Administracja systemu NOVELL NetWare 5 cz1(2).doc

(4395 KB) Pobierz
1

Technikum                 Elektroniczne im.

M. Kasprzaka

 

Instrukcja Badań Laboratoryjnych

Instrukcja 3 cz1

2000

Pracownia podstaw      techniki komputerowej

 

Administracja systemu NOVELL NetWare 5 cz1

Do użytku                wewnętrznego

Instrukcję opracował

Szcześniak Krzysztof z kl. VB

pod kierunkiem mgr inż.  Konrada Idzikowskiego

Warszawa 2000

 

 

 

 

1.      Cel ćwiczenia

Celem jest nabycie umiejętności administrowania w systemie Novell NetWare 5.

 

2.      Czynności do wykonania

Zapoznać się z treścią poniższej instrukcji. Wykonać polecenia zawarte w instrukcji i protokole do ćwiczenia.

 

3.      Omówienie tematu ćwiczenia.

 

3.1  Ładowanie oprogramowania klienta i programu NetWare Administrator.

Jeżeli nie zostało zainstalowane oprogramowanie klienta należy to wykonać postępując zgodnie ze wskazówkami zawartymi w instrukcji „ Instalacja Klienta NetWare 5 ”, a następnie postępować zgodnie ze wskazówkami:

3.1.1        Wybrać opcję „NetWare LOGIN” klikając prawym przyciskiem myszy na czerwoną literę N znajdującą się w prawym dolnym rogu na pulpicie komputera.



Po pojawieniu się okna wypełnić poszczególne pola:

-      

w polu USERNAME wpisać nazwę administratora: np. admin

-       w polu PASSWORD wpisać hasło administratora: np. *****

-       w polu TREE podajemy nazwę naszego drzewa np. PRACA

-       w polu CONTEXT podajemy ścieżkę dostępu do serwera lub podajemy nazwę kraju (COUNTRY) i organizacji (ORGANIZATION) i organizacji podrzędnej (ORGANIZATION UNIT).np. O=KKK

-       w polu SERVER podajemy nazwę serwera do którego chcemy się załogować np. SZKOLA 

Po prawidłowym ustawieniu poszczególnych opcji zostaniemy poinformowani, że zostaliśmy zalogowani do serwera.

 

UWAGA: Powyższe nazwy muszą być zgodne z nazwami, które podaliśmy podczas instalacji serwera.

 

3.1.2       



Wybrać opcję Network Neighborhood... klikając prawym przyciskiem myszy na czerwoną literę N znajdującą się w prawym dolnym rogu na pulpicie komputera.

 

 

Opcja ta przedstawia nam Otoczenie sieciowe, gdzie pokazane są wszystkie dostępne komputery naszej sieci. Klikamy na ikonie z naszym serwerem (np. SZKOLA) i wybieramy wolumen SYS, na którym przechodzimy do katalogu     PUBLIC i podkatalogu WIN32 i uruchamiamy program NWADMN32.EXE



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.      Program NetWare Administrator.

 

Program NetWare Administrator, znany także jako NWADMIN, jest chyba najważniejszym narzędziem sieci NetWare. Przy jego pomocy można zarządzać wszystkimi aspektami pracy sieci, takimi jak użytkownicy, system zabezpieczeń, drukowaniem, a nawet systemem plików.

Program NWADMIN jest programem dla systemu Windows 95. Aby uruchomić NWADMIN w systemie Windows 95, należy użyć pliku o nazwie NWADMN.EXE.

 

Po uruchomieniu programu NWADMIN pojawi się obraz drzewa Katalogu i standardowy pasek menu systemu Windows.

 

4.1.  Opcje dostępne w programie NWADMIN.

 

4.1.1        Menu Object.

 

Menu Object, umożliwia tworzenie, zmienianie nazw i usuwanie obiektów, modyfikację ich cech oraz zarządzanie prawami dostępu. Przed wybraniem polecenia z tego menu należy zaznaczyć obiekt, którego będzie dotyczyła dana operacja. Menu zawiera opcje:

 

·        Create – otwiera okno dialogowe do tworzenia nowego obiektu

·        Details - otwiera okno dialogowe z informacjami dotyczącymi podświetlonego obiektu

·        Details Of Multiple Users – umożliwia wybór wielu obiektów i wykonywanie operacji na podświetlonych obiektach

·        Rights Of Other Objects – pokazuje prawa podświetlonego obiektu

·        Trustees Of This Object – pokazuje obiekty, które mają prawa do tego obiektu

·        Move – przesuwa zaznaczone obiekty

·        Copy – kopiuje zaznaczone obiekty

·        Rename – zmienia nazwę obiektu

·        Delete – usuwa zaznaczony obiekt

·        Brwse – otwiera okno przeglądarki z zaznaczonym obiektem

·        Search – szuka żądanych obiektów

·        Print – drukuje obiekty z okna przeglądarki

·        Print Setup – otwiera okno Printer Setup

·        Exit – zamyka program NetWare Administrator

 

4.1.1.1  Tworzenie obiektu.

 

Tworzenie nowych obiektów NDS umożliwia polecenie Create. Przed wybraniem tego polecenia należy zaznaczyć kontener, w którym będzie się znajdował nowy obiekt. Nowy obiekt zostanie utworzony w tym kontenerze. Po wybraniu polecenia Create program NWADMIN wyświetli listę typów obiektów, Z tej listy należy wybrać typ obiektu, który ma zostać utworzony, a następnie nacisnąć przycisk OK.

Ukaże się okno dialogowe, w którym należy wpisać niektóre cechy obiektu. Cechy te będą zależały od typu obiektu. Na przykład jeśli ma zostać utworzony obiekt typu User, to w oknie dialogowym Create User należy wpisać nazwę użytkownika (w polu Login name) i jego nazwisko (w polu Last name). Są to wartości, których podanie jest wymagane przy tworzeniu obiektu.

W oknie dialogowym Create User znajdują się również cztery pola wyboru, w których można zaznaczyć dodatkowe opcje:

 

·         Use template – kopiuje z szablonu (wzoru) użytkownika ustawienia domyślne dla nowego obiektu typu User.

·         Define additional properties – wyświetla okno dialogowe Details, umożliwiające podanie wartości innych cech obiektu;

·         Create another User – ponownie wyświetla okno dialogowe Create User, dzięki czemu można natychmiast utworzyć kolejny obiekt typu User;

·         Create Home Directory – konfiguruje katalog roboczy dla użytkownika i umożliwia określenie jego lokalizacji (serwera, woluminu i katalogu).

 

4.1.1.2  Rodzaje używanych obiektów.

 

· Obiekt typu User, który reprezentuje użytkownika sieci, obiekt taki musi być utworzony dla każdego kto chce mieć dostęp do sieci.

· Obiekt typu Group, który umożliwia dzielenie użytkowników na grupy logiczne o takich samych prawach dostępu.

· Obiekt typu Organizational Role, który odpowiada stanowisku użytkownika, aby nadać prawa nowemu użytkownikowi, wystarczy zmienić funkcyjnego.

· Obiekt typu NetWare Server, który reprezentuje serwer sieci NetWare 5 i jest tworzony automatycznie podczas instalowania serwera.

· Obiekt typu Volume, który reprezentuje wolumin znajdujący się na serwerze, obiekt ten jest tworzony automatycznie podczas instalowania serwera zawierającego wolumin.

· Obiekt typu Alias, który służy jako wskaźnik do innego obiektu w bazie NDS i umożliwia użytkownikom z innego kontenera dostęp do tego obiektu, stanowi on także wskaźnik od poprzedniej nazwy lub lokalizacji obiektu do nowej.

· Obiekt typu Profile, który umożliwia grupowanie użytkowników potrzebujących podobnego skryptu logowania.

· Obiekt typu Directory Map, który wskazuje na katalog w systemie plików, obiekt ten umożliwia uproszczenie polecenia MAP, a także ułatwia przenoszenie katalogów bez potrzeby uaktualniania poleceń MAP w skryptach logowania.

· Obiekty typu Printer, Printer Queue i Print Server, NDPS BROKER, NDPS MANAGER, NDPS PRINTER, które służą do drukowania w sieci.       

 

4.1.1.3  Przeglądanie wartości cech.

 

Polecenie Details z menu Object umożliwia przeglądanie wszystkich cech obiektu i określanie lub zmienianie ich wartości. Na przykład po zaznaczeniu obiektu i wybraniu polecenia Details ukaże się okno dialogowe.

Cechy można podzielić na kategorie. Wyświetlane kategorie i cechy zależą od typu obiektu, którego dotyczy modyfikacja. Kategorię można wybrać używając przycisków umieszczonych po prawej stronie okna dialogowego. Następnie można wpisać lub zmienić wartości odpowiadające danym cechom.

 

4.1.1.4  Przenoszenie obiektów klasy Leaf.

 

Polecenie Move z menu Object umożliwia przeniesienie obiektu klasy Leaf z jednego kontenera do innego. W tym celu należy zaznaczyć obiekt, który ma zostać przeniesiony, a następnie wybrać polecenie Move. Ukaże się okno dialogowe. Należy odnaleźć docelowy kontener w drzewie Katalogu i nacisnąć przycisk OK.

 

4.1.1.5  Usuwanie obiektu.

 

Polecenie Delete z menu Object służy do usuwania obiektów. Za pomocą tego polecenia można usunąć dowolny obiekt klasy Leaf lub pusty kontener (nie można usunąć kontenera, jeśli znajdują się w nim jakieś obiekty). Po wybraniu polecenia Delete program prosi o potwierdzenie, czy obiekt ma zostać usunięty.

 

4.1.1.6  Zmiana nazwy obiektu.

 

Nazwę zwykłą ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin