top secret.doc

(475 KB) Pobierz

1.      ZRÓDŁA PRAWA FINANSOWEGO W POLSCE

 

1. Konstytucja – głównie rozdział X poświęcony finansom.

2. Umowy międzynarodowe – znaczenie dla prawa podatkowego, dewizowego i celnego. Zapobiegają zjawiskom tzw. podwójnego opodatkowania, specjalnego statusu podatkowego osób zaliczonych do personelu dyplomatycznego i konsularnego. Stosuje się je także by unikać opodatkowania przez wprowadzenie dochodów do tzw. rajów podatkowych.

3. Dyrektywy prawa unijnego (pierwszeństwo prawa UE przed prawem krajowym) – znaczenie dla prawa podatkowego, dewizowego i bankowego w zakresie związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej.

4. Akty prawa miejscowego – źródło samorządowego prawa finansowego, które jest stosowane na terenie danej gminy czy jednostki samorządu terytorialnego wyższego szczebla. Istotne znaczenie mają np. uchwały (nie mylić z ustawą budżetową!) budżetowe rady gminy, a także uchwały dotyczące stawek podatków i opłat lokalnych. Warunkiem wejścia w życie jest ich ogłoszenie.

 

2. DOCHODY PUBLICZNE A ŚRODKI PUBLICZNE

 

 





                                                                                                   inne (operacja finansowe – odsetki; dochody uboczne;  UE; )



                                                                                                   spadki, zapisy, darowizny







            inne przymusowe świdczenia                                       dochody ze sprzedaży majątku





            cła                                                                                  dochody z najmu oraz dzierżawy





            podatki                                                                          opłaty

 

Daniny publiczne (ok.90%)                                           Inne





                                 

 

                 1. Dochody publiczne                                                                             2. Środki pochodzące ze źródeł               



                                                                                                                                    zagranicznych, nie podlegające zwrotowi                           



          

 





Środki publiczne

 

                    

 

           3. Przychody budżetu państwa i budżetów                                              4. przychody jedn. zal. do sektora finansów publ.

               budżetów jednostek samorządu terytorialnego                                       uzyskiwane w związku z prowadzoną przez  nie

               oraz innych j.s.t. pochodzące z:                                                                 działalnością oraz pochodzące z innych źródeł





                        Sprzedaży papierów wartościowych oraz z innych operacji finansowych

 



                        Prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku j.s.t.       

 



                        Spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych                     

 



                        Otrzymanych kredytów i pożyczek

 

 

Środki publiczne

·         Wpływy pieniężne, którymi dysponują podmioty s.f.p. w celu wykonywania zadań publicznych

·         Środkami publicznymi mogą gospodarować jednostki niezaliczane do sektora finansów publicznych.

·         Możliwe jest przeznaczenie środków publicznych tj. zasobów pieniężnych gromadzonych przez podmioty sektora finansów publicznych na:

o       wydatki publiczne

®    płatności związane z realizacją funkcji, celów i zadań publicznych

®    dokonywane w celu zaspokojenia potrzeb zbiorowych i/lub indywidualnych

®    ranga potrzeb jest  na tyle wysoka, że władze publiczne decydują się na całkowite lub częściowe finansowanie

o       rozchody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego

®    zobowiązania, które powstały wskutek sięgnięcia do czasowych przychodów

®    wydatki na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań:

Ø      spłaty pożyczek i kredytów

Ø      wykup papierów wartościowych

Ø      wykup wcześniej zaciągniętych zobowiązań

Ø      wypłaty pożyczek za środków publicznych

Ø      inne operacje związane z zarządzaniem długiem publicznym

 

Dochody publiczne

·         Są podstawowym rodzajem środków publicznych

·         Są to wpływy pieniężne, który w momencie pozyskania przez organ władzy publicznej wykonujący zadania publiczne stają się jego własnością i powiększają majątek publiczny.

·         Rodzaje: daniny publiczne, i inne dochody.

·         Wśród dochodów wyróżniamy trzy zasadnicze grupy:

o       charakterze publicznoprawnym

ü      należne podmiotom sektora finansów publicznych z mocy prawa np. podatki

o       o charakterze cywilnoprawnym

ü      wpływy ze sprzedaży towarów wytworzonych przez instytucje publiczne i usług świadczonych przez te instytucje, wpływy o charakterze majątkowym.

o       z bezzwrotnej pomocy zagranicznej

ü      środki przekazane Polsce z budżetu Unii Europejskiej

·         Podział dochodów:

o       Ze względu na kryterium funkcji (zadań) dochodów publicznych

®    Dochody zasadnicze

Ø      odpłatne (ekwiwalentne)

Ø      nieodpłatne (nieekwiwalentne)

®    Dochody uboczne

o       Ze względu na ze względu na podmioty, od których są pobierane

®    dochody od osób fizycznych

®    dochody od osób prawnych i jednostek nie mających osobowości prawnej

o       Ze względu na ze względu na rodzaj budżetu, do którego są odprowadzane

®    dochody budżetu państwa

®    dochody budżetów samorządowych,

o       Ze względu na kryterium ostatecznego pobrania dochodu

®    dochody bezzwrotne

®    dochody zwrotne (np. pożyczki i kredyty),

o       Ze względu na ze względu na kryterium wzajemnego świadczenia

®    dochody odpłatne

®    dochody nieodpłatne

o       Ze względu na ze względu na możliwość egzekwowania dochodów

®    dochody przymusowe (czyli takie, które mogą być pobrane w drodze egzekucji administracyjnej, np. podatki, opłaty, grzywny, mandaty karne i cła)

®    dochody dobrowolne (np. darowizny),

o       Ze względu na czas płacenia

®    Dochody pobierane okresowo, w sposób powtarzający się (niejako „ciągły”, np. z tytułu prowadzonej przez podmiot działalności gospodarczej, wtedy podatek dochodowy ma charakter ciągłego świadczenia, pobieranego tak długo, jak długo prowadzona jest działalność przynosząca dochód)

®    Dochody pobierane sporadycznie (gdy następuje jednorazowe, pojedyncze zdarzenie, albo też zostanie dokonana czynność prawna, która wymaga uiszczenia określonej kwoty na rzecz państwa lub samorządu)

o       Ze względu na

®    dochody własne

®    dochody z zewnątrz,

o       Ze względu na ze względu na lokalizację źródła poboru dochodu

®    dochody pochodzące z kraju

®    dochody pochodzące  z zagranicy

Ø      przejęcie do polskiego budżetu części majątku lub dochodu wytworzonego poza granicami kraju, np. pożyczka czy kredyt z zagranicznego banku, bezzwrotna zagraniczna pomoc finansowa

 

3. CO TO SĄ POTRZEBY POŻYCZKOWE BUDŻETU PAŃSTWA

Art. 76.

Przez potrzeby pożyczkowe budżetu państwa rozumie się zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do sfinansowania:

1) deficytu:

a) budżetu państwa,

b) budżetu środków europejskich;

2) rozchodów budżetu państwa.

Art. 77.

Minister Finansów w celu sfinansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz w związku z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa jest upoważniony do:

1) zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu Skarbu Państwa, w szczególności w drodze emisji papierów wartościowych oraz zaciągania pożyczek i kredytów na rynku krajowym i zagranicznym;

2) spłaty zaciągniętych zobowiązań, o których mowa w pkt 1;

3) przeprowadzania innych operacji finansowych związanych z zarządzaniem długiem, w tym operacji związanych z finansowymi instrumentami pochodnymi;

4) zarządzania nadwyżką budżetu środków europejskich.

 

Przez potrzeby pożyczkowe budżetu państwa rozumie się zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do:

1.    sfinansowania deficytu budżetu państwa;

2.    spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań;

3.    sfinansowanie udzielonych przez SP państwa pożyczek;

4.    wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem SP.

 

Potrzeby pożyczkowe budżetu państwa to kwota długu publicznego, której zaciągnięcie jest niezbędne dla zrównoważenia  ze sobą wszystkich przychodów i rozchodów.

Wg ustawy:

Art. 8. Przez potrzeby pożyczkowe budżetu państwa rozumie się zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do:

Ø                  Sfinansowania deficytu budżetu państwa,

Ø                  Spłat wcześniej zaciągniętych kredytów,

Ø                  Sfinansowanie udzielanych przez Skarb Państwa pożyczek,

Ø                  Wykonywanie innych operacji finansowych związanych z długiem Skarbu Państwa.

 

 

4. WYMIEŃ JEDNOSTKI SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH

Sektor finansów publicznych obejmuje dwa(trzy) podsektory: sektor rządowy oraz samorządowy + ubezpieczenia społeczne.
Sektor finansów publicznych - pozyskuje środki dla prowadzenia swej działalności przez przymus, jaki występuje przy zbieraniu podatków czy ceł. Natomiast państwo nie podlega przymusowi w zakresie wydatków.

Sektor finansów publicznych tworzą jednostki wskazane w ustawie o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r.

Przynależność danych jednostek do  sektora finansów publicznych oznacza, iż jednostki te zostały podporządkowane określonemu w ustawie reżimowi finansowemu, który dotyczy:

- planowania, gromadzenia i wydatkowania środków publicznych,

- zarządzania nimi,

- kontroli środków publicznych,

- odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów

publicznych.

Sektor finansów publicznych tworzą

1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji  rządowej, organy kontroli państwowej

i ochrony prawa oraz sady i trybunały;

2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3) jednostki budżetowe;

4) samorządowe zakłady budżetowe;

5) agencje wykonawcze;

6) instytucje gospodarki budżetowej;

7) państwowe fundusze celowe;

8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia

Społecznego;

9) Narodowy Fundusz Zdrowia;

10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11) uczelnie publiczne;

12) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin