ODBITKI NA PAPIERZE FOTOGRAFICZNYM
Przygotowujemy kompozycję z dowolnych przedmiotów nieprzezroczystych lub wyciętych szablonów. Wyciągamy z opakowania kartkę papieru do fotografii czarno-białej i czym prędzej przenosimy przygotowaną kompozycję na papier. Jeżeli pracujemy w pomieszczeniu słabo oświetlonym, nie musimy się bardzo spieszyć. Następnie całość przenosimy delikatnie w miejsce nasłonecznione – po kilku minutach światło zadziała na emulsję fotograficzną. Możemy oczywiście użyć światła sztucznego z lampki nocnej, a przy pochmurnej pogodzie kompozycję pozostawić na parapecie okiennym i odczekać kilka dni (większy kontrast uzyskujemy jednak w mocnym słońcu). Jeżeli pracę naświetlamy na dworze, zabezpieczamy szablony przed wiatrem drobnymi, ciężkimi przedmiotami, ale tak, aby nie rzucały dodatkowego cienia.Kolejny etap to ściągnięcie ułożonych przedmiotów (z dala od silnego światła) i ich utrwalanie. Aby utrwalić pracę, przygotowujemy wcześniej kąpiel z utrwalacza fotograficznego (zgodnie z instrukcją producenta), zanurzamy papier z odbitym wzorem na ok. 5 minut, wyciągamy, przez chwilę spłukujemy pod bieżącą wodą i suszymy. W efekcie otrzymamy białą lub łososiową odbitkę na fioletowym tle. Jeśli chcemy uzyskać całość w tonacji łososiowej, powinniśmy krócej naświetlać papier.Uwaga! Ten etap pracy (utrwalanie) powinna wykonać osoba dorosła, raczej bez udziału dzieci. W skład utrwalacza wchodzą związki chemiczne mogące powodować podrażnienia skóry i oczu, a w przypadku spożycia – zatrucia. Bądźmy więc ostrożni. Najbezpieczniej przygotowane przez uczniów prace zapakować w czarny papier i utrwalanie przeprowadzić w domu samemu.Dla lubiących eksperymenty: naświetloną pracę wkładamy szybkim ruchem do wywoływacza fotograficznego i prędko przerzucamy do utrwalacza. Otrzymamy obrazek zabrązowiony. Jeżeli papier pozostanie zbyt długo w wywoływaczu, obrazek zniknie, a cały papier będzie czarny.
ammD