Technikum Elektroniczne im.
M. Kasprzaka
Instrukcja 3 cz1
2000
Pracownia podstaw techniki komputerowej
Do użytku wewnętrznego
Instrukcję opracował
Szcześniak Krzysztof z kl. VB
pod kierunkiem mgr inż. Konrada Idzikowskiego
Warszawa 2000
1. Cel ćwiczenia
Celem jest nabycie umiejętności administrowania w systemie Novell NetWare 5.
2. Czynności do wykonania
Zapoznać się z treścią poniższej instrukcji. Wykonać polecenia zawarte w instrukcji i protokole do ćwiczenia.
3. Omówienie tematu ćwiczenia.
3.1 Ładowanie oprogramowania klienta i programu NetWare Administrator.
Jeżeli nie zostało zainstalowane oprogramowanie klienta należy to wykonać postępując zgodnie ze wskazówkami zawartymi w instrukcji „ Instalacja Klienta NetWare 5 ”, a następnie postępować zgodnie ze wskazówkami:
3.1.1 Wybrać opcję „NetWare LOGIN” klikając prawym przyciskiem myszy na czerwoną literę N znajdującą się w prawym dolnym rogu na pulpicie komputera.
Po pojawieniu się okna wypełnić poszczególne pola:
- w polu USERNAME wpisać nazwę administratora: np. admin
- w polu PASSWORD wpisać hasło administratora: np. *****
- w polu TREE podajemy nazwę naszego drzewa np. PRACA
- w polu CONTEXT podajemy ścieżkę dostępu do serwera lub podajemy nazwę kraju (COUNTRY) i organizacji (ORGANIZATION) i organizacji podrzędnej (ORGANIZATION UNIT).np. O=KKK
- w polu SERVER podajemy nazwę serwera do którego chcemy się załogować np. SZKOLA
Po prawidłowym ustawieniu poszczególnych opcji zostaniemy poinformowani, że zostaliśmy zalogowani do serwera.
UWAGA: Powyższe nazwy muszą być zgodne z nazwami, które podaliśmy podczas instalacji serwera.
3.1.2 Wybrać opcję „Network Neighborhood...” klikając prawym przyciskiem myszy na czerwoną literę N znajdującą się w prawym dolnym rogu na pulpicie komputera.
Opcja ta przedstawia nam Otoczenie sieciowe, gdzie pokazane są wszystkie dostępne komputery naszej sieci. Klikamy na ikonie z naszym serwerem (np. SZKOLA) i wybieramy wolumen SYS, na którym przechodzimy do katalogu PUBLIC i podkatalogu WIN32 i uruchamiamy program NWADMN32.EXE .
Program NetWare Administrator, znany także jako NWADMIN, jest chyba najważniejszym narzędziem sieci NetWare. Przy jego pomocy można zarządzać wszystkimi aspektami pracy sieci, takimi jak użytkownicy, system zabezpieczeń, drukowaniem, a nawet systemem plików.
Program NWADMIN jest programem dla systemu Windows 95. Aby uruchomić NWADMIN w systemie Windows 95, należy użyć pliku o nazwie NWADMN.EXE.
Po uruchomieniu programu NWADMIN pojawi się obraz drzewa Katalogu i standardowy pasek menu systemu Windows.
Menu Object, umożliwia tworzenie, zmienianie nazw i usuwanie obiektów, modyfikację ich cech oraz zarządzanie prawami dostępu. Przed wybraniem polecenia z tego menu należy zaznaczyć obiekt, którego będzie dotyczyła dana operacja. Menu zawiera opcje:
· Create – otwiera okno dialogowe do tworzenia nowego obiektu
· Details - otwiera okno dialogowe z informacjami dotyczącymi podświetlonego obiektu
· Details Of Multiple Users – umożliwia wybór wielu obiektów i wykonywanie operacji na podświetlonych obiektach
· Rights Of Other Objects – pokazuje prawa podświetlonego obiektu
· Trustees Of This Object – pokazuje obiekty, które mają prawa do tego obiektu
· Move – przesuwa zaznaczone obiekty
· Copy – kopiuje zaznaczone obiekty
· Rename – zmienia nazwę obiektu
· Delete – usuwa zaznaczony obiekt
· Brwse – otwiera okno przeglądarki z zaznaczonym obiektem
· Search – szuka żądanych obiektów
· Print – drukuje obiekty z okna przeglądarki
· Print Setup – otwiera okno Printer Setup
· Exit – zamyka program NetWare Administrator
Tworzenie nowych obiektów NDS umożliwia polecenie Create. Przed wybraniem tego polecenia należy zaznaczyć kontener, w którym będzie się znajdował nowy obiekt. Nowy obiekt zostanie utworzony w tym kontenerze. Po wybraniu polecenia Create program NWADMIN wyświetli listę typów obiektów, Z tej listy należy wybrać typ obiektu, który ma zostać utworzony, a następnie nacisnąć przycisk OK.
Ukaże się okno dialogowe, w którym należy wpisać niektóre cechy obiektu. Cechy te będą zależały od typu obiektu. Na przykład jeśli ma zostać utworzony obiekt typu User, to w oknie dialogowym Create User należy wpisać nazwę użytkownika (w polu Login name) i jego nazwisko (w polu Last name). Są to wartości, których podanie jest wymagane przy tworzeniu obiektu.
W oknie dialogowym Create User znajdują się również cztery pola wyboru, w których można zaznaczyć dodatkowe opcje:
· Use template – kopiuje z szablonu (wzoru) użytkownika ustawienia domyślne dla nowego obiektu typu User.
· Define additional properties – wyświetla okno dialogowe Details, umożliwiające podanie wartości innych cech obiektu;
· Create another User – ponownie wyświetla okno dialogowe Create User, dzięki czemu można natychmiast utworzyć kolejny obiekt typu User;
· Create Home Directory – konfiguruje katalog roboczy dla użytkownika i umożliwia określenie jego lokalizacji (serwera, woluminu i katalogu).
4.1.1.2 Rodzaje używanych obiektów.
· Obiekt typu User, który reprezentuje użytkownika sieci, obiekt taki musi być utworzony dla każdego kto chce mieć dostęp do sieci.
· Obiekt typu Group, który umożliwia dzielenie użytkowników na grupy logiczne o takich samych prawach dostępu.
· Obiekt typu Organizational Role, który odpowiada stanowisku użytkownika, aby nadać prawa nowemu użytkownikowi, wystarczy zmienić funkcyjnego.
· Obiekt typu NetWare Server, który reprezentuje serwer sieci NetWare 5 i jest tworzony automatycznie podczas instalowania serwera.
· Obiekt typu Volume, który reprezentuje wolumin znajdujący się na serwerze, obiekt ten jest tworzony automatycznie podczas instalowania serwera zawierającego wolumin.
· Obiekt typu Alias, który służy jako wskaźnik do innego obiektu w bazie NDS i umożliwia użytkownikom z innego kontenera dostęp do tego obiektu, stanowi on także wskaźnik od poprzedniej nazwy lub lokalizacji obiektu do nowej.
· Obiekt typu Profile, który umożliwia grupowanie użytkowników potrzebujących podobnego skryptu logowania.
· Obiekt typu Directory Map, który wskazuje na katalog w systemie plików, obiekt ten umożliwia uproszczenie polecenia MAP, a także ułatwia przenoszenie katalogów bez potrzeby uaktualniania poleceń MAP w skryptach logowania.
· Obiekty typu Printer, Printer Queue i Print Server, NDPS BROKER, NDPS MANAGER, NDPS PRINTER, które służą do drukowania w sieci.
Polecenie Details z menu Object umożliwia przeglądanie wszystkich cech obiektu i określanie lub zmienianie ich wartości. Na przykład po zaznaczeniu obiektu i wybraniu polecenia Details ukaże się okno dialogowe.
Cechy można podzielić na kategorie. Wyświetlane kategorie i cechy zależą od typu obiektu, którego dotyczy modyfikacja. Kategorię można wybrać używając przycisków umieszczonych po prawej stronie okna dialogowego. Następnie można wpisać lub zmienić wartości odpowiadające danym cechom.
Polecenie Move z menu Object umożliwia przeniesienie obiektu klasy Leaf z jednego kontenera do innego. W tym celu należy zaznaczyć obiekt, który ma zostać przeniesiony, a następnie wybrać polecenie Move. Ukaże się okno dialogowe. Należy odnaleźć docelowy kontener w drzewie Katalogu i nacisnąć przycisk OK.
Polecenie Delete z menu Object służy do usuwania obiektów. Za pomocą tego polecenia można usunąć dowolny obiekt klasy Leaf lub pusty kontener (nie można usunąć kontenera, jeśli znajdują się w nim jakieś obiekty). Po wybraniu polecenia Delete program prosi o potwierdzenie, czy obiekt ma zostać usunięty.
Nazwę zwykłą ...
slawres