mtd 2 (2002/2003) -- 1
Tytus Sosnowski
Kurs 004 (2007 / 2008)
METODOLOGIA BADAŃ PSYCHOLOGICZNYCH
Wykład obligatoryjny dla I roku studiów wieczorowych
Wydziału Psychologii UW
Część 2. POJĘCIA I ICH DEFINIOWANIE
Niektóre wyrażenia logiczne używane w wykładzie
~ lub ¬ negacja ( ~p ; nieprawda że p);
Ù koniunkcja ( pÙq ; p i q, zarówno p jak q);
Ú alternatywa ( pÚq ; p lub q, co najmniej jedno z
dwóch p lub q);
® lub Þ, É implikacja ( p ® q ; jeśli p to q; jeśli p to wykluczone że nie q)
º tożsamość (pºq; p zawsze wtedy i tylko wtedy gdy q)
P(x) (P od x) ; x ma własność P (np. „x jest studentem”)
~P(x) nie prawda że x ma własność P
xRx lub R(x,y) relacja R zachodzi między przedmiotami x i y (np.: x jest większy od y)
Ù lub" kwantyfikator duży (ogólny)
Ùx P(x) – dla każdego x, P od x;
(inaczej: każdy przedmiot x z rozważanej dziedziny ma własność P; np. każdy człowiek jest rozumny)
Ú lub $ kwantyfikator mały (szczegółowy)
Úx P(x) – istnieje takie x, że x ma własność P
ÙxÚy P(x,y) – dla każdego x istnieje takie y, że x pozostaje w relacji P do y
Np. Dla każdej liczby naturalnej x istnieje liczba naturalna y taka, że x jest mniejsze od y.
ZAGADNIENIA WSTĘPNE
SYNTAKTYKA zajmuje się relacjami zachodzącymi między wyrażeniami (przykład: sprzeczność między dwoma zdaniami)
SEMANTYKA zajmuje się relacjami między wyrażeniami a rzeczywistością do której się one odnoszą (przykład: oznaczanie, prawda)
PRAGMATYKA zajmuje się relacjami między wyrażeniami a ich użytkownikami, tj. nadawcami i odbiorcami wyrażeń (przykład: rozumienie wyrażeń).
Kategorie syntaktyczne wyrażeńi ich charakterystyka
· Zdania
· Nazwy
· Funktory
ZDANIE (w sensie logicznym) – wyrażenie, któremu przysługuje wartość logiczna (w logice dwuwartościowej: prawda lub fałsz). Inaczej – wyrażenie, które coś stwierdza (zdanie kategoryczne).
Jeśli jest tak jak stwierdza zdanie p, zdanie p jest prawdziwe. Jeśli tak nie jest - zdanie p jest fałszywe.
Nie wszystkie zdania w sensie gramatycznym są zdaniami w sensie logicznym. Nie są nimi:
· pytania (zdania pytajne), np.
Czy dzisiaj jest wtorek?
· oceny, np.
Zdrowie jest rzeczą dobrą.
· dyrektywy, np.
Należy myć zęby.
Ze względu na sposób rozstrzygania prawdziwości zdań można je podzielić na:
· Zdania a priori (przed doświadczeniem) -- zdania których prawdziwość jest niezależna od doświadczenia (na przykład, twierdzenia logiki i matematyki).
· Zdania a posteriori (po doświadczeniu) – zdania których prawdziwość ustalana jest w oparciu o doświadczenie (przykład: zdania obserwacyjne, prawa indukcyjne).
· zdania analityczne
· zdania syntetyczne
Zdania analityczne są prawdziwe na mocy znaczenia jakie posiadają w danym języku. Zdaniu takiemu nie można zaprzeczyć bez popadnięcia w wewnętrzną sprzeczność. Przykład: „centymetr jest setną częścią metra”.
Zdaniami analitycznymi są, w szczególności, wszystkie prawa logiki. Zdania analityczne nie stwierdzają nic o rzeczywistości ani też nie można z nich takiej wiedzy wydedukować.
Zdanie syntetyczne stwierdza coś, co wykracza poza samo znaczenie zawartych w nim terminów. Jego zaprzeczenie nie prowadzi do wewnętrznej sprzeczności.
Przykład: „Sevilla leży nad rzeką Guadalquivir”.
Stary problem filozoficzny: czy istnieją zdania syntetyczne a priori? Dominuje pogląd, że wszystkie zdania analityczne są a priori (tzn. ich prawdziwość nie zależy od doświadczenia, nie posiadają bowiem treści empirycznej), a wszystkie zdania syntetyczne są a posteriori (ich prawdziwość zależy od zgodności z doświadczeniem).
Kant uważał że istnieją zdania syntetyczne a priori, stanowiące fundament nauki (np. „wszystko ma swoją przyczynę”). Ich podstawą są transcendentalne, aprioryczne kategorie umysłu, które nie wywodzą się z doświadczenia zmysłowego ale warunkują to doświadczenie.
Kategorie Kanta (za Heller, 2005)
kategorie ilości: jedność wielość, całość
kategorie jakości: rzeczywistość, negacja, ograniczenie
kategorie stosunku: substancja i przypadłość, przyczyna i skutek, akcja i reakcja
kategorie modalności: możliwość i niemożliwość, istnienie i nieistnienie, konieczność i względność
Stanowisko Kanta znalazło nową interpretację na gruncie ewolucyjnej teorii poznania. Selekcja ewolucyjna „faworyzowała” organizmy, które potrafiły najlepiej wykorzystać informację o środowisku. Sposób odbioru i oceny informacji jest częściowo ukształtowany filogenetycznie (filogenetyczne a posteriori) i determinuje aktywność poznawczą osobnika (ontogenetyczne a priori » wiedza wrodzona) (por. Pobojewska, 1996).
NAZWA
1. Wyrażenie, które może pełnić w zdaniu funkcję podmiotu lub orzecznika
np. WARSZAWA jest STOLICĄ POLSKI
2. Wyrażenie które pełni funkcję oznaczania swoich desygnatów.
Desygnat – przedmiot o którym można nazwę zgodnie z prawdą orzec (np. „to jest stół” - nazwę stół orzekamy o tymoto przedmiocie).
FUNKTORY
Wyrażenia które razem z innymi wyrażeniami (tzw. argumentami) tworzą wyrażenia bardziej złożone.
Przykłady:
"i" -- funktor zdaniotwórczy od dwóch argumentów zdaniowych, np.
"Jan jest przystojny i Jan jest studentem".
"idzie" -- funktor zdaniotwórczy od jednego argumentu nazwowego, np. "Jan idzie"
"ładny" -- funktor nazwotwórczy od jednego argumentu nazwowego, np. "ładny dzień".
RODZAJE NAZW
INDYWIDUALNE (INDYWIDUOWE) - przysługują konkretnym, indywidualnym obiektom.
Przykłady: Jan Kowalski, Warszawa
GENERALNE (UNIWERSALNE) - przysługują pewnej klasie obiektów ze względu na jakąś ich cechę (w szczególnym przypadku klasa ta może być jednoelementowa lub pusta).
Przykłady: stół,
najwyższa góra świata,
krasnoludek.
Ten sam obiekt może być desygnatem nazwy indywiduowej i generalnej, np.:
* ostatni król Polski (nazwa generalna)
* Stanisław August Poniatowski (nazwa indywidualna)
Podział nazw ze względu na liczbę desygnatów
* OGÓLNE – wiele desygnatów
* JEDNOSTKOWE – jeden desygnat
Podział ze względu na istnienie desygnatów
* NIEPUSTE (istnieją desygnaty), np. człowiek.
* PUSTE (nie istnieją desygnaty), np. krasnoludek.
DESYGNATY NAZWY – przedmioty o których orzekamy nazwę
ZAKRES NAZWY (denotacja) – zbiór wszystkich jej desygnatów
Nazwa jest ostra (lub zakres nazwy jest ostry) jeśli o każdym przedmiocie można powiedzieć czy jest czy nie jest desygnatem nazwy. Nazwa ostra dzieli uniwersum na dwie klasy: przedmioty należące i nie należące do zakresu nazwy.
Przykład nazwy nieostrej: młodzieniec
Stosunki zachodzące między zakresami dwóch nazw:
· równoważność (równość) zakresów,
· podrzędność / nadrzędność,
· ...
psychUW