX” o mocy 930 KM
osiągał prędkośc maksymalną 360 km/h.
Wyprodukowano 19 tych samolotów oraz
dodatkowo jeden ANBO – IV (z numerem
bocznym 70) zmodyfikowano do wersji
ANBO – 41. Warto zauważyć, że samolot
ten był najszybszym samolotem używanym
przez litewskie lotnictwo.
15 czerwca 1940 roku, czyli w dniu
wkroczenia wojsk sowieckich na Litwę,
lotnictwo litewskie dysponowało min
dwunastoma samolotami ANBO – IV i
dwudziestoma ANBO – 41. (Łącznie
lotnictwo litewskie dysponował na ten dzień
117-ma samolotami, z których rzeczywistą
wartość bojową posiadały jedynie ANBO –
IV, ANBO – 41, Dewoitine D-510 (13
sztuk), ANBO – VIII (jeden prototyp) i
Gloster Gladiator MK. I (14 sztuk).
Dowódcą lotnictwa w tym czasie był gen.
bryg. inż. Antanas Gustaitis. Ten
utalentowany konstruktor i pilot został
rozstrzelany w październiku 1941 roku jako
rzekomy szpieg niemiecki. Lotnictwo
litewskie zostało rozwiązane a Litwa
musiała czekać aż do 1991 r aby móc
ponownie tworzyć własne siły lotnicze.
tego samolotu prezentuje się trochę
archaicznie. Podwozie niezwykle mocne z
szerokim rozstawem kół miało zapewnić
wygodne korzystanie z lotnisk polowych.
Silniki, które były stosowane w tym
samolocie zostały wymienione i opisane
powyżej.
Samolot był uzbrojony w dwa karabiny
Vicers kal. 7,92 pilota z zapasem po 700
pocisków na karabin oraz dwa karabiny
Vickers F kal. 7,92 obserwatora na
obrotnicy. (Wg wielu źródeł stosowano
również inne karabiny, np. Browning 35).
Samolot mógł zabrać ładunek 144 kg bomb.
Dane techniczne:
długość: 8,84 m
rozpiętość: 13,20 m
powierzchnia nośna: 29,00 m 2
prędkość maksymalna: 290 km/h
prędkość minimalna: 90 km/h
pułap: 8000 m
zasięg: 800 km
Uwagi o modelu:
Prezentowany tutaj model został
opracowany w skali 1:33 w malowaniu z
numerem bocznym 63. Samolot ten był
pilotowany przez Antanasa Gustaitisa
podczas przelotu wokół Europy.
Oznaczenia:
W – wyciąć przed sklejeniem
WS – wyciąć po sklejeniu
S – pomalować spodnią stronę części na
kolor szary
* - nakleić na karton o grubości 0,2 mm
** - nakleić na tekturę o grubości 0,8 do 1
mm
Do opracowania modelu wykorzystano
książkę Waldemara Rezmera „Litewskie
Lotnictwo Wojskowe 1919 – 1940” wydaną
przez Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja
Kopernika oraz informacje i rysunki
otrzymane od modelarzy z forum witryny
http://www.modelizmas.com/
Konstrukcja:
ANBO – IV miał typową konstrukcję
mieszaną, tzn. kadłub o konstrukcji
metalowej z rur stalowych kryty w przedniej
części blachą duralową, a w tylnej płótnem
rozpiętym na drewnianych listwach. Płat
miał konstrukcję drewnianą
dwudźwigarową, kryty do pierwszego
dźwigara sklejką, dalej kryty płótnem. Lotki
i klapolotki konstrukcji drewnianej kryte
płótnem. Usterzenie zostało skopiowane z
samolotu Ansaldo A.120, który był masowo
używany na Litwie. Miało to uzasadnienie
ekonomiczne, chociaż przy całej reszcie
Lech Kołodziejski
CardPlane' 20
The ANBO – IV aircraft (and its ANBO-41
version) became the symbol of Lithuanian
Air Force and Lithuanian technical
knowledge and industry.
In the beginning of the 1930s Lithuanian
headquarter specified requirements of a
reconnaissance-bomber. It was to be a two-
seat plane (a pilot and an observer – shooter)
with one engine, equipped with a camera,
two machine guns for a pilot and two for an
observer. Additionally it was to carry 200 kg
bombs. The plane was required to reach the
maximum speed no less than 260 km/h. The
fuel supplies should last for 3 hours of
flight.
Antanas Gustaitis, who studied plane
constructions in Paris (1925-1928) and had
the experience in building the light training
planes, decided to construct ANBO.
He chose the construction of wings
supported by a pair of struts. The wings
were installed high above the fuselage.
The flight tests of the first prototype (called
ANBO-IV) were carried out in July, 1932.
Powered by a 450hp Pratt and Whitney
'Wasp' engine the plane reached maximum
speed 230 km/h and minimum – 90 km/h,
the service ceiling 6000 m and the range 800
km.
A special commission called up by the head
of the Lithuanian Air Force admitted that the
plane was a good construction but the
engine did not provide enough power.
Therefore in October, 1932 the prototype of
ANBO IV was equipped with Armstrong
Siddely 'Panther IIA' engine. The engine
maximum power was 535 hp and the plane
reached hight of 6000m in 39 minutes and
maximum speed 270 km/h.
Air Force was satisfied with ANBO IV good
performance and approved it for production.
Seven planes powered by a 560 hp Bristol
'Pegasus II l2' engine were built and they
were numbered form 57 to 63. They reached
maximum speed 290 km/h and the service
ceiling 7500-8000 meters. The plane no. 63
was piloted by its constructor Antanas
Gaustaitas who was also a military pilot .
At the end of June and the beginning of July
1934 three planes nos. 61, 62 an 63 flew
around the Europe. On June 25, 1934 the
aircrafts took off form Kaunas and through
Stockholm, Copenhagen, Amsterdam,
Brussels, London, Paris, Marseilles, Rome,
Vienna, Prague, Budapest, Bucharest, Kiev,
Moscow and Łuki Wielkie they returned to
Kaunas on July 19, 1934.
The 10.000 km flight proved the high
quality of the aircrafts. It was used for
propaganda to show the achievements of
Lithuanian industry and aviation. In fact, the
Lithuanian government could be proud of
the plane as it was a very good machine.
Next modification of this good construction
was ANBO IV powered by a 590 hp Bristol
'Pegasus II M2' engine. It reached max
power 300 km/h, service ceiling 8500
meters. Seven planes equipped with such an
engine were built and numbered from 64 to
70.
At the turn of 1937 a new ANBO-41 was
designed and constructed. It was a
development version of ANBO IV. Powered
by a 930 hp Bristol 'Pegasus IX' engine it
reached maximum power 360 km/h.
Nineteen ANBO-41 were produced and one
ANBO IV (no. 70) was modified to version
ANBO-41. It is worth noticing that ANBO-
41 was the fastest plane used in Lithuanian
Air Force.
On June 15, 1940, when the Soviet army
invaded Lithuania, Lithuanian Air Force was
equipped with twelve ANBO IV and twenty
ANBO-41. Additionally they had Dewoitine
D-510 (13 planes), ANBO VIII (1
prototype) and Gloster Gladiator MK I (14
planes). Together Lithuanian Air Force had
117 aircrafts at its disposal. At that time
Lithuanian Air Force was commanded by
brigadier general, engineer Antanas
Gustaitis. He was arrested, accused of
espionage and executed by firing squad in
1941. Lithuanian Air Force was liquidated
and Lithuanians had to wait until 1991 to
form new own air forces.
Construction:
Technical specifications:
ANBO IV was a monoplane of composite
construction.
Length
8,84 m
Wingspan
13,2 m
The fuselage, a steel tube structure of oval
cross-section, was covered with fabric,
except for the forward section which was
covered by smooth duraluminium sheet.
Wing area
29,0 m 2
Max. speed
290 km/h
Min. speed
90 km/h
Service ceiling
8000 m
The wing, a two-spar wooden structure, was
covered with plywood and fabric.
Range
800 km
Ailerons, a wooden construction, were
covered with fabric. The tail units were
copied from Ansaldo A 120 plane, which
was used in Lithuania on a large scale. The
tail units looked archaic in comparison to
the whole ANBO IV but they were used
because of economic reason.
About the model.
Model presented here, designed in 1:33
scale, shows plane in colours of the one
numbered 63. This aircraft was piloted by
Antanas Gustaitis during the flight around
Europe.
Symbols:
The very strong undercarriage, with a wide
track of wheels, was to provide comfortable
landing on a field.
W – cut before gluing
WS – cut after gluing
S – paint the reverse side of the element
gray
(*) - stick on the cardboard 0,2mm thick
(**) - stick on the cardboard 0,8-1 mm thick
Engines which supplied power are described
above.
The plane was armed with two 7,92 mm
Vickers machine guns (with spare 700
bullets for each machine gun) for the pilot
and two 7,92 mm Vickers F machine guns
for the observer (according to some sources
the plane was sometimes armed with other
machine guns, Browning 35 for example).
ANBO IV could carry 144 kg bombs.
To prepare the model there were used
“Litewskie Lotnictwo Wojskowe 1919-
1940” written by Waldemar Rezmer,
published by Wydawnictwo Uniwersytetu
Mikołaja Kopernika and also information
and drawings received from the model-
makers available on website
Lech Kołodziejski
CardPlane' 2010
398262293.001.png 398262293.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin